|
O knjigama
Slavimir J. Zelenkapić
NERAZDELNA ZDELA
(Nenad Plavšić: Crne suze. „Alma", Beograd, 2013)
|
Nametnulo mi se neobično pitanje nakon
studioznog čitanja prvenca, knjige priča
i poezije "Crne suze" Nenada Plavšića,
imaju li suze boju? Svakako. Ali koju,
to samo znaju umetnici. O stručnoj i
naučnoj strani analize boje i sastavu
ljudskih suza priču prepuštam onima koji
to bolje znaju. Budući da sam i sam
umetnik, moja beseda preteže na
umetnički osvrt o "crnim suzama". Ovim
ću se ovde baviti, jer ovo nije naučni
no umetnički osvrt namenjen za umetnički
odabrani stvaralački publikum.
Nije neobična metafora o "crnim suzama",
i nije prva i jedina Nenada Plavšića. No
zašto "crne suze" u pupolju mladosti
koji procvetava tako naglo i iznenadno?
Prosto mladi umetnik Plavšić nije
daltonista. Svakako da on ni slepoću
nema u očima. Pre bi se reklo da zna sve
nijanse svih boja u spektru vidljivih
oku, a i oko mu je sokolovo, koje
izoštrenim vidom vidi sve od visoke
tačke na nebu koja se udaljava do palog
truna na tlu.
Ja sam knjigu "Cne suze" dobio od autora
uz posvetu i očekivani osvrt do koga mu
je stalo da razazna kako njegovo
stvaralaštvo čita znalac. Svaki prvenac,
pa i ovaj, zaslužuje osobitu pažnju,
ljubav, i više milosti, materinske i
roditeljske naklonosti. I moja naklonost
nije izostala. Duže vremena sam se
zagledao u prvenče. Merio sam dubinu
očiju. Tragao za bojom. Promišljao na
koga nalikuje. Smišljao kakvo ime ili
nadimak da mu dodelim budući da mi se
ime i nije nametalo kao simpatično. Sa
naslovne korice knjige dolazila je i
potvrda mojih impresija, kao demanti
onoga "šta je pisac hteo da kaže". Na
crnoj ženskoj silueti ispred rešetaka u
belom negativu krupno ispisana slova
naličile su mi na dva traga osam belih
suza. U trećem redu kao dvodelni niz
žute mrlje oka naznaka autorskog imena i
prezimena kao kakav hologram zajedno sa
tragovima belih suza prkosio je
pravougaono a očekivao bi se stilizovani
ovalni oblik suze.
Jesu li ovo crne ili "bele suze" za mene
nije dilema? Nije ni sporno da autor ima
svoj neobičan kist ili ti pero i mnogo
tuba crne boje ili crnog mastila kojima
najsnažnije boji i ispisuje ljudske
suze. Nazire se da su ovo i njegove
suze, iako nisu samo njegove, nego svih
onih paćenika zbog ljudskih, ljubavnih,
i svakojakih jada. Uostalom, ni jedan
pisac ne može da pobegne od sebe i iz
svog rukopisa. Ukoliko bi se to desilo,
ne bi postojalo autorstvo i pečat
samosvojnog stila. Ova knjiga se po
samosvojnosti, neobičnoj kompoziciji, i
originalnom stilu, i izdvaja od ostalih
knjiga koje nemilostivo zavejavaju
živote ljudi u ovom veku kada svi i
svašta pišu a malo je onih koji istinski
čitaju.
Pravo je i moje, u ovom slučaju čitaoca,
analitičara i istodobno umetnika,
pretežno pesnika, da neka druga nijansa
progovori baštinom autorovih suza.
Uostalom, poznanstvo sa autorom je i
počelo tamo gde sam pišući svoje
komentare na njegove uzgredne i
polovične objave iz rukopisa knjige u
nastajanju skrenuo njegovu pažnju.
Fragmente mojih komentara i prepiske
koje smo vodili u povodu njegovih
objava, buduće knjige i ostalom sam
autor bi mogao da prikupi i da ih
integriše u celinu, jer bi bili korisni
za samu knjigu, njen život nakon objave,
a osobito i kao podstrek i putokaz mu,
da i dalje pouzdano putuje stvaralačkim
putem i da tako obeležava nove međaše.
Odavno sam zapazio da je autor imao vrlo
vredne objave na internetu, doduše
polovične. Iščekivao sam nastavak ili
celu priču. Zaključak je bio da je to
autorov princip, verovatno u želji da
samo zainteresuje čitaoce, a da ipak
celinu tek čitaju kad se pojavi knjiga.
