|
O knjigama
Milica Jeftimijević Lilić
PREDVIDIV ESTETSKI UČINAK
NEPREDVIDIVIH SUSRETA
(Branislav Goldner: Nepredvidivi susreti. „Partenon“, Beograd, 2011)
|
Život je izazov za radoznale
duhom, za one koji u naočigled nevažnim stvarima i pojavama
oko sebe, nastoje da vide dublji smisao i da svoja zapažanja
posredstvom umetnosti prenesu drugima kao svojevrsnu
filozofiju življenja i opstanka.
Iz mnoštva se tako izdvajaju
pojedini likovi, omeđuju zanimljivim sižeom i arhiviraju u
sefove istorije književnosti bogateći je, a tvorcima
njihovih karaktera i sudbina pokatkad obezbeđuju besmrtnost.
Sa uvek otvorene pozornice života u literaturu se unose
najreprezentativniji primerci koji u dobroj meri sadrže
karakteristike opštosti, onog suštastvenog u čemu se
prepoznaje svako biće, te se tako od prolaznosti otima i
prenosi u trajanje, u čemu je pored ostalog i veliki smisao
umetničkog stvaranja.
Branislav Goldner je za
nekoliko godina bavljenja književnim radom (Češljevi za
maglu, roman, 2005; Golubije selo, priče, 2007;
Visibabe, roman, 2008; Opsidijan, roman, 2008;
Priče iz doktorske torbe, 2009; Dobro jutro,
pripovetke, 2010; Priče životnog trenutka, 2010;
Kad su zore osvitale crveno, 2011) uspeo da se nametne
čitalačkoj publici pre svega snagom stvaralačkog Erosa koji
slavi silu života, vitalnost duha i interakciju između ljudi
koja rezultira pitkom literaturom, bujnim jezikom i
afirmacijom postojanja.
Najnovija knjiga proze
Nepredvidivi susreti, potvrđuje ga iznova kao stvaraoca
oštre percepcije koji širom otvorenih očiju posmatra svet,
izdvajajući neobične pojedinosti na kojima bazira priču, da
bi opet progovorio o nečem tako karakterističnom za život i
za čoveka koji nikada do kraja neće biti sasvim spoznat. O
prirodi života koja je neuhvatljiva i ima obris posmatrača
govori i Slobodan Selenić, posredstvom svog junaka u knjizi
Timor Mortis: „Život je nesavršen jer je podložan
ljudskom uticaju, to jest – veštini pojedinaca da njime
upravljaju tako što ga objašnjavaju shodno svojim ličnim
načelima celishodnosti. Konačne istine nemaju vrednost ni
značenje u životu. Značenje i vrednost života, kao značenje
i vrednost lirske pesme, ili poskočice, zavise od ukusa i
tumačenja.“
Shodno tome, knjiga
Nepredvidivi susreti Branislava Goldnera, životu daje
značajne vrednosti jer ga posmatra iz vizure vitalnog duha,
humanih nastojanja i vedre prirode čoveka koji je duboko
proživeo život okružen ljudima koji su smelo uzimali i
davali lepotu, stvarali je u interakciji sa okolnostima,
sučeljavali se sa nedaćama, ali i istrajavali braneći se
zdravim humorom. Snaga duha i vera u život, u to da mu se
može dati smisao i u njemu pronaći način za samoostvarenje
jesu polazni postulati na kojima počiva ova sugestivna i
okrepljujuća proza jer se pojavljuje u vremenu beznađa,
izgubljene orijentacije i poljuljane vere u opštevažeće
vrednosti.
Kao lekar Branislav Goldner
dobro je upoznao čovekovu prirodu, a kao pisac ume da je
prikaže iz raznih uglova, često iz humorne, iako neretko
ukazuje na tragičnu dimenziju života u raznim vremenskim
periodima srpske istorije.
