|
O knjigama
Željko Grahovac
PRED NAMA JE VELIKI PISAC!
(Vojislav Radojković: Poslednji dani bioskopa Delo, „Evro-Giunti“, Beograd, 2009)
|
Ispisujući
u posljednjih
petnaestak
godina
desetine
i desetine
kritičkih
osvrta
i prikaza
povodom
pojave
brojnih
knjiga
domaćih
autora
koje
su bile
objavljivane
u ovom periodu,
potpisnik
ovih redova
nikad
nije
nijedan
svoj tekst te vrste
naslovio
ovako
kako
je naslovljen
prikaz
što ga upravo
čitate;
odmjerenost
u izrazu,
objektivnost
i nepristrasnost
sveta
su pravila
(ili bi to barem
trebalo
da budu!)
ozbiljnog
književnog
kritičara
i uopšte
svakog
koji
prati,
komentariše
i interpretira
djela
tekuće
književne
produkcije.
Ako ovaj put nisam
odolio
da uzvikom
oduševljenja
pozdravim
ulazak
Vojislava
Radojkovića
na velika
vrata
u svijet
književnosti
– to onda
znači
da sam spreman
u jednom
kratkom
tekstu
pokušati
da pridobijem
potencijalne
čitaoce
ovog romana
za čitalački
napor
koji
će biti
bogato
nagrađen
ništa
manje
nego
baš očaranošću
i oduševljenjem
romanom
pojavu
kojeg
smatram
književnim
događajem
za pamćenje.
Radojković
je napravio
romanesknu
konstrukciju
koja
je savršena:
osam likova,
žitelji
malog
grada
Petrovca
na Mlavi,
redovno
dolaze
na projekcije
filmova
u bioskop
Delo,
a poglavlja
romana
su zapravo
vješto
isprepleteni
iskazi,
izvještaji
ili monolozi
u kojima
oni u prvom
licu
pričaju
šta doživljavaju
i šta im se događa
u vezi
s tim izlascima
u bioskop.
Svaki
fragment
naslovljen
je imenom
lika
čiju
priču
u njemu
pratimo:
Sofija,
Milena,
Ludi
Janko,
Dragan,
Sara...
– a u tok tih njihovih
priča
apliciraju
se povremeno
kratka,
masnim
slovima
odštampana
očitovanja
Vojislava
Radojkovića
zvanog
Voja
Trba,
predratnog
(otprije
Drugog
svjetskog
rata!)
vlasnika
a u socijalizmu
radnika
bioskopa
Delo,
koji
je mrtav
već dvadesetak
godina
i koji,
poput
duha
zarobljenog
u Aladinovoj
čarobnoj
lampi,
kao preostalim
likovima
nevidljiv
i nedostupan
spirituelni
entitet
prebiva
uz uključeni
kinoprojektor
(samo
tu, samo
tad, i samo
tekstualno,
u jeziku!)
i komentariše
filmove
koji
se tog trenutka
emituju
(znajući,
kao što to duh i treba
da zna, sve što se uopšte
o filmu,
o poetici,
o psihologiji
i o estetici
filma
može
znati).
To je samo
prvi
nivo
mistifikacije
u vezi
s imenom
i prezimenom
autora
romana;
u epilogu
se Vojislav
Radojković
pojavljuje
kao policijski
inspektor
koji
na osebujan
način
baca
svjetlo
na okolnosti
pod kojima
se rasplela
sudbina
likova
– razrješavajući
iz pozadine
sve naše
dileme
oko dramatičnih
zbivanja
potkraj
teksta,
i to na takav
način
da se malo
lakovjernijem
i dobrodušnijem
čitaocu
neodoljivo
nametne
pomisao
da Vojislav
Radojković
zbilja
jest policajac,
koji
je na neobičan
način
ispričao
priču
iz vlastite
policijske
prakse...
