|
O knjigama
Čedomir Ljubičić
PREBIRAJUĆI PO NEUHVATLJIVOM
(Srba Ignjatović: Prolazna Kuća : pripovetke.
"Beoštampa", Beograd, 2011)
|
Ona strašna pošast
savremenog čoveka, poznatija kao praznina sa svim svojim
epifenomenima, može se izbeći samo ako ste okruženi knjigama
koje emituju eterične mirise nadahnuća.
Verovatno da i sam Srba
Ignjatović, kada je otpočinjao ispisivanje prvih redova
Prolazne kuće, nije ni bio svestan da mu je jednu
bitnu smernicu došapnuo Vilhelm Hajnze:
Neka svaki umetnik radi
za narod u koji ga je bacila sudbina i sa kojim je proveo
svoju mladost: neka nastoji da dirne njihova srca i ispuni
ih zadovoljstvom i radošću, da održi, pojača i oplemeni
njihovo veselje i blagostanje, da im pomogne plakati kad
plaču.
Najnovija knjiga Srbe
Ignjatovića (Knjaževac, 1946.), pesnika, književnog
teoretičara i kritičara, esejiste, proznog i dramskog pisca,
upravo je takva knjiga. Knjiga koja čula brani od groze
svakodnevlja i neutešnog kajanja prošlosti.
U ciklusu koji otvara ovu
knjigu kratkih priča, odmah je uočljiv jasno određen
koncepcijski postupak, a ustanovljen kao čvrst temelj za sve
sledeće nosioce pripovednih celina. U Sudbinama
čitalac će se naći i u jednoj vrsti nedoumice, koju, pak,
može da stvori samo duboko misaona poetika. Osnovna nota
ovog ciklusa ozvučena je muzikom koju nose drevna predanja,
a bajkovita narativna mreža samo pojačava utisak o izrazitoj
pripovedačkoj umešnosti autora.
U ovom ciklusu car,
dijak, božjak, zograf, narodni mudrac,
Car Iraklije, Neron, svako na svoj način i
shodno svojoj prirodi bore se protiv prolaznosti,
malodušnosti, lakoverstva, ljudske gluposti, nadgrađuju
mudrosti, osvajaju neosvojivo, a poneki umiru začudno ili
očekivano.
U priči Idealni činovnik,
car – baćuška postavlja za generalnog upravitelja pošte,
čoveka kome je pasija otvaranje tuđih pisama. I zaista:
Idealni visoki činovnik nastaje kada se nađe čovek čije se
lične sklonosti potpuno poklapaju sa državnim interesima.
U priči Neron,
car – rapsod posmatra veliku zelenu muvu kako se očajnički
koprca u gustoj paukovoj mreži spletenoj između dva lista
vinove loze, onako kako se u dokolici i sa bezbedne daljine
posmatra neki ulični događaj na ivici drame, i lakonski
zaključuje: Kako bi bilo dosadno na ovome svetu da nije
onih koji zastranjuju.
U priči car – sladokusac,
jedan drevni car, ljubitelj poezije i sladokusac koji uz
svaki stih svetog spisa pojede po zrno mirišljavog grožđa, i
koji, na kraju, skončava tako što jedno zrno promaši pravac
i uguši ga. Kao da je lično taj car u neko noćno nedoba stao
ispod prozora pripovedača da ga upita:
Možeš li pobeći od
pesnika u sebi kada pojedeš stih, a pokušaš da izgovoriš
zrno?
Ciklus Istorije i
Apokrifi smešten je u dokumentarno – faktografski milje
u funkciji efikasne i prodorne stvarnosne proze koja
istorcizam ne vulgarizuje već mu se obraća kao elokventni i
obrazovaniji sagovornik da bi mu izneo istinu, a da za
posledicu izbegne uvređenost ili sumnju u snagu izrečenog.
