|
Sagledavanja
ISSN
UDK
Vera Janićijević
Blez Paskal i predskazanje tragičnog doba čovečanstva
Da li je Blez Paskal opravdano strahovao da će moderna era biti razdoblje
tragičnog i paradoksalnog življenja? Da li se mogu Paskalova strepnja i
njegov pesimizam proglasiti profetskim? Nema sumnje da je Paskal u evropskoj
misaonosti XVIII veka, bolje nego Dekart, sagledao sve posledice racionalnog
utemeljenja filosofije i nauke.
U XIX veku, odvajanjem nauke od filosofije, došlo je do široke praktične
primene naučnih dostignuća, a nismo sigurni da je sa njima došlo do
poboljšanja ljudskog života i da se smanjila količina zla u svetu. Naučna
otkrića su kardinalno izmenila naš život, produžila ljudski vek, ostvarila
efikasniju borbu protiv bolesti, jednostavnije prevaljivanje velikih
prostranstava, ali da li sve to može održati ravnotežu sa suprotnim tasom na
kome se nalaze nesreće izazvane zloupotrebom naučnih otkrića, strepnje u
kojoj meri smo prekršili svoje kompetencije i u kojoj meri smo poremetili
prirodnu ravnotežu?
Razmotrimo ukratko istoriju evropske učenosti. Presudnu ulogu u nastanku
evropske učenosti odigrali su antičkogrčki filosofi. Prelomni momenat, koji
je označio otvaranje novog pravca misli i znanja s ciljem da se prevaziđu
maštoviti odgovori mitova i saga, ostvario je Tales, filosof VI veka stare
ere, koji je napravio prvu petlju u tom tkanju. Zaokret je načinjen tako što
je pitanje: "Ko je stvorio svet?" preokrenuto u pitanje: "Iz čega je nastao
svet?". Karakter samog pitanja se može smatrati početkom diskurzivnog
mišljenja, mišljenja koje diskutuje samo sa sobom i gradi odgovore
metodološki celovito i logički argumentovano.
Mnoge istorijske slučajnosti zametale su tragove starog sveta i njegovih
tekovina. Prva filosofska tumačenja od Talesa, pa sve do Sokrata, netragom
su nestala. Izveštaje o presokraticima dobijamo posredstvom Platonovih i
Aristotelovih tekstova, kao i tekstova njihovih nastavljača i komentatora.
Treba imati na umu da je sva učenost starog sveta sledila pravac misli i
istraživanja ove dvojice antičkih filosofa. U stvari, ma koliko postojala
razlika u učenju između njih, oni su podjednako, posredno ili neposredno,
bili prisutni na svim univerzitetima perioda helenizma i srednjeg veka.
Znamo da je sistem učenja na tim univerzitetima pretpostavljao obuku u
propedevtičkim predmetima: trivium-u, koji podrazumeva obuku iz gramatike,
retorike i dijalektike, i quadrivium-u, u okviru koga su bili: aritmetika,
geometrija, astronomija i muzika. Obrazovanje se završavalo filosofijom i
daljom specijalizacijom u oblasti prava i medicine. U nekim periodima zvanje
filosofa je bilo u rangu doktorata i dobijalo se posle odbrane rada iz neke
oblasti. Uvidom u istoriju razvoja univerziteta saznajemo da je platonizam u
nekoliko navrata obnavljan: u III veku nove ere to je učinio Plotin,
profesor na Aleksandrijskoj Akademiji, u XI veku Psel, profesor na Carskom
univerzitetu u Carigradu i na kraju u XIV veku, Pliton, profesor visoke
škole u Mistri. Pa, ipak, srednjevekovni univerziteti na Zapadu sve do XIII
veka, za razliku od univerziteta u Carigradu, Aleksandriji, Nazibi, Bejrutu,
Antiohiji, raspolažu sa vrlo malo originalnih tekstova kako Platona, tako i
Aristotela. Treba naglasiti da ništa nije trebalo prevoditi, jezik učenosti
na tim univerzitetima je bio grčki jezik, atički dijalekt, nazvana "kini".
