|
O knjigama
Veselin Mišnić
SMRT JE NEPROVJERENA GLASINA
(Emir Kusturica: Smrt je neprovjerena glasina.
"Novosti", Beograd, 2011)
|
U ovom autobiografskom
romanu, Kusturica je progovorio jednostavnim jezikom
svakodnevice, onim jezikom sa kojim je odrastao i koji je
živeo u njemu od detinjstva i nije se menjao, ostajući
trajno kao jedan od njegovih prepoznatljivih znakova. Izneo
je jednu ljudsku, iskrenu priču, punu preživljenog,
emotivnog naboja.
Priču kojoj se veruje.
Priču prepunu slika koje dočaravaju jedno minulo vreme,
možda ne na nov način, ali svakako poznatu i blisku svima
koji su živeli na ovim prostorima koji su nam makar u
sećanju bliski, a sada pripadaju nekom drugom svetu. Dalekom
donekle i samom Kusturici.
Nikada ničija mašta neće moći da osmisli scenario kakav je u
stanju sam život da napravi. Toga je i pisac ove knjige
svestan. Otuda ne preuzima ulogu onoga koji izmišlja,
ukraja, meri i određuje, već samo smernog zapisivača
doživljenog. Ovu prvu ulogu prepušta životu, koji će uvek
neke nove i nepoznate priče udevati u našu zbilju, kakva god
ona bila. Kusturica je takođe svestan da svaki čovek nosi u
sebi priču dostojnu umetničkog prikaza i vrednu da se upamti
i zabeleži.
Kusturica ne ulepšava, ne šminka i ne doteruje svoj
preživljeni život. On piše baš onako kako je sazrevajući
spoznavao život i istine koje su ga učinile osobenim. Život
nimalo idealan, više turbulentan i buran, a opet zanimljiv i
vredan priče i pamćenja. Ovo je knjiga traganja, lutanja,
izazova, maštanja, mladalačkih snova, stradanja, teskobe,
nemoći, uspona i padova. Knjiga "Smrt je neprovjerena
glasina" počinje pričom odrastanja i sazrevanja uz ljude
koje narator voli i u ambijentu kakav je bio Sarajevska
Gorica, a kasnije Sarajevo.
Umetnosti su zbilja povezane. Pisana reč je večna. Trag da
nas je bilo. Neizbrisiv. Slikarstvo prati život od postanja
kao i reči. Pozorišna iluzija je lepota kojoj nema premca.
Muzika je umetnost, možda i najizazovnija i
najfleksibilnija. Misteriozna i neprolazna u svakom slučaju.
Filmska umetnost je spoj svih pomenutih i poznatih
umetnosti, ona je u jednom veku trajanja izborila status i
značaj, uz sve ostale, postala je naujupečatljivije ogledalo
naših života i priča naše stvarnosti, a opet ostala u domenu
izmaštanog i u okrilju fantazije. Kusturica je sebe
ponajviše pronašao u ovoj najmlađoj od svih umetnosti. Tu se
dokazao i u njoj dosegao vrhove kao niko na ovim prostorima.
Vremenom su i neki drugi izazovi mamili Kusturicu i nije im
mogao odoleti. Muzici, naprimer. Kasnije, samo po sebi,
nametnulo se pisanje kao neka esencijalna igrarija ovog
radoznalog čoveka. I Kusturica je (po mnogima neočekivano)
napisao knjigu o sebi, i o drugima. Knjigu o našim naravima,
o balkanskom specifikumu, dajući jednu rentgensku dijagnozu
koja otkriva suštinu stvarnog života ljudi izgubljenih u
promašenim životnim investicijama, u snovima, sanjarijama i
lagarijama režima koji naočigled dece koju je izrodio i po
mnogo čemu unesrećio, lagano i neumitno umirao. Ovu propast
nečega što je građeno na temeljima od paučine i po svemu
nakaradnog, Kusturica je sagledavao na pravi način i pre
svojih sugrađana. Kusturica ne krije da je u ranom
detinjstvu i sam bio pritisnut ovim snovima koji su
ispunjavali njegovu javu. Takav sanjar je bio je jedan od
junaka ovog romana, Kusturičin otac Murat. On svoje
utopističke snove odnosi sa sobom u grob iako sina jedinca
pokušava da sačuva od razorne i nepredvidive moći smrti,
udevajući u njegov životni kod sudbonosnu misao da je smrt
samo prevara i "neprovjerena glasina".
