|
O knjigama
Vitomir Teofilović
PRIČE REALNE I IMAGINARNE
(Katarina Kojić: Sedam brava : kratke priče. „Alma“, Beograd, 2011)
|
Zbirka priča sa
metaforičnim naslovom SEDAM BRAVA višestruko
zaslužuje čitalačku pažnju. Najpre, iako
nevelikog obima i sa relativno malim brojem priča,
zbirka je tematski i motivski vrlo razuđena – pred
nama iskrsavaju slike u širokom rasponu od
verizma svakodnevice do eteričnih predela mašte i
snoviđenja. Neke su priče zgusnute do narativnog
molekula – minijaturni usputni video-zapisi,
takozvani isečci stvarnosti u kojoj svakodnevno
obitavamo, a neke sežu do lucidnih
psiho-socioloških uvida i implikacija. Ono,
međutim, što tom širokom tematskom dijapazonu
daje jedinstven ton je suptilnost kazivanja,
diskretnost poruka, otvorenost značenja... Sve su to
različiti nazivi moderne proze, u kojoj su
nagoveštaji i sugestije potisnuli u drugi plan
poruku i značenje, ostavljajući ih čitaocima kao
otvorene mogućnosti imaginarnog iskustva. Tako se
već u prvoj priči, sa naoko jednostavnim a zapravo
višestruko simboličnim naslovom Susret,
suočavamo sa samoispitivanjem posredstvom
psihoterapije, ali date postupno i diskretno,
poput Sokratove metode samootkrivanja svoje
suštine i u njoj zapretane istine. Tako nam se ovde
pojam susreta ukazuje u više ravni, od
susreta sa autoritetom drugog u znaku znanja i
moći, do susreta sa samim sobom, susreta
predrasude i podrazumevanja sa istinom sopstvenog
bića. A narativna osa i formalni nosilac susreta
je nepoznata baka, koja nam je u literarnoj obradi
markantno predočena kao odstupanje od stereotipa
– dosadna baba kukumavka, kakvu naziremo na
početku priče, preobraća se u poželjnu projekciju
naratorkine budućnosti. Posebno impresionira
što se ta promena vizure ostvaruje u malo poteza,
kratkim dijalogom bake i naratorke, naoko
jednostavnim zaokretom polja očekivanja. Ta
jezgrovitost i sublimacija izraza svedoče o
razvijenom umeću Katarine Kojić i njenom uspešnom
snalaženju u složenoj jednostavnosti
poetike kratkih formi.
Priča Nijanse belog
upravo demonstrira tu prividnu jednostavnost
stila. Introspektivnim monologom, junakinja
osvetljava svoju sudbinu začaranog kruga, večnog
odlaganja istinskog života osoba okrenutih sebi a
zapravo prepuštenosti drugima, zavisnosti,
gubljenju svoga ja uprkos bogatom unutarnjem
životu. Metafora goblena na posredan ali potresan
način nam dočarava tu sudbinu prisutnog odsustva,
što bi rekao Umberto Eko – iz spokojnog izraza lika
na goblenu ko i pomišlja da je nastao od hiljadu
proboda iglom?!
Temu prisutnog
odsustva, ali ovom prilikom kroz privid
hiperaktivnosti, Katarina obrađuje i u priči
Sijalica – glavni junak priče zapravo živi
po drugima. Neprestano motreći iz svog stana na
izlaske i dolaske, ponašanje i druženje komšija,
sveo je čitav svoj život na posmatranje drugih, a
pogled na svet sveo na rupicu špijunke!
Temu pasivnog života,
pričom Sudbina Katarina sagledava i iz
druge vizure: čovek je naoko željan aktivnog,
punokrvnog života, ali da mu se putanja nekako
sama ukaže, da mu neko ili nešto usmeri i predodredi
sudbinu. Tragikomično je što se pritom hvata i za
slamku, za papiriće kojima se igraju deca. Što i to
ne bi bio putokaz, nisu li deca obdarena
intuicijom i izvan predrasuda koje starijima
zamagljuju pogled?! Portret junaka priče
spisateljica nam je živopisno dočarala već
uvodnim rečenicama: Kao i obično, tumarao je
gradom jureći odgovore. Ponekad je jurio i
pitanja, a ponekad je samo jurio, nezadovoljan.
Sve je već nagovešteno u svega dve rečenice.
Posebno ovde pleni pažnju personifikacija
apstraktnih imenica – jurenje odgovora i/li
pitanja. Indikativno je što junak najčešće juri za
odgovorima bez pitanja, što ga diskretno otkriva
kao lik bez ličnosti, bez istinskog ja, koje se
prevashodno pita, jer jurenje za odgovorima bez
pitanja može biti samo tumaranje... Navedeni
citat pokazuje još jedno umeće naše spisateljice
– vešto udevanje mikro-esejističkih niti u tkivo
proze. Ovakvim suptilnim preplitanjem proznog i
esejističkog obiluje čitava zbirka, to
preplitanje je čak dovedeno do sastavnog aspekta
prosedea, ali važno je istaći da esejizam nigde ne
ometa niti zastire niti ometa prirodu i ritam
naracije već je značenjski bogati i produbljuje.