U priči Srbi i duvan,
Ignjatović nam na plastičan način dokazuje svakovrsni pad
današnje generacije Srba, u odnosu na one volšebnike,
pouzdane, svesne i odgovorne koji nisu smeli sebi da dozvole
da mašine za rezanje duvana i motanje cigareta dočekaju
neprijateljsku armadu, već su ih na leđima volova i plećima
vojnika preneli preko gudura Albanije.
U priči Špijunski apokrif,
Srba Ignjatović tretira ljudski strah precizno, bez i jednog
suvišnog elementa, da bi uspeo da umiri obaveštajce,
stratege, vojnike i civile, pa čak i jednog mladog Vinstona
Čerčila i da ih ubedi u mudroslovni zaključak Ive Andrića:
Zbog čega se sve u životu nismo plašili, a trebalo je
samo živeti.
Ali, da ne bi ostali u
zabludi da je strah nešto što se sme potceniti ili
ignorisati, potvrđuje i neverovatna misao čoveka od koga bi
se ona mogla najmanje očekivati, ali i od čoveka koji je od
uznosite lirske misli izgradio sopstveni način vladanja, a
giljotinu za milione nedužno stradalih.
U priči Staljinova
poetika, baš taj Koba Džugašvili kaže: Ljubav
je prolazna a strah večit.
Ciklusom SLUČAJEVI
prepliću se visokopoetizovana analitičnost i duhovne agonije
utvrđene i u mitološkom i u mentalitetskom nasleđu da bi u
iskoristljivoj dozi ekspresije uhvatili najuspelije portrete
nepredvidljivih zapleta ljudskih karaktera, slabosti,
orijentalne zapuštenosti, evropejskih stremljenja, poroka,
pesimizma, optimizma, nostalgičnosti, hrabrosti i nepresušne
potrebe za ljubavlju svakog Božijeg stvora, a nadasve želju
za humanizovanom trasom brzoprolazećeg dosuđenog vremena za
zemaljske bolove i radosti. Jer, ma kakav bio, život, samim
tim što je dar, lep je.
U priči Retka zver,
Srba Ignjatović donosi gotov zen – esej o pesnicima,
iskustveni, do srži proživljeni, autentičan do granice
neverovanja neupućenih.
Ignjatović neporecivo
ustanovljava da je pesnik retka zverka, orao među
kokoškama, a da se na putevima talenta do slepih
ulica sumnjive darovitosti mogu sresti svi ti pesnici:
zapenušani stihovima i fizičkim izgledom koji se kreće u
dijapazonu od odrpanog kaputa do zlatne igle na kravati. Svi
oni: grudobolni, sifilistični, unakaženi od
lepre, rumeni, zabrekli, ćelavi i
kosmati, jurodivi jurišnici s ludim sjajem u očima
kao i ovi današnji iz toplih soba, bez poznanja patnje,
mirišljavi, preplanuli, prilagodljivi i poslušni klimoglavci
ili će postati eksponati u muzejima zaborava ili
nezaobilazni predmeti usmene književnosti. Priča Retka
zver kao da je napisana na tihoj vatri genijalnosti
Oskara Vajlda:
Najveći pesnici obično su
neugledni ljudi. Istovremeno,
slabiji pesnici su upravo fascinantni. Što su im stihovi
lošiji, to im je izgled atraktivniji. Čim objave
svoju knjižicu drugorazrednih stihova odmah postaju
neodoljivi i oni žive poeziju koju nisu u stanju da napišu.
Veliki pesnici, pak, obično pišu o onome što
se sami ne usude ostvariti.
Ciklus SLIČICE,
ispotiha, nenametljivo obrađuje temu grada u najboljoj
nameri da okrečene fasade mastodonskih zvezda raznih
arhitektonskih stilova i još raznolikijih građanskih ukusa,
navika i htenja, postavi na najviši pijedestal lepote da bi
posmatraču odmah postalo jasno da suštinska dobrota uvek
popravlja raspoloženje. Na drugoj strani medalje grada stoje
zacrnjene fleke onih od kojih se očekivalo mnogo, onih koji
iz unutrašnjeg sukoba karijerističko – službeničkog i
umetničkog potpadaju pod vlast demona neizbrušenog pesništva
i kariranih stolnjaka u društvu kafanskih anđela, onih
kojima ne pada na pamet da Ozbiljan čovek danas treba
malo i da zaćuti, onih mrzovoljnih, nespremnih za
saosećajnost, onih koji se obogatiše kad pametni zaćute, a
glupi progovore.