Fragmentarna
očitovanja
likova
tako
se poredana
da postepeno
uvode
čitaoca
u zamršeni
sklop odnosa,
relacija
i veza
– gdje razlikujemo,
po utemeljenosti
ili po dimenzioniranosti
u vremenu,
dva dramska
plana:
na jednom
je grupa
likova
koji
su u starijoj
životnoj
dobi
(Sofija,
Milena,
Ludi
Janko,
zatim
od likova
iz pozadine
advokat
Radojičić,
njegova
supruga
i Sofijin
muž), čiji
su odnosi
davno
prije
raspada
Jugoslavije
u dinamičkom
smislu
iscrpljeni
i koji
samo
čekaju
da se na njihovu
sudbinu
stavi
ona „tačka
na i“ – dok su na drugoj
strani
likovi
u mlađoj
životnoj
dobi
(Dragan,
Sara,
njen momak,
Goran)
koji
u olovnoj
atmosferi
tranzicije
pokušavaju
započeti
neki
svoj život.
Osim ove polarizacije
po osnovi
epoha
(one prethodne,
iz koje
stariji
likovi
još uspijevaju
u sebi
i na sebi
nositi
pečat
vlastitog
udesa,
i ove nove,
koja
kao bezvazdušni
prostor
tranzicijske
krize
ne dopušta
mlađima
ni da postanu
ni da budu
to što jesu
ili to što bi trebali
biti),
u romanu
se uspostavlja
i polje
polarizacije
između
životne
realnosti
prostora
o kome
je riječ
i filmske
fikcije,
to jest sižea,
likova,
duhovnosti
i izražajnosti
pojedinih
velikih
djela
filmske
umjetnosti,
koje
likovi
romana
gledaju
u bioskopu
i koje
na pregnatan
način
komentariše
Voja
Trba
kao sveznajući
duh filmskog
medija.
Uza sve to, moramo
računati
i na složenost
i bogatstvo
odnosa
koji
se uspostavljaju
i razrešavaju
među
likovima
i koji
obuhvataju
sve – od fatalnih
ljubavi,
opsesija,
ludila,
vječnih
prijateljstava,
pa sve do trauma
i zločina
iz rata,
narkomanskog
bjekstva
iz realnosti,
zabludjelosti
i otupjelosti
usred provincijske
apatije
ili bezglave
potrebe
za bjekstvom
u neki
nazovi
drugi
i nazovi
bolji
svijet...
Radojković
iz potpuno
bezazlene
atmosfere
i kolotečine
jedne
tako
prepoznatljive
provincijske
sredine
majstorski
zaošijava
trilerski
zaplet
– sa mrtvima
na sve strane
(četvero
ubijenih
i dvoje
umrlih)
na samom
kraju
romana
i sa rašomonskom
razrokošću
istine
koja
održava
čitalačku
napetost
bukvalno
do posljednjih
redaka
teksta.
S jedne
strane
se magija
postepeno
uvlači
u tekst kroz pomjerenost
svijesti
i osjećanja
Ludog
Janka,
jedinog
lika
koji
je od samog
početka
to što mu ime govori,
ali bez drastičnih
posljedica
po sebe
i po ikog oko sebe:
od njegove
tragične
i apsolutno
neospoljene
ljubavi
prema
Sofiji,
koja
ga do samog
kraja
na paranormalnoj
ravni
empatijski
vezuje
za tu ženu
(a da ona o tome
pojma
nema!)
račvaju
se u više
smjerova
i postepeno
se raskrivaju
očuđujuće
opsesije
i tajne
preostalih
likova,
dobro
skrivene
kao eksplozivni
sadržaji
njihovih
bivših
života
(koji
im, međutim,
ipak nisu
smetali
da prežive
svoje
nesretne
sudbine
i da dočekaju
starost
u ambijentu
malovaroške
močvare,
još uvijek
se, na pristojnoj
udaljenosti,
grijući
na vatri
davnoprohujalih
strasti
i uzbuđenja).
