|
O knjigama
Ivan Despotović
GDE PRESTAJE KAMEN?
(Svetlana M. Spajić: Još nekom svom.
"Alma", Beograd, 2013)
![Svetlana M. Spajić: Još nekom svom](../../images/knjige/spajic.jpg) |
Pred nama
je prva pesnička knjiga Svetlane Spajić, koja
naizgled polazi od čega ličnog, privatnog,
izrečenog naslovom, što se iza korica ispostavlja
kao suprotno, te nam se "Još nekom svom" čini kao
eufemizam za "ono što je zajedničko za sve". Te
početne reči na neobičan način izražavaju jedan
rodni pojam, rod samog ljudskog života,
namenjujući knjigu tobože uskom krugu bića, koji
se uvek može proširiti. Naslov pozajmljuje "tehniku" možda iz poezije za decu, neprimetno se
nadvijajući nad ozbiljnim temama. Antićevska "mrvica detinjstva" koju i kasnije treba nositi za
sobom, jeste i najozbiljniji elemenat života, čak
najkrupniji budući isti svima, štaviše –
monumentalan. Shodno toj "mrvici" ova knjiga želi
opštiti sa ljudima kroz pitanja, rime, metafore,
pesnički jezik... Upućenost ka drugima (što nam
stihovi Svetlane Spajić otkrivaju), na način kako
to čini detinjstvo, iskonski početak, – jeste
najozbiljniji izraz lirskog.
"Priznam
li o samoći / Da se ko bunar otvara / Da li ćeš
razumeti / Da samo ona stvara // Samo u njoj smo goli
/ Sve do biti postanja" kaže pesnikinja ("O tvom
oku"). I ova je pesma naoko upućena nekom ko razume,
ko je prošao isto, a kako je to "isto" – samoća koja
stvara (rođenje, moguće i smrt), onda je pesma
upućena onome ko živi, svakom, pri čemu ova opštost
ostaje organski individualna. "Negde sad kolevku
njišu / Negde kopaju raku / Koliko večne samoće /
U svoj toj ravnoteži." ("Zimsko svitanje"). Međutim,
svaka pesma zadržava ohrabrujući, afirmativni
ton, ponekad uprkos tamnim saznanjima. Otkuda to?
Poezija Svetlane Spajić je, kao što smo primetili,
komunikativna, a komunikacija se ne može vršiti
u zatvorenom krugu poput pesimizma ili odsustva
smisla. Ono izrečeno kome drugom, uvek je svetlije
od hermetičnog, rečenog samom sebi.
Čežnja za
bliskošću (svih) bića izražena je kroz uvek pomalo
romantičarski motiv čergarskog života, u pesmi
"Ciganska". Lirski subjekt naposletku primećuje
kako oni i ne vide granicu između smrti i života,
što ga sprečava da dosegne njihov ideal. U miljeu
čergarske bajke lakše je nekog prisvojiti, dati mu
epitet "moj", tu je jednostavnije osloboditi se
greha... S druge strane: "Vredi plamteti tek za san
neostvarivi // Ja istinski živim / Samo kad ovako
početnički grešim" ("Nepromenljivi"). Lirski
subjekt se svojim (čitaocima, srodnicima,
strancima, u ovom slučaju ljubavniku) imanentno
obraća kroz tkivo pesme, ukoliko su i oni početnički
grešili. Greške su ovde mogući osnov prisvajanja
jednog bića ili veze između dva; ne samo da su
zajedničke svima, one to jesu kao i življenje.
Veza sa
(još) nekim svojim – potencijalno je jaka te može
učiniti da svet ne bude neophodan, to jest taj
neko u korelaciji – nudi svet za sebe
("Predlog") "Poželim ponekad da prestane / a ti mi
nudiš još neviđeno / – da ipak trajem. Svet da
nestane". Ovaj stih je, treba istaći, izvan kakvog
ljubavnog motiva, opšteljudski, reklo bi se – sa
elementima religioznog unesenog u onu naslovnu
zamenicu "svom", gde ona funkcioniše i obrnuto –
biti nečiji, te pripadati višim, nadnaravnim
silama.
Pesnikinja život posmatra u njegovim
"sastavnim"
delovima, a oni se pesničkim tumačenjem komponuju
tako da ton ostaje, kao što je rečeno, afirmativan.
