|
O knjigama
Spasoje Grahovac
ZA BOLJE ODREĐENJE JEDNOG KNJIŽEVNIKA
(Ivo Munćan: Okruglo oko, Biblioteka
"Branko Radičević", Žitište, 2011)
|
Ivan Munćan se odavno
odredio kao žanrovski najsvestraniji i stvaralačkim opusom
najplodniji književnik srpske dijaspore. Što u Srbiji,
svojoj matičnoj zemlji, koja je čest tematski okvir njegovih
dela i ljubavi, nije do nedavno bio dovoljno poznat, kriva
je naša višegodišnja nemarna kultura i politika. Da je bilo
više interesovanja samo za temišvarsko književno podneblje,
naša nacionalna literatura bi bila dosta bogatija. I pored
takve nebrige književnost srpskog naroda u Rumuniji dala je
srpskoj literaturi više nego mnogi gradovi u Srbiji sa
nekoliko puta brojnijim stanovništvom. Tek odnedavno se ta
književnost nešto više u nas čita i dobija mesto koje joj po
kvalitetu pripada.
Ivan Munćan se književnim radom neprekidno dokazuje. On je
uzorni pisac, član Udruženja književnika Srbije, član
Udruženja književnika Rumunije, ugledni profesor
univerziteta, poznati radnik u kulturi i u
društveno-političkom životu temišvarskih Srba, i – istinski
intelektualac. Njegova zbirka pesama "Okruglo oko" svojim
sintagmatskim metaforičnim sklopom pretpostavlja poetske i
poetične okvire autorovih stihova.
Stihovi u "Pesmi i telohranitelju", prvoj u zbirci, nekoj
vrsti uvodnika, ukazuju nam da su njegovi poetski prvenci
bili dobro prihvaćeni u književnoj kritici, ali su vremenom,
nepothranjivani pažnjom i interesovanjem čitalačkog miljea,
i nebrigom autora telohranitelja, gubili prvobitnu cenu.
Sličan značenjski figurativan sklop imaju gotovo sve pesme u
prvom ciklusu ("Zamagljena svakodnevnica"). Već u prvoj
pesmi pesnik peva o sudbinskoj datosti ljudskog života, u
kome je sve determinisano i sve ima iste ili slične etape u
kompoziciji postojanja i nestajanja. Pesnik je svestan
večite ljudske nemoći u suprotstavljanju zakonitostima
kosmosa. On heraklitovski gleda u tajne i dubine života,
u kome na jedno isto mssto ljudska noga nikada ne može
stati.
Pesnik nedeljivost monada srca daruje ljubavi i okreće
sreći. On se nada da će ga Bog pravedno udomiti, da će mu
Božija volja rastočiti zebnju i zgrejati veru. S tom nadom i
ubeđenjem je poetski izrastao u afirmisanog stvaraoca.
Njemu, kao velikom prestabiliranom piscu i intelektualcu,
smeta lična i društvena teskoba, zbog čega često pada u
meditacije u kojima traži načine i sredstva za Frojdovsko
"čišćenje odžaka", za zagrljaj razdešenih duša. Takve
književnost može da uzme za ruke i da ih izvede sa izlokanih
puteva.
Za Ivana Munćana svet je transcedentalan i u njemu carsko
nebesko mogu zadobiti samo oni koji se drže morala, rada i
reda. Ostali mogu proći kao ono pleme u Arabiji, o kome je
pisanu reč ostavio francuski književnik i sociolog Šarl
Monteskije u "Trogloditima", koje je živelo u nemaru i
haosu, s ključevima ubijanja, sve dok nije stiglo na rub
propasti, gde im je neki njihov hazarski rasap oči otvorio.
Ovaj književnik društvene razlike, uzdignuća i padove
objašnjava društveno-političkim faktorima i moralnim
naznakama. Srce treba stalno čistiti jer iz njega potiču
misli, osećanja i volja. Ko ispusti prave smerove i put,
teško saputnike stiže i tamu prokida. Nikad u svetu nije
bilo toliko Erida i njenom rukom bačenih jabuka kao danas.
