|
Iz rukopisa
Nenad Grujičić
OD NEČEGA SE MORA ŽIVETI
Drama
LICA
Uroš (mladi glumac)
Živana (majka)
Gojko (otac)
Dragutin (deda)
Persa (tetka)
Renata (devojkaUroševa)
Glorija (sektašica)
Radojka (služavka)
Milojica (nadrilekar)
Muški glas 1
Muški glas 2
Ženski glas 1
SLIKA 1
(Stan u zgradi na desetom spratu, nameštena soba. Na podu sedi Uroš
prekrštenih nogu. Lista razbacane novine. Živana priprema ručak, mota se oko
šporeta i stola.)
ŽIVANA: Koji ti je đavo, sine, da stalno dovodiš svoj talenat u pitanje?
UROŠ (Ćuti pognute glave.)
ŽIVANA: Odličan si glumac, to svi kažu, koga god sretnem, svi te hvale, dive
ti se. Eno neki dan, profesorica književnosti, ona Dijana, žena pisca
Matića, sva se zagrcnula od sreće da je u prilici da mi kaže za tebe da si
najbolji u generaciji. Kaže da mladi glumci i glumice liče kao jaje jajetu,
a da si ti osoben, neponovljiv... To ti je najveći kompliment.
UROŠ (Ćuti i dalje.)
ŽIVANA: Šta ti rade kolege i koleginice sa klase? Gde su? Od vas deset, samo
ti i Lidija igrate. Ona je u kikindskom pozorištu dobila stalni angažman.
UROŠ: Ne u Kikindi, već u Vršcu. To je provincija.
ŽIVANA: Nema provincije kad je pozorište u pitanju, sine, i nema malih
pozorišta kad je umetnost u pitanju.
UROŠ: To ti kažeš.
ŽIVANA: Pa ono dvoje darovitih Hercegovaca, zaboravila sam im imena...
Dragica i Miroslav…
UROŠ: Darka i Dragoslav!
ŽIVANA: Da, njih dvoje, otišli u Kanadu da snimaju filmove i serije, pa
ništa od toga, tamo prodaju sladoled.
UROŠ: Bolje je da tamo prodaju sladoled nego da ovde igraju u pozorištu.
ŽIVANA. Ti igraš u velikom pozorištu... Ali, ja ti kažem, svako pozorište je
veliko.
UROŠ: To ti misliš.
ŽIVANA: Šta je s onim Jovanom iz Bosne, s tobom je bio najbolji na klasi, a
sad radi kao portir kod privatnika građevinara. Oženio se i – mrka kapa,
došlo dete, treba pelene i cuclu, treba ga ljuljati, treba platiti
podstanarsku sobu, žena ne radi, pritislo... Život, život, sine!
UROŠ: Ja se nikad neću oženiti.
ŽIVANA: I onih još nekoliko tvojih drugova i drugarica sa klase, nigde glasa
o njima. Odneo ih život daleko od pozorišta i filma. Život je jači od
umetnosti, sine moj!
UROŠ (Šmrca i kenjka): Ali ja mislim da nisam talentovan. Osećam to na
svakom koraku. Teško mi je u pozorištu, jako teško.
ŽIVANA: Nemoj tako, sine. Kako je tek drugima?
UROŠ: I tvoji đaci govore da su im teški školski zadaci.
ŽIVANA: To nije isto. Pubertetlije ne znaju šta će sa sobom i sa talentima.
Ali ti više nisi pubertetlija.
UROŠ: Onda, i ti tvoji poznanici! Tebi govore da sam talentovan, jer znaju
da si mi majka.
ŽIVANA: Ma kakva crna majka. Govore i tebi kad te sretnu. To je publika,
prava publika! Shvataš li, crni sine?
UROŠ: To tebi govore fariseji sa duplim maskama na licu.
ŽIVANA: Tebi su svi fariseji. Razmišljaš li ti o publici, o čistim ljudima
za koje igraš? Pa pogledaj te ljude u sali, to je lep svet, učitelji,
lekari, pravnici, inženjeri, službenici, zanatlije, studenti, razne
generacije i profesije, i stari i mladi, svi dolaze da leče svoje duše u
pozorištu. Ti si vidar ljudskih duša, shvataš li, sine, ti lečiš tuđe
probleme, tuđe krize i depresije. A svoje ne umeš. Tako je to u životu.
UROŠ: Umeš li ti svoje probleme da rešavaš? Eto ja sam tvoj problem pa ne
umeš da me rešiš.
ŽIVANA: Kad budeš razumeo te ljude, naći ćeš snagu u sebi i problemi će
nestati kao rukom odneseni.
UROŠ; Meni je najvažnija umetnost, a ne ljudi koji se ne bave umetnošću.
ŽIVANA: Ne možeš tako razmišljati. Život je uvek jači od umetnosti, sine.
UROŠ: Pa kad je jači, šta ću ja u pozorištu?
ŽIVANA: Zato što si talentovan. Tebi pripada da budeš u pozorištu.
UROŠ: A kad ta tvoja škola dođe u pozorište, deca šušte bombonima, grickaju
semenke, došaptavaju se, kikoću i galame, zvone im mobilni... Gađali su me
zgužvanim omotom od čokolade!
ŽIVANA: Pa šta, oduvek je bilo takvih. Deca su to, sine. I ti si još dete,
jesi, jesi, vidiš kako pričaš. Nije za svako dete pozorište.
UROŠ: Eto vidiš, ja nisam za pozorište, znam da nisam.
ŽIVANA: Nisam mislila na tebe, već na decu, na publiku. Deca su u tim
godinama u formiranju, ali i među njima ima pravih. Postoje, kažem ti pravi,
ljubitelji pozorišta, to su ljudi bez kojih umetnost ne bi mogla ni jedan
jedini dan.
UROŠ: Ti mene samo tešiš. Pozorište je prevaziđeno. Hoću da snimam filmove.
ŽIVANA: Pozorišta su ponovo puna. Ništa im ne može ni televizija ni film. A
ako nisi znao, film je i te kako u krizi, bioskopi se gase, prazni su.
UROŠ: Pa šta, svi filmove gledaju kod kuće. Svi imaju televiziju i Internet.
ŽIVANA: To ti i kažem. Ali gledaju erotske filmove, pornografiju, malo ko
gleda prave, klasične filmove. Svi bi nešto brzo, kratko i kuso.
UROŠ: Baš me briga. Svi su na Fejsbuku i Tviteru!
ŽIVANA: Gladne ljudske duše na internetskoj ispaši! Sajberovska ljubav
uprazno, na daljinu. Prazan s praznim, lud s ludim, ko s kim stigne. A onda
sve puca, svi pucaju i nigde nikoga.
UROŠ: I ja sam na Fejsbuku.
ŽIVANA: Neka si. A pozorište, bogami, živi li živi, hiljadama godina. I
živeće dok je živog čoveka. Svaka čast!
UROŠ: Svi mi samo govore da sam lep i zgodan. Posle svake premijere, svi
kažu da sam zgodan. I to im bude jedini kompliment. Samo to... Neću da budem
samo lep. Hoću da me hvale kao glumca, da hvale moju umetnost, moj talenat.
ŽIVANA: Pa hvale te... Šta je tebi? Hajde ne budali, pa to što si lep i
zgodan jeste kompliment, i to pravi. Biti lep ne može svako. Ali ti si i
talentovan i lep, čuješ li ti mene, ta-len-to-van!
UROŠ: Zašto onda igram samo pozitivne i lepuškaste likove, i to na dvoru, u
zlatu i kadifi. Neću više srednji vek, ni osamnaesti ni devetnaesti vek,
dosta mi je i carstava i kraljeva. Sve patetične uloge, samo klasična dela,
dosta mi je klasika. Nikad me nije bilo u dvadesetom veku, nikad u ovom
veku. Nikad da dobijem ulogu iz vremena u kojem živim, nikad da budem
nekakav urbani lik, neko sa margine života, neki prosjak ili švercer,
kočijaš ili kockar, to je život, to ja želim da igram.
ŽIVANA: Ima lepih i prosjaka i kockara. Mnogi od njih nisu na margini
života, ne mora svako da bude pod svetlom reflektora i kamera da bi bio u
centru života. Eto da, na primer, praviš kreč, da se mučiš gaseći kreč u
jamama, i da imaš koristi od toga, da uživaš da pošteno zarađuješ, to je
sreća, bez reflektora. Ako voliš svoj posao i imaš dovoljno koristi, to je
onda pravo, svejedno da li si glumac, pekar ili taksista.
UROŠ: Pre bih gasio kreč nego što sam glumac.
ŽIVANA: Pa ti si još mlad glumac, tek si završio Akademiju, polako, biće
raznih uloga, kuda žuriš.
UROŠ: Neće biti uloga za mene.
ŽIVANA: To što pričaš jeste tipičan glumački sindrom. Kao moji najbolji
đaci.
UROŠ: Ne poredi me više sa tvojim đacima.
ŽIVANA: Sve biste vi, ti i tvoja generacija, a i moji đaci, svi vi, sve
odjednom da postignete, za jedan dan. Ma za jedan minut, za sekundu, odmah,
sad ili nikad, to je vaš moto.
UROŠ: A šta je tvoj moto?
ŽIVANA: Vreme je da odrasteš.
UROŠ: Kome da odrastem? Dokle?
ŽIVANA: To vas je taj vaš Fejsbuk dresirao, taj Tviter. A život je i dalje
na drugom mestu. On vas čeka, a ti vidi da ne zakasniš. Zar vam o tome nisu
profesori na Akademiji govorili?
UROŠ: Na Akademiji ništa nisam naučio, sad tek vidim, profesori ganjaju
svoje karijere i pare. Mnogi su u partijama, menjaju stranke kao cipele.
Niko nam ne pomaže posle završene Akademije. Sad vidim da je u pozorištu
nešto sasvim drugo, ja to ne mogu. Ništa nisam naučio na Akademiji, ništa.
Niko me ne razume. (Zagrcne se i plače.)
ŽIVANA: Ko je naučio glumu na Akademiji, pa skoro niko! Evo onaj naturščik
Pero, onaj neokupani glumac amater, stari pogureni što zaspe na književnim
večerima i padne sa stolice – najbolji glumac na festivalu u Herceg Novom,
ha! Ima u njemu neki zvrk, neki dar da odigra spontano i dobro. Jednostavno
– rođen je za glumca, a nema Akademiju. Akademija ti dođe kao diploma, papir
u rukama, završio si fakultet, shvataš, visoka stručna sprema.
UROŠ: Ja još nisam dobio stalni posao u pozorištu. Prošla je godina dana
kako sam diplomirao. Svi dobijaju posao pre mene. Zaposlio se i Vedran, on
svira gitaru bez veze i, kao, to je plus za glumu i zaposlili su ga. A svi
znamo da je to zbog njegovog oca koji je ušao u vladajuću stranku.
ŽIVANA: Da, ali Vedran je završio Akademiju četiri godine pre tebe. Dosad je
lutao, svaštario, gde ga sve nije bilo. Otac ga je zaposlio, to je tačno,
pred izbore je uradio idejno rešenje bilborda za Reformističku stranku.
Pukao čovek, video da niko neće da mu zaposli dete, ušao u stranku, izdao
sebe kao umetnika i zaposlio sina. Sad svašta traže od njega. I to je to,
njegov put, njihov put, sine. Ti imaš svoj put, mi imamo svoj put.
UROŠ: Pa upravo ti govoriš da je život jači od umetnosti, ti a ne ja!