Bilo kako bilo, čak i ako je samo
pokušavao da sazna koliko je intresantno
to što piše, i kako se čitaocima dopada,
bilo je to mudro. Ali sve ovo važi za
povremene i površne čitaoce. Za čitaoce
poput mene koji analitički čitaju i
prate objave i stvaraoce za poptuniji
sud nužno je da čitaju celinu teksta.
Po dobijanju knjige nakon što sam
pročitao prvo "priču", bio sam još
jednom iznenađen. Opremom knjige na prvi
pogled takođe posebno zadovoljan. Ali i
odmah sam zaključio da žanrovski ovu
knjigu tek treba tačnije odrediti.
Određenje traži neobičan miks proze i
poezije koji sam u ovoj knjizi zatekao.
Znam da ima sporadično i ovako
koncipiranih "knjiga mešanaca", ali su
zaista ređe. Ovde pomešanost proze i
poezije je simpatična i prilično
podudarna. Može i da smeta ovako
prigotovljeno, no ja mislim da je
dvodelna zdela bila prikladnija.
Dani čitanja su se nizali u strpljivom
iščitanju knjige. Na polovini "suza"
prosto sam žudeo da do kraja ostanu
onako guste. Za moje osećanje vrednosti
i lepote knjige prevashodno su zaslužne
istine da filozofski jezgrovite misli
izrone u gotovo svakoj rečenici. Prosto
sam se pitao kako ih autor ovako nedri
na svakom koraku? I moram priznati,
knjiga se nije mogla lako i brzo čitati.
Trebalo je gotovo na svakoj stranici
umom promleti sve to zrnevlje koje
nadire iz vagana pod žrvnjeve moga
promišljanja. Zbunjivalo me je i
saznanje da tok priča ili ti zapisa
rasutih po knjizi uvek jasno ne postoji.
Tok se ovlaš mogao nazirati. Dok čitalac
čita ovu knjigu, ne može da pobegne od
istine da sve u njoj pulsira, i da se
rasipa na sve strane.
Od prve navodne "priče", iako bih ja
radije rekao zapisa, ili ti visokoumnog
promišljanja, do poslednje, potvrđujem
da je knjiga ispisana neobičnim stilom.
Još jednom ističem da je knjiga strogo
žanrovski neodrediva, ili bi se teško
mogla tačno odrediti. Neke "priče" imaju
realnu životnu istinu u fabuli, a kod
drugih toga nema. Šta je priča bez
fabule? Promišljanje jednog mladog
čoveka o suštini života, doživljajima,
saputnicima, gubicima, jadima
svakovrsnim, a ponajčešće ljubavnim, i
mnogo čemu još, ovo nisu ni puki
dnevnički zapisi, nisu ni biografije, ni
do kraja ocrtani kakakteri junaka, niti
konačni sud o pojavama razuđenog
društva, ni samo zemaljski koridori, ni
večne Božanske kordinate, ni "sudbine"
ni prepoznatljivi smerovi i tokovi…
U ovoj knjizi nema prostog naklapanja o
bilo čemu, nema predugih pejsažnih
slika, usputni su dijalozi, jer najčešće
autor ima monolog sa sobom ili sa njom,
koju takođe retko imenuje. Ovde se osobe
i senke smenjuju poput raspoloženja,
dana i noći, godišnjih doba… Ovde se
zapleti raspliću istodobno i zapliću...
Ovde ima rasprave sa zbivanjima kojima
autor po godinama ne pripada. Po kad kad
ima žigosanja onog što treba da nosi žig
poput stoke određene za klanje, ali nema
klanice, ako se izuzme klanica i raspelo
na koje autor pristaje. Sud duše i strah
su tu uvek u prikrajku. I tako sa
pijedestala začas pljusne ponor. Priče
se uzdižu i ugruvavaju naizmenično. Neke
priče sa prozirnom rešetkom od fabule od
drugih čini mi se da odudaraju od
istinskih misaonih zapisa, krcatih
filozofskim iskazima.
Generalno neke "priče" su prihvatljive,
ali nisu nad prosečne kao neke druge. Iz
tog razloga one možda pripadaju nekoj
drugoj knjizi koju je autor čak i ovde
ispisao ili započeo. Dakle, ovde u
jednoj knjizi imaju najmanje dve knjige
po tamatici, a prevashodno po stilu
pripovedanja, ako ne u tragovima i više
knjiga. Zreliji autori bi svoje
"sočinjenije" razdelili po tematici,
stilu, konceptu i drugim odrednicama.
"Crne suze " su zaista nerazdelna zdela.