U ovoj knjizi pripovedne
proze, gde se stvarnosna dimenzija hotimice stavlja u prvi
plan, autor uspostavlja nekolike relacije: muškarci – žene,
roditelji – deca, mladi – stari, svet – mi, urbano –
ruralno, Eros – Tanatos, večno – prolazno i sl.
Kroz dvadeset pet priča
skicira se profil društva sa sociološkog i kulturološkog
stanovišta u dužem vremenskom rasponu, sa jasno izraženim
smislom za strukturnu zaokruženost priče u kojoj nema ničega
suvišnog, a opet u njenoj višeslojnoj strukturi ostaje
utisak sveobuhvatnosti događaja o kojima se pripoveda.
Primera radi, u priči kojom započinje zbirka, Kovčežić
stare dame, opisuje se kratkotrajno poznanstvo mlađeg
čoveka sa damom u godinama u staračkom domu između kojih se
razvija fina ljudska bliskost, da bi se ispostavilo, da ih
je zapravo, a da toga nisu bili svesni, vezivala ljubav
prema istoj osobi, njegovom davno preminulom ocu, i njenoj
nesuđenoj ljubavi. Simbolika kovčežića kao skrivane tajne
dolazi do punog izražaja nakon njene smrti. Priča, dakle,
obuhvata znatno širi vremenski raspon koji se samo
nagoveštava u sižejnom planu i to je karakteristično i za
ostale.
Motiv pronađenih korena obrađen je u još jednoj vrlo
dopadljivoj priči sa širim skiciranjem srpskog mentaliteta
kod naših ljudi koji žive u inostranstvu, Americi, i nastoje
da ostanu to što jesu te se takvom obradom ovog motiva,
literaturi daje svojstvo institucije koja osim estetske ima
i etičku, prosvetiteljsku i kulturološku misiju.
Slučajni susret naratora
kao jednog od glavnih likova u San Francisku, dovešće do
otkrića važnih porodičnih tajni, do upoznavanja sa bratancem
za kojeg nije znao ni da postoji i do okupljanja porodice na
najlepši tradicionalan način. Međutim, put do toga vodi
preko imena, isto ime i prezime, fizička sličnost kao
genetski zapis i mozaik se sklapa uz vrlo uzbudljive detalje
buđenja emocija kod bliskih srodnika, ali i Amerikanke koja
je prihvatila suprugov način življenja i njegovu rodbinu.
„Začuđujuća je bila sličnost
sinovčeve kćeri sa mojom majkom, a još čudnije kako se
genetika najvećim delom prenela u treće koleno. To je ono
naše: „Krv nije voda“! Kako mi je bilo puno srce što imam
jednu složenu, srpsko-američku porodicu, s podmlatkom koji
pripada i meni. I opet neverovatno, sinovčeva kćer se zove
Elizabeta, kao mog oca baba, stariji sin nosi dedino ime
Nikola, mada ga, čujem, zovu Nik, dok mlađi sin nosi ime
Stiv. Rekao sam im da se tako zvao otac moje majke – Stevan,
njihov čukundeda. A, opet, ime Ilija nosimo bratanac i ja po
mom pradedi s majčine strane.“ Ovim prenošenjem imena koje
se odvijalo gotovo na nesvesnom nivou, zapravo se pokazuje
kako se životna supstanca oličena u pojednicu prenosi kroz
vreme i potvrđuje trajanje naroda ma kuda se on odlivao.
Na sličnom motivu je
napisana i priča Jana, na zovu krvi koji delimično
odvodi u incest koji se zaustavlja otkrivanjem tajnog
srodstva između brata i sestre koji su osećali fatalnu
privlačnost ne znajući da ih veže najbliskije srodstvo.
Bežeći od nerazumne
ljubavi, spreman i da okonča život, glavni junak odlazi u
Nemačku i nastoji da započne novi život: „I počeo sam da se
radujem što sam živ, što nisam posegao za onim o čemu sam
razmišljao pri dolasku u Nemačku. U čoveku i posle nesrećnih
epizoda zaostaje klica Erosa koji ga nagoni da život vrati
životu. Prestao sam da mrzim sebe, roditelje, moja dva
bezobrazna – osorna sina, bivšu suprugu. Postao sam uveren
da će se preda mnom otvoriti novi život. I otvorio se.
