|
O knjigama
Rade M. Vučićević
LIRSKI BILANS ZORANA RAONIĆA (Zoran Raonić:
Oko pjesme. „Dalma“ – „Svitak“, Pljevlja – Podgorica, 2010)
|
Prošlo
je petnaest godina od kako je Zoran Raonić objavio
svoj lirski prvenac „Vilino kolo“, kod tada
glasovitog izdavača Međurepubličke zajednice
iz Pljevalja, 1995. godine i time započeo uspešan
pesnički put, koji knjigom „Oko pjesme“, na neki
način rekapitulira svoje književno stvaralaštvo.
Na preko
dvesta strana, u solidnoj tehničkoj opremi, sa
pogovorom i predgovorom, te osam različitih
ciklusa, opširnom beleškom o piscu, ukusnim
koricama i dvojnim izdavačem „Dalmom“ iz Pljevalja
i „Svitkom“ iz Požege, ova zbirka kako izgledom,
tako i sadržajem privlači čitaočevu pozornost i
interesovanje.
„Oko
pjesme“ je više od naslova i ma šta autor u svojoj
zamisli želeo nasloviti i nazvati, ime knjige ima
filozofski smisao značenja i ne definiše jednu
pesmu, jednu knjigu, već predstavlja zbirni
ekvivalent nečega što se dešava oko pesama i
pesnikovanja.
Tu su već
viđene lirske kovanice Zorana Raonića koje smo
imali prilike iščitavati u ranijim knjigama i
čije sadržine pamtimo, jer simbolikama i
porukama ostavljaju snažan utisak na čitaoca, ali
tu su i nove pesme, one koje se prvi put pojavljuju
na svetlo dana a koje svedoče koliko je pesnik na
svome književnom pohodu bio uspešan, koliko je
napredovao, sazrevao...
Velikih
razlika, kako stilskih, tako i jezičkih, između
„novih“ i „starih“ pesama, na prvi i letimičan
pogled nema, međutim, oni koji sve ove godine prate
književni rad Zorana Raonića, odmah će uočiti kako
je vremenom, pesnik bivao drugačiji, zreliji,
sugestivniji.
„Rani“
Raonić je imao ubedljive i „dovršene“ pesme
prepune životne stvarnosti, emocionalnosti,
duhovnosti i očite namere da se dopadne čitaocu,
gradeći jedan moralni korpus lirskog kodeksa a sve
to uz nesumljivi talenat i pesnički dar kojim ga je
književna muza obdarila, oplemenila i u život
uputila.
Pesme
novijeg datuma ili vreme lirskog „dozrevanja“
Zorana Raonića imaju isti ukus, šmek, boju, obrise i
nameru, samo je pesnička i stilska priča
ubedljivija, sadržajnija i kvalitetnija.
Vremenom pesnik je bivao kompletniji u lirskoj
slici i poruci, davao je više kolora sa manje
prelaza i „kadriranja“, osećanja i stanja junaka,
junakinja, prostora i vremena o kome i na čemu se
gradi piščeva slika i poruka.
Dosledan narativnom, pripovednom stilskom obliku
kazivannja i građenja pesničke slike, Zoran Raonić
pripada retkoj grupi pesnika koji svoje lirsko
delo grade na proznoj osnovi književnog
izražavanja. On u suštini ne peva, on kazuje,
pripoveda i izgovara reči koje više priliče i
pripadaju nekoj bajci, skaski ili pripovesti, nego
sentimentalnoj uspavanci, nedodirima ili
nedoderima, „sjenčenjima“, nenadnim susretima,
geometriji vatre i ko zna čemu sve još.
„Tražeći
Nešto sasvim treće
Pronađoh potkovicu
Konjsku izanđalu
Sa tri pokidana
Klinca „...
SREĆA, str. 45
Dakle,
pesnik je u jednoj neobaveznoj ekskurziji po
starinama umesto nečeg, ne toliko važnog, pronašao
nešto mnogo važnije, dograbio je asocijativni
simbol za sreću. Trenutak imaginarnog potisnuo je
važnost stvarnog, pesnička slika je u pripovednom
obliku dala jednu epsku simboliku a Zoran
nastavlja manirom veštog pripovedača:
„Započe kas
Dječjeg radosnog zova
.....................................
Sretoše me junaci
I darovaše mirom
Sretoše me Cigani
I konja pohvališe“...
