|
O knjigama
Miroljub Milanović
PESMA KAO POKUŠAJ DA SE ISKAŽE NEIZRECIVO
(Zoran M. Mandić: Bog u prodavnici ogledala.
"Intelekta", Valjevo, 2010)
Uvek sam čeznuo za obuhvatnijom
formom
koja ne bi bila previše poezija ni previše proza
i dopustila bi sporazumevanje ne izlažući nikog,
ni autora ni čitaoca, mukama višeg reda
Česlav Miloš: Ars poetika
Treba kazati: pesme Zorana
M. Mandića u zbirci "Bog u prodavnici ogledala" u dosluhu su
sa navedenim stihovima Česlava Miloša. Preciznost pesničke
slike, novina metafore i unutrašnja ritmičnost u kontroli
čvrste strukture sredstva su kojima pesnik ubedljivo gradi
svoj osećaj sveta i uspostavlja komunikaciju sa primaocem.
Ta lakoća rezultat je samodiscipline i pesnikove svesti o
već opevanom. Poznato i stvarno dovesti do začudnog.
Ukratko, svoj pesnički glas učiniti prepoznatljivim.
Tematsku ravan zbirke čini pesnikov dijalog s pesmom,
pokušaj da se otkrije njen tajni smisao i čovekova potreba
za njom. U kratkom eseju na početku zbirke sa naslovom
"Smisao pisanja" kaže: "Pesma je uvek više stanje, najviši
nivo i stadijum bestelesne strasti" (8). To je pesnikova
veza sa svim što postoji i stalna potreba da se prevaziđe
opevano. Da se iskaže neizrecivo.
Krajnji cilj je dosegnuti "smisao smisla", a on je
"neporeciv i njegov nemušti komentar" (8). Posle toga,
nastala bi konačna tišina. Sve bi bilo objašnjeno i dati svi
odgovori. Svet bi bio jasan i opravdan.
Zato je put ka "smislu smisla" sa egzistencijalnog
stanovišta i bolji i celishodniji. U judeohrišćanskoj
tradiciji to je Bog. Lik Boga menjao se kroz vekove da bi
konačno bio uobličen u hrišćanstvu. On je Tvorac sveta sa
svim atributima, nevidljiv i nesaznatljiv u svojoj suštini.
"Sve je određeno po njegovim / željama. / A, mi smo / ovde
dole, zbog čega? /" (11), upitaće se pesnik. Čovek ima svest
i slobodnu volju, zato Bog nije odgovoran za njegove
postupke, ali on jeste, i može mu se približiti samo kroz
etičke norme i vrednosti.
Emanaciju božanskog mogu doživeti samo odabrani. Pesnik ga
je video u "prodavnici ogledala", u običnosti koja ne gubi
ništa od svog savršenstva:
"Ugledao sam ga u prodavnici / ogledala / mirno je obilazio
rafove sa / bombonjerama /" "Ne verujem da je On u
prodavnici / mislio na Borhesa / niti da je delić svog
pogleda / posvetio meni /" (27). Sumnja u božansku
nezainteresovanost za svoje delo nateraće pesnika da se
zapita: "Zašto me je zauvek ostavio u / Lavirintu nemih
bombonjera /" (28). Ta sumnja, ma koliko opravdana, ipak je
privid. Lice Boga uvek je zabrinuto.
Metafizička pitanja o Bogu, slobodnoj volji i besmrtnosti
duše sreću se u svim stilskim formacijama, u nekima kao
dominantna, dok u drugima bivaju potisnuta u drugi plan.
Kako egzaktna nauka na njih nije uspela da dâ
zadovoljavajući odgovor, ostala su trajno u posedu filozofa
i pesnika. Mandićeva poezija u tom pogledu ne zaostaje za
svojim uzorima. Prihvativši Boga kao najviši apsolut, pesnik
se u svom pevanju nužno susreo sa odnosom Tvorca i njegove
tvorevine. U tom odnosu leži i dramatika ove poezije.
Čovekov je izbor težiti ka svom uzoru, ali na tom putu
nailazi na mnoge prepreke i iskušenja.
Nesrazmera između božanske zamisli i njene realizacije
suviše je disparantna. Iako "Zgrčen u sopstvenom snu sanja /
Velikog posmatrača /" (17), pesničko ja, svesno
ograničenosti ljudske prirode, mora da se zapita: "kuda će
čovek / Lažni tumač sreće / Iz lavirinta smeća / koje je
pred licem Boga / sam napravio /" (20). Ako stvari tako
stoje, ko je onda, odgovoran za ljudsko nesavršenstvo? Zašto
svaki čovekov pokušaj da odgonetne poslednju tajnu završava
u neuspehu? Zato će, u očaju, zaključiti: "Čovek ne pripada
nikom" (13). Kako je to put, koji u krajnjoj liniji, vodi u
ništavilo, i nigde se ne ukršta sa putem koji vodi ka Bogu,
prihvatiće postojanje tako kakvo je, jer nudi nadu i zahteva
novi pokušaj. Zato "Čovek u / borbi za sebe mora da se
oslobodi: / mitova, iluzija, klanova, / prevara, dogmi./"
(15). Da prihvati istinu. Da izađe iz ograničenosti zadate
vremenom i prostorom. Ukratko, da se oslobodi zemaljskog i
telesnog.
