|
O knjigama
Milica Jeftimijević Lilić
POEZIJA KRAJNJE JEDNOSTAVNOSTI KAO ESTETSKOG IDEALA
(Aleksandar Milošević, Lavanda, Raška škola – Srpsko književno društvo
"Miloš Crnjanski", Beograd – Stokholm, 2011)
Pevati na krajnje
jednostavan način može se tek kad se ovlada jezikom, mišlju,
iskustvom kao unutrašnjom energijom koja se aktivira u
procesu stvaranja.
Aleksandar Milošević (autor je deset pesničkih knjiga) ima
sposobnost takvog sažimanja iskustva u jednostavni iskaz
koji omogućava dobru komunikaciju sa čitaocem (setimo se
vrlo jednostavnih upečatljivih stihova Rabindranta Tagore o
ljubavi). O tome govori i Miodrag Pavlović: "Poezija se
govori. Ona je govor, ali ne dolazi iz govora, ona nije samo
ta izgovorenost. Nije ni samo jezik, niti je poezija
usavršavanje jezika, njegova kultura. Ona dolazi iz
predjezika, predsmisla”, drugim rečima iz podsvesnog, iz
slika koje biće sadrži u sebi kao nasleđe prethodnih
generacija. Ivan V. Lalić je to nazvao paslikom, prauzorom
onoga što se kroz poeziju izriče. Ali poezija je i ritam,
muzika koja izbija iz zvučnog sloja pesme kao ukupnosti
značenja i smisla. Upravo ritam je osobeno svojstvo
Miloševićeve poezije budući da je izraz živog temperamenta
koji se ospoljava pesmom. Njegove kratke, dijaloške,
skokovite muzički vrlo različite pesme govore o dinamičnoj
prirodi pesnika koja proističe iz vitalizma njegovog
bića.
Poezija je spona u vremenu. A Aleksandar Milošević je čini i
sponom u prostoru. On u svoje pesme unosi svet voleći ga
otvorenošću srca koje prima i stvara lepotu. Krećući se po
svetu on fragmente tog sveta prenosi u pesme čineći svoju
poeziju bogatijom i raznovrsnijom, dajući joj utemeljenost u
realnost i čineći je kompleksnijom.
Živeći u inostranstvu on neprekidno bdi nad svojim jezikom,
(iako piše i na finskom i drugim jezicima), nad svojom
zemljom čija ga sudbina uznemirava, nad srpskim narodom koji
dobro poznaje i o čijim vrlinama i manama govori u svojoj
poeziji, afirmišući tradicionalne duhovne vrednosti.
Milošević takođe peva i o univerzalnim vrednostima sa kojima
dolazi u dodir u novim sredinama. Kina je postala njegova
velika inspiracija i ljubav. Njegova poezija već živi u tom
jeziku, a duh istrajnosti provejava iz pesama nadahnutim
kineskom civilizacijom.
Njena žuta carska boja se preliva iz mnogih stihova, čuju se
glasovi zvonkog kineskog jezika, prisutna su kineska imena i
nazivi, što njegovoj poeziji daje pretežno kosmopolitsku
dimenziju.
On slika predele i ljude, stvara atmosferu sredine o kojoj
peva, a ilustracije koje prate pesme to dopunjavaju.
Na ideji saglasnosti između starih rivala Istoka i Zapada
počivaju neke njegove pesme, on ih povezuje izvlačeći
pozitivne vrednosti i jednih i drugih, a zauzima i
odbrambeni stav prema malom čoveku iz svih sredina koji
marljivo gradi svoju egzistenciju a koji je najčešće žrtva
igara velikih. U tom kontekstu je i njegov pogled na svoju
bivšu domovinu koja je razbijena a u pesniku i dalje pulsira
ljubav prema svim njenim narodima. Pesnik je uvek angažovan
u službi pozitivnih ideja, humanosti i ustaje protiv prazne
zapadnjačke retorike koja se iscrpljuje u rečima iza kojih
ne stoji ništa. Ne propušta priliku ni da ukaže na mudrost
iskustva istočnjaka.
Njegova najnovija zbirka Lavanda, izraz je zrelosti
bića koje sve sagledava sa izrazom pomirenosti i blage
skepse, blagim humorom, ali i rečima oštre kritike spram
cinizma savremene svetske demokratije.
