|
O knjigama
Tomislav Milošević
SVET U KOME SE ČUJU GLASOVI
I PLAMSAJU VATRE
(Dejan Bogojević, Skica za portret jednog sveta. „Alma“, Beograd, 2010)
|
Dejan
Bogojević, pisac svih žanrova koji postoje u
pisanoj literaturi ili će tek postojati, živi u
jednoj velikoj a sasvim neobičnoj pesničkoj
galaksiji, univerzumu večnog plamena vatre i
oneobičenih glasova. To je svet jednog altruiste,
intelektualca čije intelektualne sposobnosti
nisu samo „overene“ papirima u obliku diploma. On
svoju ingenioznost svakodnevno ovaploćuje
delima. Tako je nastala još jedna knjiga (teško bi
se bez brojanja moglo reći koja po redu, a brojanje
samo po sebi nije presudno u ovakvim
predstavljanjima). I naravno, ona je samo skica
za portret jednog sveta koji prevazilazi
granice običnih saznanja o piscima takvog
prosedea. I samo skica njegovog širokog i
univerzalnog opusa stvaralačke vokacije. U
recenziji jednog od retkih analitičara
istraživača, mr Dušana Stojkovića se ukazuje: da
je veoma teško hvatati se u koštac sa prozom ili
poezijom ovog vanserijskog pisca čije su i pesme i
priče, ne samo najviši nivo postmoderne, već su one
i futurističke u pravcu koji pisac već trasira, a
oni koji takođe traže put ka novom u svekolikoj
književnosti, stidljivo ga prate ili čekaju da
vide dokle će stići ili blesnuti odjek njegove
stvaralačke refleksije (parafrazirano iz
konteksta opšteg viđenja D. Stojkovića). Čitajući
antologiju kratkih mini priča kojima se dr Đorđe
Otašević u kući „Alma“ bavi već duže vreme i
predstavlja relevantnog činioca u tom smislu, znam
da skoro nije imao takvih priča, sušte prozne
inovacije, koje ne bismo mogli odmah precizno da
smestimo u određeni ram. Inače, kratka priča
polako već nalazi mesto u istoriji književnosti,
mada je još uvek teško definisati granicu između
nje i poezije, odnosno pesme u prozi. „Umetnost
pisanja je umetnost skraćivanja“ veli A. P. Čehov.
Od njega inače započinje ozbiljnije bavljenje
kratkim pričama koje se razlikuju od onih Poa ili
Mopasana. Rodonačelnik kratke kratke priče u nas
je David Albahari, Zemunac koji trenutno živi i
piše u Kanadi. U naslovima priča D. Bogojevića
već su involvirane metafore, poetske slike koje
se otvaraju, a u njima su široke mogućnosti dalje
vizuelizacije, za svakoga po nešto. „Prozirni
kapci otvorenih školjki“. Glavni junaci njegovih
priča su nevidljivi (može to biti i On), a narator
(mada ga je teško tako nazvati jer je takvo
imenovanje imanentno stereotipnoj, ponajviše
realističkoj prozi ili onoj turbo bla-bla) kao
demijurg vlada u maštovitoj, kondenzovanoj priči
bojama jednog vrsnog pisca i slikara. „Tone
lokomotiva kroz noć / bez jarbola / kroz krik
razbarušenih hodnika / objašnjava formu“/. (Ozvučeni
snovi straha). Da je M. Pavić rođen pre
Bogojevića, rekao bih da je ponešto naučio od
njega. Teško je pronaći paralelizam i među našim
domaćim piscima, bez obzira na vokaciju. U prozi
D. Bogojevića čuje se i poezija, i obratno. To je
jedan zbir koherentnosti u svim sferama pisane
književnosti, možda umetnosti u širem smislu i, da
biste mu se približili makar malo, morate
poznavati njegov celokupni opus. (Moj osećaj je da
sam na samom startu!). Za Bogojevića je stereotipna
naracija ne samo dekadencija, ona je sasvim iza
njegove „vidikove linije“, a izlazi novo
stvaralačko ozarenje na krilima „zmaja“ koji je
negde u pećini prošlosti čekao da se budućnost u
novom liku javi. „Ima slobodan um“ je
autobiografska reminiscencija u trećem licu, ali
nije bitno „lice“, bitna je suština, a ona je u
slobodnom umu odakle izbijaju nanosi reči, gejzir
koji izbacuje na površinu bujicu reči bogatih
kvalitetnim „mineralima“. Naravno, minerali su
samo paradigma, asocijacija za obogaćene
sintagme. On je Gospodar koji određuje vreme,
mesto i način... U „pećini sebe“ dugo je bio
zatvoren, sve dok se nije „rodio“ i odmah potražio
utočište u bajci literarnaja žizn. Skica ili bolje
reći skice su meditativne epizode piščeve
vizuelizacije, ali „ako kažem da je kamenje plavo,
to je zato što je plavo odgovarajuća reč, verujte
mi“ (Gistav Flober). Bez sumnje to je piščev albedo, a
to može biti sve: odnos prema bićima, stvarima,
pojavama, stanjima u vidu autogledanja,
raspoloženjima... To su i osnovne refleksije D.
