|
Iz novih knjiga
Milivoj Anđelković
Promocija revolucije
(„Filip Višnjić”, Beograd, 2008)
DVOSTRUKO UVEĆANJE
Te, 1968. godine, u
dvorištu beogradskog Filozofskog fakulteta, pod lipama i među
zidovima prekrivenim parolama, čitali su se bilteni akcionih
odbora. Konvent je neprekidno zasedao, izlazili su
vanredni brojevi Studenta sa velikim, uokvirenim
naslovima. Generacija na koju niko nije računao postavljala
je pitanje: kako se menja svet?
Zahtevamo da se
smene ministri unutrašnjih poslova koji su dozvolili batinanje
studenata.
Velika vremena ne
podnose male egzistencije. Nema pogrešnije bitke od one koja se
ne povede.
Prve noći, u samo
svitanje, neko je doneo džak vrućeg hleba – prvi obrok posle 24
sata. A zatim su počele da pristižu ponude, prilozi, podrška
drugih studenata i profesora.
Izgledalo je da je
budućnost već počela. Saznanja stečena tih dana i noći postaju
ravna otkrovenju a duh opšte spontanosti postaje jedini pravi
odnos. Novostečena svest o vlastitoj ličnosti i pravo na nju daje
im pobednički sjaj u očima. Sazrevali su za noć; revolt se
pretvorio u akciju u kojoj je trebalo misliti, odlučivati i
jasno definisati stavove pred drugima. Oni – tuđe kopije, koje
su stalno drugi organizovali i angažovali, sada su sami
definisali svet. Otkrili su nove dimenzije slobode u kojima je
bilo poezije koliko i politike.
Nećemo političke
žongleraje. Vratite zečeve u vaše šešire!
Zahtevamo:
ostvarivanje političkih programa, smanjenje socijalnih
nejednakosti i nezaposlenosti, demokratizaciju javnog
života, slobodu zbora, dogovora i demonstriranja.
Tih dana vreme više
nije postojalo, ono je nestalo. Živeli su u svim vremenima
čekajući da njihovi bilteni, Student, govori, da
njihova vera i energija odjeknu i izvan debelih zidova
fakulteta.
Mladi filmski
reditelj Želimir Žilnik svakodnevno je snimao film o studentskom
protestu. Svoj „spaček” je prefarbao u boje tenka sa preteći
isturenom cevi umesto topa i objašnjavao da su „Šest tačaka”
svakog dana sve bolje jer je to film o seksualnoj, kulturnoj i
pirotehničkoj revoluciji i o devojci sa najlepšim telom u
Srbiji. Kasnije, pod imenom „Rani radovi”, film je
nagrađen najvišom nagradom Berlinskog festivala – Zlatnim
medvedom.
Svake večeri elitni deo Beograda išao je „kod studenata”, ili je
po kućama i kafanama razgovarao o njihovim zahtevima, „pravim”
razlozima i namerama.
Draga deco
zapamtite kakvi ste danas jer nećete moći da budete takvi celog
života.
Može li negacija
da bude način prihvatanja sveta? Ovaj socijalizam vam je sve dao:
slobodu, državu, hranu, svakim danom bolji život, škole pa i ovaj
fakultet i opet vam nije dosta.
Dobri ste vi,
deco... Ali - ideališete. Nezavisnost duha, to je lepa stvar. Ali
kako ćete održati takav duh ako zavisite u svim bitnim pitanjima
egzistencije?
Vlasti zabranjuju
vanredne brojeve Studenta, Večernje novosti ih
sumnjiče za veze sa inostranstvom, Borba ih optužuje za
traženje iznuđenih rešenja uličnim neredima i za izlazak
milicije na ulice što je put ka kontrarevoluciji i sistemu
čvrste ruke. Samo Rad, Pobjeda i malouticajni
omladinski listovi donose objektivne informativne tekstove;
svi ostali, čak i Mladost, odbojni su, uopšteni,
jednostrani i – negativni.
Onda je došlo vreme
zebnje i neizvesnosti. Prvi dani, oni u kojima se Stevo Žigon, na
balkonu iznad mase, transformisao u vatrenog Robespjera koji
plamti protiv markiza revolucije, kao da su bili daleko već
mesecima.
Večeras su
provalili u zgradu Likovne akademije i po hodnicima
pendrečili naše drugove, studente. Trojica su povređena, a
statui u holu su prebili ruku.
Vama prete
tenkovima? Ne brinite. Vama će bata Gidra da kupi tenk.
Strasti su se
stišavale, ali pravo rešenje se nije naziralo. Tražili su
istinu o društvu oko njih i put u bolji svet, a događaji su se
zgušnjavali u tamnu senku nemoći.
