|
O knjigama
Dušan Stojković
PESNIČKO BUDNO SNEVANJE
MILOVANA Đ. ALEKSIĆA
(Milovan Đ. Aleksić: Svetlost sve bliže,
"Arka“, Smederevo, 2011)
|
Postoji jedna, pomalo
starinska, podela na glasne i tihe pesnike. Milovan Ć.
Aleksić, autor desetak pesničkih zbirki, nesumnjivo pripada
drugoj kategoriji. Oni polako, strpljivo, ne retko
cizelirski, grade svoj poetski opus ne brinući se mnogo za
to da li će, kada će, i kako će naša književna kritika (na
žalost, sasvim inertna, klanovska, nedovoljno budna za
skrajnuta, ili delimice skrajnuta, pesnička imena) obratiti
pažnju na njih. Nova Aleksićeva knjiga, Svetlost sve
bliže, trebalo bi (ubeđeni smo da će se to i zbiti) da
nam približi pesnika koji se njome oglašava. Ona je pomalo
tradicionalna (naša književna javnost, poznata po urođenoj
joj lenosti, protura neodrživu tezu po kojoj je sve što na
tradiciju i malo "miriše" po automatizmu staromodno), ali
se, u izvesnoj meri, i "otvara" prema modernom.
Većina pesama najnovije
Aleksićeve zbirke formalni je novum. Sastoji se od dva ili
tri katrena (retko četiri i više) koje prati izdvojeni
distih. Velika većina ovakvih pesama je rimovana. Rima je
gotovo uvek ukrštena. U distihu parna. Stihovi koji se u
distihu nalaze skoro uvek su ponovljeni raniji stihovi iste
pesme. Tako distih gubi mogućnost da postane poenta. Njime
pesma zadobija kružnu formu. Oni su neka vrsta osobenog eha.
Ne retko, zaključak koji poprima didaktičnu i – kudikamo
pesnički delotvorniju – refleksivnu dimenziju. Ponavljanja
nisu rezervisana samo za zaključne strofe. Nalazimo ih i u
samim pesmama. Česta su i ponavljanja istih sintagmi.
Jednako, i ponavljanja istih glasova koja, uz veoma česte
anafore, aliteracije, asonance i unutrašnje rime (navodimo,
primera radi, jedan stih pesme "Nadoblačje": Da njen gost
prihvati oprost i post) dovode do velike zvučne
naglašenosti Aleksićevih pesama. Njihova kratkoća, kratkoća
samih stihova i zvučna melodija, daleki odjek sličnih
Vinaverovih poetskih "modela", čini ih specifičnim
zvukopletenijem koje postaje poprilično prepoznatljivo u
savremenoj srpskoj lirici. Kratke pesme, pogotovu one
ispevane kratkim stihovima, nalik su na poetske brojalice.
Poneke imaju, čak, i izgled brzalica.
Aleksić se vešto služi,
ponekad arhaičnim, češće novostvorenim rečima. Navodimo
nekolike: blagozovni; bogoljudi; vik; visija; dir;
donetina; drugarenje; duvina; zarek; zatužiti; zlota;kaj
(im.); moćati; nadoblačje; nazir; narek; neodolje;
ogolemiti; odol; presušica; sludni; snovašca; snurati se;
snutak; snutkalica; sprž; uzrositi; uj (im.);
uporišan; tajnik. Osnovne reči-teme ove poezije su:
istina; laž; lepota; dragost; bol, lek (često se peva o
lekovitosti same poezije); vek; duša; strava; sudbina:
gost... Nimalo slučajno, neke od njih apstraktne su
imenice. Tu su i tri prideva: čudan; sudni; ljudoveki.
Izdvajamo nekolike teme
pesama: priroda; jesen kao osnovno, u pesmama gotovo i
jedino spomenuto, godišnje doba; bela kuga; pisanje pesama;
nauka; mašinizacija kao zlo; kiborg generacija;
antitetičnost nekad i sad tako što se sadašnje vidi
kao već prošlo (dolazi do osobenog "poklapanja" prošlog i
sadašnjeg), ali i tako što se minulom određena prednost
daje; duhovna lepota koja je iznad fizičke...
Pamtimo s razlogom sledeće,
metafizičke, simbolikom prožete, sintagme: mlake
svetlosti ("Svetiljka na putu"); nedarnog dara
(Isto; igra reči koja zvučno bogati pesmu; ne jedina);
lomi lom ("Tajna ostaje tajna"; funkcionalni pleonazam);
evo još jednog: Loman svet je lomoviti u pesmi
"Zverka od odjeka"); svitac usuda ("Varka"); sedim
dremno ("San o izbavljenju"); zebno prkosi
("Nedogoreli otkosi"); umna šuma ("Vijori lepota";
vidi naslov pesme); Kao reka teku lica ("Sprž";
primer za ekspresivnu komparaciju); jara naše duše
("U istini i u laži"); kret talasa ("Božija
čestica"): izbegličke sivine ("Povratak");
dodirivao strah ("Sterilisani cvet"); šumom tamnine
("Jeka"); natekli umori ("Novi zidari"); noć
njene kože (naslov pesme).
