|
O knjigama
Bojana Stojanović Pantović
TAMNO OKO ULICE (Jovanka Stojčinović-Nikolić:
Tamno oko ulice, „UKRS“, Banja Luka, 2009)
|
Dvanaesta po redu zbirka Jovanke
Stojčinović-Nikolić uključuje se i u mnogome
rekapitulira neke od osnovnih poetičkih,
tematskih i stilskih ishodišta koje je pesnikinja
realizovala u svojim zbirkama, osobito od
sredine devedesetih godina do danas, ali i
posebno izoštrava pojedine motive, stilske
postupke i svekolike egzistencijalne doživljaje
u jednom novom trenutku i životnom dobu. Čitajući
neke od prethodnih njenih knjiga, stekla sam utisak
da se ova pesnikinja u mnogo čemu razlikuje ne samo
od pojedinih autora sa prostora Republike Srpske,
već i iz Srbije, u kontekstu preovlađujućih, i da
tako kažem poželjnih, preovlađujućih tendencija
u savremenom srpskom pesništvu. Izvesna inercija,
ali i očita pristrasnost koja već godinama vlada na
našoj pesničkoj sceni (sistem nagrađivanja,
neprepoznavanje mladih talenata, kao i
zapostavljenih pesnika, nedovoljna hrabrost za
afirmisanje inovacije), u mnogome posledica je
svesnog gušenja književne kritike u većini medija
i ukidanje brojnih književnih časopisa.
Već na
prvi pogled zapaža se da je motiv/topos svetlosti u
najširem mogućem smislu tematski i smisaoni
podsticaj ove poezije, sa svim onim značenjima koji
ukazuju na njegove različite modalitete,
psihološke i slikovne artikulacije, odnosno
oblike, kako glasi i naslov autorkine zbirke iz
2006. Ali to nije područje čiste, nepatvorene
svetlosti koja isključuje mrak, tamu, nebiće,
odsustvo, ili je naprosto njima suprotstavljena.
Ona je uvek paradoksalno i katkada gotovo
oksimoronski povezana sa svojim naličjem,
njegovo drugo lice i senka, kao i obratno. Bilo da se
uz nju uvek motivski vezuje sunce kao ključni mitski
solarni simbol, ili sijalica, zvezda, suncokret,
zlato, sve ono, dakle, što u sebi sadrži potvrdu
postojanja, smisla, ozarenja, metafizičke
izvesnosti, odnosno beskonačne božanske ljubavi,
kao da nastaje, rađa se i preobražava iz one
zaklonjene, nevidljive tačke koju nazivamo tamom
i mrakom.
Plotinovskim jezikom rečeno, poetika Jovanke
Stojčinović-Nikolić postulira ono mistično
jedinstvo i harmoniju sveta: „Trčimo preko srče
u mrak po sunce“ („Vatrena noć“) ili u pesmi „Za
svjetlošću“: Koliko god da smo / U kretnji za
Svjetlošću / Toliko nas omrklina noći / Sustiže / U
bijele niti strepnje / Upredamo Crni konac dana /
Dok kudjelju riječi / U čvrstom predivu / Ne
stišamo“. Ovde se jezik i reči takođe
doživljavaju kao deo neprekinutog zanosa koji se
javlja na granici dana i noći, sna i jave, slično kao
kod Kostića. Nalazimo i stihove u duhu
Miljkovićeve gnomske stilistike: „Pad je svjetlost
u / Ustajanju skrivena“ („Do svjetlosti stići“).
Čitav jedan ciklus „Po mjeri svjetlosti“ sadrži
pesme sa naslovima u kojima dominiraju sintagme
sa ovom ključnom rečju: Otisak svtjetlosti,
Mjera svjetlosti, Bijela svjetlost,
Razdaljina (u) svjetlosti, itd.
U tom
smislu, snažna vizuelna i jezička imaginacija
pesnikinje uvek se razliva oko motiva svetlosti,
dok se u okviru ove mitske matrice mogu razaznati
veoma prepoznatljivi tematski slojevi. U prvom
redu porodična i zavičajna istorija, koja često
dobija naznake poetske hronike, memoara ili
dnevnika, uz naglašenu osećajnost reminiscencije
i ispovesti, kao i dnevničke zabeleške ili
alegorijsko-parabolične pesme različitog
značenja, koje možemo vezati za kolektivnu
nacionalnu sudbinu u jednom dužem vremenskom
luku, ali i u aktuelnoj situaciji sveopšte
pometnje, krize morala i svesti, krize elementarne
ljudske komunikacije.
Jedan
broj pesama, takođe, odnosi se na preispitivanje
pesničkog čina i statusa pevanja kao takvog, kako
iz intimne perspektive, tako i na planu društvene
verifikacije toga statusa. Ljubavne teme,
nostalgija, rastanci, sećanja i sveopšte osećanje
prolaznosti života, mladosti i snage, pripadaju
izrazito lirskom registru ove pesnikinje, kao i
pesme posvete pojedinim umetnicima, javnim
ličnostima i bliskim ljudima.
Konačno, u ovoj poslednjoj zbirci postoje pesme,
osobito u 3. i 4. ciklusu, u kojima je veristički
opis iskustvene stvarnosti jednostavan i sveden, a
pesničko ja pojavljuje se kao registrator
pojedinih utisaka koji se prelamaju u ključnim
trenucima epifanije, otkrovenja nečeg
simboličkog i metafizičkog. Težnja ka
univerzalnosti opet se vezuje za ishodišne
arhetipove svetlosti i tame (npr. „Svjetlost“,
pogotovo u ciklusu „Da niko ne iziđe
neosvijetljen“). Uz njih se naporedo oblikuju i
drugi značajni motivi: vreme i prostor iz kojeg se
artikuliše pesnički prizor ili slika, i priziva
podsvesni ili zaboravljeni sadržaj; tzv. svetlost
rukopisa, poetika pisma, telesno i duševno
udvajanje, ali i stapanje u ljubavnoj poeziji („Niz
ulicu tjela“), ka i motivi izrečenog i prećutanog
u muško-ženskim odnosima.
Samosvojne su i pesme čija je tema svet predmeta i
predmetnosti, svakodnevnih situacija („Odziv“,
„Sjećanje“, „Lišće“, „Oktobar“), sa kojima
pesnikinja bivstvuje i beleži njihove sićušne
pokrete, izoštravajući percepciju napuklina. A
ujedno evocira odsutne, umrle, pobijene, ono što je
nesavladano i još uvek prisutno u sećanju, a samim
tim sačuvano u najnovijoj zbirci Jovanke
Stojčinović-Nikolić.
nazad
|