I priča Nevidljiva
tematizuje bekstvo od života, bežanje od
suočavanja sa drugima, što je zapravo linija
manjeg otpora, hod bez napora, brisanje svog lika sa
horizonta... Na fini način su oslikane i
peripetije povratka nevidljive među
vidljive, što nam uverljivo pokazuje kako je
polje stvarnosti relativno – nema zapravo bekstva
od stvarnosti i svaka takozvana virtuelna
stvarnost samo je deo i predeo jedne iste stvarnosti,
majke svekolikog postojanja.
Ni
priča Razgovor, koja već naslovom
nagoveštava izlaženje iz usamljenosti i bar
verbalni susret sa drugim i drukčijim, ne ishodi
izlaskom iz područja monologa, bolje reći
solilokvija, prebiranja po sebi bez hrabrosti
suočavanja sa neposrednom realnošću i konkretnim
izazovima života. Spisateljica kao da hoće da nam
poruči – bezbroj mora i gora prethodi tom malom
predelu razgovora kao istinskog susreta
subjekata, do kojeg često nikada i ne dođe.
Priča Super Prosjak
nas, pak, suočava sa apsolutizmom javnosti i
komercijalizma – više ne postoji van sfere
javnosti ni margina margine! Prosjak, taj
vajkadašnji izopštenik iz društva, koji u svom
ubogom životarenju oseti trunku radosti kad ga iko
uvaži i udeli mu milostinju, postaje TV zvezda,
šoumen, junak serije... U dobu slike, reklame i
manipulacije iščezava sfera privatnosti i
intime; ništa ne ostaje van imperije javnosti i
komercijale – unovčava se i nulti stepen
postojanja, kao što se i margina margine, kad je to u
interesu režisera javnosti, lako premešta u
središte lokalne, državne ili globalne pažnje.
Priča Starica i
flašica naslovom nagoveštava sasvim drugu
temu od one koju otkrivamo; spisateljica se ovde
suptilnim manevrom poigrala sa našim poljem
očekivanja i sazdala toplu priču o osobenoj baki i
flašici u kojoj nije rakija već vazduh ovog sveta
kojim starica želi da bude okružena pri polasku na
onaj svet. U tom trenutku treba neko da otvori
flašicu, a (vaz)duh iz boce biće medijum između dva
sveta. Katarina je ovom pričom dometnula novu
pticu velikom jatu davno poletelom iz duha u
boci i Pandorine kutije.
Sedam brava je
posebno privilegovana priča zbirke – nosilac
naslova knjige sublimira i simbolizuje čitavo
njeno tematsko i značenjsko polje, ona je reflektor
koji osvetljava zbirku uzduž i popreko. To je i
najobimnija priča knjige, preciznije rečeno:
ciklus priča objedinjen dvostrukom simbolikom – i
brojem sedam i pojmom brava, metaforom
svih ulaza i izlaza, opštim toposom pristupa ili
nedostupa.
Priča Sedam brava
je i tematski i značenjski vrlo ambiciozna – njen
glavni lik je čovek koji se ne samo susreće sa
anđelom već koji nastoji da anđeoskim etosom i
živi. To je jedini način da mu se otvore svih sedam
brava, koliko nam ih je dato na ovom svetu.
Verska tematika spada
u literarno najteže – umetnost je slobodan
stvaralački čin, igra duha, putešestvije kroz
sumnju i neizvesnost, dok je religija vera u
apsolut, predanost vrhovnom biću, ulivanje svoga
jastva u monolitnu svet(l)ost postojanja... Zato
literarno o svetim temama očas pređe u verski apel,
moralni imperativ, auru žrtve i žitija... Naša
mlada spisateljica uspela je da prebrodi ovu
dihotomiju pristupa i perspektiva – pristup
svakoj bravi je posebna priča, konkretan segment
života, hod od neizvesnosti ka izvesnosti, od
skromnih nauma i nastojanja do dostojnih učinaka.
Zato verski i moralni angažman koji prožima ovu
priču ne doživljavamo kao verski pledoaje već
prevashodno kao literarno štivo, kao put do tajne
života i smrti preko sedam planina i dolina.
I ostale priče zbirke su
tematski zanimljive, ali ih prepuštamo izvornom,
neposrednom doživljaju čitalaca.
Priče ove zbirke su prethodnih godina prošle težak
i ozbiljan test – objavljivane su u Alminim
zbornicima najboljih kratkih priča i tako kroz
široka vrata ušle u književnu javnost. Zbirka
Sedam brava nije samo simboličan već istinski
književni korak od sedam milja, knjiga zanimljivih
i osobenih priča, satkanih od realnih i
imaginarnih stanja i zbitija, proznih tkanja
prožetih suptilnom refleksijom, u širokom
tematskom rasponu i stilskoj raznovrsnosti od
verističkih zapisa do zaumnih vizura. Svesrdno
preporučujući čitaocima ovu zbirku priča
čehovljevske liričnosti i topline, poželimo
Katarini Kojić odmah i sledeću knjigu.
nazad
|