Ograničiti sebe je u takvim situacijama izobilje, kaže
Lao-ce, osnivač taoizma. Treba negovati bdenje za pravilnu
ravnotežu izbora i duha.
Ivanu Munćanu književnost je putir nesite radoznalosti.
Njegov savremen i posve savršeno izgrađen pesnički jezik pun
je neobičnih i dobro nameštenih enkodiranja koja
pretpostavljaju visok nivo dekoderovog predznanja i
sposobnosti.
Pesma "Petogodišnje doba" pokazuje sliku ljuljkavog i
vrtoglavog sveta kome su "svi kantari otkazali poslušnost" i
koji je "ogrnut ledenom mantijom straha". Onaj ko nije
osetio snagu i pretnju životnih oluja, dočekaće da mu "pčele
urlaju mozgom i ptice grabljivice ržu u očima". Taj će "u
sparinu do grla zagaziti" i takav "srljati grlom u bodež".
Zato sve u životu treba okusiti i iskusiti. Neiskusni i
čedni ni u ljubavi, najčešće, nemaju siguran i smisaoni
smer. Uzalud postoji linija zajedničkog u društvu ako je
ona zarasla u ravnodušnost i ako je himerama skrivena,
ako se nalazi na razmeđi nespojivih bića.
Pesme Ivana Munćana izazivaju u čitaocu vatromet
asocijacija. Pesnik ima "okruglo oko" koje gleda na sve
strane. Ono ne vara, ono u mraku nazire i vidi, ono
naslućuje izlaze i iz apokalipse. On je, upravo, moderni
apokalips prirode, koji pesmom otresa prašinu i rasteruje i
podiže maglu. Autorova priviđenja su ponekad odsjaji mutnog
sjaja, ona su slika traganja i mećava, raskrsnica i kala,
iskrzanih besposličara i obrđalih uličara, bušenja mraka i
prikaz usnulih i umornih leventi; ali ona su puna i
sporednih izlaza mamurluku onih čija pevanja, dok "uličarke
tuguju što kiša lije", mnogoljetvijem paraju mrak. Oni, sa
kameleonskom naukom i navikom, na kraju, spaze da se nalaze
na "otpadu istorije". Pesnik prepoznaje njihovu mimikriju
koja često uspeh sustigne, ali i paniku pali. Takvima su
upućene autorove otrovne strele. Ti grozničavi i kojekakvi
egzorcisti i konvertiti, karijeristi i hipokriti, pobrkane
protuve i skorojevići "drže se za Boga svojom bezbošnošću"
(kako Marsel Prust za takve kaže). Ta sistemska, blazirana i
oljuštena inteligencija, ti "tkači duhovne paučine" (Ćuro
Šušnjić), koji na život gledaju epikurejski i hedonistički,
nalaze se na oštrici pesnikovog pera. Oni u upaljenoj
panici, u opštoj duhovnoj suženosti i uskomešanosti jure
"glavom bez obzira, s jastukom pod miškom, s televizorom na
ramenu, sa psetom u naručju..." urlaju besomučno i besne u
"ergeli ništavila". Beskraj ne živi u jedinki, njega samo
priroda poseduje.
Ivan Munćan rado šparta paralele između "nekad" i "sad". Ono
što je gledalo i htelo njegovo užagreno oko, srcem je
hranjeno i vođeno. Pesniku, oštrovidom i akribičnom, smetaju
kojekakve društvene fatamorgane i krivotvorstva.
U odeljku "Nestrpljivo vreme" prolaznost, kao bitna
pesnikova preokupacija, žvaće i melje prostor, skraćuje
lutanja i uznemiruje strpljenje. U životu niko nema dva
sunca i niko nije siguran šta će sutra biti... Zna se samo
ono što je bilo i unekoliko ono što se danas dešava.