S druge
strane,
fantastizacija
se potkraj
romana
probija
iz siline
zla koje
se pojavljuje
sasvim
iracionalno,
neobjašnjivo
i surovo
u gotovo
idiličnom
ambijentu
i koje
se poput
snažno
hitnutog
sječiva
probija
kroz tkivo
priče,
sasijecajući
usput
nevine
ljude
i uspijevajući
(samo
ono, to zlo, odnosno
njegov
nosilac)
nekažnjeno
otići
tamo
nekuda...
u svijet.
Iako pojedine
dionice
teksta
u kojima
se predstavljaju
određeni
likovi
ili sažimaju
odnosi
među
njima
mogu
stajati
i same
za sebe
kao pripovjedačke
cjeline
(naprimjer
neke
dionice
Sarine
ili Milenine
priče),
Radojković
se ipak opredijelio
za tehniku
fragmentacije,
to jest za mozaičnu
romanesknu
kompoziciju:
time
on postiže
napetost
dinamičkog
i dijalektičkog
saodnosa
među
dijelovima
teksta,
među
likovima
i među
pojedinim
zbivanjima
– dovodeći
čitaoca
u situaciju
da mora
tragati
za izostavljenim
detaljima,
za usmjeravajućim
asocijacijama
ili za odgođenim
poentama
svjesno
razbacanim
po raznim
dionicama
teksta.
Fragmentarnost
kao kompozicioni
vid očuđenja
i literarnog
oduhovljenja
praćena
je sofisticiranim
fantastičkim
otklonima
i obojenjima
glavnog
toka
fabule:
tu prije
svega
mislimo
na neobične
sažetke
emitovanih
filmova
i na duboke
filozofsko-psihologijske
esencijalizacije
Voje
Trbe
(gdje se poetika
i estetika
filmske
umjetnosti
promišlja
od strane
takvih
duhovnih
autoriteta
kao što su Frojd, Lakan,
Delez,
Derida...)
– Voje
Trbe
čija
pripovjedačka
nit u cjelini
gledano
stoji
kao protivpol
osnovnoj
priči,
kao zaslon
na kom se u idejno-interpretativnom
smislu
ocrtavaju
više
ili manje
razumljivi
i prepoznatljivi
autorefleksivni,
odnosno
autoreferencijalni
impulsi
i potezi
samog
autora
romana
(s čime
mistifikacija
oko imena
i prezimena
pisca
zadobija
puni
smisao
i puno
opravdanje).
U prelomnoj
fazi
zaošijavanja
radnje
Radojković
unutar
Jankove
priče
uvodi
još jedan
fantastički
motiv:
poslije
projekcije
nekih
filmova,
likovi
s platna
pojavljuju
se „uživo“
u Petrovcu
na Mlavi,
u razgovoru
s Jankom
ili čak kao gosti
borave
u njegovom
sirotinjskom
svratištu
(u tom kontekstu
maestralno
su evocirani
Jankovi
susreti
s Marčelom
Mastrojanijem
i s likom
učitelja
oko čijeg
spasavanja
iz zatvora
se plete
Bertolučijev
film Otčaravanje).
Sav taj fantastički
naboj
u okviru
raspleta
polarno
je dinamički
ukomponovan
s realističkim,
mjestimično
i naturalističkim
dionicama
u kojima
ovaj roman
svoju
izražajno-stilističku
i žanrovsko-kompozicionu
polifoniju
i polivalentnost
upotpunjuje
poigravajući
se modelom
kriminalističkog
romana
(trilera).
Vrhunska
je umjetnost,
kad je riječ
o ovom romanu,
u sjajnoj
literarnoj
sublimaciji
duha
zlog i poganog
vremena,
o kome
autor maltene
ništa
drugo
nije
izravno
kazao
– osim da je riječ
o godinama
na prelazu
iz milenijuma
u milenijum,
neposredno
poslije
krvavim
ratom
provedene
disolucije
Jugoslavije.
Isključivo
kroz literarnu
obradu
onog konkretnog,
pojedinačnog
i karakterističnog
Radojković
je dosegnuo
onu najdublju
i najtežu
opštu
istinu
o epohalnom
lomu
unutar
doba
kome
svi pripadamo.
nazad
|