|
O knjigama
Slobodan Rakitić
SUŠTINE I NE-SUŠTINE
U TRAGANJU 3A KNJIGOM
ŽIVOTA I SMRTI
|
(Predrag Bogdanović Ci: Trube i pečati. „Raška škola”, Beograd, 2010)
|
Posle
više od deset godina Predrag Bogdanović Ci
oglašava se novom knjigom pesama: Trube i pečati.
Očigledno da je pred nama knjiga složene
strukture i slojevitih značenja, gusta po obilju
reminiscencija, na kojoj je pesnik dugo radio,
pridajući posebnu važnost njenoj kompoziciji i
organizaciji ciklusa i pesama u njima. Hoću da
kažem da ima neke matematičke preciznosti kako u
oblikovnim krugovima knjige „Trube i pečati“ tako
i u njenim značenjskim slojevima. Čini se da je u
njenu osnovu nenametljivo, ali delotvorno,
ugrađeno Otkrivenje Jovanovo, na šta nam sugeriše
njen asocijativni i pun simbolike naslov.
Stavljajući reči „trube“ i „pečati“ u naslov
knjige, Bogdanović je očigledno pošao od njihovih
složenih značenja. Truba je muzički instrument
koji je, između ostalog, služio za obeležavanje
pojedinih važnih životnih trenutaka ili za
najavljivanje istorijskih događaja, a u Svetom
pismu i vaseljenskih zbivanja. U dugoj ljudskoj
povesti, od starih grčkih ratnika, rimskih legija
do naših dana, truba je imala i različite funkcije.
Kod starih Grka truba je upotrebljavana za
usklađivanje marševa u pohodima i mimohodima.
Kod Rimljana služila je ne samo u vojničkim već i u
religijskim ceremonijama. Oglašavala se
prilikom pobedničkih pohoda, na početku i
završetku bitke.
Na
fresko-slikama anđeli su najčešće prikazivani s
trubom, jer su oni Božji glasnici, odnosno
posrednici izmeću Boga i sveta. Objave, poruke,
anđeli trubači, pesnikovo obraćanje anđelima
pesnicima, stvarni i nestvarni događaji, mitovi
preobraženi u povesti i povesti preobražene u
mitove, nepostojeće u stvarnom i nestvarno u
postojećem, prizori sa biblijskim konotacijama,
trube, pečati, starozavetni proroci i
novozavetni apostoli, sveci i grešnici, sve to
Bogdanovićevu knjigu čini izuzetno bogatom
smislovima, asocijativnom i istovremeno i
klasičnom i modernom. Ona je svojevrsni pesnički
pojmovnik.
Još je
značajnija simbolika pečata, počev od drevnih
istočnih civilizacija do modernih haotičnih
vremena. Širok je spektar okolnosti upotrebe
pečata. Vladarske odluke overavaju se pečatom,
što znači da je pečat simbol vlasti i moći. Ono što je
na dokumentu potpis vladara, isto je to i pečat.
Najvažniji ugovori, javni i privatni, potvrđuju
se pečatom. On je simbol tajne, ali i simbol
zakonite pripadnosti nečega nekome.
U Novom
zavetu, posebno u Otkrivenju Jovanovom, pečat se
javlja u različitim kontekstima, pri čemu
simbolika brojeva često ima tajno i nedokučivo
značenje. Za apostola Pavla Korinćani su pečat:
„Ako ljudima i nijesam apostol, ali vama jesam, jer
ste vi pečat mojega apostolstva u Gospodu“
(Poslanica Korinćanima, 9, 2). U glavi 5
Otkrivenja stoji: „Jagnje uzima knjigu sa sedam
pečata“. U glavi 7 govori se o otvaranju prvih šest
pečata, a u glavi 8 o otvaranju sedmog pečata, za
čim slede prve četiri trube i trostruko zlo. U glavi
9 oglašava se peta truba sa prvim zlom i šesta truba
sa drugim zlom, a u glavi 10 pojavljuje se anđeo s
knjigom koju je izneo apostol Jovan. U Otkrivenju
Otac je obeležio svoga Sina pečatom, a to znači da ga
u svoje ime dodeljuje i šalje da ljudima podari
život. Takođe u Otkrivenju (7, 3) Bog obeležava
ljude svojim pečatom, kao i u Knjizi proroka
Jezekilja (9, 4), što znači da pripadaju njemu i da
su pod njegovom zaštitom. Po nekim tumačenjima
„pečat“ dobija značenje krštenja, što opet ukazuje
na novo značenje: da je čovek Božje vlasništvo.
Najzad, iskonski pečat je idealan svet, odnosno
božanska reč, što ukazuje i na platonistički
uticaj.
