|
O knjigama
Vesna Denčić
BORBA IZMEĐU KRAJNOSTI
(Vladimir Radić, Prva avenija.
"Alma", Beograd, 2011)
|
Nije prošlo mnogo vremena od kada je
Vladimir Radić objavio svoj roman
prvenac Posle svih ovih godina,
da bismo se, nedugo zatim, ponovo sa
njim sreli, ovog puta na Prvoj aveniji.
Svetskom putniku kakav je V. Radić,
verovatno je svejedno gde će se sa
čitaocima sresti, bitne su dodirne tačke
i poruka koju želi da prenese i podeli,
da misao ne ostane zarobljena kao u
nekom začaranom krugu. U toj nameri nije
štedeo ni vreme ni mesto, grabeći svaki
slobodan trenutak da zaokruži priču,
bilo da se nalazio nebu pod oblake (u
avionu) ili na zemlji, s ove ili one
strane kontinenta.
S obzirom na to da je roman Prva avenija
nastajao paralelno sa prethodnim,
verovatno je prerano govoriti o tome da
je reč o autorskoj prepoznatljivosti,
što svakako ne bi bila mana, ali ni
obaveza da ubuduće ne iskorači iz jednom
osvojenog pripovednog obrasca. U svakom
slučaju romani se stilski, i donekle
tematski, preklapaju, moglo bi se čak
reći da je Prva avenija svojevrstan
nastavak knjige Posle svih ovih godina,
prema atmoferi i motivskoj građi, bez
obzira na to što se sama priča razlikuje,
što se radnja odvija u potonjem vremenu.
Pripovednu formu Radić gradi višeslojno
i višeznačno, od kraćih narativnih
celina, refleksija do poetskih pasaža,
podeljenih na deset poglavlja/naslova,
prožetih različitim emotivnim nabojem,
od idealizma i euforije, do straha i
beznađa, atmosferom šuškanja, šaputanja i glasnogovorništva. Generičku sliku koju projektuje
kroz dualističke sklopove, borbe između
krajnosti, autor podupire simbolima, poput
srećne ulice ili crnih crepova,
kreirajući minijaturni svet satkan od
iluzija i aluzija na aktuelnu
društveno-političku situaciju.
Vreme u kojem živimo, u kojem je sve
prožeto politikom i kada je politika
sve, ne može se izbeći njena uloga i
značaj ni u literaturi, pa se kao zlatna
nit provlači u pozadini, ne uvek nužno
visoka politika, ali obavezno neki
centar moći (po čijoj se postelji
bestijalno valja talog sumnjivih
vrednosti i nesumnjive zapitanosti da li
uopšte postoji nešto što je sveto, preko
čega se ne može, ne sme preći niti
gaziti?), naspram kojeg se protagonisti
osećaju kao mali šrafovi koje neko,
shodno potrebi, odvrće ili zavrće.
Na tu nesumnjivu zapitanost pokušava da
odgovori Filip, glavni junak romana,
predstavljen kao čovek sa novim idejma...
tačnije, on i njegovi saborci, koji
prolaze kroz splet okolnosti u pokušaju
da se izbore sa pravim vrednostima,
istorijskim nasleđem, i željom i potrebom
da se ide napred, da se okoštalo menja i
prilagodi novom, pa na momente podsećaju na glasnike naivnog idealizma. U takvoj,
rušilačkoj,
atmosferi odvija se njegova borba,
angažovanost, koja, kako se radnja
dalje odvija sve više liči sudar svetova, da
bi onaj koji je pokušao druge da izigra
na kraju i sam bio izigran, s tom
razlikom što ovde nije reč o poetskoj
pravdi, nego o upotrebnoj ljudskoj
vrednosti.
Veštim građenjem asocijativnog polja
autor omogućava širok spektar tumačenja
romana, da bi ga potom neočekivanim
dramaturškim rezom sveo na jedno. Taj
prepoznatljivi sudar svetova (elita
naspram raje) kao posledicu iznedrio je
gorčinu, osećaj bespomoćnosti, potom
apatiju osiromašenog stanovništva, čije
se izneverene nade viore na barjacima
beskrupuloznih novopečenih biznismena.
Očekivani 6. oktobar 2000. nije osvanuo,
ali su se vratile devedesete, sa još
pogubnijim posledicama.
Iz mnoštva metafora, Radić u završnici
poentira pomalo neočekivanom i samim tim
veoma upečatljivom slikom: /Od reke, iz
doline prostruja svežina gore na ovu
stranu i ponese svetli list visoko prema
nebeskom plavetnilu. Neki list hartije?
Ili prazna papirna kesa koju lahor nosi
i prevrće, poigrava se s njom./ u skladu
sa vremenom kao produkti savremene
civilizacije, pa stoga više nismo list
na vetru, koji je svoj vek proživeo,
nego papirna kesa koja se nakon upotrebe
baci na ulicu. Nimalo ohrabrujuće!
nazad
|