|
O knjigama
Milica Jeftimijević Lilić
MIT O POVRATKU
(Ljubica Stevanović, Krivi zapis.
"Partenon", Beograd, 2011)
Mera je ideal koji su
uspostavili Heleni, ukazujući na
suštinski značaj osećaja za izraz koji
proizilazi iz bića, ili ono čemu se mora
težiti ako mu već nije dato samo po
sebi.
Za spisateljicu Ljubicu Stevanović se
mora reći da poseduje urođenu meru za
realizaciju svojih ideja i esteskih
načela, a to je kratka forma. I kao što
postoji kratka priča, tako ona neguje
njoj svojstvenu formu kratkog romana,
koji se teorijski može odrediti i kao
pripovest. Međutim, njena velika
sposobnost sažimanja i konciznog iskaza
uvek ostavlja utisak širine obuhvaćenog
i iskazanog, što je čini veoma modernom
jer oseća ritam doba u kojem je i u
kojem se nema ni vremena ni strpljenja
za obimne romaneskene tomove i razlivenu
epsku naraciju.
Krivi zapis je najednostavnije rečeno,
divna ljubavna povest. Mit o povratku u
mladost, u rodni kraj, u stanje sreće i
pune zaštićenosti od izopačenog sveta.
No, pre povratka sledio je odlazak, san
o drugačijem i lepšem životu, uspehu u
velikom gradu, profesionalnom
potvrđivanju, lepoti otkrivanja
nepoznatog.
Kombinujući dva pripovedna toka:
sinhronijski i dijahronijski, autorka
postiže dinamičnost strukture,
neočekivan ishod radnje i sveobuhvatnost
predstavljenog sveta.
Kao i u prethodnim romanima, najčešće se
opisuju dve sredine, jedna je gotovo
neizbežno, zavičaj, njegov život, značaj
koji ima za aktere. U ovom slučaju, i
Dobrila i Milan Stanković, glavni likovi
su iz istog kraja okolina Prokuplja, ali
se drugi deo odnosi na Beograd i
savremeni život u poslovnoj sferi.
Mladalačka ljubav koju je osujetilo
nepoverenje izazvano nesigurnošću
mladića koji je rastao bez majke i
sigurnosti njenog okrilja, biće
prekinuta i oboje će se uglavnom
posvetiti karijeri.
No, glavna romaneskna priča ima znatno
aktuelniji siže. Bombardovanje naše
zemlje iniciraće bezbroj tragičnih
dešavanja. Autorka ima nedvosmislen stav
o tome... a glavna junakinja koja je
tehnolog ima zadatak da se bavi
posledicama. Njen otac će doživeti
infarkt kad saznaje da ona treba da se
bavi porušenim novosadskim mostovima, a
njen rukovodilac kojeg kao žena
ignoriše, u znak osvete poveriće joj
vrlo delikatan zadatak istraživanja
terena radi detekcije zaostalih bombi u
cilju prevencije, i stvaranja mogućnosti
za dalekovod (Zloupotreba položaja i
ucena žene zbog posla je nešto što je
oduvek postojalo a danas popirma
tragične razmere. Mobing, kako se to sada
naziva, je još jedna u nizu drugih
aktuelnih tema koje se analiziraju u
romanu... Na simboličkom planu glavna
junakinja treba da raščisti teren svog
života da bi se nešto novo započelo, a
to je njen budući bračni život i sve što
iza toga sledi.
No, Ljubica Stevanović, iako opisuje
dejstvo i moć zla, veruje u preokret, u
dobar ishod nakon počinjenog zla...
Ljubav će ponovo buknuti, a svi teški
događaji će omogućiti susret onih koji
su čuvali potisnutu ljubav i jedan davno
isplanirani tok života će se nastaviti
kao idejni signal da se život u ovoj
zemlji i narodu može vratiti na put
ljubavi i sigurne osnove trajanja.
U romanu Krivi zapis, posebno mesto ima
zapis na kori drveta koji označava
inicijale zaljubljenog, mladog para D i
M, što može označavati i reč dim,
odnosno nešto nepostojano, prolazno.
Međutim, insistiranje na zapisu kao
matrici trajanja, autorka implicite
odaje svoj stvralački kredo, veru u
napisano kao trajno dobro, kao klicu
budućih zbivanja, novog života. Drvo sa
svojom simbolikom trajanja i spajanja
zemaljskog i nebeskog plana ukazuje na
smisao besmtrnosti i ljubavi i
napisanog. Njeni junaci će se ponovo
naći, nastaviti svoj ljubavni roman, kao
što će i napisano uvek iznova sresti
svoje poklonike i oživeti, aktivirati
svoje značenjske i estetske potencijale.
U prozi Ljubice Stevanović, porodica ima
važno mesto. Njeni akteri su uvek deo
porodičnog miljea, neko ko se oseća
delom celine, u koju se vraća po
izgubljenu veru i snagu. U ovom romanu
roditelji su široki, mlada junkinja
Dobrila ima otvoren odnos sa njima, oni
je podržavaju, predviđaju ono što bi joj
se moglo desiti. I oberučke prihvataju
novonastalu situaciju.
U drugom delu knjige su priče u kojima
porodica takođe ima važnu ulogu. Onda
kada iskrenost zataji, odnosi se
menjaju.
Samoća je takođe važna tema u ovoj
knjizi, sela se slikaju veristički,
nekad brojna domaćinstva spadaju na
usamljenog pojedinca koji se vraća u
zavičaj da zagledan u sebe proživi
poslednje godine svog života u
nastojanju da se skloni od izopačenog
sveta koji je naslikan sa mnogo detalja,
atmosfera se dočarava širom slikom
odnosa nekad i sad.
Deca i dečje viđenje sveta su takođe
često prisutni u prozi Ljubice
Stevanović. Sećanja izranjaju kod aktera
u poznim godinama na susrete iz
detinjstva i život primljen kao tajna
koja se celog života odgoneta.
Pisana čistim, hotimice arhaizovanim
jezikom, proza ove autorke je otmena,
maštovita, misaona i puna lirskih
ozarenja što bi joj uz dobru reklamu
obezbedilo pravu popularnost za razliku
od onih koji povlađuju niskim strastima
široke publike i koriste medijum
književnosti za ličnu promociju ili za
nazovi vrednosti koji su strani i našem
duhu i kulturi. Proza Ljubice Stevanović
je kao čisti zdenac u kojem je i
utaženje žeđi i lek.
nazad
|