Čovekovo uspinjanje ka božanskom otežano je dvojnošću
njegove prirode. Dok duh teži visinama, materijalno ga vuče
naniže. Raspet između dve krajnosti, prinuđen je da živi
zemaljski život, mučen neodgonetnutom potrebom da pogleda
šta se krije iza tvrdih obrisa stvari, s druge strane
ogledala. Zato mora da bude "neograđen", slobodan. Da se
uzdigne iznad materijalnog čiji je sinonim "smeće", "organon
ljudske gluposti"(21). Da odoli sirenskom zovu prepuštanja
lagodnostima prolaznih darova. Da se oslobodi nesvesnog,
tupog trajanja.
Svet kulture u pesmama "Bog u prodavnici ogledala" Zorana M.
Mandića putokaz je pesničkom ja ka velikom cilju. Prizvani
su: "nedostižni" Dostojevski, Niče, Homer, Šekspir, Renbo,
Borhes. Slikari: Leonardo da Vinči, Botičeli, Karavađo, Bata
Mihajlović, ali i: Pitagora i Tesla, svi na poslu otkrivanja
velike tajne, nasuprot "legije nasamarenih nesrećnika
predvođenih Cezarom i Napoleonom", "graničarima bezumlja"
(111), kojima je mesto u istoriji smeća jer nisu put istine
već laži i taštine, poroka u kojima prebiva zlo. Iznad svih
uzdiže se lik Hrista i poziva na podvig. Njima pripada
budućnost, jer su imali smelosti da zavire iza granica
vidljivog i pojavnog i svetu otkriju nepoznate prostore
kojima teži čovekovo duhovno biće. Međaši vremena označili
su put ka Tvorcu, zaslužili Njegov pogled. Mandićeva poezija
rekapitulira njihov doprinos i u tome je njen poseban
značaj.
Najviše mesto u hijerarhiji vrednosti na čovekovom putu ka
božanskom dato je poeziji. To je i razumljivo, jer kada
otkažu svi filozofski sistemi a stvarnost otkrije svoje
ružno lice, ostaje nada i vera u pesničku reč. Reči su, pak,
čovekova tvorevina za materijalne i duhovne pojmove, ali
kako dopreti do stvari koje se mogu samo naslutiti, koje
izmiču imenovanju? Daleki odjek dekonstruktivizma može se
detektovati u poeziji Zorana M. Mandića i on je ozbiljna
prepreka do pesme jer "Ono / neoznačeno neprekidno izmiče/"
(48), ili: "Kako da ti objasnim neobjašnjivo" (68), do
otvorene izjave: "Iza jezika je njegovo nesavršenstvo / u
njemu nesavršena žrtva / Talac konstrukcija / privida i
skela koje im podilaze /" (101). Od toga je gore isprazno
pevanje: "Poezija se svela na / Poeziju /" (35), do misli
koja "poriče sebe" i postoji nedelatna, mrtva. Kako bi se
snašao u tom lavirintu, bitno je ne izgubiti sebe i veliki
cilj: "Treba se držati sopstva" i "Umreti tiho u rečniku"
(105). To je i prevladavanje stvarnosti, jer ona je "surovi
ugovor / između uplašene prošlosti i bezvoljne / Budućnosti"
(101). Snaga pesničke reči učiniće da i stvarnost postane
"prozirna", "obojena suncem poezije". Izlaz postoji, a mogu
ga naći samo oni koji veruju i potpuno su odani pesmi i
njenoj magijskoj moći. Izvan zidina poezije ne postoji ništa
i nevažno je čime se i sa "koliko upornosti kite njeni /
rubovi/" (109). Pravoj pesmi pripada trajanje jer je, uprkos
ograničenjima, sposobna da dotakne nepoznato i neotkriveno,
da se približi "smislu smisla". Sumnja je put do istine,
posumnjati mogu oni koji učvršćuju veru. Put između
ništavila i života je nađen. Poezija je taj put jer, "Dole
na dnu strpljive svete vode / koren drveta života poezije
sačuvao je obilja / vatre i zemlje i kiseoničnog vazduha /"
(110). Tako poezija Zorana M. Mandića u zbirci "Bog u
prodavnici ogledala" neprekidno u uzlaznoj liniji, zaoštrava
i učvršćuje opsesivne teme prisutne u srpskoj i evropskoj
književnosti, ispisuje luk od platonističke večne ideje do
savremene duhovnosti i nudi utočište i spas od surove
stvarnosti.
nazad
|