ŽIVANA: Nećeš da me razumeš. Jači je život od umetnosti, nego šta. Ali
politika je kurvetina, ona uzima svoj danak, Političari su ajkule koje
odgrizu žrtvi komad butine i ostave je na cedilu da iskrvari i umre tražeći
pomoć.
UROŠ: Šta je onda bolje biti, ajkula ili slobodni plivač?
ŽIVANA: To što je nedarovitog sina neki otac zaposlio preko vladajuće
stranke, nije dobro ni za jednog ni za drugog. Kroz kratko vreme će shvatiti
– da bi opstali u toj stranci i sami moraju postati nove ajkule.
UROŠ: Zašto ti ne uđeš u vladajuću partiju pa da me zaposliš?
ŽIVANA: Hoćeš da svi postanemo ajkule?
UROŠ: Ako ne postanemo mi, postaće neko drugi i sve nas pojesti.
ŽIVANA: Ako nastaviš tako, možda i uđem u stranku. Kao majka ti kažem, ni
ti, ni mi, niko naš ne treba da ulazi u stranke. Najlakše bi mi bilo da ti
kažem, hajde uđi u partiju bilo koju, ući ćemo i ja i tata. Ali ti znaš našu
porodičnu priču. Znaš kako je moj otac, tvoj deda Mitar, prošao u partiji
kod Tita, završio na Golom otoku jer je imao obrve koje su podsećale na
Staljinove. Ne znamo ni dan danji za grob tvoga dede. Zakleli smo se da
nikad nećemo ući ni u jednu partiju.
UROŠ: Ali kako ja da dobijem stalni posao? Baš me briga za ostale.
ŽIVANA: Vidiš li kakvi su ovi političari i njihovi poslušnici. To ne bi pas
s maslom pojeo. Čim zinu, slažu. Drže se one latinske: "Ko ne zna lagati,
ne ume vladati". To je politika, sine, to su političari, lažovi na kub! Ne
vide narodnu muku, ne interesuje ih niko. Samo njihova fotelja. Ni partiji
nisu verni, samo dok ih snabdeva privilegijama. Slepili se na narodnoj
grbači i piju joj krv, samo za sebe uzimaju, ni s kim ne dele. Osim kad se
peru pare u velikim projektima, kad država ulaže u obnovu pozorišta,
kulturnih centara, obnovu starih puteva i gradnju novih obilaznica.
UROŠ: Koliko li je vladajućih Kurta i Murta opralo silne pare na obnovi
Sremskih Karlovaca. I nikad da ih obnove.
ŽIVANA: Eto vidiš, i to znaš, pa šta da ti više pričam, sine moj. Ti si zreo
čovek.
UROŠ: Napustiću glumu, otići ću u bilo koju drugu profesiju. Nigde nema
mesta za mene, nigde!
ŽIVANA: Upravnik je rekao da ćeš prvom prilikom upasti u ansambl za stalno,
čim neko od starijih glumaca ode u penziju. I tako će biti, strpi se malo,
kud žuriš, ako Boga znaš. Tek si počeo, Uroše, srećo moja!
UROŠ: Upravnik je član vladajuće stranke, zar mu ti veruješ? On će uvek
primiti nekog iz svoje stranke, nije mu važna gluma.
ŽIVANA: On ima neke svoje razloge zašto je ušao u Reformističku stranku. On
je intelektualac koji se nekako u svemu tome drži. Čini mi se da nije izdao
struku.
UROŠ: Pa izdao je već time što mene ne prima u stalni radni odnos.
ŽIVANA: Hoću da verujem da je taj čovek na mestu. Pričala sam s njim o tebi
više puta. Obećao je čvrsto.
UROŠ: Sećaš li se šta je pričao tati i tebi o meni posle premijere "Ričarda
Trećeg". Rekao vam je da sam darovit od Boga, ali da idem pogrešnim putem.
To je rekao na koktelu i tebi i tati. Pijan rekao, dobio snagu da to kaže.
(Povišenim glasom.) Ej, zamisli upravnika pozorišta, on prilazi vama, mojim
roditeljima na koktelu posle premijere u kojoj sam ja igrao i pljuje po
meni. Gde to ima?
ŽIVANA: Nema nigde, to nije smeo da uradi. Tata i ja smo hteli već sutradan
da odemo kod njega, ali ti nisi dao. Bio si van sebe, hteo si sam to da
rešiš. Ti si mu napisao mejl, jedan pa drugi, imali ste prepisku. I dobro si
mu pisao, pametno i zrelo.
UROŠ: Pa naravno da sam mu napisao. Još kad ga sretnem!
ŽIVANA: Ja sam htela upravniku oči da iskopam. Ali možda je bolje ovako – da
smo otrpeli, oćutali, da sačekamo pogodan trenutak, neku promenu, da te
primi u pozorište za stalno, da te primi, sine, pa ćemo onda lako.
UROŠ: Šta lako?! Ništa mu ne verujem, on je umro za mene.
ŽIVANA: Moramo naći neki kompromis.
UROŠ: Kad smo gostovali u Skopju, ja sam odmah posle predstave morao da se
vratim u Beograd zbog moje prve ulogice u televizijskoj seriji, imao sam
snimanje ujutro. Stari glumci, Petko i Valerija, koji su takođe morali da
požure zbog snimanja serije, rekli su mi da ima mesta u njihovim kolima i da
mogu s njima do Beograda. Ali upravnik me je pred njima šikanirao, rekao,
šta ja to zahtevam, on mora u Beograd s njima. Naredio je da sutra ujutro
pozorišnim busom idem kući, nije hteo da čuje za moje snimanje. I otišao je
kolima u Beograd.
ŽIVANA: Šta da ti kažem?
UROŠ: Navodno imao važan sastanak zbog nekog žiriranja. Kasnije sam pročitao
u novinama da je on dobio tu nagradu iako je bio član žirija.
ŽIVANA: Može mu se, tako postupaju mnogi upravnici.
UROŠ: Jedva sam uhvatio autobus pre ponoći u Skopju, i neispavan, umoran
zakasnio, ali ipak stigao ujutro na snimanje u Beograd. Petko i Valerija su
mi se izvinjavali. Nisam znao šta da im kažem. Od upravnika nikad nisam
dobio izvinjenje.
ŽIVANA: Upravnik nije postupio kako valja. Ali on je na funkciji. To na neki
način treba poštovati.
UROŠ: Šta na funkciji? Nisam ja korpa za otpatke. Povredio me je za ceo
život.
ŽIVANA: Polako, doći će tvoje vreme. On je stariji od tebe, iskusniji.
UROŠ: Gde je tu razumevanje za moju generaciju, za mene? Ne, to mu nikad
neću zaboraviti.
ŽIVANA: Sećaš li se šta mu je tata hteo da uradi. Bolje je da nije.
UROŠ: Nikad nisam dobio nagradu za glumu. A kao student jesam, i kao dečak
još, u dramskom studiju kod Redže, i tu sam dobio – dve nagrade, jednu za
deklamaciju, a drugu za ulogu devojčice s brkovima na vašaru. Sad svi
dobijaju, samo ja ne dobijam. Upravnik namešta svojim ljubavnicama i
poltronima.
ŽIVANA: Biće nagrada, sine, pa i sam kažeš da si neke već dobio, biće svega,
biće nagrada. Nego, hajde ručaj, evo ručak je gotov, piletina u sosu i
grašak, ono što ti najviše voliš, tu je i mlada salata, pa onda pita od
višanja, sa sitnim šećerom posuta, onako kako ti najviše voliš. Hajde,
hajde, sine, tek ručak je jači od svake umetnosti. Od nečega se mora živeti.
(Čuje se lift, odozdo nagore)
ŽIVANA: Neko nam dolazi, izgleda.
( Lift se zaustavlja. Otvaraju se vrata stana, ulazi Renata.)
RENATA: Dobar dan, dragička, recite dragička!
ŽIVANA: Dobar dan – dragička, što se nisi najavila?
RENATA: Htela sam da iznenadim Uroša! Dragička, dragička, dobila sam posao
na televiziji, vodiću jutarnji program. Svi su mi govorili da posle studija
književnosti nigde neću imati posla. Jao, kako sam srećna! Cmok, Uroščiću,
srećice moja, cmok, cmok. (Prilazi i ljubi smrknutog Uroša koji ne
progovara.) Šta mu je? (Gleda u Živanu.) Da se opet nije skenjao da je loš
glumac. Hajde, hajde, mazice moja, glavu gore, srce ludo, gore glavu, pa
nije život pozornica samo za tugu. Zaposliću ja tebe na televiziji,
videćeš...
UROŠ (Iznenada): Nikad ne bih radio na televiziji, nikad!
ŽIVANA: Bravo, Renata, dušo! (Prilazi i ljubi je više puta po obrazu.)
Čestitam ti, svaka čast, prvi posao pa na televiziji, bravo, bravo! To je
dobro i za Uroša, ko će kome pomoći ako ne devojka momku svome i on njoj.
UROŠ: Ne treba meni niko da pomogne. (Okreće se ka Renati.) Ti idi na tu
televiziju, ja neću nikad, ne pominji mi televiziju.
ŽIVANA (Renati): Šta mu je pa sad? Ne ume da se raduje ni tvom uspehu.
RENATA (Prilazi Urošu, čučne, mazi ga i tepa mu): Čuješ li ti, mali
macane... maca moja poštena, mačak u čizmama si ti meni, prebiću te, kad ti
kažem, cmok, cmok, cmok, ljubi te tvoja Reni, dobila sam posao na
televiziji, čuješ li, zaposliću i tebe!
UROŠ (Otima se poljupcima, ustaje naglo): Ostavite me na miru, baš me briga
što si ti dobila posao na televiziji. Neću da budem glumac, niko ne zna za
mene.
RENATA: Pa kad te zaposlim na televiziji, možda ćemo zajedno voditi jutarnji
program, zamisli nas dvoje da zajedno vodimo emisiju, svi će znati za tebe,
za nas.
UROŠ: Zar sam se školovao na Akademiji da budem voditelj. Mene zanima čista
umetnost, shvataš li, čista umetnost! Neću tu jeftinu poznatost, neću na
televiziju na takav način, nikada!
RENATA (Živani): O, Bože, ne znam ga ovakvog...
ŽIVANA (Lomi prste): Ni ja, Renata, dete moje...
UROŠ: Nemojte me više tešiti, ja znam da nisam talentovan, napustiću glumu,
otići ću u konobare, u taksiste, radiću bilo šta, samo ne u pozorištu i ne
na televiziji, neću da budem ni glumac ni voditelj!
ŽIVANA (Pokušava da preokrene neprijatnu atmosferu): Deco, hajdemo na ručak,
hajde, hajde, toplo je i sveže, evo, pileći batačići, belo meso, mmmmmm,
kako je lepo. (Gricka komadić mesa, uzima i grašak.) Mmmmm, a tek graškić,
jao, prste ćete polizati. (Servira tanjire i pribor za jelo, prinosi veliku
šerpu sa supom.) Evo je, kokošja supica, sa peršunom i mileramom, hajde,
hajde. (Renata pomaže Živani da servira.)
UROŠ: Neću da ručam.
RENATA: E, ja bogami hoću.
UROŠ: Samo vi ručajte, ja neću.
ŽIVANA: Mmmmm, kako je ukusno... Ajde, sine!
RENATA (Urošu): Otkud tebi uopšte ideja da si loš glumac. Pa ti igraš,
nastupaš i u drugim gradovima. Predstava "Anđeo na lađi", proglašena je za
predstavu godine. Znaš li ti šta to znači? Zamisli sve svoje drugove i
drugarice koji ne igraju nigde. Ej, bre, o čemu ti pričaš? Nešto ti fali,
života mi moga!