„Zar i vaša deca
studiraju u inostranstvu”, pitali su milicionere u plavim
šlemovima, pokušavajući da svoju istinu pronesu između njih.
Vraćali su ih na fakultet bez reči, a Beograd je ćutao. Svakog
dana su bili sve osamljeniji, neispavani i razdraženi, ponekad
i gladni. Diskretno su izopšteni iz
socijalističko-samoupravne crkve partijskog dogmatizma – u
ime nepogrešivosti tog istog socijalizma i samoupravljanja za
koje su se zalagali.
Zahtevamo da
radnici i građani budu objektivno informisani o našim
zahtevima. Hoćemo istinu o svemu što se dogodilo i što se
događa.
Veliki Leonardo
da Vinči kaže da u prirodi postoje četiri osnovna tona: senka,
svetlost, sjaj i prozirnost. Senka – to je ono gde smo bili, svetlost
– gde smo sada, a sjaj i prozirnost su ono što želimo. Zauvek smo
izašli iz senke, bez obzira šta se dogodi sa nama.
I dogodilo se, sećao
se, već sutradan se dogodilo. Prvo su poslali vatrogasce sa
velikim merdevinama na izvlačenje da poskidaju parole koje su
ukrašavale spoljne zidove fakulteta. Padale su jedna za drugom:
Dole kneževi socijalizma
Revolucija još nije završena
Studenti – radnici
Nećemo rešavanje – hoćemo rešenje
Nećemo demokratiju u šlemovima
Borimo se za boljeg čoveka
U sutra bez onih koji su upropastili juče
Pucali su u nas...
Ali poslednju,
najveću i najvišu, onu koja je bila neka vrsta motoa čitave
pobune
DOLE CRVENA
BURŽOAZIJA
studenti su dvostruko
obezbedili. I tako, taman se merdevine izduže do nje i
vatrogasac pođe gore da i nju skine, a oni je konopcima podignu
još više. Čovek siđe, parola se spusti. I tako nekoliko puta dok
komandir milicije nije odmahnuo rukom i vatrogasci otišli
neobavljena posla.
Tog dana su naučili
najveću istinu o osvajanju slobode – revolucija mora biti
zabavna. Smeh ukida ograde između njih, briše naviknute
bojažljivosti i uništava strah – kroz smeh udružuju ono što je
najlepše u njima, tada se njihovi umovi dodiruju kao i njihova
tela. Smeh ih uzdiže i objedinjuje, on je jedina prava
ideologija nove mladosti.
Uveče, posle Titovog
govora, najveći deo studenata je odigrao kozaračko kolo; na
trobojnim tv-filtrima koji su „štitili” od zračenja elektronike
pobednički su se preplitale njihove zelene noge i čvrsto
stezale znojave, crvene ruke. Tu noć su prespavali u krevetima,
za njih je revolucija bila završena jer – Veliki Tatidža
je rekao Da!
Na fakultetu je
ostalo nekoliko stotina koji su zahtevali da se prvo ispune
osnovni zahtevi i izrečena obećanja. Da li je nešto zaista
visilo u vazduhu ili su taj utisak izazivali prazni hodnici i
slušaonice, tek Nenad je bio uveren da će se ubrzo nešto važno
dogoditi. U dvorištu, binu je orosila kiša i taj epicentar
studentskog konventa sada je bio samo bezobličan i
nedovršen podijum, sklepan od priručnog materijala. Ono što su
želeli isuviše se razlikovalo od onoga što su videli. Nenad je
zurio u binu odjednom osvešćen tim saznanjem, nesiguran da li je
to u njemu sazrela neka nova svest, otvorilo se još jedno oko
sposobno da vidi realnost ili je to samo strah od neizvesnosti, od
te noći i budućnosti koja je pred njima, od mraka i žeđi.
Čitavi lonci kafe
koje je skuvala tetka Desa, kafe kuvarica fakulteta već su bili
popijeni, piva više nije bilo, samo konjak David i brendi
Zvečevo, dosta niške Morave, vranjske
Zete, filtera Beograd i LD sa plavim znakom
pitanja na kutiji. Sedeli su i čekali, usamljeni i izolovani, a
prazna bina na kraju velikog, pustog dvorišta svetlucala je na
kiši.
Neko je, uz gitaru,
tiho zapevao.
Kada su napali na
glavna vrata i prozore u parteru Nenad se nije dvoumio, već je
znao kako će sve ovo da se završi. Gore su praštali pendreci,
odjekivali jauci i dozivi, a Nenad se spustio u podrum i kroz
poznate hodnike i novoprobijene prolaze izbio na drugi kraj
zgrade i sporednu ulicu. Srećno se provukao pored patrola i
okolo, pored Kalemegdana, otišao na autobusku stanicu.