Platonovi esoterički spisi nisu sačuvani, ali je sačuvan veliki broj
egzoteričkih spisa u obliku dijaloga. Sudbina Aristotelovih spisa bila je
nešto komplikovanija od sudbine, Platonovih. Posle smrti Aleksandra
Makedonskog, Aristotel, zbog svoje privrženosti makedonskom dvoru, 323. g.
stare ere, odlazi iz Atine: "da se ne bi Atinjani opet ogrešili o
filosofiju", aludirajući na smrtne kazne izricane Sokratu, Protagori i
Anaksagori, i seli se sa čitavom porodicom na ostrvo Eubeju. Aristotelovi
dijalozi, koji su bili podražavanje Platona nisu sačuvani, ali su sačuvana
njegova predavanja, koje su sredili njegovi neposredni učenici: Teofrast i
Eudem, izbegavajući da ih obelodane. Priča kaže da su ti spisi nađeni u II
veku stare ere, u pergamskoj biblioteci i da je na temelju njih Andronik sa
Rodosa u I veku stare ere, u Atini obnovio Aristotelovu filosofiju i prvi
objavio Aristotelove esoteričke spise, čija je redakcija danas usvojena kao
osnov za klasifikaciju njegovih dela (najverovatnije prema Teofrastovoj
redakciji). Aleksandar iz Afrodizije, jedan od poslednjih peripatetičara
kome je Septimije Sever u Atini poverio katedru za filosofiju, držao je
predavanja iz peripatetičke filosofije, sledeći svoga predhodnika Andronika
sa Rodosa.
Spisi Andronika sa Rodosa i Aleksandra iz Afrodizije inkorporirana u gradivo
univerziteta helenističkog i srednjevekovnog perioda. U periodu helenizma
otvoreni su univerziteti u gradovima Aleksandrovog carstva koji su preživeli
kratak vek postojanja ovog carstva i ostali centri učenosti i misaonosti
dugi niz vekova. U periodu helenizma, do procvata Carskog univerziteta u
Carigradu, mnoge visoke škole bile su poznate kao centri određenih oblasti
znanja: Bejrut i Rim po studijama prava, Aleksandrija metematike i
astronomije, Atina filosofije, Antiohija književnosti, Naziba i Aleksandrija
medicine. Na temelju ovih iskustava sazdani su svi srednjevropski
univerziteti na Zapadu, kao što su u Bolonji, kasnije u Parizu i u Oksfordu.
Interesantno je da je Toma Akvinski gradio svoja tumačenja na Aristotelovom
učenju. Stoga ga možemo smatrati obnoviteljem Aristotelove filosfije.
Otkrivamo da je njegovo znanje Arsitotelovog Organona, spisa iz oblasti
dijalektike, mnogo šire nego što je bilo Pjera Abelara, čuvenog predavača
dijalektike na Sorboni. Pretpostavljamo da je Toma Akvinski, otišavši posle
Pariza, u Keln, Albertu Velikom, tamo došao do nekog izvoda logičkih spisa
koje je načinio Pselov učenik Mihajlo iz Efesa.
Budući da je Aristotel smatrao da je conditio sine qua non svake učenosti
ovladavanje dijalektikom (logikom1, kako se sve do kraja XVII
veka nazivala logika, može se reći da je ta linija racionalnog zasnivanja
znanja ostala sve do kraja XVIII veka. Ovaj pravac filosofije postao je
temelj svih evropskih nauka. Dijalektika je bila temelj strukture na osnovu
čijih principa je određivan kriterujum istinitosti i sam postupak u
istraživanju.
Period srednjevekovne učenosti bremenit je mnogim otkrićima i pored toga što
je hrišćanstvo davalo određen okvir tumačenju. Hrišćansko učenje o svetu i
čoveku utemeljeno na veri otvorilo je novi način preispitivanja antropološke
problematike. Filosfija hrišćanstva jeste sinteza jevrejske monoteističke
vere, platonizma i stoicizma. Uprkos tome, okvir učenosti podređen mnogim
ograničenjima nije bio održiv. Kritika je došla od strane onih koji su
studirali na serdnjevekovnim univerzitetima. Pojedinačna otkrića u oblasti
astronomije, matematike i mehanike: Keplera, Tiho de Brahea i Kopernika,
nametala su nove principe analize.
