|
O knjigama
Ivan Despotović
LIRSKO-EPSKA SLIKA DETINJSTVA
(Nenad Grujičić: Vijadukt. "Prometej",
Novi Sad, 2011)
|
U knjizi "Vijadukt" nalaze
se tri poeme Nenada Grujičića, pisane u ijekavskom slobodnom
stihu, sa mnogo šarolikih detalja što rezimiraju pesnikovo detinjstvo
u Bosni i isečke stvarnog sveta u kom se ono odvija. Zreli,
poznati pesnik Nenad Grujičić sjedinjuje svoj sadašnji pogled
na taj minuli svet sa sećanjem deteta, mladog sebe, čarima početka
života. Svet roditelja i detinjstva je bitan motiv pesnikovog
opusa. Ono što, međutim, blisko povezuje s ranijim zbirkama
pojedinačno već objavljene poeme "Vijadukt", "Pokrivanje kuće"
i "Žabar", jeste društveni milje prikazan u ovim stihovima,
zbog čega su poneke pesme u poemi na granici doticaja lirike
i kratke priče. Tako i ne čudi što su se tri poeme našle u jednini,
u koricama.
Vijadukt je inače toponim nazvan po zagrebačkom preduzeću, koje
je 1962. godine u središnjem delu Gomjenice gradilo asfaltni
put od Prijedora do novootvorenog rudnika Tomašica. Istoimena
poema zasnovana je između ostalog i na kontrastu. ,,U mirisne
godove Gomjenice/ hrupio zagrebački Vijadukt / preduzeće za
asfalt i beton. / Veliko spremanje Potrkozarja." Svet prikazan
ovde je tradicionalan, patrijarhalan.
Saša Radojčić je u jednoj analizi poezije Nenada Grujičića napisao
da zauzimanje ''infantilne'' pozicije u pojedinim pesmama omogućava
pesniku da naglasi izopačenost ideološke stvarnosti koja se
uplela u tradicionalni, patrijarhalni svet i deformisala ga
u lik novoprimitivne ruralnosti. Rekao bih da je to jedan od
kontrasta i u poemi "Vijadukt". Mada ona pre svega ima blagi
prizvuk elegijskog, kako po temama, tako i po formi. Na kraju
svakog pevanja nalazi se po jedan stih iz sevdalinke. Gornja
pesma ilustracija je tog stiha ili je on ilustracija pesme.
Poput diptiha u slikarstvu (slike iz dva platna), ovde imamo
diptih u pesničkoj slici. Na primer, tu gde se opisuje kako
je Makedonka Lenka, žena Vangelova, iz ljubomore oslepela muža
živom sodom – stih iz sevdalinke glasi: "Oj djevojko, đinđo
moja". Poema se završava potanko dočaranom atmosferom fudbalske
utakmice na Svetskom prvenstvu 1962. godine: "Jugoslavija kreće
sa centra/ Oh, šta s loptom radi Šekularac", a stih sevdalinke
kaže: "Bosno moja, divna, mila, lijepa, gizdava".
Kao u pričama Branka Ćopića, kroz ove stihove odzvanja vezanost
za rodni predeo, detinjstvo, njegove ljude, komšije, rođake.
Pored toga, to je poema čiji je zavičaj jedno gradilište, energija
stvarnog života. Setimo se drugih pesnika koji su se nadahnjivali
gradilištima, kao na primer Branislav Petrović.
Zatim sledi poema "Pokrivanje kuće", lirska priča u stihu obilatom
realističkim detaljima (sklapanje krova, igranje kola, gurmanluci).
Epifanijoini običnih ljudi, Nenad Grujičić daje homerovski prizvuk
poemi, koji u svetlu čiste lirike izgleda i humoristički. S
jedne strane "Na očevid neba i zemlje, podiže se novo šljeme",
a utom: "Evo Momčilo Banjac iz Orlovače / donio peškir od sedam
metara / kraja mu nema. // A ubrus ni do lakta."
Značaj podizanja kuće kao metafore porodice i života, u mitsko
arhetipskom svetu sela, ilustruju darovi što ih likovi lirske
skaske prinose domaćinu koji se kući. Prizvuk visoke burleske,
nastao uzvišenom interpretacijom trivijalnih stvari, raspršuje
se pri kraju, propraćen autentičnim stihovima ojkača. Nenad
Grujičić opisuje kako se kolo razmetava kao "zmijoliki rukopis
tela". Ova sintagma najbolje ilustruje čitavu poemu. Tu su fotografska
zapažanja, nalik kakvom lirskom albumu; tako su u kolu: "glasovi
složeni kao datumi u kalendaru", "djeca nanovo rođena", dječja
ushićenja tim slavljem. Tako ovaj pesnički tekst postaje jedno
živo sećanje, stvarnost potvrđena fikcijom, život koji svojim
čudnim putevima ilustruje stihove narodnih pesama.
U trećoj poemi, ''Žabar'', koja započinje stihovima "Ima riječi
koje nisu samo riječi", pesnik, to jest lirski subjekt – dete
– opisuje kako niko nije smeo reći "žabar" njegovom ocu. A poema
se upravo tako zove, katarzično – "Žabar". Poema već u naslovu
kazuje ono što se nije smelo reći, sadašnjom intuicijom osvetljava
nekadašnju zamagljenu stvarnost. To je priča o životu i u njega
diskretno upletenoj smrti – otac gine pavši sa motora i čitava
pesma postaje uspomena.
Dušica Potić je tumačeći lik oca i majke u poeziji Nenada Grujičića
napisala da otac simbolizuje praiskonski princip materijalnosti
(kao u jednoj sasvim drugačijoj poemi "Kaca"), dok mati otvara
put fantastičnoj dimenziji postojanja. Rekao bih da se u poemi
"Žabar", premda govori upravo o ocu koji lovi i trguje žabama,
mešaju svetovi oca i majke.
U noćnom lovu žaba svet poprima izgled svekolike fantastike,
tanane intuicije, kao da se ovom lirskom pričom opisuje nastajanje
pesnika, lirski portret umetnika u mladosti. Lov je racionalna,
zanatska stvar, koja se odvija u jednoj iracionaloj, pesničkoj,
detinjoj stvarnosti. No, na kraju poeme i knjige, ta stvarnost
nije samo detinja, već univerzalna, upravo lirska: "Neka beharaju
žabe u noćima / i neka njihov zanos / sa lavežom dalekih pasa
/ razliježe se po krajiškim / dolama i brdima / u pustim snovima
i dušama... / na ovome svijetu što i jeste i nije". U relativno
malom broju stihova, koji su neobično sažeti, nekad čak praveći
haiku-slike, prepleli su se život i smrt, stvarnost i mašta,
sadašnjost i uspomena, zbog čega je ova poema pravo oličenje
lirskog, ono šta sve jeste lirika i šta može da bude.
Treba istaći, na ravni pesničkog jezika – melodioznost i ritmičnost
stiha, iako slobodnog. Nema nepotrebnih opkoračenja, čisto grafičkog
seckanja stihova, svaki je prirodna celina za sebe. Raznovrsna
krajiška leksika doprinosi realističnosti onoga što se u ovim
stihovima dešava, ponekad idući ka naturalizmu. Stih Nenada
Grujičića, poput vijadukta, mosta iznad dolina, pobrežja, uravnotežuje
i povezuje različite aspekte stvarnosti, praveći od njih lirske
detalje i, naposletku, lirsko-epsku sliku.
nazad
|