|
Sagledavanja
ISSN
UDK
Slobodan Škerović
Poetika genija
Sklonost eksperimentu bez prestanka primarno je načelo
signalističke prakse.
Milivoje Pavlović
Srbija i svet: četiri decenije signalizma (2010)*
U kratkom opitu O govoru i jeziku
(2006) nisam se dotakao poetskog jezika (mada je on, valjda, pisao
taj tekst). To je zbog toga što poetskom jeziku, u hronološkoj projekciji,
prethodi nepoetski jezik, jezik brbljanja, trabunjanja, ozakonjivanja,
uređivanja, opisivanja, ekonomije, vlasništva: nad rečima...
Poetski jezik se javlja tek kao
dekonstrukcija jezika i izraz "poetski jezik" treba shvatiti kao jedan
pojam, jednu reč, pošto "jezik" u poetskom smislu uopšte nije skup reči
organizovan uz pomoć gramatike i izvesnih zakonitosti i pravila koje se
javljaju u govornim jezicima.
Gore navedeni citat Milivoja Pavlovića je u
načelu istovetan mojoj privatnoj definiciji genija – da je genije onaj koji
neprestano uči, spoznaje.1
Eksperiment je, svakako, ključni momenat (ili akcija) spoznavanja – njime se
uništava predmet proučavanja i umesto tog predmeta pojavljuje se znak
koji objašnjava njegovu "prirodu", tj. nastanak, trajanje i prestanak.
Poetski jezik nije ograničen na konkretan,
govorni jezik. Pesnik se obraća svima: ljudima, stvarima, nepoznatim mogućim
i nemogućim bićima, bogovima... i to na svaki, njemu dostupan, način
(signalizam).
Jezik poezije je neposredan, brutalan,
razarajući, nemilosrdan, prolaz, tok, put u nepoznato. Poetski jezik je
jezik transformacije, metamorfoze, slobode od oblika, telesnih i čulnih,
prostornih i vremenskih, vizija i opsesija...
Problem koji se javlja kod primene poetskog
jezika jeste taj što se tim činom sve zaustavlja, urušava se oslonac
stvarnosti, sama stvarnost. Da bi poetski jezik imao smisla i "funkcionisao"
on mora da se stalno govori – rafalno. Ukoliko nije tako, on se s pravom
može izjednačiti s terorističkim činom narušavanja "reda i poretka",
besmislenim, pojedinačnim aktom nekreativnog i osvetničkog rušenja.
Ovakav "udri i beži" metod je često korišćen
u poeziji. Neki to čine tek da bi privukli pažnju na sebe, a zatim se "smire", upokoje, uklope i skoro potpuno zaneme hraneći svojim utihnulim
genijem bližnje – na kašičicu, tek da podsete na svoje, ustvari,
neiskorištene potencijale.
Genije, ili moć genija, narasta.
Spoznavanje čini da iskustvo narasta na
štetu spoznatih, ustoličenih oblika, agregata znanja – genije se ne može
smiriti u nečemu što je već upoznao i prošao uzduž i popreko – šta će njemu
takav dom kada ga već sledećeg trenutka nadrasta, rukavi i nogavice mu
okraćaju? Otud: "nemir" genija – nemiran duh. Otud otpor prema tradiciji –
divanima i kaučima, bogatoj trpezi pretovarenoj ratlukom, rakijom i
nargilama.
Jezik poezije je jezik nemirnog duha. Ali,
svašta se potura pod istom firmom. Treba imati u vidu da je pojam poezije
sistematski urušen i ugušen gomilom đubreta koje je karakterističan produkt
civilizacije (ne njen nus-produkt).
Civilizacija je proces suprotan poetskom
govoru.
U civilizaciji se pokušava da se poezija
stavi u "funkciju civilizacijskog stvaralačkog pregnuća" – od nje se očekuju
himne i ode, apologije i manipulacija masama pomoću izazivanja i stalnog
obnavljanja određenih osećanja – modusa življenja. ("Reality
Show" je tipičan proizvod civilizacijske "poetike".)
Zbog ovoga, (falš)poezija je već odavno
potrošeno i izgustirano sredstvo vladanja (širenja uticaja). Ljudi se trgnu
kao opareni kad im neko ponudi da pročitaju pesmu...
Plaše se dodira ludila, poljupca Meduze...
Kazne.
Nije to samo problem profukanog sadržaja.
Pisana reč se mora pročitati, treba učiniti napor i shvatiti – a to je u
vreme ready-made pečovanih2
genija prevelik, nepotreban napor. A, na kraju krajeva, to se mora i
platiti...