UROŠ: Proglašena je predstava za najbolju, da, jeste, ali nisam ja proglašen
za najboljeg glumca, neko drugi je glumac godine, a ne ja, shvataš li ti to?
U toj predstavi ja sam najlošiji. Najlošiji, i tačka.
RENATA: Pričaš koješta!
UROŠ: Niko nije hteo da prihvati moje sugestije na probama. Niko...
Predlagao sam da vozim bicikl na lađi, nije usvojeno, predložio sam da
ženski lik ima muški glas, nije usvojeno... Tuđi su predlozi usvojeni. Drugi
su dobili nagrade. Dosta mi je!
ŽIVANA: O, Bože, pa ti, Uroše, pričaš kao da si reditelj predstave... O čemu
ti govoriš, dete?
UROŠ: Pa mogao bih da budem i režiser, bolje bi bilo da jesam, nego što sam
obični glumac samo, rob i ništa više, svi mi komanduju. Hoću da radim nešto
gde i ja komandujem.
ŽIVANA: Ti si zaista dete, pravo dete sa toliko godina! O, Bože! Ne može
predstava biti proglašena za predstavu godine ako svi nisu odlični, ako svi
elementi predstave ne funkcionišu. Ta predstava je najbolja u svakom svom
delu. Ti si važan točak u toj predstavi. Bez tebe ne bi bila takva. Šta je s
tobom? (Sipa supu.) Hajde na supicu dok je vruća, samo takva valja, takve su
i tvoje misli – vruće kao ova supa, ali urodiće one plodom, kad ti kažem,
urodiće plodom kad ti se glava ohladi.
UROŠ: Ohladiće se ta supa, a ne ja, neću da jedem. Nisam gladan i nisam
talentovan. To je povezano, a vi proučite zašto i kako.
RENATA: Hoćeš li prekinuti da nas nerviraš?
UROŠ: Kao da ja ne znam da je supa najbolja dok je vruća, gvožđe se kuje dok
je vrelo. Ja još nisam kovao takvo gvožđe, jer još nisam dobio pravu ulogu.
Svi me lažu da sam talentovan, svi, dosta mi je foliranata i licemera!
Dostaaa... (Uzima kaput i kapu sa čiviluka, naglo odlazi iz stana, ostavlja
otvorena vrata.)
RENATA: Jao, šta mu je opet? (Viče za njim.) Uroše, vrati se! Dođi da
ručamo, čoveče! (Prilazi Živani koja drži kutlaču u ruci nad solom, nema i
tužna.) Ja njega ne poznajem dovoljno.
ŽIVANA: Ovo je strašno. Nije prvi put. Šta ga to jede iznutra? Kakav ga je
to demon naselio da neće ni da ruča s nama. A ti donela najlepšu vest. Jao,
teško nama s njim!
RENATA: Njemu stvarno nije dobro. Juče ga je pogodila vest da je nagradu za
mlade glumce dobio njegov kolega Igor, onaj što igra u komedijama. Dobio onu
nagradu sa imenom mlade glumice što je umrla od droge. Neki kažu da se
ubila.
ŽIVANA: Nije mi to rekao. Nisam ni pratila vesti. O, Bože dragi, sve mu
smeta – svi su bolji od njega, samo on ne valja, samo on nije talentovan...
RENATA: Moramo mu pomoći, moramo, ali kako?
ŽIVANA: Eto, vidiš, Uroš je doživeo tu nagradu kao nepravdu. A tih nagrada
danas koliko hoćeš. Ne znam koliko je to dobro da neke nagrade nose imena po
narkomanima umetnicima.
RENATA: Ne znam šta da kažem.
ŽIVANA: Joj, joj, od jutros govori da nije talentovan, da je nikakav glumac,
ubi ga to. (Namešta pribor za jelo uz tanjir.) Hajde, Renata sine, hajde da
ručamo, ohladi se ručak. (Sedaju za sto i jedu, ručaju. Neko zvoni. Ustaje
Renata i prilazi špijunki na vratima.)
ŽIVANA (Za stolom): Ko je to sad?
RENATA (Buljeći u špijunku): Neka žena, u marami. (Opet zvono.)
ŽIVANA (Ustaje od stola i prilazi špijunki): A, to je Persa. (Pojačava
glas.) Izvoli, Perso (Otvara vrata, ulazi Persa, tugaljiva.)
PERSA: Dobar dan. (Nosi veliku korpu punu hrane.)
RENATA i ŽIVANA (Skoro uglas): Dobar dan...
PERSA (Skida maramu): Ja navratila, u prolazu, pa ko velim da vas pozdravim.
Idem kod tate, joj, slab je da slabiji ne može biti.
RENATA: Nisam vas prepoznala od te marame.
ŽIVANA: Sedi, Perso, sedi, ne brini za Dragutina, dobro je on, svi ćemo
jednog dana ostariti, šta ćemo, to nam je sudbina...
PERSA: Ali, meni ga žao, ne može da ustane, toliko se razboleo posle onog
pada, imao je novu operaciju, joj, šta je moj tata doživeo... (Seda na
stolicu, s korpom na kolenima.)
ŽIVANA: Nema potrebe da toliko brineš, jak je on, izdržaće... A, hvala Bogu,
bistar je još u glavi, govori, zna reći šta mu treba, star čovek, to ti
je... Perso, jesi li za supicu?
PERSA: Gde je Uroš, kako je on?
ŽIVANA: Eh, Uroš, Uroš ko Uroš, neće da ruča, malopre otpiri napolje, znaš
ti njega i njegovu glumu...
PERSA: Treba s njim ozbiljno pričati, ne može on tako, treba da vidi kako
drugi žive, kako njegova generacija, malo ko igra u pozorištu, popričaću ja
s njim, tetka će znati s njim, poslušaće on mene...
RENATA: Hajde teta Perso, uzmite bar komadić piletine, lepa je, još je
vruća...
PERSA: Nosim tati hrane, ponela sam lagane jagnjetine, on to voli, to ga
podseti na izlete vikendom, na zavičajno zborovanje i pesme, joj, šta mi
tata doživi, pad s bicikla ga unesreći, hajde da je motor, već obični
bicikl...
ŽIVANA: Star čovek, zapeo o ivičnjak, svako jutro uzimao bicikl pa do
prodavnice, kao neki mladić, a skoro osamdeset godina...
PERSA: Kažu da mu je s leđa dolazio auto u velikoj brzini, da se čula bučna
muzika iz auta, u rano jutro, ko je to mogao da vozi kao ludak... Očešao je
mog tatu, šta očešao, šta ja to pričam, udario ga svom snagom i on je pao
preko ivičnjaka na panjeve posečenih jablanova... Nikad nismo saznali ko ga
je oborio.
ŽIVANA: Šta ćemo sad, moja Perso, svima nam je to sudbina... danas jesmo
sutra nismo... ćuti dobro je, živ je, biće bolje...
PERSA: Žao mi ga je, žao, srce me boli za tatom, evo nosim mu i kuvanog
mladog graška, on to voli, podseća ga na mamu, ona je kuvala grašak nedeljom
za ručak... a i nje nema, ode kao da ju je voda odnela, nikad svoju majku
prežaliti neću, nikad... (Plače, briše maramicom lice.)
RENATA: Nemojte tetka Perso, hajde uzmite kolač... zasladite malo...
PERSA (Prene se): Kakav kolač imate. A, kuglof, to je lep kolač, tata voli
kuglof, ostalo od Nemaca.
ŽIVANA: Da ti odsečem malo kuglofa za deda Dragutina?
PERSA: Ako možeš, bilo bi lepo, on će se obradovati.
ŽIVANA (Seče kuglof, stavlja u salvetu): Evo, tri parčeta kuglofa, neka
zasladi deda...
PERSA (Uzima kuglof): Joj, to će ga obradovati... Šta još imate? Piletinu?
Tata voli piletinu...
ŽIVANA: Evo i piletine, Perso, nije problem uopšte, daj tanjirić, Renata!
RENATA (Uzima tanjir i dodaje Živani): A da dodam malo salate, ovo je mlada
salata...
PERSA: Ponela sam ja salatu od cvekle i crvenog luka, tata voli cveklu i
luk, ali voli i mladu salatu... poneću, poneću, neka se seti bašte koju je
okopavao... jao, treću godinu kako tata leži, polomi ga nepoznati bandit na
ulici, kad bismo bar znali ko je taj gad... nikad ga nisu uhvatili, naša
policija, jao, nemamo mi ni državu ni policiju... koga da tužim... NN
građanina? I kome da tužim... (Uzima salatu od Renate.) Tata voli zelenu
salatu, osvežiće ga... (Stavlja u natrpanu korpu.)
ŽIVANA: Uzmi nešto, gricni, deluješ umorno...
PERSA: Ja ne spavam od kada je tata stradao, ne mogu (Plače.) On je tako
dobar čovek, nije zaslužio to u životu... Idem, idem, moram da krenem, nosim
tati hranu...
RENATA: A da li njemu neko tamo sprema hranu?
PERSA: Sprema, ali ne valja, nije najbolja kuvarica, promenili smo ne znam
već koliko služavki, ova ne zna da kuva, prethodna nije znala da ga okrene i
namesti jastuk, ona pre nje pušila u stanu, četvrta hrkala noću... šta da ti
kažem... nema danas pravih medicinskih sestara ni služavki... sve gledaju
sebe, hoće novac, a tata je nemoćan, njemu treba pomoć, zato mu nosim
hranu...
ŽIVANA: Meni je Gojko rekao da ova služavka odlično kuva i da je deda
zadovoljan.
PERSA: Ma kakvi zadovoljan, Gojko je moj brat, ali on ne zna šta tata voli,
ja sam žensko, ja sam kuvarica, ja najbolje znam kakva hrana njemu godi.
ŽIVANA: Nemoj pogrešno da me shvatiš, Perso, lepo je da nosiš hranu, evo i
mi ćemo uvek dati, ali ne bi trebalo duplirati, nema potrebe... nemoj da se
naljutiš... nije li premnogo za dedu... ako ostane hrane, mora se bacati...
PERSA: Nikad tati nije dosta moje hrane, on voli kako ja spremam, to ga
podseća na mamu...
ŽIVANA: Dobro, u redu, ali velim, ima novu služavku koja i kuva, Dragutin
kaže da je zaista dobra, da je hrana ukusna, deda se nije žalio...
PERSA: Valjda ja svog oca najbolje poznajem... idem, on čeka, njemu je
najteže... (Pogleda na pun sto.) Jao što su lepe kruške, ja sam ponela tri
jabuke tati, da uzmem jednu krušku za tatu...
ŽIVANA: Uzmi dve, uzmi koliko hoćeš... molim te nemoj da se ljutiš.
PERSA (Uzima tri kruške i stavlja u korpu): Idem, hvala, tata će se
obradovati, živnuće, možda i prohoda, idem, idem, već kasnim...
ŽIVANA: Kod njega je Gojko, pozdravi dedu.
PERSA (Žurno izlazi iz stana.)
RENATA: Jao, da tetka Persa malo ne preteruje?
ŽIVANA: Takva je, niko je ne može izmeniti... Sve si videla, šta da ti
kažem. Hajdemo na ručak, već se ohladio.
SLIKA 2
(Jednosoban stan. Na krevetu leži nepokretan deda Dragutin. Na omanjoj
fotelji njegov sin Gojko. Služavka ulazi u sobicu iz omalene kuhinje.)