Bogojevića, kako u poeziji tako i u prozi, a obe
su kod njega bliske sestre, skoro bliznakinje. „Dugo
je bio zatvoren. Nisu mu dali da slika, pa je slike
čuvao duboko u sebi, verujući da će uspeti da ih,
sačuvane, prenese na platno“. (U pećini
sebe). Bogojević maštovito vodi svoje
poetsko-prozne naracije, njihova osnova najviše
inklinira u ličnom. Kako je jednom rekao baš D.
Albahari: „Priča sam ja. Ukoliko ne govori o meni,
ne govori ni o kome. Ukoliko govori o drugom, to
nije priča”. Rekao bih da je to moto i Bogojevićeh
priča, i ne samo njih! Mnoštvo je asocijacija u ovoj
prozi. Priče su tako koncipirane da čitalac može
da vidi šta se nalazi i sa druge strane ogledala, ako
je već na jednoj, prednjoj, pisac sa svojim
intelektualnim Ja, u kome je sabrano znanje iz
više naučnih oblasti. Bez toga bismo imali ispraznu
literaturu (beletristiku), kakve, nažalost,
danas ima i previše. Simetričnost između
intelekta, talenta i šireg obrazovanja i
edukacije, mora da postoji. U tome su naglašene i
opšte vrline ovog pisca, koji i na ovakav način ume
da se smesti u jednoj opštoj konstelaciji pisane
književnosti u nas, koja je prilično uprosečena. On
ima svoj put, ali ne beži iz svog okruženja već,
naprotiv, traži u njemu opipljive vrednosti za svoj
bliski kontakt u ulozi istraživača,
antologičara.
„Počinje san. Nevidljivo cveće prepoznajem po
mirisu, odlažem ga. Sedećemo kraj vode. Meso i krv
i barske zmije... izranjam ka svetlosti. Pesak je
ljubičast. Plivaju senke bez peraja; grimasa
trenutka; spokoj!” (Iz priče „Pesak je ljubičast”). U
toj svekolikoj semantičkoj heterogenosti,
Bogojevićevi prozno-poetski brevijari su
slojevito izmešani: poezija, proza, stihovi uz
kratku formu naracije, epistolarni dodaci... („Na
putu među dalekim mahovinama”, „Vejavica”,
„Vrtoglavica”, ciklus „Kodovi, stripovi,
kadrovi”...). Baveći se dosta drugim, tuđim
rukopisima, dojmio me se ciklus „Razbijanje
forme”. U nekim pričama sam se čak i našao: „Autorska
prava”, „Razbijanje forme”. Ovaj pisac za koga bi
epitet erudite bila najobičnija banalizacija
suštine i forme njegovog ukupnog prosedea, smestio
je u ovu knjigu svoje izabrane literarne vrednosti
najvišeg nivoa, a zašto njegovo mesto nije na
najvišem antologijskom nivou, odgovor je
jednostavan: danas nemamo istraživače u domaćoj
književnosti poput B. Popovića, Džadžića, S.
Lukića, a ukoliko ih i ima (mada ih je se teško ovako
ad hoc setiti), oni su uglavnom „zauzeti” u nekom
klanovskom krugu, u kakvima Bogojevića (a ima ih
još), zbog velike njegove marljivosti nema. Pisac
je fragmentizovao Svet iz svoje perspective i
veoma je uspeo u tome da nam svoje zadate motive
artikuliše „na tanjiru”, sa posebnim ukusom. U
ciklusu „Trag na obali” posebno se izdvajaju:
„Izvori i čaroban dan”, „Ispovesti”, „Gluvonemi
svet”(!), „Stena”… Na kraju knjige, a kako bi
drugačije i mogla da se eksplicira hronologija
jednog velikog piščevog sveta, nalaze se „dramski”
tekstovi, priče sa više književnih dimenzija, sa
zapletima koje pisac zapliće i raspliće pred nama,
oblikovane tako da su dovoljno angažovani i
upečatljivi da nam se dopadnu i da ih upamtimo.
Pisac je dovoljno mlad, plodotvoran i uporan te će
taj nevidljivi „sudija” ili Gospodar „života i
smrti” u afirmativnoj književnosti na nekom Sajmu
talenata morati da ga uoči i nagradi zasluženim
priznanjem. Njegov portret i te kako pripada Svetu o
kome piše, ali i svetovima o kojima drugi pišu.
nazad
|