|
O knjigama
Nenad Grujičić
UZRASLI BEOČUG PESNIČKOG JEZIKA (Ivan Lalović:
Slovo pretka. „Brankovo kolo”, Sremski Karlovci 2009)
|
Nova
knjiga Ivana Lalovića, Slovo pretka,
najjače je njegovo pesničko ostvarenje.
Besprekorno uređenog stilsko-jezičkog izraza, u
receptu pisanja koje ne priznaje reč viška, u
sublimisanoj slici pesničke energije i
kultivisanog zamaha talenta, knjiga Slovo
pretka predstavlja vrhunsko majstorstvo stiha.
Ima
nešto od iskonske duhovne bistrine u pesmama Ivana
Lalovića, nešto od urođene potrebe da čistim
jezikom i netaknutim prizorima venčava pesmu.
Njegova leksika je u živim šumorima neisušenih
izvora maternje melodije, sva u čaranju prvinama
svetlosti i zvukova pronađenih reči. Međutim, Ivan
Lalović ide dalje, ne zadržava se na osvojenom
stepenu pesničkog umeća: on u svakom trenutku
izražava svest o postignutom, o pesmi i jeziku, o
emociji, o ljudskom i prolaznom, on ima odbrambeni
stav naspram nabujalih slojeva podsvesnog.
Stvaranje izvesne distance spram prirođenih
darova čini ovoga pesnika zrelim i nepredvidivim.
Lalovićevo lirsko Ja izloženo je
svakovrsnim preispitivanjima, slavljenju i
poruzi, ushitu i lomu, ali uvek u posvećeničkom
osećanju poetske misije. Subjekt ove poezije
stalno je na oprezu od samoga sebe, u stalnoj
potrebi da palacne autoironijom i prigovorom da
bi na ovome svetu stvari mogle mnogo bolje da
funkcionišu sa pesničkim alatima u rukama, u
jeziku i svakodnevnoj komunikaciji. Ali, eto kad
je već tako, kad se zadesio među oguglalim ljudima i
njihovim pomodnim ograničenostima, u tokovima
vremena i civilizacije od kojih se ne može uteći,
Lalović neprestano poseže za grotesknim
prelivima pesničkog jezika i sveta vapeći, pri
tom, za svetlom pevanije koja bridi u arhetipskim
znacima i nikad prevaziđenim slojevima mitskog.
Kao
svaki pravi pesnik, i Lalović voli da preispita
nameru da se poezijom objasni svet. Uspevajući,
pak, da odbrani poeziju od potrošenih „tumača” i
netalenata, on se podsmehuje mehanizmima javnog
delanja i činima spisateljske profesije
superiorno ukazujući na već zacrnčeni nakot
književne birokratije: „Piši, piši, škrabalo,/ ne
odustaj slavljeniče,/ ni svog tumača ne puštaj/ iz
tog lavirinta”.
Spram
zemnog kala i prolazne pene uspeha, u životu
nabreklom do pucanja od neprekidnih iskušenja i
grehova, Lalović oduhovljuje svoj pesnički vidik
i, poznánjem poete vatesa, zaziva Boga:
„Ne daj Gospode,/ ti što u nama prebivaš/ raznolik i
prek,/ da voda odnese rane,/ jer šta će nas
opominjati/ u sutonskim šetnjama,/ šta će nas
pecnuti/ dok stavljamo kravatu/ u prazna jutra.”
Posle
niza od sedam knjiga, počev od ostvarene prve
Skrovište (1997), preko ostalih sa izraženim
pesničkim nervom i smislom za artikulaciju
umetničke vrednosti jezika (uključujući i dve
objavljene u Brankovom kolu, I na nebu i na
zemlji i Stara barka), Ivan Lalović
se formirao u izuzetnu poetsku ličnost u autora sa
osobenim stvaralačkim pečatom. „Došlo je vreme/ da
glasno progovorim,/ da se konačno predstavim”, peva
pesnik na početku najnovije knjige kao da je prva.
Nema sumnje, savremena poezija Slovom pretka
dobija novi uzrasli lirski beočug na tragu
najboljih predstavnika srpskog pesničkog jezika.
nazad
|