|
O knjigama
Dušan Stojković
ŽEDNE METAFORE SVETLOSNIH PESAMA
(Dušan Čolović: Mleko jezika, Centar za kulturu Mladenovac –
"Šumadijske metafore", 2011)
Dušan Čolović je sasvim
osvojio kratku pesničku formu. Njegove pesme u poslednje
vreme nalik su na produženi haiku. Poštujući čuveni poetički
zahtev Ive Andrića iz poetičkog eseja Razgovor sa Gojom
– "Zbijaj! Gušće! Ne tkaš sito!", Čolović maksimalno zbija
svoje pesme. Pritom on ne ide u drugu krajnost. Ne dopušta
haikuu da "proguta" njegovu pesmu tako što bi je stesnio
više nego što je potrebno. Čovek je jednako smešan i u
preširokoj odeći i u onoj koja je tesna. Ne može se slobodno
pesnički disati u tesnoj koži. Ona, stiskajući, guši.
Postoji u našoj poeziji veliki broj pesnika koji nipošto ne
znaju da kontrolišu vlastite pesme. One se tada ili
preterano duže ili nepotrebno skraćuju. Pesma je kristal po
sebi. Ona mora imati onu dužinu koja joj je primerena.
Jednako je pogubno pevati olako i preoppširno kao i pevati
suspregnuto i zadavljeno. Dušan Čolović je u nekolikim
poslednjim knjigama odredio svoju meru. Ona je upravo ona
koja najviše priliči njegovu pesništvu. Njegove pesme su
poput seva, poput bleska, poput figure u vazduhu nacrtane
mačem. Sadrže epifanijski udar. Pesničke su minijature koje
plene lepotom, ali i dubinom pevanog. Pravi kriptogrami i
srca i uma. I duše nadasve.
Obasjani svetlošću jezika
("Pred božjom veličinom"), presvučeni u svetlost ("Iz
kremenih sećanja"), njegovi stihovi i jesu sama svetlost
jezika. Jesu to na nekolikim ravnima. Najpre na leksičkoj.
Čolović odavno već – prepoznatljiv je po tome – jednako
uspešno zna da "aktivira" arhaičnu (najčešće u žitijima i
starim srednjevekovnim duhovnim tekstovima upotrebljenu),
kao i novoskovanu reč. Bogatstvo leksičke ravni
ilustrovaćemo nekolikim primerima. Navodimo prvo arhaizme: bitije; molestvije; mrklina;
proslovljenje; roždenije; slavoslovlje.
Zatim, (potencijalne) neologizme: voždovati;
glasje; zidnja; knegovati; krsnoputni;
munjost; okroviti; omoćiti; osanjivati;
osretenjen; osteniti; poželica;
prozorivati; ratiti; rodogostujući;
rumenje; svitni; svojište; skitni;
snomeđe; srcati; tajnovati; uvetriti;
unoćiti se; uprahan; čumlje; šumlje;
šumovati; šumovenčani.
Nekolike reči-teme mreže
Čolovićevu zbirku: sećanje; rodoslov;
samoća; svetlost; zora; duša;
vreme; list; gnezdo; vatra; prah;
pero; krik. I jedan pridev, takođe: čitljiv.
Svetlosne su i metaforičke i
metonimijske, metaforičko-metonimijske ma koliko to
paradoksalno zvučalo na prvi pogled, ne retko i
sinestezijske i oksomoronske u biti, sintagme:
jasnovidost / proticanja beskonačnosti ("Iz kremenih
sećanja"; dubina sintagme seže do oksimoronske tvrdnje po
kojoj je beskonačnost – ona koju logički gotovo ne možemo ni
pojmiti – jasnovida); pepelu vremena ("U
službi"); žitna čitanka ("Hoće li"); usnama /
žednih metafora (Isto); žar misli ("Beseda na
gori"); sanjivim pucnjem ("Gavrilo Princip");
miris neba ("Pretprazničko veče"); zaključanim očima
(Isto); zapljusnute snove ("Žeđah neprestano");
gladne ljubavi ("Nezasićen"); mirišljavu tajnu
("Pitomina"); pešači mesec ("Mesečarenje"); mlekom
jezika ("U proticanju"); stresamo tišinu
("Ćutljivo sretanje"); rudnik snova ("Iskop");
zlato tame ("Budnost tajanstva"); glad vremena
(naslov pesme); zažmurilo nebo ("Nevidljivo pero");
ore mrak ("Omoćila"); lavinom šapata ("Uvetri
pesmu"); zagrljaju tvrdom ("Na pogašenom
ognjištu"); disanje Roda ("Kroz svakodnevicu");
vatra pesme ("Nov opažaj"); obrvom sunca
("Zalogaj"); utrobi zaborava ("Pretražujem");
visinu svetlosti ("Ko to može").