Povratak vere u razum i snagu dokaza postao je temelj evropske filosofije i
nauke XVII veka. Stoga je Dekartovo objavljivanje Geometrije dalo novi
pravac filosofiji. Stav cogito ergo sum, (mislim, dakle, jesam) je temelj
nove racionalnosti. Paskal je vrlo jasno razgraničio racionalno od emotivnog
i smatrao da znanje i vera imaju različitu logiku i stoga se mi pitamo zašto
je Paskal, koji je bio Dekartov savremenik, bio tako uzdržan u
predviđanjima, pitamo se mi?
Paskal je živeo u XVII veku, veoma kratko, svega trideset i devet godina,
rođen je 1623., a umro 1662. Sa šesanest godina objavio je prvu naučnu
raspravu "O koničnim presecima", a sa dvadeset i četiri godine je zaokružio
svoj naučni rad. Vrlo bolešljiv, neotporan, slabe konstitucije, od najranije
mladosti pokazao je izvanredno pamćenje, izuzetnu maštovitost i neosporno
čudnovatu inteligenciju. Godine 1646. oslanjajući se na Toričelijeva
istraživanja, Paskal je ogledima izvedenim u Kuli Sen-Žak u Parizu, oborio
teoriju "horror vakui" i dokazao da se živa u cevi penje pod pritiskom
vazduha. U matematici je došao do epohalnih otkrića: povodom problema
cikloida (tražeći zakonitosti u igri na ruletu), postavio je metod vrlo
blizak integralnom računu, koji su četvrt veka posle njega ustanovili
Lajbnic i Njutn. Naročito je zanačajno što je u saradnji sa prijateljem,
Fermaom, otvorio sferu matematičke teorije verovatnoće, kojom je kako to
kaže američki naučnik E.T. Bel "otkrio jedan novi svet". Ako je verovati
priči, na traženje svojih prijatelja kartaroša, rašavao je mogućnosti
predviđanja rasporeda karata u kockarskoj igri zvanoj "hmenne de faire" i
tako došao do teorije verovatnoće.
Pripadao je logičkoj školi Port-Rojal, školi jansenista, protivnika jezuita,
koju je osnovao flamanski vladika Jansenijus, koji je smatrao da u tumačenju
Sv. Avgustina treba tražiti osnove svoje vere, prema kome je čovekova volja
posle kušanja sa drveta saznanja izgubila svoju samostalnost da dela bez
božanske milosti i zato čovek može samo svojom dobrotom i samoodricanjem da
povrati svoju slobodu volje. U stvari ovo učenje je opet vratilo hrišćanstvu
stoičku dimenziju. Sukob jezuita i jansenista je sukob dva shvatanja odnosa
između vere i svetovnog života. Paskal je imao nameru da napiše Apologiju
hrišćanastva, pa je stoga neprestano svoje ideje i zamisli zapisivao i
skupljao na žici okačenoj na zidu u svom kabinetu, posle njegove smrti
nađeno je hiljadu odlomaka, beležaka, zapisa misli, sugestija za dalju
obradu, koje su posle njegove smrti izdate pod naslovom "Misli"2.
Pošto delo Apologiju hrišćanstva nije napisao možemo samo preko Pisama
provincijalcu i Misli da naslutimo oštrinu Paskalovog pera. Istini za volju,
filosofija života, njegovo shvatanje sveta, njegova "vision du monde",
sagledivi su samo preko tih usputno nabacanih beležaka. Pažljivom analizom
sve te misli su sređene tematski i daju uvid u celinu njegove filosofije.
Paskal je bio naučnik, filosof, književnik, a svrstavaju ga u red mistika,
ali nijedan ateista nije uspeo tako jasno da podvuče nedostatke u
ispovedanju vere, kao on. Slično su, dva veka posle Paskala, Dostojevski i
Kjerkegor, kao i Paskal hrišćani, vernici, stavili na probu čoveka,
obelodanili najslabija mesta u hrišćanskoj antropologiji.