Otputovao je prvim autobusom, bez oklevanja, onakav kakav se
zadesio.
I, šta je ostalo od
svega toga? Njegov san o talasima i priča o dvostrukom uvećanju.
Taj san je prvi put
sanjao još dok su bili zatvoreni na fakultetu – unutra
revolucija, napolju policija. Novo doba i snage represije.
Znao je da režim uvek brani sebe, ali oni nisu bili protiv sistema,
bili su za čistotu ideje na koju se i on pozivao.
U početku je još
verovao da će snage istine i pravde, da će dobro, da će radnici i
omladina... Svuda u svetu se događalo isto: ’68 je bila kao talasi
novog, velikog mora koje zapljuskuje ceo svet. Prva planetarna
revolucija. Ono što nije postigla ni jedna religija ili
ideologija, ni hrišćanstvo, ni budizam, čak ni veliki bauk
komunizma – nijedan pokret nije tako intenzivno i
koncentrisano zapljusnuo ceo svet – iz dana u dan, iz meseca u
mesec, duže od godinu dana: Berlin, Tokio, Varšava, Rim,
Kolumbija, Bon, Pariz, Strazburg, Nant, Torino, Madrid,
Montevideo, Milano, Venecija, Senegal, Bogota, Ankara, Rio de
Ženeiro, Tajland i Indija...
Veliko svetsko more mladih, novi svet koji se diže u talasima,
jedan za drugim: veliki talas, nekoliko manjih, pa opet onaj
ogroman koji pomera obale. Događalo se nešto iskonsko, kao borba
elemenata, početak stvaranja novog sveta.
Budio se u znoju, sa
tutnjavom u glavi, razmahujući rukama kao da pliva, uveren da će
ti talasi, koji se valjaju, koje svi čuju i vide, ipak pokrenuti
ovaj ustajali deo sveta oko njega.
Tih dana, fudbalska
reprezentacija Jugoslavije igrala je sa uvek jakim Englezima u
polufinalu Kupa nacija. Osnovna taktička varijanta je bila
opštepoznata: dva napadača, tri igrača na sredini terena,
četiri u odbrani i na kraju, ispred golmana, takozvani „čistač”.
Bila je to šema „igre” koja je tada važila u svim strukturama
društva – svuda je bilo zaduženih „čistača”, saveta i komisija
ovlašćenih da otklone sve što predstavlja makar i potencijalnu
opasnost za iluziju skladnog, ideološki podobnog razvoja.
Na utakmici, Holcer je
uspešno odigrao tu ulogu a Džajić je nadmudrio poznatog Bobi Mura
i postigao pobedonosni gol. „Čistači” one druge, društvene
podvrste ni blizu nisu bili toliko uspešni – njihove aktivnosti
su počele prozaično, akcijama policije.
Nenada su pronašli
posle dve nedelje – mesni milicioner i jedan nepoznati, u
civilu, sa fotografijama u tašni.
– Ovolike su – pričao
je Nenadov otac posle – sa dvostrukim uvećanjem. A ti se baš lepo
vidiš, kao da si im pozirao... Taj zaista liči na mog sina – rekao
sam – ali on je tada bio kod kuće. Tek juče je otišao, da vidi za
fakultet.
Milicioner me gleda
i ćuti, naš čovek; civil samo klima glavom i gleda okolo kao da ćeš
ti da iskočiš iz nekog ugla i sve priznaš.
– Evo džemper je
zaboravio – i pokažem nečiji džemper koji se zatekao na stolici
– moraću po nekom da mu pošaljem.
– Ja ću mu odneti –
kaže civil ljubazno i tu me pređe – samo mi dajte adresu.
Ja nekako smuvam neku
tvoju bivšu adresu i on odnese džemper, više nisam video ni njega,
a bogami ni džemper.
Ubrzo, na Nenadovu
sreću (Sreću? Izem ti takvu sreću!) Rusi uđoše u Čehoslovačku, po
Vojvodini i svim pograničnim opštinama razleteše se
rezervisti i njega više niko nije tražio, osim vojske, ponekad.
Šta se zaista
dogodilo tog juna 1968. godine, šta je prava istina o tim danima?