Oženio sam se Nemicom Hanom i dobio kćer Janu, koja mi je
odložila starenje i udahnula stvaralački polet“...
Ishod priča je često
pozitivan u znaku nalaženja rešenja za trenutni bezizlaz,
obnove i proširivanja vidika. U tom smislu relacija mi –
svet je vrlo plodotvorna jer ukrštaj ljudi raznih sredina
daje pun životni efekat. To je naročito naglašeno u duhovito
ispričanoj priči o Engleskinji koja ne odustaje od punog
životnog zadovoljstva uprkos činjenici da je nekoliko puta
već postala udovica. Njen upečatljivi lik, korpulentnost,
ekscentričnost, očigledan hedonizam čini je privlačnom iako
joj narator daje podsmešljiv naziv Mobi Dik. Ona će na
obostrano zadovoljstvo postati srpska snaha i pri tom će još
i spojiti druge oko sebe. Tu je podrobno razrađena ideja
punoće života i neodustajanja od njega ni po koju cenu, što
proizilazi i iz celine knjige.
Branislav Goldner slika
ljude iz raznih sfera društvenog života, kao i u prethodnim
knjigama i majstor je portreta i izbora detalja kojima
zaokružuje pojedine ličnosti. Iz svoje bogate doktorske
karijere ispričao je zaista izvanredne storije koje
oslikavaju mentalitet, podneblje, istorijski trenutak. I u
knjizi Nepredvidivi susreti dao je doprinos te vrste
u priči Potkovica, o čoveku kojem je spasao život a
koji mu oporavljen u znak zahvalnosti donosi potkovicu
uginulog konja kojeg nije hteo da proda klanici jer mu je
bio gotovo kao član porodice koju je pomoću njega prehranio.
O siromaštvu i sunovratu
savremenog društva koje je potpuno zanemarilo one koji
stvaraju umetnost i kulturu govori se u priči Kasirka,
koja ima naglašenu kritičku dimenziju i vrlo
maštovit siže. Glumci koji tavore bez uloga i sredstava za
život bivaju angažovani u novootvorenom marketu da glume
potrošače i da ekscesima privuku pažnju i tako povećaju
promet. Priča ima socijalnu dimenziju, ali ukazuje i na
merkantilizaciju društva koje sve podređuje trenutnim
interesima.
Uprkos piščevom nastojanju
da život predstavi sa vedrije strane, tu su neminovno i
tragični momenti kojih je inače u medijskoj svakodnevici
previše.
Motiv ponovnog susreta koji
se češće razrešava hepiendom, u priči Davnašnje želje,
ima tužan epilog. Mladalačke simpatije koje nisu realizovane
dovešće do susreta u poznijim godinama kada su akteri već
iza sebe ostavili mnogo toga, ali se i ostvarili u karijeri.
Pisac lepo vodi priču sa usporavanjem radnje i nagoveštajima
ishoda neočekivanog susreta. I taman kad se učini da će
neproživljena mladalačka osećanja biti na najlepši način
okončana, smrt nastupa kao definitivna prepreka. On je
prećutao bolest a ona je kao lekar bila ta koja će mu dati
poslednju iluziju ostvarene sreće.
Priča Neven sa istim
motivom, uprkos nešto malo patosa, sadrži u podtekstu
tragičnu povest o stradanju Jevreja u Šapcu 1941. godine i
odnos pojedinih Srba prema tom tragičnom događaju:
„Nećemo dozvoliti da naši
Jevreji pomru od gladi. Danas smo se na pijaci nas nekoliko
poznanika dogovorili da svako po svojim mogućnostima im
doturi nešto hrane, a oni će to već podeliti međusobno.