Paskal je da bi utemeljio na sigurnim osnovama svoja shvatanja, pošao od
psihološke analize ljudskog bića sazdanog na protivurečjima. Sve u nama i
sve oko nas obelodanjuje našu nemoć: naše trošno telo, ograničenost naših
čula, ograničena moć našeg razuma, nesavršenost društva u kome živimo i
nemoć, u konačnom, pred bolešću i smrću. Paskal se pita: Šta je čovek u
svemiru? A ogovara: Čovek stoji između dva beskraja. Razumskim naporima
tražimo istinu, a samo dospevamo do neizvesnosti u odnosu na bolest i smrt,
sanjamo o sreći, a uviđamo da je ona nedokučiva, naša volja je puna
slabosti, jer smo mi igračke varljivih sila. I ono što je najvažnije u našem
životu, izbor zanimanja, zavisi od slučaja.
Duboko uveren da se moraju razgraničiti stavovi razuma i osećanja on je
isticao razliku između matematičkog duha i oštroumnog duha (1§ I odeljak).
"...izvesni oštroumni duhovi nisu matematičari... oni nikako ne mogu da se
priviknu matematičkim načelima; ali što čini da neki matematičari nisu
oštroumni, to je što oni ne vide ono što je pred njima, i što se oni, budući
naviknuti na jasna i očigledna matematička načela, gube u stvarima tananim,
gde se načela ne daju tako ispitati. Čovek ih jedva vidi; on ih više oseća
no što ih vidi; beskrajno mu je teško da ukaže na njih onima koji ih sami ne
osećaju. To su stvari tako tanane, i toliko ih je, da je potreban veoma
tanan i veoma bistar um, da bi ih čovek osetio i da bi sudio pravilno i
pouzdano po tome osećaju, ne mogući to najčešće dokazati po redu kao u
matematici, zato što ne raspolažu njenim načelima i zato što bi to bio
beskrajno težak poduhvat... Matematičari hoće da rešavaju matematički te
tanane stvari, pa postaju smešni hoteći da počnu definicijama, a potom
načelima, što nije postupak za ovu vrstu umovanja."3
Uočivši da "logika srca" sudi na drugi način od "logike uma", Paskal je bio
oprezan u veličanju moći uma. Duboko svestan ljudske nemoći Paskal se pita:
"Jer šta je, najzad, čovek u prirodi? Ništavilo u pogledu na beskraj, sve u
pogledu na ništavilo, sredina između ničega i svega. Beskrajno daleko od
toga da shvati krajnosti, njemu su smer stvari i njihov prauzrok
nesavladljivo skriveni u jednu nedokučivu tajnu."4 Ali ne
zaboravimo ni sledeće: "Čovek je trska na vetru, ali trska koja misli!" U
tom pravcu treba poći u razumevanju Paskalove apologije vere.
Kako da se objasni splet protivurečnosti u ljudskoj prirodi? Čitava istorija
ljudskog duha obelodanjuje nemoć pred paradoksima u kojima se batrga čovek.
Nijedna religija, nijedno filosofsko učenje, nijedna naučna teorija ne može
da spase čoveka ponora u koji srlja. Hrišćanstvo, smatra Paskal, jedino
upućuje na "praroditeljski greh" kojim je čovek upao u ponor. Stoga Paskal
smatra Hrista garancijom za čovekovo ozdravljenje i spas. Paskal je, ne samo
ukazivao na brojne paradokse, već je i sam bio vrlo protivrečan. Ako Bog
uliva veru svojim vernicima, koji su sudbinski određeni, zašto se obraća i
nevernicima? Ako je snaga razuma u stanju da zavede nevernika, kakvo mesto
ima u svemu tome božanska milost?
Čovek je osuđen da se zlopati, kao što je nemoguće dokazima potvrditi
božansko postojanje, isto je tako nemoguće dokazatio da ga nema. "Srce oseća
Boga, a ne razum", kaže Paskal. Pošto su u igri razum i osećanja, konačnog
rešenja nema, osim odluke: verovati ili ne verovati. Pobožnost se razlikuje
od praznoverja. Podržavati pobožnost do praznoverja, znači uništiti je. Ima
malo hrišćana, kaže Paskal, čak što se vere tiče, ima ih mnogo koji veruju,
ali iz praznoverja, ima ih mnogo koji ne veruju, ali iz raspusnosti, malo ih
je između toga dvoga.
