|
O knjigama
Dušan Stojković
ESEJISTIČKA POEZIJA
(Zoran M. Mandić: Bog u prodavnici ogledala.
"Intelekta", Valjevo, 2010)
Krenimo od naslova. On je
nesumnjivo simboličan. Šta Bog traži u prodavnici ogledala?
Javlja li se kao mušterija ili kao neko, ko osmotrivši ono
što mu ogledalo prikazuje, želi da promeni svet? Hoće li,
kao Alisa, da se u ogledalo uvuče i otkrije onaj drugi,
paralelni, odsanjani ili sanjajući, sasvim svejedno, svet?
Jeste li on tvorac i onoga što se iza ogledala zbiva? Koja
je, uostalom, simbolika ogledala? Istina, samoostvarenje,
mudrost, um, duša, natprirodna i božanska inteligencija,
iskrenost, čistota... Ambivalentno po značenju, može biti i
solarno i lunarno. Može li se danas uopšte spomenuti, kada
je o književnosti reč, ogledalo, a da se Borhesu ne obrete u
naručju? Šta je Borhes, danas, nama?
Pesme ili lirski esej? Novu
Mandićevu zbirku nesumnjivo treba uporediti sa Malim
(p)ogledima (2006; dopunjeno izdanje 2008), njenom
blizanačkom knjigom? Kao što bismo mini eseje mogli
(ponekad se to i čini) tretirati kao pesme u prozi,
drugačijom grafičkom organizacijom Mandićeve pesme mogli
bismo "preobući" u mini eseje. Imamo pisca koji, negirajući
svaku krutu žanrovsku omeđenost, svoje literarno
stvaralaštvo ukotvljuje u osoben međužanrovski prostor. I
tamo i ovamo, jednako kao i: ni tamo ni
ovamo. Pesništvo njegovo nalik je na živu. Pokretno,
gibljivo, neuhvatljivo, nezarobljeno. Mandićevsko.
Prepoznatljivo od prve.
Zbirku otvara, zasebno
naslovljen "Uvod u čitanje" koji se sastoji od jednog
jedinog takođe naslovljenog – "Smisao pitanja (mali esej o
neporecivosti)" (on bi se mogao sasvim udobno smestiti i
među koricama Malih naslova) – teksta. Iz njega
izdvajamo dva poetička stava. Po prvom, "Pesnici su
`apostoli` smisla", a po drugom "Pesma je uvek više stanje.
Najviši nivo i stadijum bestelesne strasti. (...) I
nenapisana pesma je to stanje." Sa kojim pesnicima se Mandić
hvata u kolo? Malarmeom, Remboom, Rilkeom, Paundom, Eliotom,
Ajgijem, Lazom Kostićem, Tomaševićem...? U kom smislu je
poezija više stanje? Asocira li se tu na treće
stanje (ni java ni san, ni um ni srce, i java i san, i um i
srce) o kojem poetički zbori Laza Kostić?
U zbirci su nekoliki
ciklusi: "Počinje kad kreneš" (6 pesama), "Bog u prodavnici
ogledala" (4), "Predgrađe" (1), "Lirika sinoć" (4), "Sezona
otkupa" (4), "Ne dozvoli da te poezija osvoji" (3), "Sve je
kraj" (3) i – finalni – opet jednodelni, "Začuđujuće" (1).
Postoje "poruke" ovih naslova. Njihova ambivalentnost. Oni
kao da pripadaju različitim, drugim diskursima. Onaj
poetički – "Ne dozvoli da te poezija osvoji" sasvim se "uklapa" u poetički stav s početka knjige po kojem je
poezija "proizvod" "bestelesne strasti". Usput, možemo se
priupitati postoji li uopšte strast koja bi tako pridevom
mogla biti označena. Poslednja pesma svojim naslovom upućuje
na očuđenje bez kojeg moderne književniosti nema, te bismo,
bez ikakvog teorijskog ostatka, čitavu književnost mogli
podeliti na onu pre i onu posle očuđenja.
Izvestan broj pesama ima – u
zagradama – podnaslov. Oni počinju odrednicama tipa "skica",
"mali esej", "prilog / prilozi", "lirski putopis". Podnaslov
pesme po kojoj je naslovljena čitava zbirka je "Mali esej o
slepilu". U njoj je i Borhes (spomenuta je njegova priča "Kongres", štampana u čuvenoj – vavilonskoj –
biblioteci Franka Marije Ričija koja je postala, i ostala,
alternativna istorija svetske književnosti, sagledane
Borhesovim – slepim – očima). Borhesovske male literarne
forme, i zagovarane kod drugih i ostvarene u vlastitom
opusu, postale su esencijalno u svekolikoj – i ne samo
modernoj – književnosti. O slepilu su pisali, nadmećući se
međusobno, učinivši ga pritom jeznom metafizičkom činjenicom
sa simboličkim nabojem, pored Borhesa, između ostalih,
antologijski, i Ernesto Sabato i Žoze Saramago.