(Sa stanovišta umetničkog postupka, pisati o
životu optimistički – teže je no to činiti u
tamnim tonovima. Na primer, negativci u romanima
često su literarno uspeliji.) Prekomponovanje po
sebi negativnih elemenata u svetlu kompoziciju,
najbolje se vidi u pesmi "Žalim za svojim
demonima". Tako je "u svakom grehu bilo makar pola
časti", itd, demoni su neophodni za ono dobro,
životno, skroz negativan ostaje samo prazan strah.
Poezija
Svetlane Spajić, sva u saobraćanju sa ljudima, s
elementima "popularne poezije" (kao u Desanke
Maksimović), sva u prerušenom dijalogu sa
čitaocem ili lirskim junakom ili možda monologu
pod maskom razgovora, – daleko je od hermetičnosti
i akademskog kiča.
I lirski
objekti ka kojima je upućena ljubavna čežnja
potpadaju pod "svoje" sa korica, samo su bliskost
ili osećaj jedinstva paradoksalniji. "Svoj" je i
onaj koji se u trenutku lirske pesme doima kao tuđ,
bivši, nikadašnji... ili pak kao paradoksalno
blizak. "Dok otimaš ljubav koju sama dajem... // Nek
me tvoja ljubav smrvi, nek zaboli / jer ću bol da
pamtim duže nego sreću" ("Uoči poslednje zore"). Ili:
"Bespomoćno gledam svoje srce / gde okrvavljeno
leži / na tvojim otvorenim dlanovima // Umesto
smrti / prvi put slutim život u venama". ("Rađanje")
Sve su
pesme Svetlane Spajić zapravo refleksivne,
donekle imanentno didaktične. Tu je jasnoća misli
uvek za nijansu bitnija od pesničkog jezika ili
melodije, a efekat koji pesma proizvodi u
čitaocu važniji je od tehnike. Takvo nadahnuće
možda se bolje očitava u vezanom stihu.
Pesnikinjina prva zbirka ima pesama u slobodnom,
no ta se razlika u stihovima ne doživljava; misao
odnosno osećanje preuzima primat. I slobodni stih
tu često nosi rimu, koja predstavlja tačku dodira
ideje i osećanja. I čovek je knjiga, i telo kao živa
forma (poput pesme) ima svoj fizički oblik. "Pa se i
sama vratim u korice svog tela" ("Svet naličan").
Postavlja
se pitanje: da li pri imaginarnom okupljanju bliskih
i nebliskih bića, pesnikinja (odnosno lirski
subjekt) nekom pripada ili to ne može biti slučaj sa
nekim ko stvara? Paradoksalna "Sebična pesma",
koja u sveopštoj sebičnosti polazi od toga da
ništa ne bude prežaljeno, deklariše lirskog
subjekta koji želi imati sve, posvojiti sam
prirodni svet, a ostati "ista, ničija". Ovde
stvaralac postaje hiperbola slobode ili sen
ironije.
Takođe:
šta daje pesnikinji "pravo" da po tkivu poezije
traga za "svojima": čitaocima, izmišljenim ili
stvarnim znancima, da tu iznova nalazi nekog i još
koga? "Ja vidim čudnih strelica trista", kaže lirsko
"ja" u pesmi "Različita". "Ne čekaj uzalud da se
postidim / Što nisam ista ko druge žene." Tu
samosvest onoga ko sam sebe poziva da nešto tvori,
istražuje, vidimo u pesmi "Gde prestaje kamen".
Pesnikinja ovde ne želi da je prate ukoliko krene
ili već ide neizvesnim (opasnim) daljinama. "Ljubavnik, prijatelj, nek se vrati // Zato želim da
stojim sama / Sama sa srcem golim / Među svim
ljudima; najviše / Među onima koje volim.
Izdvojena pozicija donekle je osamljuje, opet kroz
paradoks. Ona preuzima odgovornost za svoju
"veru", stvaralaštvo ("Ako odlučim da budem
maštar"), gde autopoetički slika odgovornost,
latentnu izolovanost koju mora imati onaj ko tvori
ljubav, traži poreklo tom fenomenu, poseže za
tajnama življenja, poistovećujući se sa drugima.
nazad
|