Sumnja je ono što nas sapliće, mada teorijsko rešenje nije nam od neke
koristi. Na kraju, mi se moramo odlučiti. Postoji ili-ili, stroga
disjunkcija. Paskal predlaže opkladu, upoređujući čovekovu sudbinu sa
sudbinom na smrt osuđenog koji ima samo jedan čas za odluku, može da izabere
veru ili bezverje. Prihvatajući veru dobija opkladu, možda večni život,
večno blaženstvo, a ako izgubi, ne gubi u stvari svoju prolaznost, nekoliko
godina zadovoljstva pomešano sa razočaranjima.
Postavljajući mnogo zagonetki koje se ne mogu rešiti, ali se za to može dati
objašnjenje, kako to veli u predgovoru dela "Misli", profesor Ibrovac: "Ovaj
vernik koga mnogi smatraju mističarem, sve vezuje za čoveka; i time je on
rođeni moralista. I nauke je proučavao radi njihove primene na čoveka. I
religija mu izgleda kao objašnjenje, kao lek, ne kao svet za sebe,
metafizika. Pa do Boga dolazi preko Hrista, koji pripada ljudskom rodu. U
njegovim mislima otkrivamo bogatstvo psiholoških analiza, moralnih
opredeljenja, i na kraju pesnika."
Blez Paskal je izuzetno samostalan, nezavisan duh koji nam otvoreno ukazuje
na naličje svake stvari, prirode, čoveka, društva, nauke, bespoštedno
ukazujući na njihove nedostatke. Ima tri vrste ljudi: jedni, koji služe
Bogu, pošto su ga našli, drugi, koji ga revnosno traže, jer ga nisu našli,
treći, koji žive ne tražeći ga, niti našavši ga. Prvi su razumni i srećni,
poslednji su bezumni i nesrećni, a oni u sredini su nesrećni i razumni. U
stvari postoje dve preteranosti: isključiti razum i priznati samo razum.
"Sve naše umovanje svodi se na to da ne popuštamo osećanju." A: "Srce ima
svoje umovanje koje um ne priznaje." "Mi saznajemo istinu ne samo razumom,
već i srcem."
Na osnovu svih tih mnogobrojnih beležaka možemo sagledati osnovnu koncepciju
Paskalove filosofije života, njegova moralna shvatanja, njegovu strepnju i
strah usled nemoći da se svet izmeni. Na osnovu njegovih stavova mogu se
tematski svrstati njegove misli, što su i učinili priređivači ovog dela.
Poslednju verziju je načinio Leon Brenšvik, prema kojoj je i prevod Misli
urađen.
Filosofi mu zanemaruju što unosi srce u naučnu analizu, katolici što uvek u
svojim analizama polazi od čoveka, a ne od hrišćanskih dogmi. Mnogo se
raspravljalo o protivurečnostima u Paskalovom biću između naučnika i
protivnika nauke, fanatika i kritičara praznoverja, ali je neosporno da je
on tražio načina kako da izmiri stavove hrišćanskog morala sa naučnim
istinama.
U ovom svom shvatanju on je blizak Kjerkegoru, koji je u XIX veku, kao i on
sagledao egzistencijalnu krizu čoveka uošte, koja postaje kasnije predmet
istraživanja Hajdegera, Jaspersa, Sartra, Kamija, Unamuna. U mnogo čemu je
svojim paradoksima inspirisao i Kanta za njegovo učenje o antinomijama.
Ako se imaju na umu Paskalovi stavovi onda se može sasvim iz drugog ugla
gledati na pravac misli koji je pokazao engleski empirista Frensis Bekon.
Smatrajući da je iskustvo temelj nauke i filosofije, u borbi protiv
srednjevekovnog veličanja aristotelovskog silogističkog metoda, posebnu
pažnju posvećuje razradi induktivnog metoda koji će postati temelj
prirodno-naučnog postupka novovekovne filosofije. Bekon, čak želeći da
potpuno raščisti sa srednjevekovnom učenošću, nudi novu podelu nauka prema
principu ljudskih moći: razumu, odgovara filosofija, sećanju istorija, a
osećanjima umetnost, i ne zna da se vraća na Aristotela na koga je bacao
sterele svoje kritike.