Setio se tog pitanja dok je sa strane posmatrao dogovaranje
studenata o Velikoj Šetnji kroz grad. Želeo je, žarko je
želeo da pođu, a bojao se da to neće učiniti. Pitao se da li to
njihovo odugovlačenje i predugo organizovanje ima neki
skriveni smisao? Hoće li opet dotutnjati autobusi puni plavih
oklopnika? Ili će dojezditi svetlucavo jato helikoptera kao
veliko pokretno sazvežđe i uz tutanj motora i šibanje elisa, u
niskom letu, zaliti ulice suzavcem i ogorčenjem? Onim što potom
danima pecka u uglovima beonjača, godinama odjekuje u
muklinama grudnog koša? A možda se negde u mraku opet
postrojavaju naoružani odredi u lučnoj formaciji, sa bočnim
obezbeđenjima, kao ’68, ispred podvožnjaka. Onog koji je srušen da
ne postane novo svetilište, pa još i zatrpan da mu se trag zagubi.
Koliko se novih prepreka i ograda, vatrogasnih kola i oklopnih
transportera, može postaviti na ulicama gradskim? Hoće li se opet
istorija ponoviti, kao tragedija ili kao farsa?
Mogao je da zamisli
kako iz mraka izranja čvrsti zid dugačkih, sivih štitova,
reflektori zaslepljuju oči a vodeni topovi preteći okreću
svoja grotla. Hoće li se to, opet, dogoditi?
Posle ’68. rasturene
su redakcije studentskih i filozofskih časopisa, prestala je da
se okuplja, u svetu poznata, Korčulanska filozofska škola.
Nekoliko dokumentarnih i polemičkih knjiga o vrelom
studentskom julu zabranjeno je i uništeno. Spaljene? Ili je i taj
čin mehanizovan, efikasno i manje spektakularno? Knjige se
mašinama iseckaju na uske trake – papirne rezance iznad kojih
još uvek lebdi omama nepodobnog događaja. Da li se istina može
tako jednostavno usitniti, do zaborava? O tom uništavanju
knjiga, činovima bezumlja, objavljen je poneki komentar u
štampi, čula se jetka replika na radiju i – muk. U toj
intelektualnoj pustari blokade pamćenja najavljena je
studentska tribina o ’68. Kao da se ništa ne događa. Ili kao izazov?
Vreme straha od
zapisanog? Od istorije? Zapenušan napor da se za večnost odredi
jedino moguće značenje svakog događaja? Ali na javnim
tribinama reč se nije mogla užlebiti u kolotečine usmerene
istorije i slušaoci su strpljivo čekali trenutak kada istina
počinje da se probija između naslaga već poznatih ocena i
odobrenih činjenica.
Seća se: radoznalo je
pogledao po sali – koliko je u njemu tada bilo pritajene nade da
će tu sresti nekog od starih drugara? Nekog ko takođe želi da
potvrdi sebe iz mladosti. Ili je ’68. ostala najveći događaj samo
u njegovom životu? Prekretnica na kojoj se najlakše
racionalizuju sve neostvarenosti? Šezdeset osma je pobeđena
kasnijih godina kada su njene vođe prihvatile sitne povlastice
i prividno učešće u vlasti: upravnik studentskog centra, asistent
na fakultetu, saradnik u institutu... Njeni zahtevi su
potvrđeni kao deo aktuelnih političkih programa, ali nikad nisu
ostvareni: odlučujuća uloga inteligencije u životu, sloboda
informisanja i govora, demokratizacija, pravda, humanost...
U prepunoj sali su
bile nove generacije, momci desetak i više godina mlađi od
Nenada. Radoznalo i netrpljivo, sa žučnošću koju je
prepoznavao, pokušavali su da proniknu u tajnu zvanu „juni ’68”.
Za njih je to bio ideološki ograničen studentski pokret sa dobrim
namerama i naivnom realizacijom, ugušen sjajnim manevrom
Velikog Tatice. Jednog od učesnika tribine, urednika
„Studenta” iz tih dana, ponajviše su pitali. Nenad se setio
vanrednih brojeva koji su zabranjivani čim se pojave, jarko
crvenih naslovnih strana i plakatski velikih naslova. Na
Slaviji kao da je još uvek gorela hrpa brojeva oduzetih studentu
– prodavcu, stranice su se kovrdžale i postajale prozirne,
jedna za drugom, kako ih je vatra listala...
Momak je
odgovarao škrto i uzdržano, kao čovek koji se tuđom voljom našao
ovde pa sada o temi koja mu je nametnuta govori sa nekog svog,
unutrašnjeg odstojanja. Kao da ovlaš klizi niz rubove sećanja ne
usuđujući se da zaroni u njegove dubine. Slušaoci su to
osetili i stalno pokušavali da svojom upornošću i emotivno
intoniranim pitanjima probiju barijere koje je oko sebe
izgradio. Kako je to, iznutra, iz epicentra pobune izgledalo,
pitali su; ti to znaš, bio si tamo, sa studentima i sa
političarima, pred policijom i pred državnim tužiocem? Znaš sve
što je objavljeno, i što nije, i ono što nikada neće... Koje su to
poruke koje treba da dopru i do nas? Šta je to što traje duže od
jedne generacije? Zar to nije amanet i obaveza tvoja? Kakva su
bila tadašnja teška vremena, gora ili bolja od sadašnjih?
