|
O knjigama
Ivan Despotović
ŽIVETI I UMRETI U ULICI LJUBAVI
(Branko Ćurčić: Živeti i umreti u ulici ljubavi. Elektronsko izdanje „Zavetina“, Beograd, 2009)
Življenje, umiranje i ljubav
sadržani su u naslovu zbirke pripovedaka Branka
Ćurčića. Kao opozicioni elementi života,
poput mržnje i ljubavi, strasti i hladnoće, dobra i
zla. Oni se u ravnici združuju u neki
mistični, nedokučivi mir – kaže nam autor u
prvoj priči, gde crkveni tornjevi postoje kao
putokazi za nebo, dom Boga oca. Kao što je podvučeno
podnaslovom, ovo je ispovest o jednom gradu,
običajima, na početku 21. veka, ali se već u naslovu
knjige oseća vanvremenost onoga o čemu se
pripoveda. I sve je tu sadržano, u ravnici; Bog,
ljudi: korumpirani, dobri, bogati, siromašni,
političari, pa i sam Umetnik. O toj
stvarnosti može se napraviti jedino ispovest. Ta
zbilja se na prvi pogled mora suštinski
kritikovati, ali će čitalac kasnije ustuknuti od
kritike, jer će mu ona ukazati smisao na jednoj
drugoj strani, jer je nalik memoriji ogromnog
kalkulatora. Kao i u Boga, u nju je sve
uračunato. Što bi lik Umetnika rekao neminovni,
takvi su valjda i događaji u Brankovim
pripovetkama.
Autor
gradi izražajne karaktere, portrete, sa patinom
starih slika, ulja iz kakvog muzeja, koja uvek
zadržavaju prisenak bajkovitog. Lik dečaka
Ferenca Kavge, sposobnog da trpi, bez zlobe, željnog
da pomaže drugima i kao lekar doprinese
zajednici, kontrastiran je bandoglavom
nacionalisti Petru Petroviću, zvanom Krv. Prvi je
žrtva drugog, ali kasnije, u odraslom dobu,
stvarnost ih tera na suživot i oni se oslikavaju u
pomirljivom svetlu. Ferenc traži mesto za
ordinaciju u Krvovoj novogradnji. To je stvarnost
ravnice, jasnoća linearne perspektive, kao na
holandskim platnima. Bajkovitost ali i konkretnost
lica i prilika, možda nalik prizorima Pitera
Brojgela. Ovo jeste 21. vek, mada se čini da su sva
vremena slična, u tim pričama, izgovorenim (reklo
bi se) sa stanovišta mudrosti. Nešto što izgleda
crno-belo, jednostrano, sasvim je drugačije kad
bolje razmislite. Simbolički motivisane
intuicijom nizije, fabule pripovedaka daju
svestran i stoga opšti prikaz pojedinačnih života.
Obuhvaćeno je i iracionalno i svesno biće
Severaca, junaka zabeleženih u jednom periodu i
prostoru. Ne čudi što je glavni junak koji se kroz
priče povlači – filozof. Titula mu daje dozu
opštosti, kao i ostalim junacima, na primer,
Umetniku. Meštani tog slikara i pesnika vide samo
kao jednu reč, Umetnik, i on u priči ostaje ta reč.
Najmoćniji političar u okrugu, dakako, ima ime, jer
za njega svi znaju. To je Jovan Jankov. Izražajno je
ocrtan samouvereno halapljivi karakter. Kod
njega dolaze umetnici ne bi li dobili finansijsku
podršku. On ih tera na kompromis i, gle, naizgled
beskompromisni stvaraoci pristaju. I mladi ljudi
u Kući kulture shvataju da nisu bolji od svog
prethodnika, štaviše, on se u datim okolnostima
snalazio bolje nego novi.
Pisac
komponuje jedan duboko autonomni, sopstveni,
stoga i realni svet. Iako je neminovan po mnogo
čemu, ostaje u njemu nešto gogoljevske kritike
malih ljudi, njihovih naravi, kao u pripoveci o
Budimiru Bačkom i kraju njegovog životnog puta.
Pomislićemo da je zaslužio svojevrsno groteskan
kraj, ali će tetka junakinje poslednje pripovetke
reći da je bio dobar momak; a najbolji drug, Arsa mu
sve vreme radio o glavi.
Višeznačnost ovakvog pripovedanja se lepo vidi baš
u poslednjoj priči, sasvim ‘običnog‘ naslova:
Dnevnik metamorfoze. Simpatičan lik devojke Jane
premešten je iz Londona u Severno S, gde dolazi zbog
tetke i teče. Isprva ulazimo u vrt provincije,
gradića gde ona (mršava, ćelava s repom kao
antenom) izgleda smešno, „za žaljenje“. Kritični
gradić u njenim i čitaočevim očima zaslužuje
kritiku, koja raste kad i bolesna tetka u bolnici
‘umisli‘ (?) da je Jana bolesnija od nje, samo zbog
londonskog mršavog izgleda. Junakinja od tetke
dobija savet da ‘napravi‘ grudi u ordinaciji
doktora Kavge. Tad ‘kritika‘ gradića kulminira,
jer njoj nove grudi ne pristaju i zbog retke
komplikacije deluju kao grudi praistorijske
žene. Sad ne sme takva da se vrati u London, jer šta će
joj reći tamošnji prijatelji, koji su je
prihvatali kakva je bila. Ona pak teši sebe
paćeništvom i svetaštvom, koje kao da joj je Severno
S. dodelilo, ali kaže: „Odbacila sam sve misli o
mučenici i svetici; tamo (u Londonu) to sigurno
neću biti. Niko me neće žaliti.“ Debakl provincije
počinje da raste i sam doživljava metamorfozu. Uz
kuhinju tetke koja je navodno nogom u grobu, Jana
već počinje da liči na ženu, a grudi izgledaju
bolje nego što se isprva učinilo. Moći će da se uda,
odlazi s tetkom u šetnju pijacom. Ova priča je pravo
remek-delo savremene proze. Čudna, ali sasvim
očekivana, ona je slika Zemlje, vreve života na
njoj. I ‘Severnog S‘.
Čini se
kako će uvek, u svakom vremenu i prostoru postojati
jedan grad, umetnik, filozof, jedan Jovan Jankov,
jedan vlastodržac. Kao što postoji i jedan Bog.
Priče Branka Ćurčića nose dozu bezazlenosti,
novog izraza, oslikavaju „telo“ stvarnosti. U njoj
su i moralno prihvatljivo i ono neprihvatljivo –
samo telo, materija od koje je satkana ravnica,
Severno S, nebo, samo Biće. Zato je ta stvarnost
relativno bezazlena, samo stvarnost, kao što i mora
biti.
Pojedini likovi provlače se kroz sve priče, što
knjizi daje osobine šire proze, razuđenog romana,
postavke slika gde prizori beleže ista lica, na
jednom mestu u različito vreme. Ova knjiga daje
potpuni prikaz života, naoko ograničen lokacijom
jedne male zemlje, njenog grada, ali gde se svi ljudi,
na raznim tačkama zemljine kugle, sigurno mogu
prepoznati.
nazad
|