Pesnik lamentira nad vremenom u kome je po čarolijama
krstario i gde mu je sve, manje-više, bilo na dohvatu
oprosta i zaštite. Priroda je udešena voljom sudbine, po
volji Božijoj, čije se blagodarje zloupotrebljavalo. Iz ćupa
hrama Svemogućeg uzimano je i šakom i kapom, sve dok mu se
dno nije videlo. Na kraju, tada, kameleon "odabra da se
priključi vladajućoj partiji".
Pesma "Priča o izboru zanata" je jaka aluzija na ljudske
karaktere i na njihovu ukorenjenu ravnodušnost prema radu i
moralu. Da je pesnik, kao Milorad Mitrović u pesmi "Lavlje
carstvo", produžio svoje stihove u slike rada Božijih
birača zanata, obilazeći ih, osnovnu ideju pisca obeležile
bi frapantne pojedinosti. Pesma bi tako bila bolja satira na
ljudske naravi. Pod nasipom lenstvovanja davi se savest, u
mrklom mraku čovek ne vidi i ne naslućuje purpur zore. U
zgusnutim mislima ovih metaforičnih stihova sažet je
pesnikov sugestivni i filozofski pogled na život, njegov
agnostički aditon.
Ivan Munćan, kao turski pesnik Mesihi (koji peva: "Jedi, pij
i uživaj jer će brzo proći ovo proleće"), kaže u svom
"Azbučniku" sugestivno:
"Džakove vetrovitih
cvetova nadmeno
Šakom i kapom prosipajte neštedemice".
Ljudi su nezahvalni,
konstatuje pesnik koji drugima milodragim srcem sebe daje, a
oni uzdarje uvežbano zaboravljaju:
"Kome beli šapat dadoh,
Okreće mi leđa...
...Na kraju iskrena nadanja se ruše".
Nepredvidljivost je čest
motiv u ovim stihovima. Protivrečnost, nesklad, traženja,
slučajnost, svanuća i ocvetavanja... i još brojni motivi i
reči značenjske i intencionalne apolizacije ispunjavaju
pesnikove meditacije i preokupacije. Ono što pripada
prošlosti, sve više se gužva i preliva u zaborav. Priče o
Ćuri i Mili, o Temišvaru i sunčanim danima mladosti odišu
lepotom mirisa koji se penje i u okomitu budućnost. Pesnik
kori one koji hode po izlokanom putu i ukucavaju ekser u
vodu, umesto u svoju glavu. Na društvenoj promaji nerada
plamen sveća se povija i gasi, nostalgija budi, dok:
"Bele daljine igraju
vrzino kolo
I vino u čaši mrzne", a
"Nema zvezda u tanjiru posnoga pasulja,
Ni među suvim šljivama i orasima,
Niti pod kandilom i ikonom slavskom;
Hristos će da se rodi
Prvi put od kada mame nema"
(iz
pesme "Badnje veče u samoći")
U trećem odeljku ("Priče
bez kraja") Ivan Munćan relativizuje autoritete i pojave u
stvarnosti. A u njoj je sve moguće, ponekad dovedeno do
apsurda. Usijane glave bezumno i bestidno režiraju život
jedinke i kolektiva, ilindenskom grmljavinom peru i prazne
ljudske mozgove. Pesnik, poput Emila Zole, Ralfa, Darendorfa
i mnogih drugih pisaca "revolucionarne angažovanosti"
(Žan Pol Sartr), sumnja u dobre namere "stručnjaka za
legitimizaciju" koji "podvaljuju istinu" (izrazi Ćure
Šušnjića). Pesnik treba da je glas naroda, da brani etička
načela, da postavlja pitanja koji drugi ne smeju postaviti
i da otvoreno, ili figurativno, sugeriše pravi smer za
pravedniji život. Sve se u svetu menja i lomi, sve obnavlja
i nestaje, doteruje i narušava, "ruž na usnama i šminku
šiparica osmeh skida", "neposlušni razdeljci" se svakog časa
oblizuju i sve što se priča – ili je bilo, ili se nešto
zametnulo i sazrelo, ili se naslućuje ("kao kad u zrnevlju
pasulja gatare vide put pod mesečinom").
