|
Prevedena književnost
Herman Broh
LIČNA PSIHIČKA BIOGRAFIJA
(Hermann Broch: Psychische Selbstbiographie. "Suhrkamp Verlag", Frankfurt am Main, 1999)
Uglavnom su to žene, koje dozvoljavaju da budu birane, ali pri svoj
pasivnosti i u tome ima aktivnog elementa, i to vrlo ženstvenog, a to je
element pasivnog zavođenja. Pri tome je to držanje devojke iz građanske
kuće, koja uz difuznu erotiku očekuje svog prosca, kako bi mu onda čitavog
svog života bila u svim obavezama odana. Ne čudi stoga što se iz takvih
analogija sa ženskom ulogom uvek iznova rađa utisak "slabosti" i
kukavičluka, utoliko više što je sama uloga od samog početka udenuta u
predstavu o impotenciji.
To što uloga kraj ove ima naglašeno maskulinu notu, ne menja ništa kod
izloženog, jer to nije prirodna muškost, već muškost koja proističe iz
preterane kompenzacije i hipertrofirane sublimacije. Moj strah od poraza
odveo me od prirodnog ljubavnog odnosa i doveo me na teren preforsiranih
rezultata. Nisam bio željan uspeha, nego rezultata, i kao takav jedva sam
bio u stanju da podnesem i dalje ponesem sav obim odgovornosti i rada, koji
sam sam sebi natovario, pa sam otada bio u položaju čoveka koji je davao
rezultate, koji u kovitlacu svojih poslova i svoje uposlenosti nije imao
drugog izlaza nego da svoju, ipak, postojeću čulnost nosi kurvama. U okviru
tog obima zadataka koji je, očito, prevazilazio moje mogućnosti, za
takozvani život nije bilo mesta, pa su samo mogle da nastanu usputne,
slučajne veze kojima sam postojeću čulnost, ipak, uspevao da zadovoljim, a
te veze su, samim tim, bile i takve da sam ja bivao biran, umesto da sam ja
birao. Drugim rečima, partner biva prihvaćen ne zbog samog sebe, već zbog
toga što je upravo prisutan sa svojom spremnošću za život i što može biti
iskorišćen u svrhe potvrđivanja sopstvene potencije. Ali, ukoliko neko nije
više od te svrhe, i biva degradiran na obično sredstvo, onda se to najčešće
sveti čoveku; prema njemu se gaje osećanja krivice, koja se, opet, moraju
skidati moralnim obavezama.
Tome valja dodati da su – samo da bismo nastavili još malo s poređenjem –
žene, koje zahvaljujući sopstvenoj difuznoj seksualnosti bivaju birane od
strane prvog koji naiđe, u većini slučajeva frigidne. Ova frigidnost je
nekada u vreme građanstva uzrokovala uzdržane brakove, ali i suštu
suprotnost, to jest takoreći nimfomansku razuzdanost. To je onda kontrapunkt
impotentnoj osobi, koja putem prevelikog trošenja žena, ipak, želi da
postigne potvrdu svoje potencije. Neka je ova analogija iz raznih razloga i
labava, tačna je utoliko što svako ko dopusti da bude izabran umesto da sam
izabere, od samog početka zauzima kritičan stav prema potencijalnom
seksualnom partneru; kod frigidnih žena ta se kritika pretvara u mržnju, i
to još više što, za mene i po mene važni motiv zahvalnosti, ovde uopšte ne
dolazi u obzir.
Ali, i pored sve zahvalnosti, za onoga ko biva izabran, a ne bira sam,
početnička kritika se ne može utišati, i bilo da je to objektivno ili
subjektivno zasnovano, protiv svake žene s kojom sam imao erotsku vezu, imao
sam pregršt potajnih optužbi. Prirodno, ispravno prihvatanje bilo mi je od
samog početka zabranjeno. I to držanje, svuda tamo gde sam bivao biran, kao
da se to samo po sebi podrazumevalo, bivalo bi automatizovano, i proširilo
bi se i na onu nekolicinu slučajeva u kojima sam ja bio taj koji bira. Moje
erotsko i bilo kakvo drugačije prihvatanje odnosilo bi se samo na nekolicinu
osobina dotične osobe, pa bi samim tim moralo da bude i nadjačano, kako bi
se uopšte mogla ostvariti i održati celokupna veza.
