|
O knjigama
Veselin Mišnić
PREBIRAJUĆI PO NEUHVATLJIVOM
(Srba Ignjatović: Prolazna Kuća : pripovetke.
"Beoštampa", Beograd, 2011)
|
Prolazna kuća je svako
mesto prolaznosti, kao što je i prolaznost naša kako
zavičajna, tako i večna kuća. "Prolazna kuća" Srbe
Ignjatovića je kao čardak iz one bajkovite priče, ni na nebu
ni na zemlji, kuća nevidljiva a opet nezaobilazna, građena u
nama samima, jedinstvena, negde na sredokraći između nigde i
ničega. Kuća od uspomena i sećanja, od materijala koji snove
razgrađuje kako bi iste u temelje ovog nestvarnog zdanja
udevao. Ova kuća na sred druma, i na sred uma, građena od
bezimenih neimara, od reči, koje se hrane životom, onim
minulim, sadašnjima pa i budućim. Pokretna kuća, živa kuća,
što bi se reklo, sa krvotokom i damarima, sa nadanjima i
strahovima onih koji se u njoj na tren zadržavaju. "Prolazna
kuća" nije obična kuća od čvrstih i poznatih materijala. To
je kuća sa dušom, ona je jedinstvena i neponovljiva,
dograđivana kroz vreme, nikad do temelja urušena utrina, ona
nije stanište ni dom, kroz nju se samo prolazi ka cilju ma
gde on bio. Ona je negde tamo na raskrižju važnih večnih
puteva gde ljudi i vetrovi hranjeni moćima trajanja i
krvotokom vremena, u istom leglu započinju večnu odiseju
tragalaštva. Ova "kuća" nema stalnih stanara i nema
domaćina, ona je svačija i ničija, ona se nalazi svugde gde
se pamte one važne i nevažne stvari, gde se rađaju velike i
male priče. Male priče uspevaju da duže traju u sećanju onih
koji su ih onako u mimohodu i nehajem prihvatali kao
samobitnost. Kroz "Prolaznu kuću" Srbe Ignjatovića tumaraju
i živi i seni onih koji su jednom živeli, nju posećuju samo
oni koji ne mare za osvojeno mesto, za zavičajnu setu i
pripadnost. Sve je u njoj dato u trenutku otrgnutom od
zaborava, trenutku koji se domogao večnog pamćenja. U
vremenu koje jeste prohujalo bezimeno i moćno, sa tragovima
koji prkose prolaznosti onih koji su protutnjali kroz kuću
na kojoj nema ni vrata ni prozora, samo prolazi i hodnici
koji dovode i odvode iz poznatog u nepoznato. To je
istovremeno i kuća ličnih i piscu ove knjige važnih
uspomena.
Jezik ove pripovesti je redak, sažet, jasan i pitak.
Osvežavajući u vremenu kada se rečima ne pridaje neka
važnost i značaj. Manirom andrićevske staloženosti,
zaumnosti i jednostavnosti u pripovedanju, Srba Ignjatović,
ustvari, i ne pripoveda, on kazuje i ukazuje, on ne nosi
priču, već priča nosi njega, večnu priču koja se umnožava i
nadrasta i pripovedača i samu sebe. Priča je zaštićena darom
umetnika očevica i čoveka koji sagledava nevidljivo i tumači
nepojamno, oseća dublje i preživljava iskrenije, čoveka koji
zapaža pticu, ali duže pamti njen nevidljivi let. Ove samo
naoko prekratke priče, isečci iz života sa neizbrisivim
tragovima, utemeljenim na nezaboravu, samo su deo jednog
mozaika, jednog bogatog života, obogaćenog pre svega
duhovnim zgodama koje se lako ne zaboravljaju. Ovakav način
pripovedanja, sažet do perfekcije, mami osmeh čitaoca, ali
ga istovremeno i tera da zastane i da se setno osvrne na
neko od svojih putovanja, da se priseti i svojih prolazaka
kroz "Prolaznu kuću" koja nije samo Ignjatovićeva
ostavština, već je vlasništvo svih koji su zeru večne
mudrosti prepoznali, nasledili, i prosledili nekim budućim
tragaocima i namernicima.
To je svakako i osnovna poruka ove značajne knjige koja u
sažimanju iskustvenog i preživljenog nudi blagodeti nečega
što traje i što istinska umetnost nudi i ostavlja u amanet
za vremena koja dolaze.
"Prebirajući po neuhvatljivom" Srba Ignjatović govori iz
sećanja koje ne sme i ne može utonuti u virove zaborava,
govori o onim poslednjim i retkim tragovima koji se nehotice
ostavljaju i urezuju kao stopnik u tek očvrsnulu lavu, da
govore jezikom večnosti o trenutku u kojem je građena
neurušiva kuća prolaznosti. Pisac nam lepo kaže da u
"Prolaznoj kući" "Sabesednika nema", ostaje samo eho reči i
govora koji se u trenu iznedrio. Utvaran glas naratora plete
neraskidivu mrežu u kojoj će biti ulovljeni svi oni budući i
drugačiji posetioci ove prolazne a opet monumentalne kuće.
"Mrcvarenjem tankih žičanih niti", u zapisu "Velika
nestašica spajalica", pisac samo još ubojitije dočarava onaj
ironijski prefinjeni prosede gde se obesmišljena realnost
preslikava u našu zbilju. Trenutak prošli je podređen
sadašnjem a ovaj se pretače u nečiji budući. Tako ova knjiga
i njena pripovest žive i u prošlom i u sadašnjem trenutku, a
živeće i u budućem. Ukazujući na one tragove koji postoje a
nevidljivi su i nečitljivi, mada moćniji od slučaja koji ih
je izrodio, Ignjatović je obmanuo vreme i protok kojem je
čovek dao meru, narugao se prolaznosti. Treba verovati
naznakama koje nam je pisac ove knjige ostavio u amanet, da
njegov bivak i pribežiše možemo prepoznavati svuda i na
svakom mestu i njega nalaziti samo u toj jedinstvenoj,
ponajviše njegovoj "Prolaznoj kući".
Sigurno je da prolaznost života nikada neće naći stamenije
utočište od ove Ignjatovićeve prolazne kuće.
U njoj se, poput pisca, makar nakratko i čitaoci mogu
skrivati, dok se neka lična pripovest ne uzjoguni i krene
putevima nezaborava. Ova knjiga se može tumačiti na mnogo
načina i isto tako i čitati, jer nema u njoj zapisa i priče
koja se neće preobratiti u nešto novo i zbunjujuće. To i
jeste suština svih umetničkih tragalačkih nastojanja da se
iz zaborava zakorači u pamćenje. Ignjatović je uspeo da male
stvari učini velikim, da izmeša karte davno minulih vremena
sa vremenima čiji smo sudionici i sami bili, i da sve to na
jedan osvežavajući način iznese na videlo i prepusti sudu
čitalaca i svih kojima će pamćenje biti bitnije od zaborava.
nazad
|