Sklonost eksperimentu...
kako je to suprotno timskom radu, poštovanju protokola...
U stvari, poezija je zabranjena. U teškim
vremenima, koja neminovno nastupaju, neće se više ulagati u umetnost. Vreme
recesije i depresije – to je vreme izgona iz Raja. Iz Raja prvi bivaju
izbačeni oni koji znaju: da je Raj ne više od praznog obećanja,
pothranjivanog glupošću naivčina i plašljivaca.
Kad drvo života prestane da rađa,
ljudi se okreću drvetu poznanja... I, to je onda – pobuna!
U sistemu u kojem je Bog – Zakon, krivica je na pobunjenicima. Pobunjenici
prebacuju odgovornost na drugoga: Adam na Evu, Eva na Zmiju... Zmija,
međutim, tvrdi da je Bog – lažov.
Šapat genija
Koliko god da je civilizacija brutalna,
toliko je poezija još brutalnija. Ova dva mača retko se sukobljavaju
neposredno.
Pesnici su potmula, potuljena bića, kriju se
u nedozvoljenim oblastima, često u potpunosti izvan društvenih statusa.
Pesnici su duhovi među ljudima – jer imaju neljudske osobine. Kroz
poetske strukture, građevine i mreže obična riba prolazi kao da ne postoje.
Jezik kojim govori poezija nerazumljiv je,
skoro nečujan šum.
Jezik poezije nije jezik marketinga,
sveprisutan, nadmen, bespogovorno razumljiv.
Komunikacija koju poezija ostvaruje ne
događa se spolja, pomoću pisane reči ili svojih likovnih, zvučnih formi –
ova sredstva su pomoćna, spoznaja se dešava u potpunom mraku i
tajnosti ličnosti – druga je stvar što spoznaja često oslobađa prevelik
naboj energije, koji mora da zasija i zabljesne, pa ponekad nagrnu proroci
iz pustinje ili džungle i viču na sav glas svoja otkrovenja.
Znanje je ličnost
Osnovni kvalitet poetskog jezika nije u
sposobnosti da aficira, znanje se ne može na silu ili prevaru nametnuti.
Kada bi to bilo moguće, svi bi već bili pametni kao najpametniji.
Poetski govor pre svega definiše (samim
sobom) ličnost koja crpi iz sopstvenog iskustva (kao iz sebe) – on jeste
ličnost.
Iz ovoga je jasno da je jezik poezije mimo
društvenog sistema... I više od toga – on je mimo vrste. On je čak i
mimo – života.
Komunikacija poetskim jezikom se ostvaruje
mimo očiglednog, između redova – spoznaja prepoznaje spoznaju.
Nevidljive tragove duha opaža nevidljivi duh.
Što više duh narasta, više toga i otkriva i
ta stvarnost duhovnog preraste i pretegne, jer opažajni svet biva potrošen –
pošto su ta dva sveta – komplementarni.
Zbog toga je govor poezije neeksplicitan na
nivou izgovorenog. Ako je običan jezik marketing, poezija je podsmeh
ozbiljnosti ovog. To su dva lica Janusa, ili jedno ili drugo – pitanje je
kojem će se carstvu čovek privoleti.
Lažni zakon termodinamike
Tako je ukazivanje na apsurd poetski način
govorenja – ali je omražen u onih koji veruju u opstanak projektovanih
struktura. Ovo verovanje u strukture proizvodi emocije i ideje (prianjanja)
i, energetski posmatrano, čini osnov ekonomije. Da bi predstava opstala,
nužna posledica toga je stalni rat za energiju (Heraklit), neprekidno
iscrpljivanje i uništavanje svega izvan tog nazovi "izolovanog sistema".
Poezija je najmoćnije oružje protiv takvog iživljavanja, jer obesmišljava
ustanovljeni smisao.
Ustanovljeni smisao zahteva redukciju,
umanjivanje sveopšte energetske ravnoteže. "Toplotna smrt" ili entropija, je
projekcija onih koji ne shvataju da nivelisanje energije ne umanjuje ukupnu
količinu energije, oni misle kao da se ona razmazuje na hleb i time tanji.
Tako je za njih apsolutno uravnotežena energija zapravo smrt – smrt njihove
piramide moći. To su opasne igre, čije su posledice katastrofalne. Naučnici
su upregnuti u ta kola, umetnici čine kompromise i pokleknu pokatkad...
