|
O knjigama
Vesna Denčić
POIGRAVANJE KONTRASTIMA
(Vladimir Radić: Posle svih ovih godina.
„Alma“, Beograd, 2010)
|
Roman prvenac Posle
svih ovih godina, Vladimira Radića, nastajao je,
kako autor navodi u biografji, na kraćim i dužim putovanjima
po Brazilu, Kini, Južnoj Africi i Evropi, da bi se konačno
skrasio u Beogradu, u izdavačkoj kući
„Alma”. Međutim, i pored višegodišnjeg putovanja
radnja se uglavnom odvija na domaćem terenu, izuzev
na početku i kraju romana, opisujući tako začarani
krug unutar kojeg se oslikavaju svi naši poznati i prepoznatljivi
tranzicijski i ostali art-efekti.
Tematsku okosnicu romana čini borba emotivnog i racionalnog
u delikatnom tinejdžerskom dobu, kada valja donositi
sudbonosne odluke, odvagati, odabrati između želja
i mogućnosti, biti ili ne biti u poziciji da biraš,
ili se prepustiti nadolazećem talasu, pa kuda odnese.
Ta psihološka drama koju je V. Radić nastojao da osvetli
ležernim i nenametljivim stilom, započinje postepenim
prelazima kojima nas narator vodi kroz priču – od aerodroma
u Frankfurtu i Beču, do putovanja u prošlost: ekskurzija,
matura, događanja i previranja u Starom Dvoru, da
bi se ponovo vratio na mesto polazišta, u sadašnjost,
i celoj priči udahnuo novu dimenziju.
Pisan kroz nekoliko nivoa, pored narativnog toka,
roman čine i dnevnički zapisi, scenariji, kratke dramske
forme. Naslovima podeljen na celine, koje se ciklično
smenjuju i prepliću, znatno utiče na dinamiku štiva
i životnost glavnih junaka, Saše, Tanje i Ene, kao ljubavnog
trougla koji to zapravo nije.
Veštim poigravanjem kontrastima autor je pokušao da
naglasi perceptivnu dimenziju višeglasja, koje shodno
rezonantnoj kutiji različito treperi; novi milenijum
reflektuje različit odsjaj LCD monitora i patinu
Starog Dvora; kompjuterizovani Zapad, nasuprot maloj
zaostaloj sredini; napredni vs. retrogradni...
Kako saznaje naš
stalni dopisnik iz Starog Dvora, dekan Elektrotehničkog
fakulteta profesor Sonja Vulin-Berić je danas svojim
potpisom potvrdila odluku nastavnog veća svog
fakulteta o izdvajanju iz sastava Univerziteta.
Tim činom je okončana ...
Ovaj detalj iz romana je
samo jedna od aluzija na 9. mart, raspad zemlje, demonstracije,
proteste studenata, sukob sa milicijom, medijski
linč agresivnog državnog aparata. Metaforičkim nizom
autor višeslojno oblikuje perspektivu, obrazuje značenja,
uspostavlja ravnotežnu sliku, kojoj se sa estetskog
stanovišta ništa ne može prigovoriti, pa ipak, gorak
ukus probija prag pristojne uzdržanosti, nasleđene
trpeljivosti i istrajavanja u besmislu.
Dok na suprotnoj stani, tamo negde u belom svetu,
trustovi mozgova, konglomerati, banke – u jednoličnom,
podjednako besmislenom, precizno zacrtanom, isprogramiranom
hodu, mrvi, melje... Perspektiva neonskog sjaja i uglačanosti,
fluorescentnim slovom ispisuje nadražaje, potpuno
lepljive i porozne. Poput slika u ogledalu, prelama
se prepoznatljiv kod sinestetezije koji oblikuje
i istovremeno raspršuje umnožene refleksije. Sve
viđeno i proživljeno formira matricu mišljenja i
ponašanja, sliva u isti kalup, različito upakovan
i datiran, generiše zakonomernosti čije dejstvo
svakodnevno nadrasta projektovano. Kako
to? pita se često Radić.
Naglašena autorova zapitanost više je retoričke
prirode, nego što stvarno očekuje da će pronaći odgovore,
čak i na najjednostavnija pitanja, a takvih kao da više
nema – danas je, kako se čini, svako pitanje previše
ozbiljno, komplikovano – uvek neka politika.
Stoga Radić utočište traži i pronalazi u igri senki,
koje trepere kao kroz maglu, kroz sećanja. Beleži trenutak
zaustavljen u vremenu i prostoru, kao vezivno tkivo
motivske građe sa arsenalom lirskih intermeca, kroz
koje provlači iskrice detinje, nepatvorene naivnosti,
kao kontrast i korektiv agresivnog carstva novca, kao
balans koji svežinom nadvisuje monotoniju klišea.
Nižući bisere nebrušenih emocija, čini unutrašnji
dijalog dostatnim veselog mladalačkog naboja i energije.
I kao u najlepšem ljubavnom zanosu, prepliću se erotski
i politički pasaži, ljubav i pragmatizam, san i java,
rečju – život. Ovaj ovde, sada i onaj minuli kroz sećanja.
Tako sjedinjeni životi čine okvir kroz koji se može
sagledati suština bitisanja i uspostaviti ravnoteža
između zanosa i racionalnog pristupa svetu koji
nas okružuje i čini onim što jesmo.
Izuzev, ukoliko nas u međuvremenu ne iznenadi poneko
pismo, poput ovog iz romana Posle
svih ovih godina, Vladimira Radića, i na trenutak
podseti na ono što smo želeli (i možda mogli?) da postanemo.
nazad
|