Navedena pesma, navedena strana
Zoran
pesničku sliku gradi lako, bez napora, kao da se igra
sa pripovesti koju naizust izgovara, ostavljajući
čitaocu jasnu predstavu o mesnoj, vremenskoj i
geografskoj odrednici događanja radnje o kojoj
govori. Otuda je njegova pesnička slika čista, bez
zatamnjenja, odgonetanja i zanovetanja. Stvari,
događaji, akteri i stanja su stvarni. Imaju svoje
ime, namenu, zvučanje i značenje. Deo su pesničke
uobrazilje pesnika Raonića i kao takve služe
svrsi, čine ubeljive segmente velike
kompozicione celine, što u ukupnoj organizaciji
pesničkog dela imaju svoje posebno mesto i
određenu namenu.
Stih je
slobodan, urban, jednostavan i obično se ne rimuje,
ali time ne gubi na muzikalnosti i eufoničnosti.
Pesnik njime može da kaže sve u jednoj neformalnoj i
neobaveznoj liniji jezičkog i leksičkog zvučanja,
tako što će neke posebnosti naglasiti načinom
iskusnog pevača, pripovedača i naratora lirskog:
„Zvonjava je ruganje
vremenu
A vrijeme igra sa životom onih
Što raskrsnice riješili nijesu
Te ostaje da stanu i odgonetaju
Kako da pred pametne izađu
Kad ni lude razumjeti ne mogu“...
NA RASKRŠĆU LUDENBURGA, str. 83
Zoran
Raonić spada u onu grupu pesnika koji se uporno
nameću životnim temama, filozofijom života,
umešnosti življenja u etno tradiciji i savremenoj
duševnosti, skorojevićkoj sublimaciji, etičkim
korelativima i novim pravilima igara na koje još
nismo svikli a koji uzimaju danak naše
neodlučnosti i ravnodušnosti.
„Kad su popu naše krvi
i vjere
Kazali: ’Daj pope ruku’
Utopljenik je pružio nije
Jer je znao samo značenje
Riječi: – Na pope, na –
Takva je navika naša
I tako bar priča kaže“...
NEDODIRI I NEDODERI, str. 70
Iz tog
ugla, sa tog aspekta, uspeo je približiti nam i
oživotvoriti jedno ukorenjeno ponašanje našeg
naciona, sredine i okoline što žuri ka nečemu
nepoznatome a da još nije ovladala osnovnim
načelima svoje tradicije, korelacije i vlastite
definicije postojanja. Otuda Zoran u navedenoj
pesmi, lakonski zaključuje:
„A sve je počelo davno
Jako, jako davno
Kada se topila ljudskost
I kad se niko ne nađe
Da joj pruži ruku“...
Odan
tradiciji u prapočetku stvari, smislu postojanja vatre,
Raonić, poput Miljkovića i drugih velikih pesnika sa
slovenskom vokacijom, nije odoleo ovom drevnom izazovu.
Priča o
vatri ima sva epska svojstva u lirskom duhu. Zoran pesničku
sliku gradi stojećom reči u prazničnom ruhu. Anatemiše je i
totemiše, štuje i vrednuje, daje joj važnost i uvažava je
onoliko, koliko je moćna njegova metafora, igra poređenja,
prideva i stilskih figura...
„Ne daj da se ugasi
vatra
Koju praoci uokviriše
Na čelu uzornog lika
Sopstveni žar razgrći
U iskri rane suze svoje
Vatre svog zahuktalog bila
Raspiri u sopstveni dah“...
ZAVJET, str. 180
Inače,
vatrene cikluse imali smo prilike iščitavati u
ranijim Zoranovim pesničkim knjigama i svaki put
su imale dovoljno snage da impresioniraju
čitaoca svojom zrelinom i „težinom“ poruke koju
su sobom nosile.
„Oko
pjesme“, odistinski je vredna i važna lirska
tvorevina pesnika Zorana Raonića, dovoljno nova
da se mora iščitavati, dovoljno znana da se treba
poštovati a opet, sretno objedinjena iz nekoliko
celina da predstavlja odličan izbor priređivača i
izdavača.
Zoran
Raonić nije nepoznat pesnik na širokim prostorima
srpskog govornog područja. Naprotiv, nagrađivan je
i prevođen a neke njegove pesme žive u lirskim
predvečerjima i lagano ulaze u besmrtnost. Ne
vidim razloga da ova, nova, izabrana poezija ne
bude među nagrađenima i među laureatima, gde je
oduvek i pripadala.
nazad
|