Uravnilovka je najgora stvar za društvo –
naivni idealizam koji previđa činjenicu da je društvo hijerarhija i
da energija mora da se, kao voda, sliva k najdubljoj jami.
Mada, oni, jamari, vole da vide sebe
kao da su na nekakvom vrhu! Ali, to je prosto pitanje vrednosnog
sistema i posmatranja stvari u ogledalu.
Opstanak sistema – iskipelo mleko
Problem sa sistemom je uvek jedan te
isti i uvek je previđen! Ništa ne može da opstane nepromenjeno. Upravo zbog
te težnje, događa se prerastanje sistema preko kritične tačke raspoložive
energije. Sistem se širi kao tumor i zahtevi su mu sve veći. Upravo je to
ono što ubija "izolovani sistem" a ne uravnilovka. Uravnilovka samo
anticipira neminovno izopačenje, ona je izraz bojazni od kolapsa strukture.
U poeziji, struktura se doživljava kao nešto
trenutno, i ne kao nešto što treba da opstaje u vremenu. Umetnik jednu
strukturu sagleda i ide dalje. Ne ostaje kod nje da joj služi, da je
održava. Shvatanje života u umetnosti je koncentracija energije u jedan
trenutak, a "problem" održanja energije uopšte nije problem, jer se energija
razlikuje od pojavnog oblika. Oblik je taj koji se ne može održati, njega
uvek smenjuje nešto drugo, "drugi" ili "novi" oblik. Neznanje toga je uzrok
patnje.
Problem ljudi je u tome što se ljudski oblik
zamišlja kao ono što treba da traje. Zaboravljeno je umeće metamorfoze,
slobode preoblikovanja, "kretanja" duha. Pokušava se da se to kretanje "ozakoni", liši slobode.
Tako je jezik poezije prilagođen slobodi,
transformaciji, promeni "smisla", a jezik zakona teži suprotnom. U svetu
zakona promena, sloboda, jesu "smrt", najniža vrednost na vrednosnoj
lestvici.
Pokušajte da zamislite poeziju u kojoj smrt,
odnosno neshvatanje smrti, nije pokretač drame. Nema ničeg dosadnijeg i
mrtvijeg od idile.
Moderno ikonoborstvo
Apsurdno, umetničko delo opstaje kroz
vekove, bez obzira na sve (istorijske) promene. Ono to čini jer sve
posuvraća u jednu tačku – tačku svog postojanja. U umetničkom delu je
predstavljeno sve kretanje kao iscrpljena mogućnost. Otud umetničko delo
inspiriše, jer nikoga ne sprečava da se kreće u poznatom koje je njime dato.
Od umetničkog dela može se pozajmiti energija i ne mora se vratiti, umetnost
ne uspostavlja ekonomiju (dužničko ropstvo) jer je energija umetnosti
neiscrpna.
Danas je, međutim, očigledan napor da se uz
pomoć zakona o kopirajtu promeni ovakvo stanje. Lopovi su konačno
shvatili da je umetnost neiscrpan izvor energije i da to treba valjano
naplatiti!
Nije se uzalud vodio ikonoborački rat protiv
onih koji su shvatili na koji način se može stvoriti neiscrpni izvor
energije. To je onaj isti izvor energije koji je Tesla ponudio, pa je
odbačen jer se nije mogao naći način da se ta energija naplati!
Održavanje umetničkog dela je neuporedivo
jeftinije od održavanja stalne proizvodnje novog i novog besmisla koji,
svejedno, uvek govori jedno te isto. Pa ipak, čitav postojeći poredak je
upravo to. Zbog čega?
Kopirajt se primenjuje i na neumetnička
dela, koja količinom svakako prevlađuju – ovde se, prema tom zakonu, zapravo
poriče umetnost i uvodi se ono što je "bitno" – da se egzistencija plaća! Da
se svaki udisaj mora platiti, pa čak i izdisaj. Da se svaki pogled mora
platiti, da se mora platiti za svaku reč koju čujemo. Da se za svako lice
koje se pojavi pred nama mora platiti. Da sve što jedan drugom kažemo mora
da se precizno izmeri i naplati, i da pritom država uzme svoj porez na
promet.
____________
Napomene:
*. http://www.miroljubtodorovic.com/pages/VIDICI_SIGNALIZMA.pdf
1. Ovde se ne postavlja pitanje
primogeniture, jer je ovo opšte poznata činjenica, izrečena na
mnoge, slične načine. Pitanje shvatljivosti je, međutim,
pitanje subjekta koji shvata.
2. Engl. patch – zakrpa.
nazad
|