SLUŽAVKA (Okreće se Gojku dok stavlja korpicu sa jabukama, narandžama i
bananama na stolić ): Opet ste doneli lepo voće, gospodine Gojko. (Okreće se
Dragutinu.) Vidite li, čika-deda Dragutine, kako vaš sin uvek dođe punih
ruku.
DRAGUTIN (Skrštenih ruku leži pokriven lakim ćebetom i gleda u strop):
Jeste.
GOJKO: To je najmanje što mogu. Da tatu nije snašlo to što ga je snašlo,
išao bi on sa mnom na Frušku goru, u voćnjak da beremo kruške i jabuke.
Popeo bi se on na drvo kao dečak, takav je oduvek bio.
DRAGUTIN: E, moj sine, Bog zna zašto je ovako. Mi ne znamo naše puteve.
SLUŽAVKA: Hoćete li da popijete nešto. Čaj ili sok? Ima i rakija ako želite.
Rakijom masiram noge čika-dedi Dragutinu.
GOJKO: Eh, da je to lakša bolest, i rakija bi pomogla, tata bi prohodao.
Lekari su ga pogrešno lečili. Je li Persa dolazila?
SLUŽAVKA: Javila je da će kasnije navratiti. Šta ćete popiti?
DRAGUTIN: Persa je meni sve, zlato od kćerke. Da nije nje, ja bih podlegao.
Hajde, sine, uzmi nešto.
GOJKO: Dajte mi čaj, sačekaću da spremite.
SLUŽAVKA: Čaj je već gotov, spremila sam ga čika-dedu Dragutinu, samo što
ste ušli. (Služavka načas odlazi u kuhinjicu.) Evo, evo, šoljica i za vas.
Čaj je od nane, hoćete li i meda?
GOJKO: Može, kako da ne, ko ne bi meda od vrednih pčelica. (Okreće se ocu.)
Bili smo jutros u novom pansionu za stare i iznemogle, to nije dom, to je
motel, kao hotel, nešto novo i savremeno, svetska stvar. Živana i ja smo
razgovarali sa direktoricom. Pokazala nam je sobe, fantastične su, čiste,
velike. Po dvoje u sobama, na vratima ispisna dva imena, specijalni kreveti
kupljeni za po pet hiljada evra, da, pet hiljada, specijalni oblik ležaja sa
mnogim pomagalima, nema rana od ležanja. Državna donacija. Terasa u svakoj
sobi, sprave za vežbanje rukama, telefon i televizor, pokretni sto, veliki
hodnik, lepota, komotno, može se na kolicima u dva-tri pravca. Lekarska
pomoć pri ruci, pored kreveta dugme za poziv, u svako doba noći i dana.
Okolo vrt, krošnje i mirisi, tišina, nešto neviđeno. Čekamo prvu priliku i
ti ćeš, tata, biti primljen, tu će ti biti odlično.
DRAGUTIN (Zamišljeno): Moramo s Persom razgovarati.
SLUŽAVKA (Servira dve šolje, jednu ispred Dragutina, drugu ispred Gojka na
isti sto.): Poslužite se, još je vreo, još malo, još koji trenutak – biće
pravi. (Zvoni telefon, služavka podiže slušalicu.) Alo, dobar dan... a vi
ste, gospođo Glorija... Da, dobro je deda Dragutin... pa ne znam baš...
Persa još nije stigla... došao je njen brat Gojko, sin čika-dede
Dragutina... da, oni sad razgovaraju... možda drugi put... doviđenja.
(Spušta slušalicu.) Uh, kako mi je spustila slušalicu! To je ona Glorija,
gospođa što prodaje verske brošure.
GOJKO: A šta – ona se još javlja ovde? (Obraća se ocu Dragutinu.) Pa jesmo
li se dogovorili, dragi tata, da prekineš kontakt s njom! I Persa se složila
s tim... Molim te da me poslušaš.
DRAGUTIN (Potiho, okreće glavu ka sinu.): Nije ona bila puno puta. Dobra je
žena, uteši me ona, uteši malo. I naša Persa nema ništa protiv.
GOJKO: Persa, Persa, i tebi i meni drži stranu. Mi imamo svoju veru, svoju
slavu, Đurđevdan, pa Božić i Vaskrs, sve to slavimo, naši su preci to
slavili. Ko smo mi da se odričemo toga. Ta Glorija sve to negira. Ne možemo
se toga odreći.
DRAGUTIN: Pred nebom svi smo isti, kaže i Glorija.
GOJKO: Sve ljude poštujem, konfesije i nacije, dobro došao svaki dobar
čovek. Ali, ja tu ženu poznajem, ona nije kako treba, ona je lovac na
ljudske duše, ona tvrdi pazar, nju samo pare zanimaju.
DRAGUTIN: Šta da radim, nije mi lako...
GOJKO: Pa upravo zato. Evo uskoro će Đurđevdan, naša slava, lepo ćemo je
porodično obeležiti.
DRAGUTIN: Kako je Uroš?
GOJKO: Dobro je, igra u pozorištu, bori se da uspe.
DRAGUTIN: Nije to lak posao. Ali od nečega se mora živeti. Kad sam ja došao
iz rata, bez ruke, svi su mi rekli, sad ćeš morati da prosiš Dragutine. A ja
sam jednom rukom pravio burad i kace, nisam hteo da prosim. I dobro sam
živeo.
GOJKO: Namučio si se, tata, namučio. Tu smo da ti sada pomognemo... (Ustaje
i popravlja jastuk ispod očeve glave.) Uroš je hteo da bude glumac od malih
nogu. Sva deca to žele, nemaju pojma šta je glumački život. Gledaju filmove
pa misle da je gluma rajska profesija, a iza – paklene muke. Naš Uroš je
živi primer.
(Neko zvoni na vratima, prilazi im služavka.)
SLUŽAVKA: Verovatno je Persa. (Gleda kroz špijunku) Ko je sad pa ovo? Jao,
gospođa Glorija! (Okreće se ka Gojku i Dragutinu, gleda čas u jednog čas u
drugog) Šta da radimo, nisam joj rekla da dođe, sama navaljuje, šta da
radim, da li da je pustim?
GOJKO (Obraća se poluglasno ocu Dragutinu): Da li ona tako dolazi kad hoće,
bàne?
DRAGUTIN: Ne znam.
SLUŽAVKA: Da li da uđe? (Opet se čuje zvono, sad duže.)
DRAGUTIN (Tiho, gledajući oca): Ma neka uđe... Svakome kazati dobar dan...
SLUŽAVKA (Otvara vrata, Glorija upada vrcavo i glasno, sa brošurama u
rukama, neke brošure vire iz povelike tašne, jedna u okretu ispadne na pod.)
GLORIJA: Dobar dan, dobar dan, nebo nam pomaže, o, koga ja to vidim, kako
ste gospodine Gojko?
GOJKO (Hladan na prvi pogled): Dobar dan.
GLORIJA (Okreće se Dragutinu): Čika Dragutine, jeste li dobro? Nebo će nam
svima pomoći. Donela sam vam novu knjigu o sredi. (Okreće se Gojku.) Sreda
je najvažniji dan u sedmici, znate gospodine Gojko, tad se ništa ne radi,
samo se molimo nebu za sreću i zdravlje naših najbližih i svih gladnih i
ugroženih u svetu. Subota i nedelja su radni dani, i svi ostali, osim srede.
Evo primerak i za vas, pogledajte možda nađete i nešto za sebe, sigurno ćete
naći. Jako je korisno, jako, kad vam kažem, jako, jako, nećete se prevariti,
to je svakoj duši potrebno, nije važno ko si, šta si, svi smo jednaki pred
nebom. Evo, i prošli broj, uzmite sva tri, evo vam sve, to su najnoviji
brojevi našeg glasila "Večni horizonti". (Stavlja mu brošure u krilo, vadi
iz tašne nove, bira različite primerke.) Evo, i ovaj primerak, tu imate
opširan prikaz knjige Kondolize Džonson, o njenoj viziji budućnosti, o nebu
na zemlji. Knjigu možete kupiti po najpovoljnijoj ceni. Svet je već nestao,
samo mi to još ne vidimo. Nema sveta, je li tako, čika Dragutine? (Okreće se
k njemu i daje mu novi primerak brošure.) Izvolite, ovo je za vas!
GOJKO (Natovaren brošurama, gleda naslovne strane, otvara poneki primerak):
Čuo sam za vas. (Pokazuje na služavku, zabrinuto.) Od Radojke sam čuo. I
otac mi je ponešto rekao... i sestra Persa...
GLORIJA: Moj život je bio čudan. Nisam ja uvek ovakva bila. Progledala sam
posle razvoda. Moj muž Ante nije verovao u nebo. Razveli smo se pre šest
godina. Nisam mogla da živim sa čovekom koji samo pije i psuje. Nismo imali
decu, to mi je pomoglo. Udala sam se za Aljošu, on je iz Moldavije. Upoznali
smo se na pijaci. Prodavao je kuhinjski pribor i sitni alat. Njegovi i moji
roditelji su različite vere, ali smo se mi našli u trećoj veri. Mi smo
sredaši! Slična je to vera, samo što se mi razlikujemo po sredi. Po
najvažnijem danu u sedmici, znate. I po nekim drugim stvarima se malo
razlikujemo. Ne priznajemo lažne svece, niti ikone, to je sve izmišljotina.
Pričaću vam o tome, ali kad pročitate Kondolizu Džonson. Ona je putokaz. I
vaš i moj, sviju nas putokaz. Je li tako, Radojka? (Gleda služavku.) Ostah
ja bez čaja, kafu ne pijem.
GOJKO: Mi smo pravoslavna porodica, slavimo Đurđevdan, obeležavamo i
Tomindan, to je moje žene slava...
GLORIJA: Moj bivši muž Ante sad je u bolnici, obilazim ga kao čika
Dragutina, i on čita ove brošure, i njemu se otvaraju novi horizonti.
Ponekad neće da priča sa mnom, ali ja sam uporna, ne mogu da ga mrzim,
izlečio se od alkohola.
GOJKO: Čime se bavi vaš muž?
GLORIJA: Aljoša je danas na drugom mestu, otišao je u sela u Srem, i on
misionâri kao mrav, propoveda nebesku reč, ostavio je posao na pijaci. Ovo
mu bolje ide. Teška su vremena, od nečega se mora živeti.
GOJKO: Svi radimo da bismo od nečeg živeli. Ali ne treba brkati veru i pare.
GLORIJA: Oduvek je bilo onih koji tragaju za istinom. Svašta je tu bilo kroz
vekove. I ratova i nesreća. Ali, postoji samo jedan put, to je naš put, evo,
pročitajte bilo koji broj "Novih horizonata". Ljudi su puno grešili, i
danas greše, oduvek je bilo meteža na ovom svetu, samo gužva i žurba. I ja
sam upala u tu vrevu, ali šta ću, moram, mora se od nečega živeti. Treba i
duhovne hrane.
GOJKO: Mora se od nečeg živeti, da, ali vera i novac, to ne ide, gospođo
Glorija, s tim parama od ljudi kojima ulazite u kuće, to je veliko pitanje?
Ne nasrćite, imajte meru. Naša porodica ima svoj koren. Tata nije puno
mario, ali njegov otac, moj deta Risto, jeste. Mnogi su izgubili koren u
Titovo vreme. Tito nikad nije ušao u crkvu, ateista, nije verovao u Boga.
Svi su ga sledili da bi opstali, za platu, za ovo, za ono, takvo je vreme
bilo.