Ignjatović se sa tim ne
miri, ali i ne diže revoluciju već lirski, nežno i
melanholično pokušava da nas ubedi kako naizgled nevažne
stvari u sebi kriju klicu krupnih posledica i otvaraju
suštastvena pitanja. Ignjatović ne žuri da na njih odgovori,
ali ono na čemu treba da smo mu zahvalni, umeo je da i uoči
i formuliše na literaran način. A to je zadatak svakog
pisca.
Ciklus Elementi je
svojevrsna oaza za priče u kojima su postupno izložene
emocionalne činjenice, pre svega zahvaljujući tome što je
pisac u pravo vreme uvideo da umetnost, predstavljajući
vidljive i opipljive predmete, ujedno odražava duševna
stanja.
Priče iz ovog ciklusa koje
će okrepiti čitaoce su, svakako:
Uzorito uzdržani Euklid,
Savršena rečenica, Tajni dnevnik Normana Smita,
Priča koju je trebalo da napiše Borhes, Zalivanje...
U ciklusu Nepovrati
pred oči čitaoca iskrsava jedan od najlepših Beograda, jer,
verovali vi u to ili ne, i u samom Beogradu ima bezbroj
Beograda. Taj nekadašnji književni Beograd bio je i ostao
najbolja reprezentacija duha koji je pobeđivao ravnopravnim
odnosom sa velikim književnostima, a golove postizao
relevantnim delima. Sećanje na to Periklovo doba
započinje gracioznim koracima Danila Kiša, Bore Pekića,
Tanasija Mladenovića, Brane Petrovića, Aleksandra Tišme,
neponovljivog maštara srpskog jezika Miodraga Bulatovića iz
svojih nekadašnjih fizičkih postojanja ka kultnim mestima
kulturnog spektakla.
U ciklusu koji zatvara
knjigu kratkih priča, iz pera Srbe Ignjatovića sabiraju se
razlozi za ulazak u prolazne kuće: ambijent koji je prijatan
ali se u njemu ne zadržava, patina koja pleni ljubitelje
starina, i sobe i dvorište u hladovini, rasterećuju
svagdanje obaveze, a doživljaj je ravan strujanju prolećnog
vazduha prisutnog taman toliko da volja za životom dobije
oblik zakona.
Priče Srba Ignjatovića ispod
prividne mirnoće u sebi kriju veliki unutrašnji naboj. Neke
od tih priča na prvi pogled deluju kao obične konstatacije
pa traže aktivno učešće inteligentnog i suptilnog čitaoca,
kao što reče Lihtenberg: Pisac metafori daje telo,
a čitalac dušu.
Zbog tog svog stilskog
majstorstva Srba Ignjatović je omiljen kod svojih kolega
kako mladih, tako i iskusnih koji su još uvek spremni da
uče.
U knjizi Prolazna kuća
Srba Ignjatović, umetnik od nerva i zanata nije mogao, a
ni hteo da se zatvori u svoju artističku kulu od slonovače
nego je nekomformistički podelio sudbinu svojih sunarodnika
i svojim delovanjem pokušao da im ublaži duševne rane,
povrati zalutali smisao života. Provejava Prolaznom kućom
i oporost i gorčina, ublažene lepršavim i jezgrovitim
stilom.
Prolazne kuće, zasigurno
postoje. Možete u njih ući ili ih zaobići. Ali, neprolazne
knjige stoje postojano kao odbrana od besmisla. Kao kineski
zid.
nazad
|