Jednako ekspresivne,
metaforičke i simboličke, ponekad i metafizičke u suštini,
su i pesničke slike: Strah u srži prenaseljen
("Obično neobični"); Kad razmisli bolje duša mu ozebe
("Poznavanje prirode"); Sopstvenom kožom razumeše sen
("Snutkalice/snutak/"); Uzalud budite onog ko budan sneva
("Nadoblačje"); Otkinuti u svom snu ne zanoće
("Pred videlom"); Raste noć otrovnoga cveta
("Svetiljka na putu"); Kao da smo život od sebe krali
("Đavolsko"); noć je hodala bosa ("Smiraj"); Nikad
nećemo postati ono što jesmo ("Od devedesete");
Odlagan strahje postao umoran ("San o izbavljenju");
Tvoje telo pohodio ("Pre razdana"); U zlobnom sam
nepokretu / Odoleo odol stravi ("Odol tajni"); Pluta
jeza nebom (početak stiha i naslov pesme); prag i
krov svih korena ("U zavičaju"); krov svojih korena u
domovini ("Povratak"; ovu lajtmotivsku sliku, nalazimo
još u jednoj pesmi, "Samo u mašti": krov svojih korena);
zagrcnutoj duši ("Pocerska elegija"); Pojeo me život
("Skrivenije"); Vedrina pupi pod očima tvojim jave
nedaleke ("Odluka").
Poetski "odaziv" na čuvenu pesmu Branka Miljkovića "Poeziju će svi
pisati" je Aleksićeva pesma "Kad budu svi pevali". U njoj su
"udarni" stihovi: Sloboda pesme biće bez rime i slika /
(...) /Daroviti će biti oni što snevaju.
Aleksićeva poezija uspešan
je preplet tradicionalnog i modernog. Navedimo najpre
tradicionalno: gramatička rima; didaktičnost; "modelovanje"
pesama po određenim formalnim obrascima (prisutno je to i u
poeziji Vaska Pope); arhaični gramatički oblici (često i
stajaće – ili, bar, nalik na njih – reči naše usmene poezije
poput šeću ili leće ili tijano ili
nujni ili nako; pleonastička "formulaičnost"
tipa: novo novit sine ("Brižna bora") ili kajom
kaje ("Obično neobični"); česta apostrofiranja;
dominacija lirskog Ja.
Oksimoronske "formule": "Obično neobični" (naslov pesme);
Moderno (ili modernije) bi
bilo: gotovo apsolutno brisanje interpunkcijskih znakova
koje stihove i pesme često čini ambivalentnim; zvučno
bokorenje (na primer, naslov pesme "Zveka od odjeka");
oksimoronske "formule" tipa "Obično neobični" (naslov
pesme); nekoliki neologizmi; izdvajanje pesama drukčije
formalno skladnih ili nerimovanih unutar ciklusa pesama
rimovanih sa završnim distihom; ciklusi nerimovanih pesama
grafički tako oblikovanih da se stihovi, reckavi,
priljubljuju uz desnu marginu koji svojom formom, i ne samo
njom, "ratuju" sa tipičnom Aleksićevom pesmom koja je
uglavnom "okupirala" ostala četiri ciklusa, iako poneka od
pesama građenih
po drugom modelu (npr. ona naslovljena "U cik zore"), ritmom
pocupkivanja u kolu, podseća na krajem devetnaestog i
početkom dvadesetog veka popularne seljančice Milorada
Petrovića.
Nekolike pesme specifični su
"odjeci" pesama koje su im prethodile, nove njihove "verzije" koje ih čine po mnogo čemu blizanačkim pesmama:
"Plet pleteni" pesnički je "eho" uvodne pesme zbirke "Svetlost sve bliže",
"Budi" pesme "Sletilište", a "Opomena"
pesme "Smena". Takve isto to ali malo drukčije pesme
ne poznaje savremena srpska lirika.
Tihi pesnici imaju svoj
lirski vrt i uporišno ga obdelavaju. Milovan Đ.
Aleksić jedan je od njih. Ne plaši ga avetna... belina...
praznog papira ("Nadoblačje"). Njegov poetski vrt
nesumnjivo je njegov. Čitaocima poezije preporučujem da ga
posete.
nazad
|