Interesantno je da je razvoj matematike uslovio i šire filosofsko učenje o
svetu. Generalnu sliku sveta na tim osnovama gradili su Dekart, Lajbnic i
Spinoza. Veličanje moći razuma je izazvalo generalnu debatu u okviru
francuskog prosvetiteljstva o smislu i vrednosti ljudskog znanja. Ali,
celovita slika sveta nije se mogla graditi bez filosofije. I Kant, osnivač
nemačke klasične filosofije, traži pomoć u starim razgraničenjima,
prihvatajući Aristotelovu podelu filosofske (naučne) problematike na
teorijsku, praktičnu i poetičnu, daje sjajnu rekapitulaciju dostignuća
racionalizma, empirizma i prosvetiteljstva i kardinalnu kritiku svih
ljudskih moći: saznanja, morala i umetnosti.
Hegel zatvara krug klasičnofilosofskog učenja o svetu i gradi sistem kojim
je uspeo da obuhvati sve oblasti ljudske stvarnosti. U okviru tog sistema
našle su mesto sve oblasti znanja. Poslednji veliki sistem prevashodno
sazdan na racionalnoj osnovi, sveo je čitavu stvarnost na oblike
samoostvarenja apsolutnog duha i postao preuzak za sve novine u nauci.
U novovekovnoj filosofiji nastaju dve struje: prva, racionalistička i druga,
iracionalistička. Bolje reći filosofski pravci koji se u svom istraživanju
oslanjaju na nauku i sami hoće da od filosofije načine nauku, kao što su
pozitivizam i marksizam, a filosofije života unose i iracionalne elemente:
volju, strepnju, intuiciju.
Osnivač pozitivizma, Ogist Kont smatra da treba poštovati zahtev da saznanje
ostane na "pozitivnim činjenicama", opisu tih datosti i na mogućnostima
provere. "Znati da bi se predvidelo, i predvideti da bi se delovalo."
Osnovni obrt je u tome, smatra Kont, "što se umesto nedostupnih određenja
pravih uzroka, stavi jednostavno traganje za zakonima, to jest, za
konstantnim odnosima među posmatranim pojavama." Optimizam sa kojim sam Kont
pokušava da sagleda mogućnosti poboljšanja društva, bio je utemeljen na veri
da će primena naučnih otkrića doneti kardinalne promene u društvu i
kvalitativnu promenu u ljudskom životu.
Sve ove Kontove postavke, ma koliko izgledale prihvatljive, usložile su
čitavu logičko-gnoseološku problematiku. Pozitivizam je kao protivstav
spekulativnom idealizmu najznačajnije predstavnike dobio u anglosaksonskim
zemljama koje su imale jaku empirističku tradiciju, kao što su Džon S. Mil,
Herbert Spenser, i u XX veku u brojnim pravcima novopozitivizma,
empiriokriticizma, logičkog pozitivizma, filosofije logičke analize,
filosofije nauke (Karnap, Rasel, Vitgenštajn, Kolakovski, Rajhenbah, Šlik
idr.)
Možda je kardinalne zamerke ograničenostima, kako spekulativne, tako i
pozitivističke filosofije dao Vitgenštajn u svom Logičko-filosfskom
traktatu:
"Filosofija nije jedna od prirodnih nauka. Reč filosofija mora značiti nešto
što stoji iznad ili ispod, ali ne pored prirodnih nauka." Da bi na kraju
zaključio: "Osećamo da, čak ako je dat odgovor na sva moguća naučna pitanja,
naši životni problemi još uopšte nisu dodirnuti. Naravno, više ne ostaje
nikakvo pitanje; i upravo to je odgovor." Ne ulazim u dalju analizu
Vitgenštajnovih stavova, to pitanje izlazi iz okvira našeg istraživanja.
