|
O knjigama
Veselin Mišnić
JEDNOSTAVNI LJUDI
(Ivana Mihić: Jednostavni ljudi.
"Plato" Beograd, 2011)
|
Tekstovi Ivane Mihić, iz
njene kolumne "Pogledi sa strane" objavljeni u Politici
tokom 2009, 2010. i 2011, čine u celini knjigu "Jednostavni
ljudi". Nekako se nameće zaključak da je ovakvu knjigu i ove
tekstove mogao ispisati samo neko ko i sam pripada običnim
ljudima. Doduše, uspešna biografija glumice, producenta, pa
i pisca Ivane Mihić, ovu vrednu mladu ženu naizgled ne
svrstava u grupaciju običnih ljudi, ali po vokaciji,
vaspitanju, po načinu razumevanja suštine bitisanja većine,
Ivana Mihić, na neki način, stavlja do znanja da nisu samo
njene simpatije i naklonost na strani "jednostavnih ljudi"
već da je njena celokupna priroda deo te opštosti a da su
njeni izbori i opredeljenja ostali neukaljani veštačkom
lakirovkom kojom sve svoje uspehe i neuspehe premazuju neki
naizgled važni ljudi. Ivana ume da tumara dnom života, da
oseti njegovu prisojnu i osojnu stranu, da bude onako u
mimohodu nemi posmatrač, ali dovoljno angažovan da primeti
one naoko uobičajene beznačajnosti, koje čine suštinu
života, ne samo jednostavnih ljudi. Ovakve knjige su
neophodne kao lek i filter za dušu onih koji u sebi još uvek
nose makar tragove bivših ili skoro minulih dobrota, tragove
usahlih lepota, onog stida o kojem Mihićka govori, i bez
kojeg nema osećaja krivice i distanciranja prema svemu što
nije dobro i što sliku uljuđenosti čini besmislenom i
ništavnom. Knjiga se čita sa lakoćom, jer fragmentarnost
pripovedanja olakšava poimanje suštine, prihvatanje poruke
koju nam pisac ove knjige u svakom zapisu eseju upućuje kao
obaveznu upitanost o kojoj se duboko i iskreno razmišlja.
Priče Ivane Mihić (ove zabeleške se mogu čitati i poimati
kao priče) izazivaju oprečna osećanja: od zadovoljstva što
neko uspeva da primeti i ukaže na mnogostrane anomaličnosti
i slabosti onih koji kreiraju živote i određuju sudbinske
puteve običnih, jednostavnih ljudi, do osećaja nemoći pred
silama trivijalnog, pred zamasima prostote koja unižava,
pred naletima svakojakih kreatora (čitaj : kreatura) kojima
robuje čovek savremenog doba. Ivana Mihić, kroz ove crtice
iz života, vodi onu donkihotovsku bitku sa silama mraka i
neukusa, sa bezobrazlukom i nemarom moćnih, sa osionošću i
surovošću lažnih humanitaraca i prevrtljivih dušebrižnika.
Ove zapise o niščima, o izgubljenima, o onima kojih jesu a
kao da ih i nema, o nama samima, koji smo nemoćna i
obesmišljena većina, gledano na lokalitetu kuće i okućnice,
imanja, zgrade, ulice, grada, države, pa do one univerzalne
slike nemoćnika, kada se naše mesto pokušava bezuspešno
udenuti u globalnu i višeznačnu predstavu svekolikog sveta.
Ovo je pripovest sete i gorčine zbog nemoći da se u malim
životima i malim sredinama bilo šta izmeni na bolje. Da se
metafizičko stanje svesti (ukoliko uopšte i postoji) naoko
umnih ljudi usmeri ka jednostavnosti, jer od nje sve
počinje. Da se raskrinkaju oni koji sve konce moći drže kao
dizgine u svojim poodavno uprljanim rukama i u svom posedu.
Sonorno, alegorijsko-ironijski naboj ovih naizgled slučajnih
i uzgrednih zabeleški nekoga kome ništa ne promiče i koji
primećuje ponajpre baš ono nebitno i nevažno, bude u čitaocu
nadu da dok postoje ovako retki pojedinci sa svešću o
propadanju semena dobrote i unižavanju i uništavanju tragova
svih naših dobrih početaka, da takve lučonoše makar u
nagoveštaju bude svest i kod onih kojima je snaga moći
zaklonila sve poglede koji sežu dole i u dubinu, koja, na
nesreću, krije svaku pa i onu iskonsku istinu naše sudbinske
povezanosti. Tragovi nemoći onih kojima je nemoć udeljena
rođenjem, a kasnije samo umnožavana događajima i zbivanjima
na koje se nije moglo uticati, čine sliku vidljivom i
sveprisutnom. Ivana Mihić zapaža snagom analitičara sve ono
od čega mnogi okreću glavu kao od svakog neprijatnog prizora
što okrećemo, ona ukazuje na suštinu problema sa jasnom
porukom na nakaznost koja dovodi unižene u još gori položaj,
ali, pisac narator je svestan da nema moći iscelitelja.
Ivanina je samo dijagnoza oboljenja a lek se mora tražiti i
pronalaziti u laboratorijama koje su izvan njenih
domašaja. Otkriti anomaličnost, ukazati na uzroke oboljenja,
ustanoviti dijagnozu bolesti, bili su zadaci kojih se Ivana
Mihić prihvatila iskreno, predano i bez oklevanja. Plodovi
njenog rada su višestruko značajni, korisni i primetni. Ove
priče nas teraju da se zamislimo, da se osvrnemo oko sebe,
da ne povredimo one koje katkad i ne primećujemo, da
zastanemo, da se zapitamo gde smo se uputili i kuda srljamo.
Da se stalno preispitujemo koliko se na tom putu ono
ljudsko, najbitnije u nama, zagubilo ili ga još imamo i
čuvamo da podelimo sa ljudima koje volimo, koje poznajemo,
pa čak i sa onima koje baš u svemu i ne razumemo. Ivana
Mihić je imala potrebu da "gledajući sa strane" to što vidi
i pribeleži, bez ulepšavanja i bez lakirovke. Istine nisu
uvek lepe, nekad su gorke i opore. No, kakve god bile, one
govore o nama i uvek će imati veću vrednost, značaj i težinu
u trajanju od bilo koje prefinjene laži.
Ova knjiga se čita na dah i ne ostavlja za sutra.
A o pričama gde su jedini junaci "jednostavni ljudi" tek se
kasnije misli i razmišlja. U jezičkom, semantičko-književnom
smislu ova esejistička proza ima trajno uporište u zrelom,
jasnom i jezgrovitom iskazu pisca koji zna šta treba da kaže
i ume na pravi način da rečeno u pisanoj formi sačuva od
zaborava. (Panta rei) Sve teče, kako u jednom eseju beleži
Ivana Mihić, pa i priče koje ona priča imaju svoj tok i svoj
gaz, ali to su priče reke koje kao ponornice samo negde na
svom putu nestanu da bi se na nekom neočekivanom mestu
ponovo i nekim drugim tokom obznanile. Neke knjige se čitaju
i zaboravljaju. Ova knjiga Ivane Mihić će sigurno izboriti i
sačuvati svoje mesto u pamćenju njenih sadašnjih a i budućih
čitalaca.
nazad
|