|
O knjigama
Branislava Džigurski
MARGINALNA POEZIJA KAO
REMINISCENCIJA NA STVARANJE (Slavica Majin:
Kako zaustavili vreme. „Banatski kulturni centar“, Novo Miloševo, 2009)
|
Interesantno je koliko pojedini ljudi
istrajavaju u želji da im jezik nađe oblik, a misli
se oforme do mogućeg smisla. Čovek koji decenijama
gradi neki svoj stvaralački svet, bez razmišljanja o
tome koliko je takav svet stvaran i vredan nečije
pažnje, svakako zaslužuje da bude spomenut
nekada, negde. Izuzetni ljudi su oni koji veruju u
svoju moć stvaranja i koji uživaju u tome,
poštujući sam proces kreacije. Ako ne stvara pod
bilo kojim izgovorom, čovek ostaje zarobljen u
svetu, na margini sopstvene egzistencije koja se
ne živi u potpunosti. I takav je osuđen na propast. I
to svojim izborom.
Iako je
počela da stvara u ranoj mladosti, sve do danas
Slavica Majin (1950) kontinuirano donosi nove
pesme. Nebitno je kakva joj je poetika, jer
poetika nije presudna u ličnom doživljaju sveta.
Hoću da kažem da je, ponekad, bitan i sam doživljaj i
trenuci stvaranja, a ne pripadništvo nekoj školi,
pravcu ili poetici.
Prva
misao koja mi se nametnula, kada sam odlučila da
pišem o nepoznatom, marginalnom, provincijskom
pesniku, bez trunke autoriteta, bila je u vezi sa
izazovom koji se nameće u takvom poduhvatu. Nije
li izazov u malome pronaći trenutak trajnog? Ili
prosto pozitivnog? I nije li život provincijskog
pesnika koji istrajava u svom stvaralaštvu, pravi
primer poštovanja poezije, ili umetnosti uopšte?
Jer ti ljudi čitaju poeziju i pišu bukvalno iz
ljubavi prema stvaranju i umetnosti. Bez
koristoljublja. Naivno.
Naslov
najnovije zbirke Slavice Majin, „Kako zaustaviti
vreme“, sugeriše nam dva pravca njegovog
tumačenja: prvi nosi pitanje – kako
zaustaviti vreme? Drugi bi mogao da ukazuje na
to da se u knjizi nalaze razmišljanja i neki od
odgovora na samo pitanje – čitalac će čitajući
stihove otkriti način kako zaustaviti
vreme.
Iako ne
znamo šta je bila namera autora, sigurno je da je,
paradoksalno, samim obelodanjivanjem stihova,
vreme zaustavljeno. U toj šačici stihova, krije se
jedno trajanje bez kraja. Jer, stvorivši delo, čovek
je produžio sebe u večnost. Podsvesno je i sama
autorka morala imati na umu tu misao.
Poezija Majinove je lična i, u osnovi, lutalačka
poezija koja traži odgovore na mnoga pitanja
prolaznosti, vremena, ljubavi, stvaranja... Ona se
tiče doživljaja, bez naročite dubine
kontemplacije, i predstavlja rezultat
razmišljanja o temama koje pesnikinju vode kroz
poetsku egzistenciju. Pesme su ispovednog
karaktera, kratkog daha, i donose nam emocije i
razmišljanja lirskog subjekta kroz vreme koje je
ostalo iza. Za njih su karakteristični statičnost
stihova, leksika u kojoj dominiraju imenice i
pridevi. Misli se ređaju jedna za drugom, i tako u
beskraj. Ovakav odnos prema svetu, ispoljava se i u
formalnom smislu: stih je slobodan, a poetski
iskazi, sem u retkim slučajevima, nisu omeđeni
interpunkcijom. Statičnost slike sugeriše mir i
tišinu, bez pokreta, a u nagoveštaju da iza te
slike treperi i buja život, i rađa se neki novi
svet.
Koraci,
kamen, zvezde, Sunce, ruke, povratak – dominantni
su motivi u poetskom jeziku Majinove. Oni se
ponavljaju u mnogim stihovima, a kao metafore,
označavaju glavne preokupacije pesnikinje:
prolaznost, večnost, ljubav, beskraj. Stilistički,
Majinova se kreće u tom utvrđenom krugu svojih
metafora, ali ponegde blesne sinestezija poput
„šapat plavi“, ili „zeleni mirisi“; ili jedan
kontrastno rečiti neologizam: „nisputica“
(nasuprot stranputici) ili „smerokaz“ (izveden
analogijom na putokaz).