Ovo postojanje u tragovima samo govori
da autor ima širi spektar pripovedanja,
ali da zbog mladosti još nije sebe do
kraja profilisao. Baš je to i simpatično
kod mladih koji sebe traže i grade svoje
puteve. Zato ne mislim da je šarolikost
knjige i simpatične metafore "nerazdelne
zdele" koja mi se nametnula, i koju sam
promišlju Božjom iskustveno i lično
porodio, njena slabost nego izazov.
Da sam čitao rukopis pre završene
knjige, moja sugestija bi bila da autor
bude stroži u selekciji svojih "priča"i
pesama pogotovu, u svrstavanju i
razvrstavanju. Neke "priče" a i blokove
pesama je trebalo izmestiti izvan korica
ove knjige, u korice novih knjiga, da ne
remete zadati koncept i stil najavljen
uvodnom pričom, koja sa pravom nosi
epitet prestone. Kod priča šarolikost i
nije toliko izražena koliko je poezija
trebalo da ima svoje mesto opet u
zasebnoj knjizi ili drugoj polovini
knjige. Garnir možda po meni nije
najsrećnije rešenje za moj zemljani
čorbaluk ili činiju. Moja viša čitalačka
zapitanost voli "priče" koje su dublje i
zagonetnije. Dopuštam da se drugima može
i dopadati ovakva udvojena knjiga.
Znam da knjiga ima svoj život i posle
objave, u čitalačkim impresijama, koje
takođe imaju pravo na različitost, pa iz
tog obzira ja ovde nisam izrekao
konačnicu svog osvrta. I moj osvrt nije,
ne mora, i ne može biti jedini. Uostalom
umetnost, pa i ova udvojena proza i
poezija, našeg autora, uvek će migoljiti
iz stega sudova, kritičarskih aršina,
doživljaja čitaoca, i nikada ne može
uskočiti u konačan sud. Čak sam, dok sam
veći deo knjige čitao po drugi put, imao
nova iznenađenja, širio se moj saznajni
i vrednosni stav i bogatilo se saznanje,
pa mi je knjiga bivala sve bliskija,
draža i simpatičnija. Dakle, moje je
uverenje da je sud vremena jedini koji
će o ovoj knjizi biti validan, ako i
koliko preživi i ostane na ovom rešetu.
U jednoj razmenjenoj poruci sa autorom
napisao sam: "Tvoj tužni dodir, tvoja
Ana" Dodiruje li dodiruje... Zahteva
ponovno čitanje... Fasciniran sam...
Vrve utisci..." I danas, kada sam
zaklopio korice ove neobične knjige,
ostajem pri tome. Vrve utisci i još će
vrviti. Opsedaju me i opsedaće me biseri
mudrosni svojom lepotom i snagom. Čudim
se i čudiću se ukusu od naslova knjige
preko naslova ovih dvadeset priloga
umetnutih u "zdelu" i sećati se svoje
sofre detinjstva koja nas je okupljala.
Danas lično bogat Biblijskim bogatstvom,
želim da sa vama podelim iz ove moje
besede o knjizi "Crne suze" samo neke
paralele pisaca Svetog Pisma, kao dokaz
kako su oni zborili o svojim ljudskim i
Božjim suzama. Suze su vazda u vekovima
čovečanstva i njegovom bitisanju bile tu
i nikako nisu prećutane kao tema.
Na smrt bolesanog Jezekiju, veliki
prorok i pesnik Staroga zaveta Isaija
tešio je ovim rečima "… ovako veli
Gospod Bog… čuo sam molitvu tvoju, i
video suze tvoje, evo isceliću te, do
tri dana ići ćeš u dom Gospodnji" /Druga
knjiga o Carevima 20,5./
U raspri sa svojim navodnim tešocima
veliki patrijarh Jov na kraju svog
četvrtog govora kaže: "I sada eto na
nebu je svedok moj, svedok je moj na
visini. Prijatelji se moji podruguju
mnom; oko moje roni suze Bogu. O da bi
se čovek mogao pravdati s Bogom, kao sin
čovečiji s prijateljima svojim! Jer
godine izbrojene navršuju se, i polazim
putem odakle se neću vratiti" /Knjiga o
Jovu 16,1922./
Najveći Biblijski pesnik David pišući
pesmu molbe za Gospodnju utehu, vapi:
"Slušaj molitvu moju, Gospode, i čuj
jauk moj. Gledajući suze moje nemoj
mučati. Jer sam gost u tebe i došljak
kao i svi stari moji" /Psalam Davidov
39,12./
Možda je vrhunac o suzama opet izrekao
pesnik nad pesnicima David u svom
prognaničkom zapisu kazujući svoj jad
Bogu: "U tebe je izbrojano moje
potucanje, suze se moje čuvaju u sudu
kod tebe, one su u knjizi tvojoj"
/Psalam 56,8./
Dakle, Bog vidi suze i jade.On čuje i
molitve i vapaje. Bog je svedok naših
suza na nebu i kad nam se naši bližnji
podruguju. Kad oko roni suze, roni ih
Bogu. I kad započnu i kad se navrše
godine, i kad se polazi na put života
ili se sa njega ne vraća, Bog ne muči na
iskrene čovekove suze, zna to Jov i to
traži od Gospoda.