U ovoj autobiografskoj priči, izdvaja se ona glavna koja se
odvija na nekoliko planova. Kroz priču života jedne
porodice, u ovom slučaju piščeve, kao da sagledavamo priče
bezbroj sličnih porodica i zato se ovoj priči od početka
veruje. Kusturica ništa ne ulepšava. Crno je crno, ponekad i
crnje. Belo je belo, ako nema neku nijanstu tamnog koja
ubija tu belinu. Pričajući vešto i uspešno o svom životu, na
onom drugom, naoko manje važnijem planu, baš kao u
kinematografu, odmotava se paralelna priča o vremenu zanosa,
iluzija, verovanja, snova, i ponajviše gluposti. Ova knjiga
govori i o vremenu haosa, vremenu besmislenih ratova, i
prošlih i ovih novih i svake demagogije zarad demagogije.
Kusturičin ironijski naboj, a bez njega bi ova priča bila
osakaćena, daje priči analitičku doslednost čoveka koji je
video dalje, i sagledavao brže, koji je u neku ruku imao
viziju, ili makar predosećao i slutio šta će se sve dogoditi
u vremenima koja su ostala za nama i koja nikome ne služe na
čast. Ponajmanje onima koji su bili kreatori, što će se i
obistiniti, ove apokaliptičke misije, i koji su se na kraju
izvukli od suda naroda, ali ne i od suda istorije. Smrt je
bila spasonosna i blagonaklona u slučaja vođa, kako bi ih
Kusturica nazvao "tutumraka", koji su zlo iz sebe umnožili
zlom bezumnosti obezglavljene rulje i idiota poput onog
Kustinog "tutumraka" koji u nemoći da svoju mržnju iskali na
Srbima, ruši Andrićev spomenik, sanjajući pritom večni
utopistički san malih, prostih i glupih ljudi o potopu, koji
će sa lica zemlje ukloniti sve inoverne i sve one koji se iz
nekog razloga nalaze sa druge strane barikade. Koristeći se
povremeno fragmentarnom snagom dokumenta, Kusturica
osvetljava onu recidivnu zaostavštinu jednoumlja nasleđenu
iz Titovih vremena, kojoj, čim uklone jednu glavu, odmah
nikne deset opakijih. Nema u ovoj priči patetizma niti
lamentiranja nad nevoljama koje dolaze kao oluja i
stihijski, koje lome sve što nema samo po sebi ukorenjenu
čvrstinu porodice, koja se u ovom slučaju pretvara u
utvrđenje i pribežište, zaklon od svakog zla koje dolazi
nenadano i iznebuha, ne štedeći nikoga a ponajmanje one koji
smisao življenja sagledavaju u moralu i moralnosti, u
tradiciji i verovanju da ljudske vrednosti treba da budu
ispred svih ostalih. Mnoštvo likova defiluje ovom
Kusturičinom književnom scenom, i svi su vešto udenuti u
priču i vreme dešavanja i zaista ovom knjigom se potvrđuje
da je romaneskna pripovest jedna filmska priča pre svega, sa
obiljem slika koje se bez prestanka vrte u onom našem ličnom
i jedinom bioskopu u kojem predstavu gledamo sami i bez bilo
čijeg prisustva.
Ljubav sina prema roditeljima, prema ženi koja je bastion, i
dobra vila, koja je čuvarkuća i koja ima magijsku i
isceliteljsku moć da lepotom i upornošću, neretko i
žrtvovanjem čuva i učuva ono najbitnije, a to je brak, muž,
deca, porodica.
Poruka ove knjige nije jednostavna. I nije samo lična.
Ona ukazuje i opominje. Ona je neposredna i jasna. Kusturica
je ovom knjigom doneo osveženje, pokazao jedno nama
nepoznato lice i prirodu, i ne samo njegovu, prirodu koja
ima ideal čestitosti i porodičnog okrilja. Knjiga takođe
nosi poruku prijateljstva koje ne nestaje zarad interesa i
zbog obrta koje život donosi i nameće. Kao mag filmske
slike, Kusturica je ovom knjigom pokazao da ga i reči
slušaju, i da ume i na takav način da komunicira sa svetom,
da iznosi životnu priču koja bez sumnje ostavlja traga i
koja se pamti.
nazad
|