GLORIJA: Tad je za nas bilo bolje, mogli smo lakše da radimo, niko nam nije
branio. Znalo se za nas sredaše i u Titovo vreme. Ni sad nam niko ne brani,
ali sad ima nekih novih vernika puno, svi su postali nekakvi pravoslavci sa
tim slavama gde se i pije i jede, i peva i svađa... Ma krkanluci su postale
te slave. Onda je bilo puno lakše, u komunizmu, nije se išlo u crkvu, mi
sredaši mogli smo da razgovaramo lakše sa ljudima.
GOJKO: To je odgovaralo režimu. Tako se raskorenjuju velike religije. Narod
ne ide u crkvu po ugledu na šefa države. Pa pustiš sektama da vršljaju.
GLORIJA: Sad nam se isprečuju razne crkve i pojedinci, ne daju nam da se
razmahnemo. A mi znamo da smo najispravniji, tako piše u nebeskoj knjizi,
pogledajte brošuru broj dva, tu ćete naći objašnjenje. A mogu i ja da vam
objasnim ako želite...
GOJKO: Nema potrebe. Šta ste po profesiji?
GLORIJA: Pa rekla sam, misionar.
GOJKO: Šta ste radili pre toga?
GLORIJA: Nemam ja neku veliku školu, ali to nije važno. Ja imam druga
iskustva. Radila sam svašta u životu. Što se čovek više uprlja, lakše će se
očistiti. Bila sam i recepcionerka i konobarica, radila sam za turističke
agencije, šta sve ne. Šta vi radite?
SLUŽAVKA: Gospodin Gojko je profesor univerziteta. (Zamuckujući i grešeći u
izgovoru.) On predaje – ahriteturu.
GOJKO (Ispravlja služavku): Da, profesor sam – arhitekture.
SLUŽAVKA (Čisteći nevidljivu dlaku sa kecelje): Jao, uvek pogrešim kod
takvih reči – arihtetura, joj, atihtetura! (Namešta se, popravlja rukama
položaj usana.) Ar-hi-te-tu-ra! Eto, arhi-tetura!
DRAGUTIN (Malo nasmejano): Radojka bar tetura, a ja više ne mogu na noge.
GLORIJA: Prohodaćete vi, čika Dragutine, kad vam ja kažem. U brošurama je
tajna, tu ćete naći sve što vam treba, samo sredom nemojte ništa da radite.
Zato se i zove sreda, na sredini sedmice, to je dan za odmor, za predah, pa
onda u nove radne pobede.
DRAGUTIN: Ne radim ja ništa svakog dana.
GLORIJA: Crne misli, nipošto, ništa crno u sredu, nemojte ni jesti toga
dana, strpite se jedan dan. Kad vam kažem, biće sve u redu, prohodaćete,
čika Dragutine – kao da letite. (Okrene se Gojku.) Gospodine Gojko, znate li
šta je srednevica?
GOJKO: Srednevica?
GLORIJA: Srednevica je sredina dana, podne, kazaljka na kazaljki u dvanaest
sati. E, vidite, mi sredaši svakog dana u podne, ma gde se zadesili,
zatvorimo oči jedan minut i molimo se nebu za nesrećne u svetu.
GOJKO: U po bela dana?
GLORIJA: A u sredu, u srednevicu, u našoj crkvi pola sata žmurimo i pevamo
pesme posvećene sredi. Tad vidimo ono što golim okom niko ne može videti.
GOJKO: Šta vidite?
GLORIJA: Hm, šta vidimo? Vidimo nebo. To se ne može objasniti tek tako.
Dođite kod mene i Aljoše kući pa ćemo vam tu o tome natenane. Naša kuća je i
vaša, i naša i vaša crkva. Dođite, ne ustručavajte se!
GOJKO: Gde živite?
GLORIJA: U kući na sprat. Dole smo mi, a gore svi koji dođu kod nas, možete
i da prenoćite, ima dvadeset ležajeva. To smo moj Aljoša i ja pošteno
zaradili. (Zvoni joj mobilni telefon.) Alo... da... ja sam... kako da ne...
ne, nisam zaboravila... sad sam kod naših zajedničkih prijatelja... kod naše
braće i sestara po sredi... ne brinite, dolazim za pola sata, pozdravite
Julkicu... taman posla.... taman posla ... ne brinite... vidimo se za pola
sata... doneću "Nove horizonte". (Završava telefonski razgovor, stavlja
mobilni telefon u tašnicu.)
GOJKO: Baš imate puno posla?
GLORIJA (Zadihano pakuje preostale brošure, sprema se da krene): Od nečega
se mora živeti. Drugi put ćete sve platiti, sad je dovoljno da kupite jedan
broj "Novih horizonata". Sto dinara! A ako nemate sad, daćete kad dođete u
naš hram, nije problem, nije! Dođite obavezno.
GOJKO: Video sam ovakve brošure, uzmite ih nazad. Ako vam je do toga da
platim, daću vam sto dinara, evo, izvolite. (Vadi novčanik iz unutarnjeg
džepa sakoa i daje novčanicu.)
GLORIJA: Jao, gospodine Gojko, pa nemojte tako. (Uzima novac.) Evo neka to
bude za jedan primerak gospodina Dragutina. (Preostale primerke halapljivo
uzima od Gojka, trpa ih u tašnu.) Ako ste se predomislili, evo jedan
primerak i za vas. (Vraća mu primerak u ruke) Ne morate da platite!
SLUŽAVKA: Ohladio se čaj, gospodine Gojko! Vaš se upravo skuvao, gospođo
Glorija, hladi se...
GLORIJA: Ne mogu sad... (Uzima na brzinu šoljicu vrelog čaja i srče). Uh
vrelo je, vruće, nije tačna ona poslovica da se gvožđe kuje dok je vruće...
Ljudi ne znaju, kao što o nebu ništa ne znaju, da se čaj ne pije vruć, već
hladan ili mlak. O tome piše u našim "Novim horizontima"'. (Primakne se
stolu i uzme Gojkovu šoljicu hladnog čaja i popije na dušak.) Ovo je za vaše
zdravlje, gospodine Gojko. (Nagne se i poljubi u lice Dragutina.) Vi popijte
moj čaj čim se ohladi, prohodaćete. (Stavlja šolju vrelog čaja na dedin
stolić.)... A sad moram kod Julkice, ona me čeka od jutros, ne bih ni došla
danas da nisam čula da ste ovde, gospodine Gojko, bila mi je velika čast.
(Rukuje se i dugo klima Gojkovu ruku.) Doviđenja, sutra je sreda, čućemo se.
(Okreće se ka dedi.) Nazvaću, navratiću, čika Dragutine, vi ćete prohodati!
(Ljubi služavku koja joj otvara vrata.) Čika Dragutine, vi ćete prohodati,
vi ćete prohodati, vi ćete prohodati... (Odlazi niz stepenice ponavljajući
glasno zadnju rečenicu. Zvoni Dragutinov mobilni telefon)
DRAGUTIN: Da... Uroše!... gde si... dobro... i? Pa neka, nije strašno... šta
ti je ona rekla... pa dobro ti je rekla... nemoj da se sekiraš, ti si
odličan momak... ma ne... ma neeee... nije to tako, opet ti, pravi si
umetnik kad ti kažem, svi mi te hvale... da... da... čuj, dođi do dede
Dragutina, nisi bio odavno, on te stalno pominje... evo i sada... dođi na
šoljicu čaja i razgovora... kako ne možeš... gde si sad... zašto lutaš
ulicama... gde si da dođem po tebe... onda dođi, hajde.... dođi, svi te
želimo videti... deda Dragutin... da, i nova služavka... eto ... tako...
uzmi taksi i dođi... platiću taksi... hajde čekamo te... (Zaklapa mobilni
telefon) Opet je u krizi, pojede ga ta gluma, a odličan je, svi ga hvale, ne
znam, ne znamo šta ćemo s njim, šta on hoće, evo doći će sada, čuli ste...
DRAGUTIN: Nije on trebalo ni da upiše tu glumu, šta će mu to?
GOJKO: E, moj tata, lako je sada pametan biti, niko ga nije mogao u
pubertetu odvratiti od glume, hoće da bude glumac ili ništa, samo glumac, i
to svetski... Pa znaš i sam da je već od četvrtog razreda krenuo u Dramski
stidio kod Redže... i tamo je svašta prošao, taj Redža nezgodan, čudan,
mnogi su roditelji odveli svoju decu kod njega, ni oni ni deca nisu mogli da
podnose Redžinu galamu i torturu... Mnogi su vratili svoju decu, ostali su
oni valjda najjači... Ostao je i naš Uroš, ali vidi sada... Jao, glumo,
glumo, vatra te odnela...
SLUŽAVKA: I ja sam htela biti glumica, ali mi tata nije dao, nismo imali ni
para... a to mi je želja, velika...
DRAGUTIN (Potiho): Vidiš moj unuk kako se muči...
SLUŽAVKA (Nutka hranu): Uzmite još malo... ovo je zdravo... grašak s mladim
krompirom...
DRAGUTIN: Ne mogu, Rado, sit sam, lepo sam ručao, meni malo treba, ne radim
ništa, ne gubim snagu, malo mi treba... lepo kuvaš... neka ostane za
kasnije... daj mi malo vode.
SLUŽAVKA (Sipa vodu i dodaje čašu.)
GOJKO: Drago mi je, tata, da si zadovoljan Radojkom.
DRAGUTIN: Jesam, jesam, kako da ne...
SLUŽAVKA: Joj, nemojte me previše hvaliti, možda se i pokvarim...
DRAGUTIN: Nećeš, nećeš... (Na vratima zvoni.)
GOJKO: Ovo je Uroš, ja ću mu otvoriti...
SLUŽAVKA: Mladi glumac?
DRAGUTIN: Moj unuk...
GOJKO (Otvara vrata, ulazi Persa s maramom oko glave i s korpama u obe
ruke.)
PERSA: Evo mene, evo, tata, nosim ti ručak...
GOJKO: Ti si, Perso, a mi očekivali Uroša...
DRAGUTIN: Ja sam ručao, Perso. Ti ni – dobar dan.
PERSA (Ljubi Dragutina): Dobar dan, tata, joj, žurba, ne znam gde udaram.
DRAGUTIN: Odmorićeš se kad pređem u dom?
PERSA (Iznenađeno): Kakav dom?
GOJKO: Živana i ja smo bili u novom domu za iznemogle. Jako je dobar i
savremen...
PERSA (Prekida ga): U nikakav dom moj tata neće ići. Ovde je najbolje.
GOJKO: Ovaj stan plaćamo isto kao dom. A tamo su mnogo bolji uslovi. Svaki
dan ima brojnu poslugu, lekare, savremene sprave za vežbanje, ljude slične
sudbine, to je dobro i za ...
PERSA: (Prekida ga): Moj otac odavde ne ide. Je li tako tata?
DRAGUTIN: Kako vi odlučite. Ja kako moram.
PERSA: Dosta o tome. Nigde ti ne ideš, lepi moj tatice. Skuvala sam ti lep
ručak, nosim i od Živane nešto, evo, evo. (Vadi iz korpe.)
GOJKO: Nemoj, Perso, tata je ručao.
PERSA: Pa neće valjda propasti ovaj lepi ručak, još je topao...
SLUŽAVKA (Meškolji se): Hm, baš je čika Dragutin lepo ručao.
PERSA (Nutka hranu): Evo, tatice, ovo je jagnjetina sa Fruške gore, ista kao
ona iz tvog zavičaja, planinska...
DRAGUTIN: Ne mogu sada, kćeri moja, najeo sam se dobro, Rada spremila ručak,
lep ručak...