– Nisu važna
vremena – rekao je momak odsečno i izrekao rečenicu koja će
smeti da bude napisana tek kroz trideset godina: – Dok postoje
ideologije, vremena su uvek ista!
– Ali kako je tada
zaista bilo? – pitali su, radoznali da saznaju detalje i
dožive instant-revoluciju tokom sledećih pet minuta.
Momak je osetio
njihovu želju, slegao ramenima i lagano pogledom prešao preko
redova slušalaca pred sobom. Progovoriće, pomislio je Nenad,
sada će progovoriti, Nešto je puklo i u njemu.
– Kako je tada zaista
bilo? – ponovio je pitanje i osmehnuo se uglovima usana.
–Uzbudljivo. Da, baš uzbudljivo! Probajte, pa ćete videti!
Zažagorili su a
Nenad je rastvorio prste stegnute u pesnicu i zapljeskao.
Izdržao je začuđene poglede i – izašao iz sale.
Da, uzbudljivo. To je
prava reč.
Čuo je, i pročitao,
mnogo različitih priča o tim danima, težak od svojih sećanja. Ali
nije ni pokušavao da razluči koja je prava, ne samo zato što to
više ni on nije znao, već najpre zato što je svaki put mogao da
pogodi, sa mnogo izvesnosti, čija
je to istina. Uvek je bila u nečijoj službi: kao jedna od
mogućnosti, potreba trenutka ili, jednostavno, nekom korisna
laž. Jer, shvatio je, laž je mnogo produktivnija od istine; laž
rešava probleme dok ih „istina” obično stvara.
Ispred njega,
talasala se nova, ko zna koja generacija studentskog naroda.
Trideset godina mlađa. Šta je njima uzbudljivo? Šta je za njih
istina? Mogu li, smeju li, umeju li – da probaju?
Iz daljine odjeknu
pesma. Nepriznata himna „Bože Pravde”. Čuo je, gotovo video, kako
se munjevito širi, kao letnji pljusak. Grupe su se slivale ka
sredini kolovoza dok je pesma tutnjala nošena hiljadama
glasova, donoseći jezu u dnu stomaka.
Kolona krenu,
izdužena i razdragana. Ulične svetiljke su vraćale boju i sjaj
oznakama i zastavama fakulteta, transparenti su se klatili kao
beličaste mrlje. Video je stotine leđa okupljenih u grupice
koje se kreću, pa zatim samo glave, glave i opet glave u ritmu
koraka. Smeh, povici i bat nogu – patike i meka obuća novih
generacija imala je svoj poseban, skliski šum, samouverenu
sigurnost i slobodu pokreta koja ga je očaravala. I novi, mladi
glasovi koje je čuo oko sebe.
Povremeni fleševi
svetlosti vraćali su ga u stvarnost – studentska kolona se
kretala ka centru grada.
Idu! Zaista, idu! –
obradovao se Nenad.
Pokušao da se seti
koji je ovo dan i pogledao na sat, podižući ga ka tamnoj svetlosti
novog neba.
Vraćajući se kući,
još zanet pretapanjem prošlog i sadašnjeg, Nenad ugleda deda
Živka i Luneta. Deda, ušuškan u starinski grombi kaput, nosio je
veliku baterijsku lampu u ruci. Osmehnuo se: novi Diogen sa
baterijom umesto fenjera! Starac je kupovao od uličnog prodavca
neke kartonske kutijice a Lune ih je raspoređivao po velikim
džepovima kamuflažnih pantalona.
Ne spominji januar,
opomenuo je Nenad sebe i ozbiljnog lica klimnuo glavom.
– Mogu li da pomognem?
Lune zatrepta očima i
odmahnu.
– Drugi put, Nenade! –
potvrdi deda. – Nego, šta reče, šta je bilo na onom letku koji si
izgubio?
– Poziv za izlazak na ulice.
– I šta još?
– Crtež duha. Beogradskog.
– Aha! – huknu deda i značajno izmenja poglede sa Lunetom.
Mahnuše mu i požuriše ka tramvajskoj stanici.
Diogen iz
Singidunuma i njegov učenik, pomisli Nenad. Društvo u koje bi se
duh sa letka uklopio.
nazad
|