Mandićeva zbirka je, kao što
je to bio slučaj i sa njegovim ranijim knjigama, prikriveno,
citatna. U trima pesmama se pojavljuje Godo ("Legenda", "Možda sam mogao drugačije" i
"Ne dozvoli da te poezija
savlada, 4"). Svako od nas čeka (i ne dočeka nikad) svog
Godoa. Godo je klovnovska varijanta Kafke, no klovnovsko
u beketovskoj verziji poprima metafizički naboj. U pesmi
"Možda sam mogao drugačije" spominje se nosorog te se tako
priziva Jonesko. Razlika između Joneska i Beketa (apsurdni
humor, na jednoj i apsurdna tragedija, na drugoj strani)
osnovna je razlika koja međi svekoliku savremenu literaturu.
Mandićeve pesme su
nerimovane. U njima je prisutno, gotovo kaskadno, "slaganje
stihova". Česti su anžambmani. Primetno je "lomljenje"
stihova. Pritom, značajnu ulogu igra upotreba velikog slova
na počecima pojedinih stihova koja pesmama daje osobenu
dinamiku (dovoljno je, kao primer, uzeti pesmu po kojoj je
zbirka dobila naslov). Mandićevsko lomljenje reči, ali takvo
koje rečima podaruje ambivalentnost, ilustrovaćemo samo
jednim primerom s kraja poslednje spomenute pesme: (p)ogled
("ključna" reč čitave zbirke) u isti mah označava
najrazličitije stvari: i pogled i ogled, ali i po gled i
pogle d.
Zvučna ravan čitave knjige,
veoma zasićena, ne zasniva se na "vrištećoj" eufoničnosti,
inače zaštitnom znaku mnogih srpskih savremenih pesnika.
Na leksičkoj ravni izdvajamo
dve, potencijalno neologističke reči: slovenskoplažna
(Budva) i soblje.
Reči-teme čitave knjige, uz
(p)ogled, su tišina i (unutrašnja) priča.
Pesnik ne skriva vlastitu
poetiku: ... Život je prečica, / čitaj snove
("Počinje kad kreneš"); razumevanje poezije je posebna
poezija, reči koje ne postoje ("Pogled sa
ispovedaonice"); Sve je unutrašnja priča (Isto);
Poezija se svela na / Poeziju / Beskonačnog niza /
Ispričanih priča / JA / (...) / Hartija bez tela / Ne dodaje
duši / dušu ("Predgrađe"); Iza Jezika je njegovo
nesavršenstvo ("O savršenom"). Potrebno je navesti
čitavu kratku pesmu "Sto za pisanje":
Na stolu za
Pisanje
Ploča od
Nematerije
Polica bez
Knjiga
Bela slika
Belog
Zida
U rukama
Pisca
Pisac sa rukom
Bez
Olovke
Treba se setiti
Razloga
U njoj belina, ne samo
hartije, pokriva i ništi sve. Stvara se i bez materije, i
bez knjiga, i bez bilo kakvog pribora za pisanje. Ostaje
samo pisac. Belina sâma koja je pesma. I kada nije napisana.
Pogotovu, onda kada napisana nije.
Pamtimo nekolike sintagme:
bolesti jedenja ("Pogled sa ispovedaonice");
trpezom tame ("Pesak tajne, 2"); glagola
crteža ("Pesak tajne, 3"); pogled daha ("Jesen").
Postoji čitav inventar
raznorodnih slika. Njihov koloplet. Vrtloženje. Svi moderni
književni pravci oživljavaju, simbiotički se spleće ono što
je na prvi pogled sasvim odvojeno, iznutra pomično. Dolazi
do specifičnog poetskog usisavanja. Otuđenja poput onog koje
"pokriva" sledeća pesnička slika: Život je odurna / vežba
/ (...) / ... Drži glavu dole, / ne osvrći se. Ne ostajemo
iza sebe ("Počinje kad kreneš"). Ne zaboravlja se
gnomsko: Samoća je izvor zaraze ("Samoća").
Slike često dobijaju
nadrealnu auru: u kampu / za obuku trulenja ("Počinje
kad kreneš"); Nadahnuta smrt traži glave / reči...