Formalno, zbirka je podeljena u tri ciklusa:
„Dani“, „Koraci“, „Oko kruga magla“.
Međutim, u sva tri ciklusa otkriva nam se
opsednutost pesnikinje istim temama. To su prostor,
koji teži da se proširi u beskraj, i vreme zauvek
okrenuto večnosti („Beskraj“, „Očima ćemo upiti
zvezde“, „Obmana“, „Sukob u meni“, „U raskoraku“).
Pesnik je zarobljen u traženju puta beskraja i
večnosti, a u doticaju ovih, javlja se i motiv
povratka („Vratiću se“).
Zapitanost nad vremenom i prostorom, kao i
lutalačko, varljivo traženje odgovora koji ne
postoji, dovodi do razmišljanja o sopstvenoj
egzistenciji, i nagoveštaja da put kojim se ide,
neretko vodi u ludilo („Koraci“).
Šta će mi putevi
Kad su mi koraci prazni.
Prevare ponekad noći
Pa se zaluta,
Onda je raskorak
Od samoće veći.
I onda opet
Prazno odzvanja
Putem dok se ide.
Treba li tada
Skrenuti s puta,
Il’ koračajući
Skrenuti s uma?
I
ljubav, kao drugi tematski krug, iako na momente
nagonska, ostaje u službi glavne teme pesnikinje.
Ona, u doticaju sa vremenom, otkriva se kao borba sa
prolaznošću i potencijalno uskrsnuće mladosti, a
uvek kao potreba za sigurnošću, i utočištem.
Stihovi ljubavne tematike, najčešće
predstavljaju lik muškarca, lelujavog i
nestvarnog, koji je uvek na nekom nesigurnom putu
ljubavi ili zaljubljenosti. On pesnikinju čas
uzdiže u visine, čas je baca na zemlju, na taj način
poigravajući se. Međutim, iza tog poigravanja
ostaje prkos i vera u intimističku pobedu one koja
je izigrana („On“).
Treći
tematski krug, otkriva nam se kao autopoetički
diskurs, kao preispitivanje pesnikinje šta je to
što radi, ima li stvaranje smisla, i koje su prave
reči. U ovim pesmama nailazimo i na obračun
stvaraoca sa publikom („Otplovili su moji beli
jedrenjaci“). Zapitanost da li je na pravom putu
stvaranja prisutna je kao dijalog sa samom sobom.
Strah od potencijalnog posrnuća sa staze stvaranja
na kojoj se nalazi kamen, kao simbol neukrotive
večnosti, koje pesnikinja uzalud želi da se
domogne, javlja se kao dominantno osećanje u pesmi
„Dan iza kamena“.
Slabost
pesnika nad stvaralačkim činom ogleda se u
lutanjima, u traženju odgovora koja je prava reč,
približavajući se nekom suludom hipnotičkom,
nadrealističkom stanju u kome čovek postaje ludak
nemoćan da iskoristi vreme i pronađe reč, pa tako
sluđen ostaje nedorečen („Karikatura“).
Oči zatvara
Da trave ućuti
U ustima azbuka
Reči ne može da složi.
Zubima kida
Dan po dan
Nekog davno
Prelistanog kalendara
A cela mu glava
Puna crnog klijanja.
Svesna
nemogućnosti pronalaska pravog izraza, ali
spremna na traženje, makar se ono sastojalo u
lutanju, Majinova ovom zbirkom ostavlja pečat
jednom vremenu, jednom životu.
Jednostavno neki ljudi ne mogu bez onoga što ih
vodi, što im daje snagu da isprate još jedan dan.
Jedna od mnogih je i Slavica.
Zbirke
poezije se objavljuju i objavljivaće se. Pitanje
je samo kako. Naravno da hiperprodukcija poetskih
ostvarenja ne mora da znači i neminovnost
kvaliteta (što bi neko rekao: nikada više pesnika
i manje poezije). Međutim, u ovom osvrtu na jedan
tragalački i stvaralački život nisam želela da
vidim mane. Da ponovim: i malom, nepoznatom i
skrajnutom, ponekad treba pružiti šansu da bude
makar na trenutak, vidljivo u masi „džinova“, kakvi
se javljaju na poetskoj sceni današnje
književnosti.
nazad
|