PERSA: Moraš ovu jagnjetinu, ti si bolestan, lekari su rekli da te moram
paziti, ti si kao dete.
DRAGUTIN (Uzima bezvoljno komad mesa i hleba): Ajme meni, šta ću, ajde da
probam... nema potrebe da svaki dan donosiš hranu, ima ovde Rada, ona
sprema... (Žvaće.)
PERSA: Evo i graškića malo, salatice malo, evo, evo, taaako... (Na silu daje
Dragutinu.)
GOJKO: Šta to radiš, Perso, vidiš da tata ne može, udaviće se čovek...
PERSA: Od ove hrane mu ne može biti ništa... evo i krompirići...
DRAGUTIN (Punih usta): Perso, dosta je...
PERSA: Evo kolačića, moje kiflice i kuglof od Živane. (Gricka kolače). Uh,
što su lepi, dopašće ti se...
GOJKO: Dosta, Perso, ovde ima kolača i svega, ženu smo platili da bude uz
tatu, da mu kuva i sprema.
PERSA: Nije ona tati kćerka, ti i ja smo tatina deca, mi treba da brinemo o
ocu.
GOJKO: O čemu pričaš, prestani o tome na takav način pričati. Naravno da smo
tatina deca, zato smo i ovde danas. I kad nismo ovde, mi smo s njim. Ali mi
imamo svoje poslove i živote, moramo raditi i boriti se da bi i tata imao.
PERSA: Meni ništa nije teško za mog tatu. (Daje ocu kolače.) Uzmi, tatice,
slatko!
DRAGUTIN: Rada mi je spremila palačinke, slatke, ne mogu više, Perso...
(Okreće se Gojku.) Ja razumem Persu, njoj je život težak, sve joj je na
leđima, muž joj ne radi, sve – sama, moramo joj pomoći, moramo pomoći Persi.
GOJKO: Sto puta sam rekao – da, ali ona sama sebi mora da pomogne. Ima muža
neradnika, našli smo mu posao par puta, počne da radi dva-tri dana i
napusti. Što bi čovek radio kad ima ženu koja sve tegli, vuče i namešta,
tepa mu kao detetu i podilazi. A zašto, zato što je navodno ranjen u ratu.
PERSA: Ranjen nego šta. Jedva diše od rane ispod ramena, zakačila mu
pluća...
GOJKO: Jedva on diše od tri kutije cigareta dnevno i od rakije sa onim
barabama neradnicima u kafančugi "Gluvi trut", tu se on godinama
zapošljava s litrom rakije i štékom duvana.
DRAGUTIN: Valjalo bi, Perso, da Simo negde radi, puno bi vam to pomoglo.
GOJKO: Pomoglo bi svima nama.
PERSA: On i radi, eno krečio je kod Slavke komšinice nedavno.
GOJKO: Krečio, jednom u pola godine. Ne pričaj mi te gluposti. Ti mu ne daš
da radi, ti si ga takvim stvorila.
DRAGUTIN: Ma nije, Gojko, vidiš da Simo ne radi, sve je na Persi, moramo joj
pomoći.
GOJKO: Neka ona sebi sama pomogne. Njoj je Simo dete.
DRAGUTIN: Nemoj tako, sine.
GOJKO: Eno moja asistentkinja ima malenu decu, i kćerku i sina, i obolele
roditelja, izbeglice iz Bosne, mati joj ne može da hoda, otac bolestan
stalno, imao tri operacije. Muž joj osoran, karijerista, nikad kod kuće, ali
žena sve stigne, nikom se ne žali, ćuti i radi, i na radnom mestu i u
porodici.
PERSA: Drugo je ona, ona ima auto pa stigne svugde, a ja moram autobusom ili
taksijem, sve plaćam.
GOJKO: Kakav crni auto, danas svako ima auto, nikakva to privilegija nije.
Problem je u tebi, duboko u tebi, ti prelivaš svoju pažnju na druge, nemaš
granice u tome. Dobar si čovek, sestra si mi, ali, bre, daj bar prepolovi ta
svoja osećanja, te emocije prema drugima, pa i prema bližnjima, imaj meru,
sestro.
PERSA (Plače): Ja sam takva, ja ne mogu biti drugačija.
DRAGUTIN: Nemoj Gojko na Persu, naša je, takva je kakva je, njoj treba
pomoći.
GOJKO: To se zove prelest, to kad u bescenje presipaš sebe drugome. Čak i u
dobroti. To ti je kao u onoj priči – sipa jedan čovek svom komšiji čaj i
nastavlja da sipa preko ruba čaše, komšija kaže da stane, čaj već preliva,
već je i sto mokar, curi čaj i na pod, ali čovek i dalje sipa i kaže: neka,
neka, ovo je čaj čuvenog porekla, sveže kuvan, najkvalitetniji čaj.... a čaj
se i dalje preliva i toči na pod. Tom čoveku je važno da je čaj čuvenog
porekla, a to kako ga on drugom sipa, njemu nije važno. Tako i moja sestra,
preliva svoju ljubav u tonama, svi smo do guše u plimi, u njenoj ljubavi,
davimo se, ali ona ne prekida da sipa, ona govori: ja vas volim, ja vas
najviše na svetu volim, najpreči smo jedni drugima. Tako i prema ocu, tako i
prema svome mužu. Oni su njena deca.
PERSA: Neka je prelest, zovi kako hoćeš, ja ne mogu drukčije.
DRAGUTIN: Naša je Persa, treba joj pomoći.
GOJKO (Gubeći volju za dalju raspravu o Persinom ponašanju, odmahuje rukom):
A gde je Uroš, rekao je da će doći. (Uzima mobilni.)
SLUŽAVKA: Baš sam želela da vidim tog mladog glumca.
GOJKO: Mora da se nešto desilo. (Poziva Uroša mobilnim.) Isključeno. Šta se
s njim to događa? Stalno je isključen. (Tipka mobilni, poziva Živanu)
Živana, ja sam kod tate, čekamo Uroša, rekao je da će doći... da... a tu
je... daj ga meni... ruča... neće... neka ruča... ajde... u redu... da...
dobro... pričaćemo drugi put. (Završava telefonski razgovor). Na sve strane
čudesa.
SLUŽAVKA: Možda ipak jednom postanem glumica.
PERSA: Da li vi, Radojka, znate šta je gluma?
SLUŽAVKA: Da, naravno da znam... Volela bih da sam mogla da upišem Akademiju
...
PERSA: Ovde je vaša Akademija, mi vas plaćamo, i treba da se posvetite
gospodinu Dragutinu.
SLUŽAVKA: Čika-deda Dragutin je zadovoljan sa mnom, i Gojko... svi su
zadovoljni.
PERSA: Ja sam tatino jedino žensko dete, i ja znam šta njemu treba. Mama je
umrla, on sad nema nikog osim nas, osim mene. A vama ako ne valja, mi ćemo
naći drugu ženu. Ima onih koje ne glume i ne bi da glume. Nećete biti prva
koju smo zamenili...
SLUŽAVKA (Začuđeno): Meni je dobro ovde.
GOJKO: Ostavi Radojku, Perso, devojka je samo pomenula svoju neostvarenu
želju. Idemo kući.
PERSA: Ti idi, ja ću ostati kod tate, ja nisam došla da odem.
SLUŽAVKA: Mogu li i ja, gospodine Dragutine, da prošetam sat vremena, toliko
mi dnevno po ugovoru pripada.
DRAGUTIN: Može, Rado, može, Persa je ovde, i njoj treba pomoći, samo ti
prošetaj.
GOJKO (Pozdravlja se s ocem): Ajde, tata, drži se, čućemo se, doviđenja.
(Odlazi)
SLUŽAVKA: Idem i ja, dolazim za sat vremena. (Odlazi s Gojkom)
SLIKA 3
UROŠ (U stanu s roditeljima, sedi na stolici za stolom povijen napred, drži
lice u šakama.): Otići ću u manastir. Ne treba mi niko. Dosta mi je glume,
dosta mi je svega, nisam ja za glumu. I honorari su slabi, kasno stižu, sve
je bez veze.
GOJKO: Samo veliki glumci govore da nisu za glumu. Valjda to znaš, čitao si
o njima.
ŽIVANA: Kako da ti pomognemo, sine?
UROŠ (Ćuti.)
GOJKO: Zašto si toliko očajan, nije sve tako crno.
UROŠ: Nisam očajan, borim se sa sobom... Nešto je ušlo u mene. Nagovara me
da skočim s mosta, da se ubijem.
ŽIVANA: Jaoj, o čemu pričaš, sine?
UROŠ: Osmi putnik!
ŽIVANA Osmi putnik?
GOJKO: Kakav osmi putnik?
UROŠ (Smeje se nakratko): Tako se zove jedan svetski film. (Nastavlja
ozbiljnim tonom.) Voleo bih da sam u njemu igrao, da sam taj osmi putnik.
GOJKO: A, to je onaj naučno-fantastični film. Otkud ti to, tu nema glume.
UROŠ: Ko će meni ovde dati glavnu ulogu? Niko i nikad. Dosta mi je i
pozorišta, i života. (Hvata se za glavu i povija napred.) Dosta mi je
života, neću da živim... Samo me gnjavite i mučite. Ostavite me na miru. Ne
treba mi niko.
ŽIVANA: Mi smo najbliži jedni drugima.
GOJKO: Pusti ga, vidiš da tera po svome.
ŽIVANA: Kako da ga pustimo kad je naš?
GOJKO: Sam sebe on pušta.
UROŠ: Nije vama do mene.
ŽIVANA: Ne pričaj svašta, sine.
GOJKO: Eto, to ti je to.
ŽIVANA: Uroše, šta ti hoćeš od nas?
UROŠ: Da me ostavite na miru.
GOJKO: A da nije suprotno?
ŽIVANA: Šta suprotno?
UROŠ: Želi da kaže, da vas ja ostavim na miru!
GOJKO: Gde ti odlaziš uveče svaki drugi dan?
UROŠ: Nigde. Šta vas briga, ja sam odrastao i mogu da idem gde god hoću i
kad god hoću.
ŽIVANA (Prilazi Urošu i miluje ga po glavi.) Maza mamina.
UROŠ. (Sklanjajući majčinu ruku): Nemoj me dirati, sto puta sam ti rekao.
Nisam beba.
GOJKO: Majka ti je ona, svojim te je mlekom othranila.
UROŠ: Šta bi bilo da si me još ti svojim mlekom othranio?
ŽIVANA: Imaš li ti nešto lepo za svoje roditelje?
GOJKO: Vidiš da ima, neda nam da dišemo.
UROŠ: Ne mogu više da sedim ovde. (Gleda u sat na ruci.) Idem, imam posla.
(Ustaje naglo, uzima jaknu sa čiviluka i istrčava napolje.)
GOJKO: Gde ode? Šta on to radi? Kao da je drugi čovek. Da li on uzima nešto?
ŽIVANA: Kako misliš – uzima nešto?
GOJKO: Da li se drogira? Znam da povremeno pije. A i ono sa marihuanom na
Akademiji, sećaš se dobro.
ŽIVANA: Da, pije ponekad, nije to ništa, kao većina mladih. Ali da se
drogira, ne. I ja sam svašta pomišljala. Pitala sam ga jednom, on mi je
rekao – šta ti misliš ko sam ja, danas svi puše marihuanu, svi čekaju da se
marihuana legalizuje – to mi je rekao.
GOJKO: Jadni naš sin.