Ljubav je i dalje dominantna tema kojom se ovaj pesnik bavi
kao i u prethodnim zbirkama. To su različiti oblici ljubavi,
od telesne do spiritualne, ljubav u poznijim godinama,
ljubav prema svetu kao celini, prema bližnjima. Ljubav se u
ovim pesmama iskazuje kao energija koja pokreće biće, čak i
kada voljena žena ne zna za nju, ona je bitna za lirski
subjekt koji se u tom osećanju obnavlja, preobražava, dobija
dodatnu snagu.
Ima nečega elijarovskog u ovoj poeziji, nešto lepršavo,
iskričavo, nešto od onog kosmičkog probleska koji spaja dva
bića unutarnjim vezama koje se konkretizuju kroz reči.
Ljubav koja objedinjuje sve postojeće i iskazuje se kao
vrhunsko životno načelo.
Pesnički subjekt posmatra svoju dragu iz više perspektiva.
Uvek je događaj u središtu između onoga što je bilo, pa se
potom o njemu misli kao o dragocenosti koje više nema, ili o
onome šta će biti nakon proživljenog osećaja.
Takođe se peva i o ljubavi u poznijim godinama kada se
strasti stišaju a dvoje ljubavnika se nemo gledaju svesni da
ih više ništa ne uzbuđuje, da su se zatvorili svako u svoju
suštinu, da strast više nije most koji ih spaja. Ali tu su i
pesme u kojima je naglašena erotska dimenzija ljubavi kao
fundamenta muško-ženskog odnosa koji se često tematizuje.
Uopšte muški i ženski princip se osvetljavaju na duhovit
način, njihova uzajamnost i izvesno rivalstvo ili saglasnost
u ostvarenoj ljubavi.
Osećanje uzvišene pomirenosti pred životom je snažno
iskazano. Pesnik sa dozom rafinirane mudrosti prihvata
istinu o čovekovoj prolaznosti, te i prolaznosti osećaja
sreće. Tome doprinosi svest o pesmi kao nadoknadi u kojoj
proživljeno još odjekuje. Simbolima hrasta i oblaka pesnik
iskazuje eteričnu suštinu čovekovog postojanja i stamenu
snagu života kao pojave koja istrajava.
Hrast kao veza zemaljskog i nebeskog osim trajanja ukazuje i
na duhovnu dimenziju čovekove egzistencije, na mudrost koja
se stiče iskustvom.
Obalkom se imenuje čovekova prolaznost i nestalnost, potreba
za transcendencijom.
Za Aleksandra Miloševića igra je važan stvralački princip.
Mnoge njegove pesme su prave pošalice. Na idiomu Trla
baba lan, izgrađena je duhovita pesma u kojoj se takođe
od sličnih govornih iskaza stvara celina pesme a u
semantičkom sloju tog duhovitog "tkanja" je zapravo žaoka
spram praznog govora koji je na sceni svuda u javnim
glasilima, politici, spram obesmišljavavanja rečenog,
odsustva morala i odgovornosti za reč kao čin.
Aleksandar Milošević ispoljava kretivnost i u postupku
građenja pesama kao recimo u pesmi jakog simbličkog naboja
SOS, koja se konstruiše na refrenu "nešto se događa" i
problematizuje sudbina srpskog naroda u savremenom
trenutku kada je medijski bila ozloglašena i stavljena u
procep između velikih sila koje preko nje sprovode sopstvene
ciljeve.
Sklon da i o velikim temama govori na jednostavan način,
pesnik se dotiče i istorije i svoga vremena, odnosa naše
zemlje i sveta, stajući uvek na stranu onih koji su
obespravljeni i potvrđujući da je umetnost govor bića
koje teži celini.
Iako je dobrim delom na starim temeljima, Lavanda
pokazuje da je pesnik uspeo da obuzda svoju retoričnost, da
mu je sažimanje donelo koncizniji iskaz i da se novom
zbirkom pojavljuje kao pesnik koji ima šta da kaže i čini to
mnogo sigurnije, preciznije i to na način koji je samo njemu
svojstven. U nekoj vrsti gotovo kolokvijalnog iskaza, stvara
pesme koje kao da se poklapaju sa ritmom hodanja, kao da ih
je pesnik pisao žureći da obiđe zemni šar da bi iza sebe
ostavio jednu raznobojnu lirsku varijantu sveta objedinjenog
lepotom i ljubavlju koje su suštinski izraz njegovog bića.
Poezijom kao najduhovnijim vidom postojanja i smisla..
nazad
|