|
O knjigama
Ivan Lalović
ŠARLOVA NEBESKA SOA
(Goran Labudović Šarlo: Nebeska Soa, Narodna biblioteka „Danilo Kiš”, Vrbas, 2010)
|
Nakon iščitanih pesama i
poetske proze u novoj knjizi Gorana Labudovića Šarla
„Nebeska soa”, moramo reći da svojom novom kreacijom pesnik
zaslužuje glavne role, jer njegov umetnički izraz jeste
paradigma suverenog vladanja jezikom, atmosferom, unutarnjom
melodijom i ritmom pesme, mireći neprikosnoveno:
tradicionalno i moderno.
Šarlo svojim stihogovorom rasplamsava tajnu bitka, i oko nas
su raznorazna obličja njena koja nam se ukazuju poput
pajaca što iznenade iz kutije.
Takav je, pun duhovnih iznenađenja i šokova, zaista,
pesnički svet ovoga punokrvnog pesnika od njegove prve
knjige „Razmišljam” do najnovije kojoj poklanjamo našu
pažnju… Svet sav od apsurda, groteske, sa iščašenim
pojavnostima, koja u nama izazivaju gorki smeh. Pored toga,
pesme knjige „Nebeska soa” jesu kaleideskopi u kojima se
prelivaju nijanse istorije, gradova, mora, trgova, neba i
onog u grudima neba, kao i tragova preteča kako bioloških,
tako i onih književnih, od kojih naš pesnik uzima neophodno:
i snove i borbu, i vatru za ognjišta i jutra kojima, uprkos
svemu, teži.
U grupi pesnika mlađe generacije, Goran Labudović Šarlo se
izdvaja osobenom slobodom stvaralačkog čina, ne libeći se da
zapeva angažovano i da bez predrasuda markira ono što jeste
trulo tkivo društva, da najhrabrije skida paučinu sa doba
današnjeg i provetrava memljive prostore preovlađujućih
poetika, ali na način da njegov učinak ne bude tek puki
eksperiment.
Jedan francuski filozof je zapisao da se poezija ponekad
manifestuje kao uzbuna i da nema poezije bez buđenja. Kada
je o novim pesmama Gorana Labudovića Šarla reč, moramo da
kažemo da je u svakom stihu uvek uzbuna, uvek sirena koja
opominje na napad iz vazduha, iza ugla, u mračnom haustoru,
i tako se pokušava sačuvati beskraj trenutka.
Šarlo preporučuje život, ne naručje smrti, uzda se u moć
poezije a ne u oklop prefabrikovanih vizija. Zar pesme
Pastiri, Jov 38:11, u Prizrenu, dogodine, Čikago, Stakleni
koridor, Putovanje, Klizište. Bez dna, Brda, Kad
uskoro siđeš.... ne dokazuju na najdublji način zauzeti
sud. I da li će buduće antologije moći bez ovih pesama kao i
bez mnogih drugih pesama iz Šarlovog opusa. Neće, ako se
budu pitali objektivnost i moral.
Veliko osveženje u našu književnu produkciju unosi Šarlova
poetska proza, i to je forma (nimalo jednostavna) kojom nam
se naš autor po prvi put predstavlja (izuzimajući nekolicinu
uspešnih zapisa objavljenih u Književnim novinama). Žar
smisla njegovih pesama premestio se i u prozu, i što joj se
čitalac više približava to mu jače bride obrazi a srce biva
ispunjeno osećajem zadovoljstva, jer postoji pisac koji
govori o onome što odavno prepoznajemo kao bilo sveta, ali
nismo kadri da na takav način ovo bilo iskažemo. Ubrzo će se
pokazati da će kratka Labudovićeva poetska proza dorasti u
eskluzivu ovoga književnog žanra.
„Nebeska soa” je knjiga koja je i koja će da bude na ponos
srpskoj poeziji, a izvan ovih prostora odličan primer kako
se naši ponajbolji pesnici rvu sa smislom i besmislom života
i onim što se nudi i ne nudi: bilo da je buket ruža ispred
hrastovih vrata ili štap i šargarepa naših percepcija.
nazad
|