|
O knjigama
Nenad Grujičić
MAJSTOR METRIČKOG SKAZA
(Ivan Despotović: Prekoračenja,
"Brankovo kolo", 2011)
Zrela knjiga Ivana
Despotovića, "Prekoračenja", komponovana je s namerom da se
i na formalnom planu pokaže gradacija pesničkog ja, počev od
minijatura i pesama sa manjim brojem stihova, preko katrena
i terceta u paru, soneta i tvorevina duže forme, pa sve do
sonetnog venca kao krune pesničke veštine, što ukazuje na
pesničku građevinu vrednu pažnje.
Reč je o pesniku istinskog lirskog kova, svom u javkama i
himerama pevanja. Za njega je svet večno poprište svetla i
tame, dobra i zla, pa ma predmet pevanja bile i sitne slike
svakodnevice, i njihove uzročno–posledične sile. Ipak se
ovaj pesnik laća krupnih tema i na njihovim aurama tvori
poeziju snažnih razloga za nastanak.
Pre svega, ljubav, tema uzvišena i prokazana u isti mah,
teška i zanovetna, lična i večna, tema koja traži veliki
talenat i perfektnu moć baratanja jezikom. Retki su pesnici
koji umeju da napišu ljubavnu pesmu, da joj daju univerzalni
obol, one krugove značenja koji proizilaze iz drame bića
koje peva. Ivan Despotović je sposoban da u jednoj slici
predoči gustinu emocije i zanosa, a da iskaz ne bude
patetičan. "Lopužica nežnog smeha" ili "Skupih joj
kosu.../Glatku galaksiju, plavu".
Ljubavni sonetni venac Prekoračenja, po kojem se zove
knjiga, predstavlja prijatno iznenađenje na mlađoj pesničkoj
sceni. Bežeći od vezanog stiha kao od čume, savremeni
pesnici sami sebi potkopavaju tlo pod nogama. Nemoćni,
neupućeni i sa mnoštvom zabluda o takozvanom vezanom stihu,
o klasičnim pesničkim oblicima i formama, razvezani
"slobodnjaci", u povelikom broju, prave nezasnovane stihove
kratkog veka trajanja.
Bez ovladavanja metričkim elementima pesme i muzičkim
sferama jezika, pesnik je hendikepiran u nakani da peva.
Sonet na najbolji način ovaploćuje talenat u jeziku, u
težnji za potpunim ostvarivanjem pomenutih elemenata u
poeziji. Pogotovo – venac, on je kralj sonetne forme,
spiralno, ka visinama odnegovan vinograd pesničkog govora.
Ivan Despotović je na danteovski način isprepletao mnogo
ženskih likova u telu ovog venca, gde se u završnom,
majstorskom sonetu, pesniku obraćaju sve one, u grupnom mi,
sa opisom sudbine "dece” slučajno "rođene” u "opasnoj
idili”. "Ta deca ljudima vladaće bez znanja dole, / ko
bezazlen motiv u čudu. I biće bolja, / zvezdana, goruća,
koja svog Boga ne bole, / kao ona što se rode na zemlji do
pola."
Setimo se, izgubivši na ovome svetu fatalnu Beatriče, Dante
Aligijeri je pesme posvećivao običnim devojkama iz ulice, sa
balkona, iza ćoška, iz slučajnih susreta. Venac
"Prekoračenja" nosi životnu priču u lirskom skazu, pred nama
je vrsta sonetne poeme koja ima svoj početak i kraj.
Suptilnog senzibiliteta, sa finim valerima ironije, pesnik
pokazuje gubitnički dah svoga "ja" na polju zemne ljubavi.
On fenomen odnosa muškog i ženskog principa posmatra iz više
uglova, koji uvek steknu jedan pogled: demistifikovanje
idealne drage i razočaranje u njena božanska svojstva. I ne
samo to, u komunikaciji sa ženskom prirodom, muška nailazi
na njen kolokvijalni rezon sveden na manekensku svest o
lepom i ružnom. "Zamislih je kao jedru, crnu grčku vaznu /
stamenu i krhku, što mrakom obgrli vodu / Putem brdskog
namernika uzeh je ko kaznu / Pročitala me brzo – ne smatraš
me za zgodnu?"
Dalje, priroda i njene mene drugo su opsesivno polje u ovoj
knjizi. Tema koja takođe traži majstore stiha, autore što
poseduju onu vrstu deskriptivne misaonosti koja podrazumeva
zakonitosti postanja. Začudne su i originalne slike kojim
pesnik ovenčava svoju poeziju. "Razmažene suncem hrču / šume
kao krepka deca" Zatim: "Spopao je oblak maglu... / Dala mu
se krupnom svetlost / dok je njene zrake krao / a onda je
moć nestala, / vetar ga je oduvao”
Teme ljubavi i prirode nisu bliske ni kritičarima. Ne
pamtimo dobar pokušaj interpretacije pesničkog ili pak
proznog dela na ove teme. Sećamo se jedne "jadikovke" Pavla
Ugrinova koji je ukazao upravo na taj problem, na nemoć i
predrasude kritičara da se pozabave štivom koje donosi
prizore ljubavi i prirode. Naprosto, pomodna vrsta recepcije
književnog dela zaturila je u n-ti plan dva bitna segmenta
sveta koji u sebi nose tvorački zamah i nezamenjive
vibracije života.
I, kao najmanje očekivano polje – svakodnevica velegrada u
poeziji Ivana Despotovića. Pesme posvećene otuđenoj
stvarnosti punoj potrošačkog znakovlja i gradskih amblema.
Tek toliko da pesnik pokaže kako nije izmaknut od dnevnog
košmara i modernog senzibiliteta: "Jer u okovu podneva /
smećari odneće maske / Pritvorene u dan / zuriće te gole
stvari gradske".
Poezija Ivana Despotovića uređena je po muzičkim principima
metra i forme, rime i pesničkog oblika. Katkad se susrećemo
sa kamufliranim metričkim strukturama što se ukazuju u
vizuelnom prisenku slobodnog stiha, ali iznutra formiranog
kao versifikacijski precizni stihovi (izlomljeni na mestima
pauze – cezure). Po mnogo čemu rečenom, formiran i svoj
pesnik, originalnog pogleda na svet, bogatog jezika i
poetske fraze, Ivan Despotović je stamen i potreban autor na
savremenoj srpskoj literarnoj sceni.
nazad
|