Kriza racionalističkog pristupa klasične filosofije nagoveštena je sa
Paskalom, a produbljena u Šopenhauerovoj filosofiji života utemeljenoj na
principu volje. Svojevrsan prodor u iracionalne sfere ostvariće i Niče,
dajući iz sasvim drugog ugla svoje viđenje razvoja evropske kulture. A
nagoveštaj tragičnog osnova ljudskog života, razviće Kjerkegor, u veku
velikog poleta nauke i kategoričnog odbacivanja filosofije i filosofske
spekulacije, kakvu su ostvarili pozitivisti i tako postati inspiracija
egzistencijalizmu i filosofijama egzistencije.
Intuicionizam Anrija Brgosna je takođe reakcija na racionalizam i
pozitivizam. Njegovo delo "Stvaralačka evolucija" bilo je od podsticaja za
filosofiju nauke i kulture. Skoro zaboravljen, on je ipak prisutan
posredstvom sjajnog književnog ostavrenja Marsela Prusta "U traganju za
izgubljenim vremenom".
Međutim, sa odbacivanjem filosofske spekulacije nije moguće graditi celovitu
sliku sveta i stoga će, već u toku XX veka nastati filosofija nauke, kao
oblast rešavanja pitanja generalizacije naučnih saznanja. Istina, filosofija
nauke će biti prevashodno zainteresovana za metodološki postupak, pitanja
opravdanosti postavljanja hipoteza, pitanja matematizacije znanja i
efikasnog stvaranja sinteza. Ono što se danas naziva analitičkom strujom u
filosofiji, meni po nekad naliči na Igru staklenih perli, kako bi se to
moglo sagledati preko poznatog romana Hermana Hesea.
Istina da je razvoj nauka otvorio nove logičke probleme ali, da li se može
čitava ljudska stvarnost i sva ljudska interesovanja svesti na ovaj zadatak?
Međutim, uprkos razvoju nauke i tehnike, ostaju i dalje pitanja krize
savremenog sveta. Kriza u kojoj se našao čovek odbacivši veru u ideale,
svodeći sve na pragmatičku korist, kriza u konkretnom životu u kome se ne
oseća kao kod kuće, u kojem ga stalno nešto sapliće, u kome ne može da nađe
srodnu dušu... "Negiranje filosofije, tvrdio je Paskal, isto je tako neka
filosofija". Zato što se u tome očituju određena mišljenja o svetu, a svaki
čovek ima neku svoju životnu filosofiju, koja može, ali ne mora da bude u
celini prihvatanje određenog filosofskog pravca. Ostaju po strani brojni
problemi za koje nije bilo mesta u ovako određenom zadatku filosofije. Stoga
se desilo da je umetnost posredstvom intuicije otkrila ozbiljne promašaje
nauke i tehnike u ljudskom životu.
I, eto, to su i danas prisutne kontroverze između filosofije i nauke. Jedan
deo filosofa smatra da se može sva filosofska problematika svesti na logičku
analizu i kritiku polaznih pretpostavki, a drugi deo smatra da u naučnoj
problematici izostaju pitanja čovekove egzistencije, smisla i vrednosti
života, i smisla i vrednosti ljudske intervencije u svetu.
"Ako čovek ne uviđa da je pun nadmenosti, slavoljublja i pohlepnosti,
slabosti, bede i nepravednosti, zaista je slep. A ako uviđa, a ne želi da se
toga oslobodi, šta se može reći o jadnom čoveku...?"
Posle svih razočaranja u mogućnosti poboljšanja sveta i ljudskog života
putem političkih intervencija, i posle brojnih ratova vođenih posle II
svetskog rata, za koje možemo sigurno konstatovati da su bili
eksperimentalni poligoni velikih sila za proveru ubojitosti oružja koja su
smišljena zahvaljujući visokim dostignućima nauke i tehnike, možemo samo
slegnuti ramenima. Da li možemo nešto drugo? I onda šta možemo da kažemo: da
li je Paskal bio u pravu?
____________
Napomene:
1. U starom i srednjem veku, sve do XVII veka, logika je nazivana
dijalektikom.
2. B. Paskal, Misli, BIGZ, 1980, Beograd, prev. J. Ibrovac Popović i
Miodrag Ibrovac
3. Isto, str. 29.
4. Isto, str. 49.
nazad
|