|
O knjigama
Milica Jeftimijević Lilić
OD STVARNOG DO MOGUĆEG
(Stojka Đorđević: Fioka, „Kulturno-prosvetna zajednica Srbije“, Beograd, 2010)
Kulturno-prosvetna zajednica se nedavno okušala
kao izdavač i to onaj koji otvara vrata
početnicima, mladim stvaraocima koji tek treba da
se potvrde, što je za svaku pohvalu.
Prvenac
Stojke Đorđević Fioka, štampan kao prva
knjiga u ediciji „Zlatna nit“, roman je koji spada u
tzv. stvarnosnu prozu jer za temu ima slikanje
urbanog savremenog miljea u kojem se dešavaju
krupne promene koje menjaju pojedince, utiču na
raslojavanje društva, raspadanje brakova,
prijateljstava.
Postojeća stvarnost je uvek inspirisala na
stvaralaštvo i mnogi teoretičari su se njome
bavili kao fenomenom koji inicira umetnost ili
biva obuhvatan umetnošću. No, budući da ona vrlo
direktno utiče na unutrašnji svet čoveka, ona ga
shodno tom uticaju menja, oblikuje ili deformiše
kada počinje suviše da pritiska čoveka koji je
emocionalno biće i počesto posrće pod teretom
okolnosti koje od njega traže racionalno
postupanje i odsustvo emocija.
Slike iz
sveta koji je oko nas, prenose se u stvaralaštvo, ali
i postojeće ideje kojima se rukovodi određeno
društvo bivaju tema u literaturi ili drugim
umetnostima. Pored toga, mnogi stvaraoci nastoje
da problematizuju odnos stvarnosti i društva,
odnos pojedinca i društvene stvarnosti, da
sagledaju posledice tog odnosa i izbliza zavire
u njihovu interakciju.
Umetnik
kao misaono i emocionalno biće takođe učestvuje
u toj stvarnosti i ima određeni stav. Pristajući da
se njome bavi posredstvom umetnosti, on iskazuje
aktivan odnos, a stav mu je najčešće kritički, što je
prisutno i u romanu Stojke Đorđević koja svojom
knjigom „pokriva“ mutni trnazicioni period u
svojoj zemlji baveći se uglavnom uspešnim ljudima sa
karijerom i pokazujući kako sve to u jednom
momentu biva dovedeno u pitanje novim
nepredvidivim tokovima života.
Iz
pozicije svezanajućeg naratora, autorka otkriva
unutrašnji svet svojih junaka koji nastoje da
uprkos spoljašnjih pritisaka proisteklih iz
perioda tranzicije ostanu ono što jesu.To,
međutim, ima cenu.
Stojka
Đorđević je roman kocipirala kao trodelnu
strukturu u kojoj se život glavne junakinje Ane,
koja je psiholog, sagledava iz više uglova. Prva
celina je Anin svet bezbrižnosti, druga,
Udaljavanje i treća, Fioka.
Na
primeru jedne uspešne porodice, autorka pokazuje
kako stihija koja je pokrila društvo polako osvaja
i ono što je najtvrđi stub drštva, porodicu i preti
da je uništi. Bračni parovi, koji su u nekim
stabilnijim vremenima uspevali da odgovore
društvenim obavezama a da ih to ne potroši sasvim,
stizali su da se posvete jedno drugom i da
pripadaju i prijateljima. Sada u novonastalim
okolnostima u kojima se mora mnogo više raditi
kako bi se opstalo, dolazi do rastrojstva,
udaljavanja od prijatelja i svakako od najbližih.
Da bi
dočarala te promene autorka je naslikala dramu
svake ličnosti ponaosob, iako ih je na početku
predstavila kao stabilne i uspešne.
Ana,
glavna junakinja ove povesti je vispreni psiholog
koji se svim žarom predaje profesiji, ali i voljena
supruga, dobra majka i prijateljica. Budući da se
radnja romana odvija u prvim decenijama dvadeset
prvog stoleća, kada su sve pošasti novog svetskog
poretka već stigle u glavni grad naše sankcijama i
ratovima osiromašene zemlje, ona se suočava sa
posttraumatskim posledicama svojih pacijenata
čineći sve što može da umanji njihove patnje, te će
zbog povećanog obima posla povremeno početi i da
zapostavlja porodične obaveze,
S druge
strane, njen suprug Miloš, koji je uplovio u vode
biznisa, otkriva da su se pravila igre u poslovnom
svetu promenila i da ko hoće da opstane, mora
igrati nečasno.U velikoj unutrašnjoj borbi, da li
pustiti druge da te pregaze ili ćeš i sam biti onaj ko
gazi, on odlučuje da se ne da. Promenjene okolnosti
su učinile da se fer odnosi i prijateljstva
raspršuju i nestaju, da samo vlada surovi zakon
interesa. Kao pretećeg konkurenta na tenderu za
„firmu snova“, prate mu sina u nameri da ga zaplaše.