U
Otkrivenju Jovanovom (glava 5, 1) stoji: „I vidjeh
u desnici onoga što sjeđaše na prijestolu knjigu
napisanu iznutra i spolja, zapečaćenu sa sedam
pečata“, što samo čini ovaj simbol, koji Bogdanović
uzima za duhovnu vertikalu svoje nove pesničke
zbirke, još tajanstvenijim i nedokučivijim. Ne
može se protumačiti simbolika ove slike bez
određenog značenja same knjige (knjige sudbine,
odnosno božanskog zaveta). Jedno od mogućih
značenja ove simbolike jeste da je „knjigu sa sedam
pečata“ zapečatio sam Bog, i da je može otpečatiti
samo biće koje poseduje božansku vlast, a to je
jagnje, odnosno Isus Hristos.
U Starom
zavetu, u Pesmi nad pesmama (8, 6–7) zaručnik se
obraća svojoj ljubljenoj:
Stavi me kao znak
na srce,
kao pečat na svoju ruku,
jer ljubav je jaka kao smrt,
a ljubomora tvrda kao grob.
Žar je njezin kao žar vatre
i plamena Jehovina.
Mnoge vode ne mogu ugasiti ljubav
niti je reka potopiti.
Pet
ciklusa Bogdanovićeve knjige mogu se smatrati i
kao pet krugova, ili svaki krug kao posebna knjiga, i
otuda „Trube i pečati“ ostavljaju utisak
svojevrsnog lirskog petoknjižja. Svaki od ovih
krugova je tematsko-motivski dosledno oblikovan i
stilski osoben.
Prvi od
pet ciklusa počinje citatom iz Starog zaveta, iz
Knjige proroka Jezekilja (glava 2, stihovi 8, 9,
10). Isti citat nahodi se i u Otkrivenju. Već tim
citatom, u kome apostrofirana knjiga – „ispisana
iznutra i spolja“ – Bogdanović je ne samo
nagovestio nego i sugerisao tematsko-motivski i
značenjski prostor svog rukopisa, uspostavljajući
čvrstu vezu izmeću Starog i Novog zaveta, odnosno
Knjige proroka Jezekilja i Otkrivenja Jovanovog.
Bog daje proroku da pojede jednu knjigu, koja, kako
stoji u trećem stihu, „bješe mi u ustima slatka kao
med“. Bogdanovićeva knjiga života u stvari je
„knjiga sa sedam pečata“ iz Otkrivenja, koju uzima
jagnje, odnosno Onaj koji sedi na prestolu.
Iako je
pojam knjige, u kontekstu nove Bogdanovićeve
zbirke, supstitut za svet, čini se da je sam život,
podjednako vidljiv i nevidljiv, očigledan i
tajanstven, sedište njegovog speva Trube i pečati.
Zaista, u prvoj pesmi prvog ciklusa („I videh
knjigu”), govori se o knjizi koja je „čuvar reči”,
odnosno „čuvar života”. Možda i čuvar sveta. Ili je,
pak, ona sama sobom svet, jer sadrži sve ptice,
insekte, glasove, zvuke talasa i granja, reči
slikara, pisaca i istraživača, ali i imena ubica,
silnika, sanjara rata. Zato Bogdanović,
nabrajajući njena svojstva, takvu krilatu knjigu
uzdiže do simbola, ukazujući da je njen stvarni
naslov (odnosno ime) „čuvar reči”, „harmonija
vasione”, „istina”, ali i „neistina” i „nevera”.
Najzad, ime te knjige, koja simbolizuje totalitet
života, jeste i „zaborav istorije, mladosti, skok
srca u ništavilo”.
Pevajući o knjizi života, koja je neka vrsta
Nojeve barke, Bogdanović naznačuje koordinate –
značenjske, idejne, estetske, filozofske, pre svega
pesničke – zbirke Trube i pečati. Njeno „otvaranje”
i „listanje” nalikuje penjanju uz duhovne
lestvice ili silazak duboko „po zakopano blago”.
Knjiga Trube i pečati ima svoje istorijske i
metafizičke vertikale ali i svoje
horiziontalno prostiranje. Svaki od pet njenih
ciklusa ponaosob poseduje
vertikalno-horizontalni sistem, na šta nas upućuju
i njihovi naslovi: „Perspektiva ikone ”,
„Lomljenje pečata”, „Cvetovi paprati”, „Anđeli
trubači”, „Stare fo-tografije”.
Prvi,
drugi i četvrti ciklus imaju biblijske
konotacije, treći i peti prostiru se od
istorijskog do savremenog diskursa. To se naročito
odnosi na pesme koje korespondiraju sa drugim
pesnicima, anđelima-trubačima (Petrarka,
Leopardi, Bodler, Ezra Paund, Ivo Andrić, Laza
Kostić, Dis, Bojić, Šantić, Rakić, Desanka
Maksimović). Njihov izbor je i svojevrsni izbor po
srodnosti, ali i po različitosti.
