|
O knjigama
Bane Jovanović
DRAMSKA VERZIJA "POSETE KRALJU"
(Stanislav Dugački: Ja kod kralja.
"Alma", Beograd, 2012)
|
Iako je pripovedna verzija
"Posete kralju" stilski
ujednačenija i ukupno uzev književno uspelija, i
dramska verzija zaslužuje objavljivanje. Iz više
razloga.
Dramski zaplet na potresniji način otkriva i
predočava karakteristike naše današnje
nevesele zbilje, pa i sredine u širem smislu, kao
provincijalnog stanja duha i duhovne inercije
društva, zatvorenog u sebe, omeđenog nevidljivim
ali iskonski čvrstim zidom od savremenih svetskih
zbivanja. Osim ove čisto principijelne
komparativne prednosti u odnosu na mirnije
tonove pripovedne proze, ovaj dramski tekst ima i niz
odlika vrednih pažnje. Pre svega, reč je o izvornom i
sočnom jeziku, koji je i u funkciji toka radnje i
drugih zahteva dramaturgije, i u funkciji
profilisanja i karakterizacije likova. Osim
razuđene radnje i složenih vidova značenja, tekst
ima i energiju koja ga uzdiže iznad skeča, na koji
svedenošću niza likova na prepoznatljive
krokije, ovaj dramski tekst asocira.
U sadašnjem vidu, tekst je drama za čitanje, ali
relativno lako, zahvaljujući dinamici radnje,
može da se pretoči u razne druge dramske forme:
radio-dramu, filmski scenario ili TV-predstavu.
Najdalji je od pozorišne predstave, koja uprkos dva
i po milenijuma od Aristotela još uvek zahteva
jedinstvo mesta, vremena i radnje, ili bar
koncentrisanu, scenskom binom obuhvatljivu, a ne
raspršenu topografiju dramskog zbivanja.
U dramskoj klasifikaciji, tekst je u žanru
komedije zabune, sa puno duha i živopisnih
likova, sa motivima u širokom rasponu od
trivijalne percepcije svakodnevice do bizarne,
katkad i groteskne, evokacije metaistorijskih i
psiho-socioloških toposa naše tradicije i njene
crnohumorne projekcije u sadašnjici.
S obzirom da dramski tekst pred nama, u iskazu ili
tek nagoveštaju, sadrži raznovrsne dramske
potencijale, autor, radi svog daljeg razvoja kao
dramskog pisca, treba da se ubuduće posveti, a ima za
to dara, i najzahtevnijim uzusima moderne
dramaturgije – onim vidovima scenskih elemenata
koji tvore kreativnu dramaturgiju. Široku
kapiju ka tom cilju otvorio je, podsetimo se, još
Breht, koji je pojam igre, kao načina izražavanja,
višestruko proširio. Brehtov teatar je publiku
podsticao na razmišljanje, na socijalno
samorazumevanje i sazrevanje, na političku
akciju, jer "teatar treba da služi društvenom
osvešćivanju". Filozofski rečeno, Breht je
hamletovsko pitanje "biti ili ne biti", nekad
rezervisano samo na intelektualno-moralnu
društvenu elitu, proširio na opšteljudski plan – za
sve nas postalo je značajno, čak sudbonosno,
pitanje "kako biti i kako ne biti". Jer dokle god nam
drugi kroje kapu, i egzistencijalnu i ideološku,
imaćemo nad sobom, u većoj ili manjoj meri,
represiju i manipulaciju. Samo kroz povratnu
spregu sa svim činiocima, moćnicima i svim drugim
faktorima ovoga sveta, od politike do kulture, i
kroz samospoznaju kao plodu tog iskustva, sve manje
ćemo se sudarati sa istinom kao sredstvom i farsom,
sa takozvanim "velikim istinama" koje, protokom
povlašćenog vremena, postanu smešni i gorki
paradoksi.
Savremena publika, globalizacijom
komunikacija, ceo svet doživljava kao pozornicu
sa obiljem istovremenih predstava, predstava u
kojima je svako od nas ne samo pasivni posmatrač već
i aktivni učesnik. Moderni teatar je, naime,
otkrio da se do prave istine dolazi samo
interakcijom između pošiljaoca i primaoca
poruke, neposrednim suočavanjem i međudejstvom
njihovih sudbina, znanja i karaktera. Jedan od
najvećih teoretičara kreativne dramaturgije,
naš teatrolog dr Milenko Misailović, o tome kaže:
"Ljudi su cilj i sredstvo teatra; teatar istinski
deli sa ljudima sudbinu, pa je zato od teatra koji
objašnjava postao teatar koji, opterećen
saznanjima, ne pristaje ni na kakva objašnjenja,
pokušavajući da ovaj svet, uz pomoć publike,
oslobađa i od samoga sebe." Drugim rečima, da ukine
razliku između radnje i predstave, objekta i
subjekta, jave i sna. Da objedini kosmički
horizont sveta sa vidikom zavičaja, sudbinu
pojedinca sa opšteljudskom...
Sa željom da izložene napomene podstaknu mladog i
darovitog pisca na dalje pronicanje u tajne
spisateljskog umeća, svim čitaocima toplo
preporučujemo njegovu novu knjigu.
nazad
|