|
Iz novih knjiga
Danko Stojnić
APRIORNA FANTASTIKA
(Centar za kulturu, obrazovanje i informisanje "Gradac", Raška, 2010)
RURB
Dugo nisam znao za to mesto. Bilo je
zakriveno žbunjem. Sa ulice se nije naslućivalo da iza nešto postoji. Ne bih
ga otkrio da nisam pao sa bicikla. To je bilo čudno mesto. Kao izolovano od
sveta. Iz njega je moglo da se čuje šta se dešava u našem svetu, ali se
ništa nije videlo. Na nekoliko kvadrata, u toj maloj Utopiji bio je
mravinjak, krtičnjak, kolonija puževa, glistište... ustežem se da pomenem
minijaturno dvorište koje je obrađivao seljak ne viši od dva santimetra.
Moj pad je izazvao manji potres u tom delu sveta, pa je seljak pobegao
takvom brzinom da sam se pitao da li sam ga uopšte video. Kuća mu je,
verovatno, bila sakrivena negde u šipražju. U tom njegovom dvorištu je
rastao samo jedan stručak spanaća i jedna glavica salate. Obe
biljke
su bile normalne veličine. Koliko li mu treba da ovo pojede, pitao sam se.
Onda je iz šipražja izašao veliki pas. Terao me je sa poseda režeći. Kao
konac tanak povodac završavao se u seljakovoj šaci. "Izvinite..." rekao
sam seljaku, skočio na noge i prekoračio žbunje vraćajući se u naš svet.
Godinama sam prolazio pored tog mesta i
nisam se usuđivao da ga ponovo posetim. Činio mi se protivzakonitim ponovni
pokušaj prodora u taj svet. Jednom sam, prolazeći tuda u potpunoj tišini
noći, čuo sićušnu muziku. Kao neko veselje. To je onaj seljak ženio sina.
Ja sam se, naravno, pravio kao da ništa nisam čuo. Moram da priznam da mi je
uterao strah u kosti, pa sam, nekako spontano poštovao njegov autoritet. Ni
da pomislim da istražim taj neobični etnos, da naučim kojim se jezikom
služe, kakvi su im običaji i navike, koliko ih ima... Ja sam, doduše,
video samo jednog, ali nisam mogao da pretpostavim da ih nema više.
Sigurno je imao makar ženu i decu. Konačno, muziku na svadbi je morao neko i
da svira.
Nisam mogao da ostavim stvari
nerazjašnjenim. Pitao sam... ne moram baš sve da kažem, jednu osobu, čije
znanje nisam dovodio u sumnju. lako me je tada volela, siguran sam da me
nije lagala.
"Znam za to!" rekla mi je. "To je mitološko
biće... rimska mitologija..." kao da se prisećala. "Zvali su ga rusticus
urbanis ili rurb, bukvalno gradski seljak."
Mnogo zna, iako ne zna mnogo – pomislio
sam, ali ništa nisam rekao.
Počeo sam da cunjam po enciklopedijama u
potrazi za rurbom. Šta ako nađem "...postoji samo jedan primerak..." ili
šta slično, što bi bilo lično...? Našao sam samo onoliko koliko mi je i ona
rekla. Polubožansko biće rurba pripadalo je ranoj istoriji Rima, i nema
nikakvih indicija da je imalo značajniji kulturni uticaj. Otkrio sam
zaboravljenog duha, koji
je, činilo mi se, sve davao od sebe da ostane zaboravljen.
Nisam mogao da ostavim stvari
nerazjašnjenim. Ako je duh, možda bih i mogao da mu se približim. Bacio sam
se na konstruisanje cispozicionog mentalnog deminuatora, mentalne mašine
koja smanjuje ego bez promene njegovih kvaliteta. Sastavio sam je od jednog
semantičkog algoritma koji se zasniva na iterativnoj redukciji.
Tako sam dospeo do rurba, koji je, pod
ovakvim okolnostima, bio ljubazan u kontaktu. Čak je i njegov ogromni pas
(odavde je izgledao kao brdo od pedesetak metara) bio blagonaklon. Rurb se
zvao Kespear, i stvarno je imao ženu, Spearancu; i šezdeset i jedno dete
svuda po svetu (videće se da je ovaj podatak nepouzdan).
nazad
|