Svetlost nas kupa i iz
pregršti pamtljivih i dubinskih pesničkih slika Čolovićevih
pesama: Unosim ga / Iz nebrisanog vremena / U nebrisanu
pesmu ("Nebrisano vreme"); Mladi vojnici / Padaju
nice / Dubeći grobove ("Princip"); Zapepeljen /
Uzdiže se vek nad vekom ("U buci sveta"); Jedan list
/ Da prekrije svet ("List koji ne odleće"; treba
obratiti pažnju na očiglednu – oksimoronsku nesumnjivu -
hiperbolizaciju); Goreći životom / Sve žeđi sam popio
("Žeđah neprestano"); Vraćam se / U naručje / Sopstvenog
krsta ("Vraćam se"); Umesto jabuke / Uberi dah
Gospodnji ("Uberi"); Posekla sećanja / U zarđalom
vremenu ("Nesećanja"); Čuj kako govorljivo lišće /
Oblizuje jezik planine ("Nadpevavanje"); Kosmički smo
jecaj / I rana prirode ("Milost"); Sa vimena iskona /
Preliva mleko dana ("Nemuženo vreme"). Nekolike slike su
nesumnjivo gnomske: Treba govoriti / Tako da nas / I
nerođena deca čuju ("O nerođenima"); Sveta tišina / I
na nepisano / Odgovara ("Razgovor tišine"; cela pesma;
kripto haiku).
I same pesme – posebno one
"zgusnute" – svetlosni su grumen, sama žiža lirskog,
preobraćena u žar-pticu. Navodimo nekolike:
U pepelu neba
S osmehom svetline
Zanoćile
Zvezde padalice ("U mrklini");
Posejane reči
Pri prvom buđenju
Osunčane
Izbijaju na licu ("Duhovna vedrina");
Zasej svoje seme
Ubiraćeš
Svežinu večnosti ("Zasej");
Duša mi peva
Mapom srca
Obmotala globus ("Sa naše uzvišice");
Sazdan od Reči
Samo jedno sam Slovo ("Različitost");
Bože, kako da pronađem put
Da se sve Tvoje
Svetlosti dodirnu... ("Naknadni sjaj").
Dušan Čolović unosi u pesme
razgovorne pokazne zamenice tipa ovaj / ova.
Sporadično se služi unutrašnjom i "slučajnom" rimom. Zvučno
bogati svoje stihove mnogobrojnim i efikasnim aliteracijama
i asonancama. Navodimo samo dva primera poetski uspešno
uzvitlanih aliteracija: Veče gubi vid
nad svodom ("Pretprazničko veče");
Nek peva plamen / Prasku pohvale
("Pisano na prašini"). Rodoljublje fluidno unosi u poeziju;
nema nikakvih gromopucatelnih, lažnih patriotskih stihova.
Pevajući sloboduje; slobodareći peva. Čolović zna da spari
duhovno sa emocionalnim, realno sa metaforičkim, javno
(pridev izvodimo iz imenice java) sa snovidelnim.
Pesnik slobodno menja govorna lica. Ne dopušta da ga išta
sputa. Svaka njegova pesma – i pored toga što je majstorski
uzidana u arhitekturu same knjige koja celina iscezilirana
jeste i pored nedeljenja na cikluse koji bi je nepotrebno
parcelizovali (Raznoglasje – pesme date u originalu i
prevodu na engleski jezik; njima se dokazuje da je naš
pesnik "eksplodirao" i u drugim sredinama i postao
prepoznatljivo pesničko ime i van granica poezije u kojoj
stvara – očekivano su izdvojene i njima se ova dragocena
zbirka okončava.
Pojava ove knjige uverava i
najokorelije neverne Tome kako je pred nama stamen, jezički
izbrušen, misaono nadahnut, izgrađen, zreo pesnik. Pravi
trajnik srpske lirike..
nazad
|