Grad nam je opusteo i, ono malo ljudi koji su se usudili da
izađu iz svojih domova, podozrivo upućuju poglede
prolaznicima – znancima, plašeći se sopstvene senke. I ptice
su nestale, bežeći od mirisa smrti!“ Upravo, taj detalj o
pticama kao slobodnim bićima, pokazuje pisca dobrog stila i
simboličke dimenzije njegovog pripovedanja. Neven, taj cvet
nezaborava je pravi simbol za vezu dva mala uplašena bića u
ratnim oklnostima koji će se ponovo prepoznati zahvaljujući
ljubavi prema tom čudesnom cvetu.
Ljubav i erotika su uvek
prisutni u prozi Branislava Goldnera kao znak vitalnosti,
pokretačke energije i neprekidnog podsticajnog dodira među
polovima. Snaga Erosa pulsira iz nje nekad na sasvim duhovit
način i to među pripadnicima takozvanog trećeg doba što
dovodi do neočekivanih komičnih situacija kao u pričama
Ljubavnik i U tajnoj službi gde se zubne proteze
pojavljuju kao metafora završenosti jednog perioda života.
Međutim, uprkos uvreženom shvatanju da se seksualni život
završava do nekog perioda, u ovim pričama se pokazuje,
svakako i u životu, da je najsnažniji životni nagon,
seksualni, i te kako budan do sasvim poznog doba shodno
pojedinačnom temperamentu i smelosti da se živi u skladu sa
željama. Zapleti nastaju onda kad bračni drug na to nije
spreman, ili nastoji da onog drugog osujeti u tome, ili da
se izbori za svoje pravo na to.
I fantastika i verovanja u
onostrano prisutni su u najnovijoj knjizi Branislava
Goldnera, a vezuju se za vlaški kraj koji, je inače poznat
po vradžbinama i bogatoj foklornoj fantastici. Priča
Čudnovato ogledalo je vrlo uspela kombinacija vere u
onostrano i pošalice sa praznoverjem.
Na spoju tradicionalnog i
modernog sazdana je i priča Šeret u kojoj se
sučeljavaju iskustvo čoveka iz naroda koji je navikao na
svaku muku i korupcija u savremenom zdravstvu. Šeret uspeva
da uspelom pričom zavara lakomog lekara i da dobije kuk.
Iz maštovitih i neretko vrlo
realističnih priča o životu u raznim sredinama, čiji akteri
su ljudi svih uzrasta i intelektualnog profila, Branislav
Goldner je ponovo ponudio čitaocu jednu impresivnu lepezu
karaktera, neobičnih sudbina i da preko njih osvetli život
kao polje brojnih mogućnosti i izazova u kojima lična
inicijativa često igra presudnu ulogu, iako ne umanjuje ni
značaj datih okolnosti. Uočljiv je pokušaj da se stavi do
znanja da se životu mora verovati i da on neretko daje nove
prilike za propušteno.
Uprkos teškim istorijskim i
društvenim okolnostima literarni junaci Branislava Goldnera
uglavnom uspevaju da snagom volje, duha i neutažive žeđi za
životom ostvare svoje ciljeve.
U tom smislu, ova proza,
osim potvrđenih estetskih dometa, ima i izrazitu etičku
dimenziju jer se pojavljuje u vreme opadanja morala, duhovne
krize i kolektivne malodušnosti.
Srpska istorija pokazuje da
našem narodu nikad i nije bilo lako, ali da je duhovna
istrajnost pomognuta humorom i samosvešću učinila da
opstane uprkos svemu.
Nepredvidivi susreti
nude upravo takav model ponašanja ističući svu lepotu i
neponovljivost života kao takvog, dostojnog uloženog truda.
Bogato ljudsko i
stvaralačko iskustvo autora potvrđeno u desetak objavljenih
knjiga, daje mu lakoću s kojom na vrlo plodotvoran i
sugestivan način to predočava čitaocu.
nazad
|