ŽIVANA: On ponekad s devojkom zapali, naišla sam na tragove džokavaca, ali
ništa više. Ne verujem da su zavisni. Renata mi liči na ozbiljnu devojku. To
je generacijski hir.
GOJKO: Pusti ti generacijski hir. Jesi li im rekla ko stoji iza trgovine
drogom? Mafija, gilipteri, banda svetska! Shvataš li, bre, kriminalci,
polusvet, to on treba da zna... Zar da se navlači na takve? Zar da bude
gluplji od njih?
ŽIVANA: Gojko, ne viči, kod Uroša nije to, majka sam mu, znam ga od pelena.
Ne kupuje on drogu, pametan je on. Vidiš da nam iz kuće ne nestaju stvari.
Kad počnu da nestaju, da ih prodaje, onda je to znak.
GOJKO: Koliko vidim, on stalno ima para, ne traži ništa od nas, otkud mu
novac?
ŽIVANA: Pa dobija honorare u pozorištu. I za onu seriju gde je igrao
taksistu dobio je lepe parice.
GOJKO: Nije to ništa, to se brzo potroši. Možda diluje drogu, možda je u
lancu mafijaša na taj način, on je naivan, navučen. I Renata i on, ne znaju
oni ništa.
ŽIVANA: I ja sam svašta pomišljala, ali nije to naš Uroš, nije takva Renata,
nemoj tako. I ona uvek ima svoj dinar, počela je da radi na televiziji. Nisu
podstanari... ne treba njima puno novca.
GOJKO: Gde on to odlazi skoro svako veče od osam? Da li si primetila? Skoro
svaki dan, svaki drugi dan?
ŽIVANA: Da, primetila sam, verovatno u šetnju ili ko zna gde, neka ide, neću
za sve da ga pitam i kontrolišem. Ne ostane on napolju ni dva-tri sata,
vrati se ponekad zadihan, možda i trči, ne pitam ga, preosetljiv je postao.
GOJKO: I to bez Renate odlazi nekamo, jednostavno nestane. Zna li ona gde
ide?
ŽIVANA: Nisam je pitala. Uroša je, Gojko, gluma načela, i ti ljudi oko
njega, znaš i sam. Zamišljao je romantični život glumca, putovanja i
filmove, mora i kontinente, čuda i uspehe.
GOJKO: Jebala ga gluma, govorio sam mu da je to đavolji posao, džungla zveri
i kobajagi slave. Znam najmanje deset glumaca koji u predstavu ulaze pijani,
a kad se završi, posle aplauza nastave da se zalivaju vinjakom. Kakva gluma
– vinjak! A onda – podmetanja, ogovaranja, nameštanja, takozvana slava,
otrov sujete i zavisti... Svako svakog hinji i čeka da drugom crkne krava.
ŽIVANA: Svugde je to tako. Ma jače je to od njih, od svih glumaca, svi su
oni u klupku paklenih iskušenja. Treba to izdržati, moj Gojko! Nekad mi ih
je žao, svih tih nesrećnih glumaca, i njih je neko rodio i ljuljao u
kolevci. Eto šta ti je život, o Bože silni?
GOJKO: Nije Ivo Andrić tek tako zapisao da je glumački poziv najteži i
najbedniji od svih poziva. To treba da piše na ulaznim vratima svake
akademije i svakog pozorišta.
ŽIVANA: Mlad je Uroš, valjda će očvrsnuti. Dosta je čitao, i Andrića, i
Hesea, i Homera i Jesenjina, koga sve nije čitao. Pisao je i pesme u
gimnaziji u rimovanom stihu, sećaš se?
GOJKO: Sve geniji do genija, svi pisali pesme, a sad pljuju po najbližima,
nije im ni do porodice ni do Boga! (Zvoni telefon.)
ŽIVANA: Ko to zove na fiksni telefon, svi danas zovu na mobilni. (Uzima
slušalicu.) Alo? Da... jeste... ne, ne interesuje nas... rekli smo vam da
nas više ne zovete na te vaše prezentacije... to nas ne interesuje...
izbrišite naš broj telefona... (Ljutito spušta telefon, obraća se Gojku.)
Oni što reklamiraju vatreno posuđe, opet prave prezentaciju.
GOJKO: To im je maska, ta prodaja posuđa. Oni ustvari prodaju vatreno
oružje. Da, oružje, oružje – za nove ratove na Balkanu i Bliskom istoku, u
Africi i Aziji. Zaradili su ogromne pare pa mogu šta hoće. I drogu prodaju,
doći će vreme da te i oni telefonom zovu i nude heroin. Ako već nije došlo
takvo vreme. Njihova je i trgovina ljudima, i prostitucija, sve je njihovo,
to je ovaj svet, to je svetski poredak, svetski biznis, globalno pozorište,
globalna gluma, pare koje život znače. To je najveća gluma, banke sa hiljadu
lica. I oni kažu, od nečega se mora živeti.
SLIKA 4
(Persa u sobi uporno okreće telefon, prati televizijsku emisiju uživo, na
velikom ekranu govori bradat nadrilekar – iscelitelj u beloj naklobučenoj
kapi i crnom šalu oko vrata, sedi za drečavim stolom punim čudnih predmeta i
drangulija, iznad njega karta sveta iznad koje visi nekoliko venaca belog
luka, uključuju se gledaoci, pitaju svašta, on odgovara.)
NADRILEKAR (Meketav glas, kao da nije prirodan.) Još danas u vašem gradu,
majstor sudbine, vaš Milojica, ceo svet je naš, ko zna gde ćemo sutra biti,
izvolite, prepoznajem sudbine, lečim neizlečivo, vidim budućnost... nemojte
se stideti, otvorite se, hrabro pozovite broj na dnu ekrana, ja sam tu, ne
bežim od vaših pitanja, izvolite, nemojte misliti da sam zalutao u vaš
život, vi i ja smo na pravom mestu... neko je na vezi, izvolite...
MUŠKI GLAS 1 (Iz ekrana): Alo, alo, jesam li dobio vidovnjaka Milojicu?
NADRILEKAR: Dobili ste, na vezi ste, izvolite, kako se zovete, odakle ste,
kad ste rođeni?
MUŠKI GLAS 1: Draža iz Kragujevca, rođen sam posle rata, onog tamo, 13. juna
1947. godine... imam probleme sa četvrtom ženom...
NADRILEKAR (Meša karte): Evo, vidim, ova trinaestica nije baš najbolja, da
je maj bila bi bolja, ovako u junu, 15 dana pre Vidovdana, to nije dobro,
neparni brojevi... a kad vam je žena rođena, ta četvrta?
MUŠKI GLAS 1: Joj, da me ubiješ ne mogu da se setim... mlađa je od mene
dosta, trideset godina, sad nije u kući, otišla je kod lekara, dva puta
nedeljno ide kod lekara, kaže da je bolesna, a ja ne vidim, samo je
namrgođena...
NADRILEKAR: Vaša žena, Dražo, ima švalera, ne ide ona lekaru, kad se vrati
danas, zavucite se pod sto, zavežite pasji lanac sebi oko vrata, uzmite mali
limeni tanjir...
MUŠKI GLAS 1: Limeni tanjir?
NADRILEKAR (Povisuje glas): Da, limeni, metalni tanjir, najbolje bi bilo od
bakra, bakar ubija klice i demone, nipošto od porcelana ili stakla, nipošto.
U taj limeni tanjir stavite ljusku od jajeta, ne žumance i belance, ljusku,
dobro je istucajte u avanu, ako imate avan, imate li avan?
MUŠKI GLAS 1: Imam!
NADRILEKAR: E, u avanu istucajte ljusku jajeta i prelijte rakijom
šljivovicom, ako nema šljivovice može i lozovača, imate li rakiju?
MUŠKI GLAS 1: Imam lozovaču...
NADRILEKAR: E, tako, odlično, a u tu smesu stavite maka, imate li maka?
MUŠKI GLAS 1: Nemam...
NADRILEKAR: Ako nemate maka, uzmite kafu, imate li kafu?
MUŠKI GLAS 1: Imam kafu.
NADRILEKAR: Kašiku mlevene kafe uspite u limeni tanjir. S tanjirom prođite
oko stola tri puta, lanac mora biti obavezno oko vašeg vrata, imate li
lanac?
MUŠKI GLAS 1: Nemam u kući, ali imam na psu u dvorištu, uzeću sa psa...
NADRILEKAR: Tako, uzmite sa psa, to je još bolje, jer topli lanac sa pasjeg
vrata na vašem vratu ima pojačano dejstvo, to će vam dati pasju snagu...
Onda izađite napolje i oko kuće isto tri puta s tanjirom i lancem trčeći...
Jeste razumeli?
MUŠKI GLAS 1: Jesam, šta će komšije reći, nije mi zgodno oko kuće s
lancem...
NADRILEKAR: Ne smete imati nedoumice, morate imati jaku volju ako želite da
ne izgubite četvrtu ženu. Šta je bilo sa prethodnim ženama?
MUŠKI GLAS 1: Prva umrla, nismo imali dece, druga pobegla, nismo se slagali,
stalno smo se svađali, dizao sam ruku na nju ni sam ne znam zašto, treću sam
ja oterao, bila mojih godina, lenja i bolesna.... ova je mlađa trideset
godina, ne bih da je izgubim...
NADRILEKAR: E, ako nećeš da je izgubiš, odmah uradi šta sam ti rekao, već
danas ćeš saznati s kojim komšijom je u krevetu, ona je tu sad u blizini, u
komšiluku. Uradi šta sam ti rekao, kad ona bude ulazila u dvorište, ti brzo
pod kuhinjski sto s tanjirom i lancem i kad ona bane na vrata ti počni da
ližeš onu smesu u tanjiru, a krajem lanca mlati po podu. Ona će istog
momenta skinuti sve sa sebe, gola ko od majke, otvoriće se kao knjiga, sve
će ti priznati, jasno, jesi li razmeo?
MUŠKI GLAS 1: Jesam...
NADRILEKAR: Ajd` zdravo, srećno, javi kad sve prođe, možeš na ovaj drugi,
moj lični broj s leve strane ekrana da nazoveš ovih dana posle emisije pa
ćemo se dogovoriti da dođeš do mene.
MUŠKI GLAS 1: Hvala Milojice, ja ću... (Puca telefonska veza)
NADRILEKAR: Čuli ste problem ovog čoveka, biće rešen taj problem, nema
problema kad Milojica radi, izvolite, još samo malo pa nestalo...
PERSA (Uporno okreće telefon): Opet zauzeto, ne mogu da verujem, ma čekaj,
joj, jadna sam ja i moja sreća, neću ga ni dobiti... (Okreće telefon i
dalje, vezu dobija ženski glas.)
ŽENSKI GLAS 1: Alo Milojice, jesi li tu, ovde Ravijojla...
NADRILEKAR: Dobro došla vilo Ravijojlo, evo tvoga Kraljevića Marka, koja te
je muka naterala, kakvog li si Musu izabrala...
ŽENSKI GLAS 1: Kako znaš, Milojice, moju muku?
NADRILEKAR: Kako ne bih znao, ne treba ni da kažeš kad si rođena, ni odakle
si, reci samo odakle je taj Musa?
ŽENSKI GLAS 1: Odnekud iz Makedonije, neće da kaže, petlja, čas je Vlah, čas
Turčin, čas Makedonac, kaže da je Goranac... neka je šta god `oće samo da me
ostavi na miru, ne da mi dijati, ne da mi oka sklopiti, samo navaljuje na
mene, jadna li sam, kako sam ga primila u podstanare, nisam ni znala koga
primam, kako je ušo u moju kuću, tako me je zgrabio i u krevet, na početku
mi se prvi-drugi dan dopalo, ali sada ne valja, ništa ne valja...
