|
O knjigama
Ljiljana Šop
BESKONAČNI SATIRIKON
(Aleksandar Čotrić: Pričinjavanje : Satirične priče. „Vuk“, Loznica, 2011)
|
Da je svaki dan u Srbiji bogomdan za
satiričnog pisca ne pokazuje samo
zavidan broj izvrsnih aforističara po
glavi stanovnika, među koje već dugi niz
godina spada i Aleksandar Čotrić, nego i
njegova najnovija knjiga kratkih priča,
humoreski i crtica iz naše političke,
društvene, ekonomske i svake druge
svakodnevice, knjiga koju živimo bez
obzira da li ćemo je pročitati. Knjiga
Aleksandra Čotrića pokazuje da našim
savremenim satiričarima više nije
potrebna mašta, ironija, sarkazam, kao
ni jedna od tradicionalnih stilskih
figura kao što su hiperbola, aluzija,
invektiva, alegorija, groteska, pa ni
istorijske forme satire kakve behu
burleska, parodija, travestija...
Dovoljno je pričanje i
prepričavanje onoga što većina zna,
misli, oseća, vidi, čuje, trpi,
doživljava, i beskonačni satirikon
je tu, poput neprobojnog zida i
neosvojive tvrđave u čijoj gradnji je
učestvovao, da apsurd bude potpun, i
onaj koji mrava u životu nije zgazio.
Istorija satirične književnosti danas je
izložba naivne umetnosti u odnosu na
povode, razloge i motive za savremeni
satirični angažman. Da je car go, da je
vođa slep, da se vetrenjače umnožavaju
progresijom kojom se ne rađaju novi Don
Kihoti, danas je jasno i mališanima.
Stoga se, protivno svim drugim
književnim žanrovima, satira vraća pukom
realizmu da bi bila iole efektna i
efikasna, jer su nekadašnji književni
mehanizmi preterivanja i preuveličavanja
postali kontraproduktivni u odnosu na
količinu, veličinu, suštinu i
sofisticiranu prirodu anomalija u
društvima i pojedincima, koje jesu
predmet satiričareve budne pažnje i
nepoštedne osude.
Od vremena Juvenalove krilatice
Difficile est saturam non scribere
(„Teško je ne pisati satiru.”), ništa se
u ljudskoj prirodi, društvenim odnosima,
mehanizmima vlasti, prirodi tiranija,
izopačavanju ideja, suštinski nije
promenilo. Zlo kao takvo protokom
vremena se ni ne umanjuje, a kamoli
iskorenjuje. Moglo bi se reći da protok
vremena i onoga što zovemo progresom
ubrzava i širi zlo, kao i da ga
modifikuje u meri koja otežava
prepoznavanje, a samim tim umrtvljuje i
mehanizme odbrane.
Aleksandar Čotrić se, svesno i namerno,
apsolutno koncentriše na našu savremenu
političku scenu, društvene probleme i
moralni rasap. Njegovi „junaci” su
vodeći političari, stranački prvaci,
ministri i direktori, funkcioneri svih
fela, ali i ošamućeni, sluđeni,
nemisleći, podeljeni i posvađani
„narod”, koji već dve decenije glasa za
vlastitu propast. Svestan da humorom ne
želi izazvati veselost i opuštenost, već
gorčinu, otrežnjenje i zapitanost nad
prošlošću, sadašnjošću i budućnošću, on
nastoji da mu priče funkcionišu kao
minimalističke slike, kao blic trenuci
koji osvetljavaju bošovske nakaze i
zastrašujuću tamu, kao neočekivani obrti
koji ukazuju na slojevitost i dubinu
mraka. Autor „Pričinjavanja” vidljivo ne
želi da troši reči kao oruđe, već kao
oružje. Ne računa sa njihovom opisnom i
zavodljivom, začudnom i opijatskom
prirodom, već sa njihovom karikaturalnom
i žestokom funkcijom, njihovim ogoljenim
i direktnim značenjem. Čotrićeve priče
su jednostavne i sažete, ambijenti
svakodnevni, jezik novinski, medijski
kolokvijalan, dijalozi obični, poente
gorke, obrti crnohumorni, teme
usredsređene na one iz informativnih
emisija i crnih hronika, skandaloznih
rubrika i sirove, surove realnosti.
Autor najčešće naprosto ne želi da
načini ni polukorak izvan stvarnosti
koja nas melje, savija, ponižava, uveren
da je ta stvarnost već odavno
fantastičnija od svakog izmišljanja i
apsurdnija od svake teorije apsurda.
Najefektnije Čotrićeve priče neretko su
niske uspelih aforizama; aforizam se u
njima javlja kao osnovna jedinica
bremenita višeznačnim smislom. S obzirom
na činjenicu da aforizam nije uspeo ako
nije duhovit, čitaocu ovih priča se
nameće pitanje kako je mogućno od toliko
vickastih rečenica sačiniti tolike
stranice bespoštedne kritike,
negodovanja, prekora, gađenja prema
fenomenima koji nas okružuju. Od rane
mladosti opredeljen isključivo za
satirično viđenje sveta, za satiru kao
žanr, metod i strukturalni princip,
Aleksandar Čotrić je očigledno učio od
najgnevnijih satiričara u istoriji ove
književne vrste. Spoznao je da je smeh
lekovit, ali da je tek apsolutna
ozbiljnost efikasna. Mogućnost (o)smeha
pretpostavlja tračak vere u Dobro, a
apsolutna ozbiljnost podrazumeva
spoznaju Zla.
Savremena književnost sve više govori o
virtuelnosti naših života. Čotrić u
knjizi ne govori o pričinjavanju
da živimo rđav život kao žrtve
nemoralnih političara, ambicioznih
tajkuna, mafijaša i lopova, potkupljive
administracije, neodgovornih ministara,
kao žrtve korupcije, lažnih obećanja,
zavera i prevara, duplih standarda,
siromaštva i bede, kukavičluka i uludo
straćene energije i nade, već da je to
jedina stvarnost koju imamo i
jednosmerni put u propast. Podsećajući u
mnogim pričama na biranje, izbore,
glasanje, on svakako misli na konkretnu
demokratsku proceduru, ali i na Izbor
kao pravo, dužnost i odgovornost svakog
pojedinca i svake zrele zajednice.
Satira je čin izrazito angažovane
književnosti i u njenoj biti su
neizbežne izvesne konvencije (od
karikaturalnosti do prosvetiteljskih i
moralističkih tendencija). Svaka
angažovana književnost svesno sebe u
manjoj ili većoj meri lišava određenih
sloboda, mogućnosti i vrednosti koju
sobom nude drugačiji koncepti i ciljevi
pripovedanja. Čotrićev cilj je jasan i
glasan: žigosanje i razobličavanje
svakodnevice, sad i ovde, portretisanje
„junaka našeg doba”, dijagnosticiranje
najrasprostranjenijih bolesti u
današnjem društvu, priče o uzrocima i
posledicama jedne spore, naopake i
traljave tranzicije, priče o društvu bez
kompasa, solidarnosti, konsenzusa oko
elementarnih vrednosti i zajedničkog
cilja. Katkada izgleda da se određene
teme, motivi, ideje i poente ponavljaju;
zapravo nam autor sugeriše da je reč o
ponavljanju grešaka, promašaja, poroka,
anomalija, o trajnosti zabluda, grehova,
zločina, gluposti, kukavičluka, lenjosti
duha. I da ponavljanje nije majka
učenja, već blizak rod nesposobnosti i
neumeću mišljenja.
nazad
|