Svejedno, dakle, da li bih ja bio izabran od strane neke žene ili bih neku
ženu izabrao, moja veza s njom za mene je odmah sukob savesti, i nastaje
želja da se taj konflikt izgladi na osnovu svih mogućih objektivnih i
"pristalih" načela. Napregnuto se, dakle, trudim da različite osobine
dotične osobe uklopim u koliko toliko objektivni sistem vrednosti. To,
svakako, nije usamljen slučaj, jer to, uglavnom vodi ka "brakovima iz
interesa". Mada novac u mom sistemu vrednosti ne igra tako veliku ulogu,
postavljam čitav niz drugih, "racionalnih" uslova, naposletku i takve
socijalne prirode, koji bi trebalo da mi dopuste i omoguće ljubav; to ide
čak dotle da, na primer, želim u javnosti da se pojavim samo sa visokom
ženom, očigledno zbog toga što se bojim, ako se pojavim sa malom ženom,
svako će znati da sam je odabrao samo radi zadovoljstva u krevetu. Ne
isplati se istraživati poreklo ovih čudnovatih ocena, neka je samo spomenuta
i zabeležena u tom strahu od očito subjektivnog nužno sve više potisnuta
subjektivna erotska želja, a veze se pretvaraju u nešto što više nije
ukorenjeno u erotici. To, naime, važi i za negativne osobine: osećaj gađenja
kod mene od ranog detinjstva igra preveliku ulogu, i to tako veliku da već i
tračak lošeg zadaha kod mene budi takoreći neizbrisivo neprijateljsko
držanje; takvo nagonsko odbijanje sebi, ipak, kao i nagonsko prihvatanje
retko dopuštam, ne samo zato što je i jedno i drugo subjektivno, već zato
što se, pri tome, radi o nedostacima, koji, kao kod lošeg zadaha, mogu biti
shvaćeni kao bolest, pa bi, samim tim, bilo amoralno napustiti bolesnika
kome u principu prvo treba nega. Tako nastaje čudnovato intenziviranje svake
erotski disfunkcionalne veze, koja tek onda biva pothranjivana i podržavana
obavezama morala i odanosti. Odavde jedna linija vodi čak i neposredno u
perverziju: počevši od mog detinjstva okupira me pitanje zašto bi samo mlada
i lepa žena podsticala potenciju, zašto ne i stara i ružna, da, zašto ne i
starac (Sokrat) da izvede isto, pogotovo što su kvalitet(i) duše i duha
daleko "objektivniji" i održiviji od estetskih vrednosti, i čak i pošto to
kod mene nije nikad kulminiralo u homoseksualnosti, češće sam dozvoljavao da
me biraju starije i ružnije žene, pogotovo ako bih u njima uspeo da otkrijem
dušu Sokrata ili i razvijem neke druge kvalitete duha ( - zašta sam i te
kako nadaren - ) kako bih time stavio dušu iznad tela i iznad neposredno
erotičnog. Svaki čovek, na kraju krajeva, ima dušu, koja može da se razvija.
Kod mene su još najbolje funkcionisale veze u kojima mi je uspevalo da se
klonim čitave moralne zavrzlame i koncentrisao se samo na erotiku; inače
patim zbog prirodno nežnog odnosa sa ženom, a preterani zahtevi koji mi,
inače, zadaju muke, ograničeni su, u najboljem slučaju, na čudnovatu, ali,
opet, prirodno preveliku potenciju. Ovo, međutim, zahteva svakako
dragovoljno sužavanje vidnog polja, dragovoljno isključivanje mog
hipertrofiranog Ja sa njegovim moralnim zahtevima i njegovom zadojenošću
osećajem odgovornosti, te jedan deo mog bića mora – za mene
nezadovoljavajuće i sa ispovedanim osećanjima krivice – ostati nesputan, jer
bi se, u protivnom, uključila čitava ta poražavajuća igra morala.
Za impotentnu osobu su prohtevi koje ja postavljam pred ženu izuzetno
veliki. Od takozvane "zahvalnosti" pomoću koje bivam izabran, na osnovu
ovakvih prohteva i ovakve nepopustljivosti, vrlo malo ostaje.
Neosporno je da u takvim prohtevima ima takoreći ludačkih elemenata, jer se
zahteva štimovanje stvarnosti, kakvo nije u skladu sa stvarnošću, i odavde
gledano se ponovo vidi da to ludačko, daleko češće nego što se može
pretpostaviti, jeste hipertrofiranje racionalnog (i "vrednosno-teološkog"),
i to naime tada kada se ono ponovo, povratno primeni na realnost i na "život". Jer sva ta
"kritika" pomoću koje ustanovljavam nedostatke mog
partnera, većinom potiče od racionalnih prohteva Nad-Ja.
Verovatno u preteranim prohtevima upućenim ženi ima i sadističkih elemenata,
koji su nasušna potreba mog duševnog stanja, kako bih se izborio sa
mazohističkim podređivanjem, koje mi pomaže da prihvatim, po meni, negativne
osobine; ali neću time sad ovde podrobnije da se pozabavim.
Unutrašnja legitimacija vezana za ove prohteve dobija se sopstvenim
"doprinosom". Šta god da Ja proizvelo u vidu nadkompenzacija za balans
primarnog doživljaja i predstave impotencije, sebi ono to zaračunava kao "doprinos". Tu, dakle, ne spadaju samo realni doprinosi sublimacije, koje
sam postigao u izgradnji svog karaktera, u svojoj produkciji, u svom
spoljašnjem životu, već, takođe i želja za askezom, kao i moralno
porobljavanje partnera čiji mi erotski kvaliteti nisu odgovarali (mada i to
spada u želju za askezom).
Iz svega ovog proizlazi struktura idealne slike, koja izranja iza svih ovih
prohteva: nipošto to nije slika majke, kako bi se odmah moglo pretpostaviti
(odnosno sadrži vrlo malo njenih kontura), već je to, pre, ogledalo mene
samog, ogledalo mojih sopstvenih doprinosa, mojih sopstvenih želja, mojeg
sopstvenog pogleda na svet i na ciljeve. Moglo bi se jedino reći da bih
zaista voleo da sam svoju majku oblikovao po tom uzoru.
Prevela s nemačkog Ljiljana Živković
nazad
|