|
O knjigama
Zlatko Pangarić
NEGDE IZA OČAJA PORAĐA SE LEPOTA
(Enes Halilović: Pesme iz bolesti i zdravlja,
"Konras", Beograd, 2011)
|
Ispred svojih novih pesama
Enes Halilović daje pričicu Halila Džubrana o dve ostrige.
Poenta priče jeste da rađanje, stvaranje nečeg vrednog i
lepog (bisera) mora da se plati patnjom i bolom. Mnogo je
svedoka i svedočanstava za ovu istinu u onoj velikoj
istoriji, ali i u književnoj; mnogo je takvih, možda i
suviše, umetničkih sudbina i biografija.
Zašto je to tako nalazimo odgovor, ili barem dobar trag,
slutnju, u prvoj pesmi "Polis". U pesmi "Polis" Halilović
govori kakav svet treba da bude i kakav polis treba da bude
– a upravo je sve suprotno u realnom životu. Kada se pesma
pročita čitaoc sagledava koliko je nepravde u svetu i koliko
je postojeći svet nakrivo nasađen.
Oduvek su pesnici umeli tako da pevaju, oduvek je njihova
reč prodorna i zavodljiva – pa se čoveku čini da je i
revolucija laka, nadohvat ruke, da bi poezija bila u stanju
da mrvi i oblikuje karaktere, itd. Ali, avaj…
Nova Halilovićeva zbirka sadrži osamdeset četiri pesme bez
uobičajenih pesničkih "krugova" ili celina. Sve pesme pevaju
zapravo o jednom: o poeziji i sudbini pesnika. Na mnogo
načina je Halilović prišao pesmi i pesniku – od ličnog
iskustva i iskustva svojih savremenika, pa do anegdota i
priča sakupljenih kroz istoriju i geografiju. Na momente
imamo utisak da jedna priča teče kontinuirano iz pesme u
pesmu, da se menjaju samo predeli i učesnici. Mnogi su
zaista imali šta da kažu i svedoče. Svaka pojedinačna
sudbina uključuje se ili uliva u neki od tri balkanska rečna
sliva:
"ima brdo jedno i na
brdu škola
i kišnica sa krova te škole sliva se na tri strane,
pa u tri potoka, pa u tri reke i tri sliva…"
(O Atakami, u Londonu; 89.)
Halilović peva smireno, bez
poze i ispraznog afektiranja. Inače, Halilović je autor dve
zbirke priča "Potomci odbijenih prosaca" (2004) i "Kapilarne
pojave" (2006) gde je forma kratkih priča (crtica)
proizvodila isti efekat / rezultat.
Već na polovini knjige čitaoca obuzima jedinstveni osećaj
(halilovićevski!). To je osećaj koji proizilazi iz
specifičnog jezika i pogleda na život, svet i istoriju.
Mnogo imena, toponima, istorijskih i mitskih ličnosti čine
Halilovićev "tekst" prepoznatljivim.
Od mita, predanja, do savremenosti, predaka, dede, oca i
samog pesnika – to je vremensko-tematski raspon
Halilovićevih pesama i cele zbirke. Geografija je sekundarna
jer je određena ličnom istorijom i istorijom predaka.
Koja je pesnikova namera bila kada je ovako koncipirao
zbirku? Mislim da je Halilović hteo da pokaže kako je
sudbina pesnika i smisao poezije nešto jedinstveno, da ne
zavisi od nacije, geografije i vremena. Čitaoc ima osećaj da
iz pesme u pesmu traga i dobija dokaze za tu tezu. Jedino se
kroz poeziju (umetnost) naslućuju obrisi jednog istinskog i
realnog bratstva svih ljudi, kao i duhovna vertikala.
Lirski subjekat je tipa "narodnog čoveka ili narodnog
pevača" koji retko ili nikada ne prelazi crtu ličnog i
intimnog, koji na takav nagovor ili poticaj prelazi na
"mudrovanje", koji prelazi odmah na primer i anegdotu.
Izuzetak, i to prijatan izuzetak, čini ciklus od četrnaest
pesama pod naslovom "Zvezdara" (57-77) u kojima je Halilović
opisao svoj boravak u bolnici (istu boljku je bolovao i
autor prikaza, pa otuda razumevanje i simpatije). Mislim da
je to pesnički najjači i najbolji deo knjige. Naslov knjige
je takođe jasan jer je bolest zaista posebno stanje i
iskustvo čovekovo.
Pored već pomenutih pesama posebno bih izdvojio pesme:
Vaške, Krasta, Pula, Nova Gvineja, Planina Taurus, Turska,
Veliki Andamani, Brzina, Špenadle, Suša i Rane.
Lepa, mudra i plemenita knjiga.
nazad
|