("Pogled sa ispovedaonice"); Tek kada sopstvenom licu
prinese britvu / Samotnik prepozna jednog od sebe
("Samoća"); Usred dana noć kao / nova unutrašnja priča /
koju pričaju nemi ("Mitovi nijansi"); Na samom
početku postanja / nedoumica / mučila je priče o rečima
("Pesak tajne"); U vrhu trpeze sunce je / među brojevima
/ započelo raspravu / O / Poeziji / O pridevima bez /
glagola crteža ("Pesak tajne, 3"; veoma često – i to
veliko – O je čitav stih); Ne vredi na jednu gomilu /
sakupiti / Upustvo za opstanak / Rasute stvari / One po sebi
putuju i / Okreću se / Svaka na svoju bežičnu / stranu
("Rasute stvari"). U pojedinim pesničkim slikama prisutno
je, blago nadrealno, pravo vejanje stihova pri kojem se
jedna slika, ne ništeći se pritom, "ubacuje" u drugu.
Ilustrovaćemo to s dva primera: Oko je nasilje značenja /
jedne reči / Oko sebe / Oko kosmosa / Okolo / (...) / Samo
unutrašnje oko / Izbor je zabranjenih slika ("Oko");
Pre nego što usniš / Prepoznaj / Sanjača koji te sanja
("Ne dozvoli da te poezija savlada, 4"). Obe slike prava su
"ilustracija" borhesovskog u Mandićevoj poeziji. To
borhesovsko osnovni je fon po kojem se ona, palimpsestno,
piše. Prisetimo se, već davnog, teksta "Poezija kao šifra
bitka" (preštampanog u Tomaševićevoj, takođe davnoj, knjizi
Iz iskustva bitka i pevanja) Boška Tomaševića o
Borhesovoj pesničkoj zbirci Šifra u kojoj se
Borhesovo pevanje ovako određuje: "Reč kod Borgesa je
istovremeno tvar i biće bivstvujućeg, imanencija i
transcendencija u kretanju. (...) ... vlastita bit pesničkog
dela koju Borges izvorno predočava jeste pesničko delo kao
šifra bića." U ovom ogledalskom prikazu ogledalske zbirke
Zorana T. Mandića, ono što Tomašević zbori o Borhesu
ogledalski se može "precrtati" i kada je o Mandićevoj
poeziji reč. U ovom pesniku imamo, moguće je, bolje – sasvim
je izvesno, najvećeg borhesovca svekolike srpske
poezije.
Postoji u ovim pesmama
nesumnjivo i autobiografski sloj. Čitava zbirka velika je
pesma o Majci, Ocu, Bratu. O sebi u njima, jednako kao i o
njima u pesniku.
Tu su i nekolike ljubavne
pesme. Pesmu "Budva 2007" sam pesnik određuje kao "putopisnu
pesmu".
Mandićeve pesme su nalik na
lirske tetovaže. No šta je koža (čija je ona?) po kojoj se
piše? Palimpsestno nesumnjivo. Pritom, vreme je nivelisano,
"obrisano", premetnuto u prostor: Vreme je prostor
("Ne dozvoli da te poezija savlada, 5").
Čuva se, ispod vidljivog
sloja, podpesmno, "religiozno". Sve je sastavnica života.
Svaki čovek (i Bog; Bog?) ređa kocke za sebe, po sebi.
Pritom, Bog uvek koristi / svoje ja ("Počinje kad
kreneš"). Šta čini čovek? Da li se on obezJAjio? Ima nečeg
od Jozefa K. u pesničkom subjektu zbirke. Njegov svet
iskošen je svet. Jedino i moguć kao iskošen, da život ne bi
postao, i ostao, oduran. Zato je jedna pesma i
naslovljena "Pogled sa ispovedaonice" (predlog sa
ništi, odgurkuje iz; nije se u nečemu, već iznad;
pogled je to ne oči u oči, ili smerno oboren, već odozgo,
orlovski). Kako (u)gledati, (pro)gledati ono što se ne može,
nikako ne može, (sa)gledati? Gledalac, Čovek ne pripada
nikom. / Pod teretom tela naleće na / rime duše...
("Pogled sa ispovedaonice"). Kako se duša orimila? Sa kim
ili čim, ako je telo teretom stiska, dvojeći se od nje?
Ogledala su ta koja zavaravaju? Čovek je neograđen (Isto).
Telo se premetnulo u svečulo, te pipa, opipava sve. Osim
duše.
Poslednji stih Bože
pravde ukini roman ("Začuđujuće (prilozi
religiji nepotrebnog)") stih je koji, kao prava finalna
poenta, knjigu okreće naglavce. Izvlači nas iz ogledala tako
što nas još dublje gura u njega, izbacuje nas iz pogleda
tako što se zagleda u nas. U našu ranjivu dušu. Postajući
ona sama.
nazad
|