Izvanrednom kompozicionom i semantičko-figurativnom
strukturom pesnik, uz brojna "mesta neodređenosti", ili uz
stihove "neispunjenog kvaliteta" (izrazi Romana Ingardena),
slobodnom umetničkom formom, i ne hermetično nego otvoreno
(kako bi rekao Uberto Eko), odslikava sebe intelektualca i
angažovanog poetu kome su poznati i bliski tokovi savremene
poezije i umetnosti uopšte.
Pesnik rado raspresa rastočene i zagnate senke koje su mnoge
ljude bunile i krunile, u nesan dovodile i u kafani
raspričavale, često i do rađanja rumeni na istoku. U takvim
nedoumicama i u bestragiji u jecaj su silazili dani, s
ćutnjom koja je iz ličnog i opšteg "bunila izranjala", s
pogledima u rašireno nebo koje je "iščetkalo sva ognjišta",
zvalo sve "koji ga znaju slušati", opominjalo dobošare –
nevide i surevnjivog oka, budilo zaturene nade i usnule
zore...
Kada o Srbiji razmišlja, Ivanu Munćanu se uvek javljaju
drage i sa retencijama slike srpske istorije i moći. Ima i
tuge i nonsensa kada u bircuzima siromasi poručuju nove ture
pića. Pesnik je izašao iz "nekog drugog života", kada je
iako rasudnih sposobnosti, bio u rascepu moći i volje, ali
se ipak borio da na trasiranom i prljavom putu "koraci ne
utisnu trag". Brisanja iz skrušenog srca tih nezagorelih
rastrzanih slika prošlosti za pesnika su uzaludni pokušaji i
"ćorava posla". U davnom vremenu vrag nikad nije mirovao i
na tišinu pristajao. Uvek je štektao silu i na zlo ljude
navodio.
U poslednjem, četvrtom odeljku ponos je Ivana Munćana odveo
na široko i plodno polje srpske književnosti. U njegovom
"okruglom oku" blistavo i kao zvezde trepere i sjaje Rastko,
Domentijan i Teodosije, kao i srpski književni velikani u
viševekovnom trajanju srpske borbe za slobodu, sve do
Miljkovića, Ivana Lalića i Brajkovića.
U poslednjoj pesmi (povestici) u zbirci ("Temišvarski
sabor") Ivan Munćan je sabrao u Temišvar sve srpske
književnike koji su doživeli lepotu toga banatskog obzora
(Dositeja, Joakima Vujića – čija je majka Evrosina rođena u
Sen Petru, Vuka Karadžića, Jovana Steriju Popovića, Branka
Radičevića, Đuru Jakšića, Jašu Ignjatovića, Dušana Vasiljeva
i Miloša Crnjanskog), sabrao u subotu da se u "Nedelji
svetoj" pomole Bogu i dignu čašu Veličanstvu Temišvara. Ovom
apoteozom, sa parenijskom, vinskom intonacijom, pesnik
uslikava najlepšu fresku srpskom temišvarskom Božijem hramu,
čija su saborna zvona uvek sabirala i čuvala srpski narod u
Rumuniji.
U poeziji Ivana Munćana ima nespokoja zbog srpskom narodu
zlih eumenida, ima i sumnje koja nadu zaleđuje, ali nema
krikova bola i straha, nema uverenja da Arijadnin konac neće
Srbe iz tartara izvesti. Pesnik je zapamtio i vreme koje je
njegov narod trpeo kao poniženost i tminu, ali je bio i
svedok decembarskih događaja 1989, kada su zgnječeni i
spaljeni zli duhovi. Brave onog lepšeg života u detinjstvu
i mladosti njegove zene su nostalgično čuvale i gledale.
Bubnjeve onog što je stvaralo kakafoniju, njegove uši nisu
htele. Na pretljive slike, na oglušenje i na nerazumlje
pesnik nije nikad pristajao. Ovaj književni i pedagoški
srpski matador s prezirom je gledao ljude buhave kičme,
kljakavog rezona i slepe povodljivosti. U njemu je, zatreba
li, većala zdrava misao koju je hranilo čisto srce i ruke
željne rada.
nazad
|