NADRILEKAR (Meša karte): Vidim, vidim, Musa te non-stop prevrće i gazi, dušu
ti na usta isterao, je li tako?
ŽENSKI GLAS 1: Da, Milojice, brate moj rođeni, udara gde god sam šuplja,
umirem živa, ne smem ga ni prijaviti, nikome ne smem kazati, zapretio da će
me ubiti, pištolj mi na čelo naslonio, kuku meni, šta ću jadna i prejadna!
NADRILEKAR: On je otputovao jutros u Makedoniju...
ŽENSKI GLAS 1: Jeste, jeste, kako znaš Milojice, otišo je kod rodbine u
Makedoniju da donese neke vojničke čizme svoga dede...
NADRILEKAR: E, draga moja vilo Ravijojlo, jači smo mi od njega...
ŽENSKI GLAS 1: Pomozi mi, Milojice, tako ti života, kuću ću prodati da ti
platim...
NADRILEKAR: Ne treba ti da prodaješ kuću, biće meni i ćevapi dovoljni, ja
nikad ne tražim pare, koliko mi ko dâ, ako da, meni dovoljno... Ravijojla,
sestro moja draga, ti u kući imaš gadnog vraga, dok se Musa kod tebe ne
vrati, ti do mene večeraske svrati, ja ću tebi dati repić miša, na njeg
treba neko da s` popiša, najbolje bi bila muška glava, takav repić svakoga
uspava, pa i tvoga Musu će, ne brini, preko repa mućak-jaje lini, pa u
jastuk gde ti Musa spava, tu gde mu se zavaljuje glava. A pre toga, u hranu
mi stavi, jedan brabonj i patlidžan plavi. Čuješ li me Ravijojla?
ŽENSKI GLAS 1: Slušam, slušam, srećo moja mila...
NADRILEKAR: A nad hranom četiri puta kihni, onda glasno sa prozora vikni,
neka čuju dušmani i gnjide, kako vila ka pobedi ide. Čuješ li me, vilo?
ŽENSKI GLAS 1: Čujem, čujem, šta dalje da radim, kako Musu sa sebe da
vadim...
NADRILEKAR: Pa u čašu crvenoga vina, stavi malo starog naftalina, samleveno
zrno od bibera, sve utruni za svoga dilbera, zašećeri malo tek da sladne, to
se, vilo, tvome Musi dadne, neka pije i neka jeducka, posle toga neće da
jebucka....
ŽENSKI GLAS 1: Hvala ti, Milojice, do neba ti hvala, šta sam ti dužna,
rođeni moj, samo kaži ja ću... (Puca telefonska veza.)
NADRILEKAR: Pukla je veza, to je dobar znak, ako me čuješ Ravijojlo sestro,
nazovi me posle emisije pa ćemo se dalje dogovarati... ima li još koga, alo,
gužva je velika, evo neko je na vezi, ko je to?
PERSA: Jesam li u programu? Zovem pola sata...
NADRILEKAR: Izvolite, u programu ste, Milojica je s vama, kako se zovete?
PERSA: Nikako da vas dobijem. Konačno da sam uživo s tobom, Milojice! Zovem
se... (Zakašlje se.)
NADRILEKAR: Persa!
PERSA (Kašljući): Otkud znate?
NADRILEKAR: Ja sve znam, zato sam ovde, draga Perso! Ja ne kradem, ja istinu
zborim. Ti se javljaš zbog bolesnog oca.
PERSA (Uzbuđeno): Jeste, a otkud znate. Ne mogu da verujem...
NADRILEKAR: Znam, znam, sve znam, sve na daljinu čitam...
PERSA: Ne mogu da verujem, Milojice...
NADRILEKAR: Veruj, Perso, veruj, ja sve vidim i znam, znam i kad si rođena i
kad ti je otac rođen, znam i da imaš brata, sve znam, ali sad ne smem da
kažem ništa više da vas sve ne ureknem. Zato pređi na priču, mada sve o tebi
znam... emisija je pri kraju.
PERSA: Jao, kako znaš... tata mi je pre nekoliko godina pao s bicikla,
udario se u glavu, ne može rukama ni nogama, lekari digli ruke, već treća
godina, ima li leka, dragi Milojice?
NADRILEKAR: Ima, ima, sve ste činili ti i brat, ali ne pomaže, sve to znam.
Obilaze vas sektaši i nude svoju pomoć...
PERSA: Kako znaš i to, Milojice dragi...
NADRILEKAR: Rekoh ti, Perso, da sve znam. Ima leka, ima, ima, kako da nema,
Milojica sve vidi i leči, Milojica je prozorljiv i uman...
PERSA: Pa šta mi je činiti, stalno plačem, ne mogu se smiriti, volim svoga
tatu...
NADRILEKAR: Ovaj slučaj zahteva da se vidimo, nazovi me ponovo posle
emisije, imam rešenje, biće sve u redu.
PERSA: Stvarno? Sve će biti u redu? Ne mogu da verujem... Dobro, Milojice,
dobro, nazvaću vas odmah...
NADRILEKAR (Obraća se televizijskom auditorijumu, Persa na tren ukočena drži
i dalje slušalicu na uvetu): Vreme je isteklo, dragi moji anđeli, emisija
završava, prekosutra nastavljamo druženje, ne odustajte, verujete u sebe i u
Milojicu, tu smo da sve uradimo i rešimo, bez nas ništa ne može na ovom
svetu, od nečeg se mora živeti, prošlo pa opet došlo, doviđenja! (Na
televizijskom ekranu reklame.)
PERSA (Uporno okreće telefon): Alo, Milojice, gde ste... (Sebi u bradu.)
Verovatno je linija već zauzeta... rekao je da može pomoći tati... jao, pa
on zna sve o meni... on će mi pomoći... to je divno... samo da uspem da ga
dobijem... da li sam te sreće... neću žaliti stan da prodam samo da tata
stane na noge... sve ću dati za tatu svoga, samo da ozdravi... alo, alo...
koga sve nisam zvala i kome sve novac nisam dala za tatu... sve neki
prevaranti... uljane kapi od šećerne repe i riblje ikre... prizivanje
duhova... malezijska akupunktura... taj lekar kad je video da ne može
pomoći, otišao je avionom u Maleziju po lekove... da, ja sam luda platila
put... nije pomogao tati... nikad se više nije pojavio... (Vrti telefon
uporno.) Alo, da li se čujemo, da, ja zovem, Persa je ovde, vi ste,
Milojice, vi ste, ja sam Persa, zvala sam vas za mog nepokretnog oca...
da... svi vas zovu... razumem... pa kad da se vidimo, da ja dođem kod vas...
ne... nego kako... kako... vi ćete doći kod mene... uuuuu, dobro, dobro,
može, naravno... kad... odmah sad... hvala vam do neba... ja stanujem u
ulici Gavrila Principa 2, peti sprat, stan 14, prezime Tubultija... za deset
minuta... jao pa nisam znala da je tako blizu ta televizija... čekam vas...
hvala puno, hvala, hvala! (Sva zbunjena sušta telefon i brzo doteruje stan.)
Jao, nisam valjda te sreće da ću zaista pomoći tati... hoću, hoću...
Milojica dolazi lično... divan čovek... nije prevarant... sve zna o meni i
tati... čovek prorok... ima divnog sveta... nisu svi pokvareni... ima divnog
sveta, ima, ima... o, kako ranije nisam gledala tu televiziju, ne znam ni
kako se zove... (Zvoni telefon, Persa podiže slušalicu, javlja se Gojko, iz
off-a čuje se njegov glas.)
GOJKO: Ej, bre, Perso, šta je s tobom, jesi li ti normalna?
PERSA: Zašto?
GOJKO: Živana i ja okrećemo "daljinskim" televizijske programe i nabasamo
na tebe, bolje da nismo, šta ti tražiš od tog prevaranta, od tog maskiranog
nadrilekara, svi mu se smeju, služi za posprdu, a tražiš pomoć od njega za
tatu. Jesi li sva, šta ti je, Perso?
PERSA: Pa šta, on nam može pomoći...
GOJKO: Ne mogu da verujem da si toliko naivna, da si izgubila kontrolu nad
samom sobom... izgubila sestra kompas u životu... jesi li pobenavila, šta ti
je, Perso, pa to su prevaranti na tim raznim tranzicijskim privatnim
televizijama, uzimaju novac ludom narodu, ludima kao što si ti, ne mogu da
verujem!
PERSA: Ovaj nije prevarant, znao je moje ime, ako si gledao, čuo si, zna i
za tebe, rekao je da imam brata...
GOJKO: Da toliko možeš da padneš, da se izgubiš, nisam ni pretpostavio, ne
sramoti i sebe i mene, ne sramoti sve nas, ne zovi više tog prevaranta kad
te molim, ne brukaj se, uzeće ti sve pare, ostaćeš bez ičega... Kontroliši
ljubav prema ocu, ti si ušla u krajnost, u prelest, tebe osećanja prelivaju,
tebe poplava emocija nosi u provaliju, i tebe i nas...
PERSA: Ja treba da se vidim s njim, i hoću, to je moja stvar, ja želim tati
da pomognem, ako ti nećeš, ne moraš.
GOJKO: Ko neće, ja neću? Ti nisi normalna. Pa ja sam skoro svaki dan s
tatom, ali moramo imati pameti da znamo šta radimo. Ne možemo se raskućiti
zbog nekontrolisane ljubavi prema ocu, moramo znati kuda idu naša osećanja,
ne možemo tako iracionalno, shvataš li, sestro?
PERSA: Nemoj ti meni prigovarati, ja znam šta radim. Ako ti ne razumeš i
nećeš, ja razumem, brate, ja hoću i – tačka, ja volim svoga oca.
GOJKO: Ali, Perso, volim i ja, nije u tome stvar, zar ne vidiš na sve strane
lažne vidovnjake i nadrilekare, zar si toliko glupa... (Persa spušta
slušalicu.)
PERSA: Šta on meni, ja glupa, ja luda, ja koja ne žalim ništa za tatu.
(Zvoni telefon dugo, ali ona ne podiže slušalicu.) Samo ti zvoni, nisam ja
dete da ne znam šta radim. Zvoni, zvoni, braco moj, ja ću pomoći tati!
(Trčkara po stanu, sređuje sitnice, pomera stolice, namešta na stolu
detalje, gasi televizor.) Jao, doći će Milojica, a neuredno mi je sve...
(Zvono na vratima.) Evo me, Milojice, momenat, jao nisam zatvorila kantu za
smeće... (Persa nasmejana otvara vrata. Ulazi Uroš sa koferčetom u desnoj
ruci.) Dobro došli Milo... jao... otkud ti... Uroše... a ja čekala
Milojicu... mislila da on zvoni... uđi, uđi... sad će mi doći lekar za tatu.
UROŠ: Dobar dan, tetka, dugo se nismo videli. Koga čekaš?
PERSA: Lekara Milojicu, onog s televizije... da pomogne tvome dedi...
UROŠ (Prilazi stolu, otvara koferče, vadi periku i veštačku bradu, stavlja
ih na glavu, vadi zatim belu kapu i nju stavlja na glavu, vadi crni šal,
omotava ga oko vrata): Mene čekaš?
PERSA (Zabezeknuta): Milojice, Uroše, to si ti?!
UROŠ: Da, od nečega se mora živeti, draga moja tetka!
(Persa mu pada u zagrljaj neutešno ridajući.)
nazad
|