Čitav niz akcija Miloš će preduzeti u nameri da
osigura posao koji donosi profit i porodicu do
koje mu je neobično stalo. To je glavna ideja, koju
autorka nastoji da realizuje ovim romanom,
očuvanje porodice, ljubavi i onih vrednosti koje
su nematerijalne, ali bitne za duhovni opstanak
bića.
Iiako
siže pomalo deluje neubedljivo, jer kod jednog
stabilnog braka dolazi do potpunog otuđenja koje
nije motivisano uzročnim posledicama i do
razvoda bez susreta supružnika. Međutim, u
završnom poglavlju romana sledi obrt u kojem se
supružnici susreću i razjašnjavaju nesporazume.
Razvod je bio samo paravan da bi se porodica
sačuvala od mogućih ucena i pretnji.
Preko
dve junakinje, devojke sa Kosova i Metohije i
rođake iz Hrvatske obuhvata se čitava drama
srpskog naroda koji je stradao u ovim sredinama.
Posledica tih događaja su pokušaji mlade osobe da
zaštiti bolesnu majku i maloletnu braću te srlja u
nedostojan život iz kojeg se posle ne može
iščupati, a rođaka iz Hrvatske ima važnu ulogu u
konsolidovanju porodičnih odnosa.
U osnovi
pripovedačkog postupka Stojke Đorđević kao da
stoji poetičko načelo koje je formulisao sjajan
pripovedač i romanopisac Danilo Nikolić, da
pripovedanje treba započeti jednostavnim stilom
a težiti neobičnom raspletu, što je rezultiralo
potpuno neočekivanim ishodom naracije i pobilo
sumnje u neuverljivi siže, jer je autorka
„opravdala“ sve postupke likova i idejno
zaokružila svoju glavnu zamisao, očuvanje
porodice i ljubavi prema supruzi.
Na ovaj
način ona zapravo demonstrira svoje konstruktivno
umeće i rešenost da svoju ideju „odene“ adekvatnom
formom podižući svoje pripovedanje na rang
simboličkog govora, u kojem se čovekov život u
okviru savremenog doba može posmatrati u svetlu
zloupotreba pozicija, „arhiviranja“
pojedinačnih sudbina i kontrolisanja od strane
centara moći.
S druge
strane, roman Fioka je i apoteoza ljubavi
koja opstaje uprkos iskušenjima i pokazuje da
čovek koji voli ima hrabrosti da se izbori za
voljenu ženu i da se ceo posveti ostvarenju
zajedničkog sna.
Jedna od
važnih tema ovog dela je i prijateljstvo, lepota
poverenja i prepoznavanja sebe u drugom. Ana i
Minja, kao nosioci različitih životnih stavova i
sudbina, do kraja ostaju odane mladalačkom
prijateljstvu uprkos svim nepovoljnim iskustvima
sa ljudima oko njih koje su tranzicione promene
oblikovale i menjale.
U
jednostavnom i slikovitom pripovedanju punom
simboličkih nagoveštaja Stojka Đorđević slika sve
slojeve društva koji su ogrezli u korupciji i
nemoralu, otkrivajući da od toga nije imuna ni
medicina ni nauka.
U vrlo
složenom postupku građenja sižea autorka je u prvi
plan stavila ideje humanosti, ljubavi i
prijateljstva nastojeći da svoje junake usmeri u
pravcu njihovog ostvarivanja i ponudila je jedan
izrazito etički model ponašanja.
Iako
povremeno izgleda da je nemoguće ispuniti ih, svi
se na kraju potvrđuju kao njihovi promoteri, jer su
iz mnoštva korumpiranih i zlih i izabrani da ih
potvrde i da sačuvaju jedni druge uprkos svemu.
Možda je
oblik hepy enda neuobičajen u savremenoj
literaturi, ali bajkovit kraj svakako izaziva
izvsenu empatiju a ona vodi katarzi i pravom
duhovnom ugođaju što roman Fioka čini
prijemčivim i pamtljivim, a to je najbolja potvrda
mladom autoru koji je tek započeo svoju
književničku avanturu.
nazad
|