|
O knjigama
Miljurko Vukadinović
OD POETSKI KULTIVISANE JEZIČKE VRTOGLAVICE DO POMAME ČULA
(Biljana Tasić: Na zmajevom vetru, Centar za kulturu, obrazovanje i informisanje
"Gradac", Raška, 2011)
|
Pesme u knjizi Plovidba
("Brankovo kolo", 2010) Biljane Tasić polazište su imale
u stavu da su stihovi iskustva. Otuda je neštedimice
posezala za velikim istinama, potom za istinama iz intimne
(najčešće ljubavne) sfere, koje "sumiraju/zumiraju" lična
iskustva i preživljavanja, i na kraju, blaga ponesenost
svešću o potrebi promišljanja sudbine pesnika i pesme...
U knjizi Na zmajevom
vetru Biljana Tasić znatno izoštrava svoju poetsku
vokaciju, usložnjava pesmu, gotovo zalazeći u rizičnu sferu
jezičkih preinačenja, pa i gramatičkih iskoraka (razume se,
u poetskoj funkciji ili bar poetskoj nameri). I ovde su
stihovi iskustva, pa i slična upitanost za (ne)jasnoće iz
sfere intimnog doživljaja, preživljavanja i sukobljavanja sa
sobom, svetom, muškim ili neotklonjivo ženskim. Međutim, bez
sentimentalnog senčenja i "romantičarskih ispada",
karakterističnih za prvu knjigu, već sa senzibilnim
ukliznućima u problemsku matricu, sa gotovo istančanim
nervom za poetsku matricu.
Naravno, jezik je negde
prebrz, malko se oteo kontroli, pa ima i povremenih praznih
hodova gde se poetska materija tanji ili razvodnjava.
Srećom, vrlo uzgredno, i neometajuće po celinu pesme.
Sveprisutno je i plodonosno traganje za novim i različitim
poetskim obrascima i formulama – od haikua i poetskih
minijatura sve do razuđenih narativnih formi, "rasute
strukture", gde se podnaslovima blago pojačava svest o
celini i ukupnom poetskom zbiranju koje donosi forma poeme.
Znak je to dubokog poriva ove pesnikinje da se ne miri sa
osvojenim i usvojenim poetskim rešenjima, već je neprestano
u groznici otkrivanja i potrazi za ličnim tipom iskaznosti
primerenom trenutnom ili opsesivnom poetskom interesovanju.
Izaći iz "preopširnosti
stvarnog", ući u pomamu duše, u paniku tela, pustiti
neprevreo jezik da pesmuje – otuda se njen poetski tekst
čita u dubini svog poetskog opažanja ili doživljajnog
otkrića. Stepen poetskog važenja očituje se delotvornošću
pojedinačnih stihovnih rešenja i ukupnošću svih činioca
strukture pesme (prekidi u rečima, neologizmi i druga
jezička iskliznuća, grafička organizacija pesme – čitljiva
počesto i na horizontalnom i na vertikalnom nivou,
interpunkcijska nestišanost i slično).
Prevashodno sredstvo ove
knjige povišene emocionalne i duševne temperature su tzv.
pesme stanja, pesme brzih, hotimičnih a gdegde i
dubokih uvida i otrkića, gde je pesma poput munjevitog
jezičkog udara samoproniknuće i uvid "u stanje stvari".
Drugi tip su pesme zbrajalice, gde se rasut poetski
materijal sabira, okuplja, koncentriše oko jedne već
naslovom nagoveštene poetske ose neka vrsta netipičnih
poema, gde fragmenti nesputano kruže oko poetske ose, u
nekoj vrsti osamostaljene poetske igre, i tek u ukupnom
zbirnom ulančavanju poetski činodejstvuju. Najuspešnije i
najizrazitije u ciklusu Ugriz * Vrt crne udovice,
a naročito u krugu pesama Vrt crne udovice, gde
se "zavesa za cenzuru" razmiče i mi lepo vidimo i osećamo
kako poetski činodejstvuju "oštri uvidi" i "naknadna
iskustva" na otvorenoj erotskoj sceni. Čulno se uskomešalo a
moralno zamrsilo. Na toj sukobljenosti poetsko se očitava
kao ljuta zaoštrenost muškog i ženskog principa, uz osetni
moralizam sa negativnim predznakom u odnosu na "prljavi
registar" ponašanja "muške prirode". Ne samo ishodišnom
pozicijom u knjizi, ovaj poetski zavežljaj je neka vrsta
krešenda knjige i jedan od njenih zmajevitih poetskih
vrhunaca.
Pesnikinja je, takođe,
nastojala da da lični pečat i na organizaciji / komponovanju
knjige, posebno vidno u ciklusima sa po dva kruga pesama (po
srodnosti) objedinjene jednim naslovljenjem. To dopušta da
se pesme pretapaju, da se prepliću i dubinski ukrštaju i
kruže – da nijanse progovaraju rečitije, višebojnije. Od
ovoga je izuzet ciklus Badnje veče, jer je on
prološki postavljen kao lični reper – hronotip
putovanja kroz najintimnija dušina stanja. U ciklusu
Jedan pogled na jesenju šumu * Svetioničar poetski
subjekat najpre poetizuje i izmešta svoje okruženje u blago
zamućenu bajkovitu sferu, da bi se, potom, taj svet našao u
doticaju sa poetičkom svešću koja preispituje iskustva
pisanja kao načina ličnog i opšte ljudskog opstanka. Za
Tasićevu poezija je bitka na granici postojanja! I to nam
pesme iz kruga Svetioničar najrečitije potvrđuju.
Još stopljenije i poetski
raskošnije je to prisutno u ciklusu Ugriz * Vrt crne
udovice. Krug pesama Ugriz je samo uvođenje u
sferu probuđenih čula a potom sledi prava erotska eksplozija
uznemirene telesnosti, gde sve vrvi od "klizavih slika" i
reskih tonova "telesnog (s)udara".
Probirljivi čitalac i
književni sladokusac ovom je knjigom Biljane Tasić dobio
adekvatnu potvrdu mogućnosti pevanja iz intimne ljubavne
sfere kao i iz tajnih dušinih komora. To nas utvrđuje u
stavu da je ova pesnikinja učinila veliki korak u odnosu na
svoju prvu knjigu (Plovidba) a pouzdan korak ka
savremenom pesništvu u kome se već sada njen glas lično
poetski razaznaje.
nazad
|