|
O knjigama
Ratko Božović
MOJA PESMA – TO SAM JA
(Jasmina Malešević: Jadi mladog anđela,
"Asocijacija Ars et Norma“, Beograd, 2010)
|
Postoji Ovo je knjiga
pesama u kojoj je dominantna ljubavna tema. Ova magnetična
preokupacija naše pesnikinje našla se u središtu poetske
opservacije o drami čovekovog postojanja. I što je
najvažnije, Jasmina Malešević je na taj način potvrdila
kreativnu zrelost, spisateljsku samospoznaju i poetičku
samosvest. Štaviše, ova pesnikinja obznanjuje da je za nju
poezija tako važan oblik životnog iskustva da bi bez njega
njeno individualno postojanje bilo besmisleno, a proživljena
egzistencija nepodnošljiva.
Ima se utisak da se ona pesmom oslobađa svojih opsesija i
svojih teskoba ali, što je izuzetno značajno, ona svoju
pesmu oslobađa od traumatizovanog životnog iskustva. Čini to
majstorski kako bi u njenoj pesmi bila prisutna ne samo
neprikosnovena suština pesništva već i suština bivstvovanja.
Time se ona pokazuje kao osobena literarna ličnost koja
svoju zagledanost u čudesni svet i svoju unutrašnju
stvarnost preinačava u nadmoćne ritmove poetskog mišljenja,
u originalne poetske slike. Tako je pesnikinja i našla put
do vlastite pesme, do individualizovanog pesničkog govora i
mišljenja. Njen lirski subjekt svedoči kako je snažna strast
koja se našla kao pogon pesničke mašte, fantazije i
invencije kroćena da bi došla do izražaja nepatvorenost
lirske subjektivnosti i neponovljivost pesničkog doživljaja.
Suštinski, to je forma autopoetičkih ispovesti. Zato se sa
sigurnošću može reći da je autorka baš to što peva, to što
je njena pesma. To je jedan od bitnih razloga što u ovoj
poeziji ima toliko osećanja i sećanja, ali i misaonosti.
Pesnička zbirka "Jadi mladog anđela" deluje kao dobro
sagrađen pesnički vrt u kome je sve na svom mestu, u gotovo
savršenom redu. Dobro odmerena metafora i još bolja
hiperbola čine da pesnikinja hoće više da saopšti nego da
nagovesti. Ona je u svoja lirska opažanja utkala podsticajnu
snagu darova poezije i kristalizaciju svojih promišljanja. U
njenoj pesmi nikad ne preovlađuju najbolnija i najtragičnija
ishodišta. Ma koliko da je ljubav prepoznata u neumitnoj
prolaznosti, pesnikinja je ne svrstava u neutešne uspomene
već je vidi kao tragove lepote anđeoskog bivstvovanja. Stoga
nije neobičan ni naslov njene pesme: "Sve što kažem je
ljubav". Ona je ljubavi sagradila pesnički Olimp.
U delu Kunst und Koexistenz Ernst Fišer saopštava da
je za ostvarivanje čovekove celokupnosti neophodan homo
amatro, čovek sposoban da voli, dostojan ljubavi, koji
priznaje ljubav, koji s nekim drugim želi da postane jedno,
koji putem čulnog, duhovnog, umetničkog zajedništva stvara
čovečanstvo i sagledava svoju beskonačnost. Na ovaj način,
on prihvata svet ne kao posedovanje, nego kao "postojanje".
Očigledno, homo amatro snažno bi podupirao život
izvan uspavljujuće ravnodušnosti i trivijalnog svakodnevlja.
On bi podsticao i puteve samoostvarivanja, izgradnju
sopstvenog ja. U kolopletima ljubavi, u intimi postojanja, u
lepoti trajanja, u punoći samstva, u tišini bića pesnikinja
nalazi podsticaje za svoje stihove i poetsko pamćenje, za
rekonstrukciju životnog proticanja.
I dok se savremenik uveliko pita da li je romanična ljubav
već stanje koje pripada prošlosti, pesnikinja Jasmina
Malešević obnavlja kroz svoju pesmu romantiku kao ljubavnu
čaroliju. "Čežnja mog srca? To je poezija!". Sačinjena od
čežnje ali i strepnje, od sna i iluzija, od patnje i straha,
ona izgrađuje životni stil koji se mnogo više odnosi na
prolazna stanja i munjevitu prolaznost nego na trajne forme
egzistencije. To već nije srećna okolnost. U tome je
sadržano važno svojstvo njene dramatike, ali i krhkosti koja
se gorko i ironično označava dosetkom – sve što je vredno ne
može dugo da traje. Nije teško dokazati da je romantika, kao
čudesno i fantastično čovekovo unutrašnje zbivanje, kao
složenost i metafizika bića uveliko postradala u
tehno-ekonomskoj civilizaciji u kojoj vladaju
racionalističko – realistička svest i tehnokratsko –
pozitivistički um. U takvoj usmerenosti savremene
civilizacije ne bi bilo ništa sporno kad se njenom
sveprisutnošću ne bi potiskivalo iskustvo nesvesnog i
subjektivnog, kad se ne bi gotovo nepovratno sloboda
zagubila.
A sloboda je pretpostavka za ostvarivanje ljubavnih igara.
"Vodila sam ljubav / Koja se ne rađa u alkama /I ne rasipa u
slami". Tu je već visoko određeno stanovište pesnikinje kao
što je prisutno saznanje da opasni "savršeni razum" najčešće
zaobilazi vrednosti osećajnog i tajnovitog ljubavnog života.
To je opasno skretanje s puta koji bi vodio do čovekove
celovite samopotvrde, do njegovog očuđenja, do čoveka kao
fantastičnog bića. A zna se da kao čovekov usud postoji
uočljiva podvojenost između onoga što je savremenik primoran
da čini, što se od njega traži i onoga što želi u svojim
najintimnijim, imaginarnim i maštovitim težnjama. A to što
on želi nemoguće je prepoznati nezavisno od zagonetnog
nesvesnog, subjektivnog i individualnog mikrokosmosa.
A mikrokosmos Jasmine Malešević iskoračio je od jasnog
životnog stava do poetskog samoodređenja, do njenog
pesmovanja. Izgleda da je u tom pogledu iznenadila i sebe i
svoje privrženike, svoje čitaoce. To je već nešto. Mnogo
više od običnog očekivanja.
nazad
|