Slikovitost je odlika ne samo prvog ciklusa već
čitave Bogdanovićeve knjige. Pesma posvećena
Katarini Ivanović u prvom i Miliću od Mačve u
završnom ciklusu čine jedan zvezdani krug.
Izrazita je slikovitost u pesmama o Milici
Stojadinović Srpkinji i Mrtvoj prirodi sa pticom
Katarine Ivanović. U završnoj pesmi prvoga
ciklusa „Kiše rađaju ritmove” pojavljuju se
skulpture Henrija Mura i Brankusija. O jedinstvu i
celini prirode, odnosno sveta, kazuje završna
strofa pesme:
Sve u
prirodi govori jedan jezik, samo ljudi to ne vide,
samo ljudi to ne vide.
U
pesmama sa nacionalnom tematikom, u kojima
uočavamo Bogdanovićev odnos prema nacionalnoj
istoriji i drami srpskog naroda nema ničeg
ilustrativnog. Kosovska drama ima značajno mesto u
njegovoj knjizi („Mladen Mirić na nebu Metohije
kopira freske Bogorodice Ljeviške”, „Vampir nad
Svetim Arhangelima”), ali i mnogi drugi dogaćaji
bez kojih se ovako koncipirana knjiga ne može
zamisliti.
U
ciklusu „Lomljenje pečata” Bogdanović koristi
teme iz mitologije i folklora („Kum zmija Slepić”,
„Crna košulja labud-devojke”, „Poći, Ljeljo, na
vodu, na Tisu”), i slovenske prošlosti („Ponesi
klepetušu gubavca, Ćirilo”), iz nacionalne
povesti („Molitva monaha Simeona u mirjanstvu
Stefana Nemanje Hristu Mladencu pred upokojenje u
Hilandaru”, „Noćne trke despotice Jerine”).
Reminiscencije na starozavetne teme („Skreni
brod, Noje, sa planine Ararat”), antičke teme
(„Čekajući Odiseja”), novozavetne ličnosti i
brojni citati ili aluzije na pojedine dogaćaje iz
Biblije čine Bogdanovićevu knjigu pesama knjigom
sinteze. Hristova „dela ljubavi” i njegove
„poruke ljubavi” su, posle svih poraza i gubitaka
– u vertikali ljudske povesti – u stvari izraz
pobede Spasitelja. Kada se čini da je sve
izgubljeno, otvara se nada, koju upravo
simbolizuju „dela ljubavi” Isusa Hrista.
Bogdanovićeva pesnička zbirka Trube i pečati
obuhvata drevne ali i sasvim savremene i aktuelne
teme i ličnosti, svetske kao i srp-ske („Faeton
Nikita Stanesku”, „Alen Ginzberg dubi na glavi u
salo-nu Udruženja književnika Srbije”, „Poslednji
razgovor Joana Flore i Vaska Pope”, „Razgovor dva
anđela Viljema Šekspira i Nikole Kolje-vića”,
„Krčazi Milića od Mačve” i druge pesme). U pojedinim
pes-mama Bogdanović se direktno obraća pesnicima
srpske pesničke tra-dicije („Treba opravdati reč,
Miloše Crnjanski”, „Slutim to je tvoj san, Lazo
Kostiću”). Svaka pesma ima svoju „priču”. Pa ipak, ma
o če-mu da peva, Bogdanović se uvek vraća ključnoj
temi: knjizi života. U svemu o čemu peva, on vidi
traganje za knjigom života, odnosno za knji-gom nad
knjigama
Pesnici u polju
Armagedonu
među vojskama, knjigu života traže.
A ona među nebeskim cvetovima
što hiljade života odnose u trenu.
(„Aleksa Šantić i Milan Rakić u polju”)
Brojne
su reminiscencije na ratove u Hrvatskoj, Bosni i
Hercegovini, na Kosovu i Metohiji. Pesma
„Romansero Đure Rnjka” je paradigma za stradanje
Srba u Hrvatskoj, 1995, kao što su to i pesme o smrti
na sarajevskom mostu, o granatiranju srpskih Vraca
i o smrti pesnika Jakova Jurišića. Pesma „Most kod
Lozna” gotovo fotografski dočarava posledice
bombardovanja Srbije 1999. Tematsko-motivski i
diskurzivni raspon u ciklusu „Cvetovi paprati”
zaista je zadivljujući: od slovenskih,
metohijskih, kosovskih, biblijskih do istorijskih i
savremenih tema istovremeno („Delfski projekat
Meline Merkuri”). Zamisao Bogdanovićeva je da
obuhvati celinu sveta u svoj različitosti,
složenosti i disperziji. Tragajući za tom knjigom
nad knjigama Bogdanović je u stvari tragao za
suštinom ljudskog postojanja, ali i za smislom
pesničke umetnosti
nazad
|