Ja osećam da je naš autor svestan ovih
istina i svojom knjigom traži Božji
odgovor. Bog nije čovek i nikada neće
izostati njegov odgovor i uteha. Bog ne
ćuti. Bog ne muči. U Bogu je svaka suza
izbrojana. Naše suze se čuvaju u Božjim
sudovima. One su zapisane u Božjim
knjigama.
Iako je na prvi pogled knjiga "Crne
suze" ljudska, u višoj perspektivi ona
je i knjiga za spomen. Knjiga za spomen
je zapis koji se ne da uništiti. Bez
namere da autora poredim sa Isaijom,
Jovom, Davidom, ili bilo kim drugim,
želeo sam ovim paralelama reći da su i
njegove suze i suze svakoga od nas
ostale zapisane u knjigama čak i da ih
mi ne upišemo u svoje.
No ono što se bar ovde na zemlji ne
napiše, kao da se nije ni zbilo. Od
đačkih dečijih naivnih spomenara, do
ovako zrelih knjiga, iako prvenaca,
pisaca koji stasavaju i obećavaju traju
i tajaće tragovi, samo ako su utisnuti u
neprolazno sećanje, priču, pesmu, zapis,
besedu, osvrt… Dakle i autor, i ja
danas, i ti sutra koji ćeš se baviti
mojom besedom ili knjigom o kojoj sam
ovde zborio ponovićemo istinu "suze se
moje čuvaju u sudu kod tebe, one su u
knjizi tvojoj".
Suze su dragoceni biseri u riznicama
duše, u rečima, knjigama, na dlanovima,
u zdelama i Božjim sudovima, tek kad se
iz oka čisto proliju. Naš napaćeni i
grehom osakaćeni svet još ima
dragocenosti i lepote koju pisci
vazdižu. Zato sežimo "k biljezi, k daru
gornjega zvanja" kako to novozavetni
Apostol vapi. Ne zaboravimo ni suze
Gospoda Isusa Hrista. Šta su tek naše
suze prema njegovim? Šta su naša
stradanja prema njegovim? Autorov krst
koji je nosio i pokazao ga u svojoj
knjizi, šta je prema Hristovom krstu sa
Golgote?
No, ovde nije priča o poređenjima, nego
namera da svi poznamo da suze nisu samo
i jedino muka, nego i dragocenost.
Znajmo i da naša zdela nije jedina koja
preliva od suza. Naši doživljaji su samo
naši i ako mogu sličiti tuđima. Naše
dragocenosti nisu samo naše. Čak i "Crne
suze" su opšteljudske i sveljudske
vrednote. Možda nas isto neće boleti, i
to je razumno. Ali isto i slično
iskustvo može da nas otrezni i prizove
da ne ustežemo ruku kad treba obrisati
tuđe suze jer tako i svoje možemo
predati Bogu za njegove sudove i knjige.
Sve što je dragoceno i vredno treba i da
ostane. I raznolikost je dragocena kao i
doživljaji. I ove autorske suze su više
od doživljaja.
Autorova biografija je skromna, sa nadom
da se tek piše, jer obećava. Prvenac
možda nagoveštava istinu "da se po jutru
dan poznaje". Možda dan ne treba da se
završi "Krikom" u nagoveštaju, kako
autor najavljuje buduću knjigu. Bilo bi
uputno da "Crne suze" se pretoče u "suze
radosnice" a krik u poklič pobede.
Budući da i noć može biti lepa uz
poletne snove, verujem u dan
blagoslovan, jer Božji blagoslovi kao
duhovne zrake i kroz ove "crne suze" se
prelamaju poput duge kao zavetnog znaka.
Autor tek treba da prođe ispod duge i da
se bistrim očima zagleda u lepotu
zavetnog znaka, podarene mu samosvojne
duge na stvaralačkom nebu. "Nerazdelna
zdela" neka hrani nove inspiracije i
odgaja pisca, koji ima šta da kaže svome
naraštaju i da ostavi u nasleđe onima
koji dolaze iza nas. Preporučujem da
znalački čitate "Crne suze" Nenada
Plavšića i da ne ronite svoje kad im
nije vreme.
nazad
|