|
O knjigama
Milica Jeftimijević Lilić
MLADALAČKI SNOVI I ZRELOST OSTVARENJA
(Milun Mića Babić: Labudica nad Moravom. „Draganić“ 2009)
Umetničko delo svojom sveukupnošću obuhvata
nekoliko nivoa egzistencije i izraz je autorove
antropologije, filozofije i snage da tu
sveukupnost adekvatno oblikuje, u storiji kao
poseban i celovit sistem. U tu objektivizovanu
realnost on unosi svoje stvaralačke potencijale,
stvarna i imaginarna iskustva i saznanja,
stvarajući potpuno nov svet, delo u koje su
projektovana određena intendirana značenja, ali
koje je i izraz njegove trenutne kreativne
sposobnosti i moći da nečemu fiktivnom udahne moć
kako bi odblesnulo stvarni život. U svoj toj
aktivnosti koja je u isti mah i igra i najozbiljniji
angažman, on stalno ima na umu čitaoca, onoga ko je s
druge strane teksta u kojem treba da pronađe stvarni
svet kojem će potpuno verovati i primati ga kao
čistu realnost. Stoga su osim imaginacije za pisanje
dela neophodna i mnoga saznanja iz pojedinih
oblasti života kojih se tematski dotiče, kao iz
psihologije stvaralaštva što sve utiče na tok i
nastanak dela.
Milun
Mića Babić, koji se već okušao u prozi, objavljuje svoj
romaneskni prvenac, kako stoji na kraju knjige,
posle nekoliko decenija. Ta činjenica pokreće
brojna pitanja. Zašto je toliko vremena to delo
stajalo izvan očiju javnosti, da li je autor sumnjao
u sebe ili i knjige kao i ljudi imaju sudbinski
određen dan rođenja i dužinu života. U svakom
slučaju, Labudica nad Moravom je knjiga koja
je sačuvala duh vremena iz kojeg je izrasla, a to su
kasne pedesete i rane šezdeset godine prošlog
veka. Središte romana je svakako Grad na Moravi,
ali i Beograd, svet u najširem smislu jer se
posredstvom aktera ove proze stiže i u Moskvu, Pariz
i druga mesta.
Što se
žanrovskog određenja romana tiče, mogao bi se
svrstati, pre svega u ljubavni roman, po
prevashodno nosećoj ljubavnoj priči, no budući da
ima i putopisnih odlika, čak pomalo i
avanturističkih, njegov se status širi, a to ga čini
bližim romanu kolažnog tipa. Ipak, se u najširem može
posmatrati i kao roman toka svesti jer glavna
ličnost Miloš Bošković, u strukturi romana
učestvuje delom i kao narator koji analizira svoja
duševna stanja a stoji nasuprot sveznajućeg
autora, pa i kao roman lika. Milun Mića Babić je
posredstvom romana stavio određen vremenski
period pod lupu pripovedača koji analizira
prostor, vreme i ljude. Ukazuje na strasti koje ih
oblikuju, menjaju i utiču na njihove sudbine.
Ljubav
je okosnica romana, i to nesputana mladalačka
ljubav između devojke iz grada i mladića iz
siromašne seoske porodice. Slikajući dve po
svemu različite sredine, autor ih spaja u nekoliko
tačaka. Drugarstvo je jedna od tih spona. Iz tog
drugarstva koje ostaje do kraja nepomućeno,
stvaraće se i uslovi za tu neobičnu ljubav.
Pisan u
realističkom maniru roman ima i izrazito lirsku
dimenziju, kojom se boji atmosfera života i
predstavljene mladosti.“Poetsku duhovnost romana
daju prvo manje celine dela, onda i celo delo. Ona
se može zapaziti u nekim detaljima, kao što su
lirski opisi, poetski intonirane ispovesti,
poetsko-esejistički pasaži. Mada su ovi detalji
često izvedeni u lirskom ključu, oni su ipak
komponovani tako da su u matici
poetsko-romaneskne duhovnosti dela. Ovu poetsku
duhovnost romana daju poetske misli, široke
vizije, ukupna struktura, „smatra Slavko Leovac
baveći se formom romana kao takvom, a navedeni
citat adekvatno pokriva stilske osobenosti
Babićevog romana koji obiluje osobenom
duhovnošću i mestimice lirskom uznesenošću.
Ipak se
treba zadržati na slikanju dveju tako različitih
sredina koje su uglavnom suprotstavljene u stvarnosti.
Vidimo da pripovedač nije insistirao na tome. On
pokazuje svog junaka koji se oseća inferiornim u
odnosu na gradsku decu, ali mu daje svojstva koja mu
nesumnjivo obezbeđuju poštovanje . To su, pre
svega, marljivost, znanje, lepo vaspitanje i
otvorenost prema drugima. Današnjem čitaocu će
sigurno izgledati neverovatno da neko dobije
cipele tek pri kraju srednje škole... da neko nema
kaput, da neko u tim mladim godinama mora u
nadnicu... To su ipak kasne pedesete, selo je i te
kako bilo siromašno za razliku od današnjeg kada
je standard sa gradom izjednačen, da ne kažemo da je
selo sada u prednosti po mnogo čemu... Porodica u
koju dolazi dečak sa sela, prima ga ljubazno iako se
on stidi svoj skromne odeće, devojka koju po lepoti
mogu imati najbolji momci u gradu, zaljubljuje se u
njega jer njegov lični šarm i veliki trud u izgradnji
svoje ličnosti to obezbeđuju.
Kontraste između sela i grada autor pokazuje preko
detalja, kao što je odnos nadničari – gazda, ali i to
nije crno belo slikanje, već u nijansama. Gazda je
dobar ako je i dobar čovek ili obrnuto.
Izvan
ljubavne priče koja u prvom delu romana ide u lepom
pravcu ispunjenja obostranih želja, slika se
školska sredina sa upečatljivim epizodama i
likovima, kao što se daje i radnička sredina u
fabrikama u kojima se obavlja školska praksa ili
akteri rade, te se na taj način oslikava šira
društvena situacija koja pokazuje birokratsku i
partijsku osionost i nehuman odnos prema
pojedincu.
Obrt u
knjizi nastaje kada glavni protagonista umesto
željenih studija književnosti biva prinuđen da se
upiše na poljoprivredni fakultet koji daje
stipendiju, te to vidi kao jedinu šansu za
školovanje i budući opstanak.
Nevenka
Bašić, labudica, kako je naziva njen zaljubljeni
dragi, tada pokazuje samoljublje i sebičnost
zaneta snovima o slikarstvu i svojoj
pretpostavljenoj veličini. Izvređan, a već
dovoljno nesrećan što je siromašan, što mora
živeti nametnutim životom on odlazi u potrazi za
svojom budućnošću. Takvim razvojem sižea autor u
život junaka unosi dozu metafizičkog, sudbinskog
i time delo čini životnijim i dramatičnijim.
Stavljeni pred sudbinske neminovnosti junaci
romana kreiraju svoje živote u skladu sa svojim
karakterom, shvatanjima i mogućnostima.
U tom
smislu roman ima i odlike omladinske proze, koja
govori o odrastanju, sazrevanju i formiranju
ličnosti. Studentski život se opisuje sa dosta
detalja, druženje u kome mladalačka obest ponekad
trijumfuje, ali pokazuje se i ozbiljnost u
savladavanju teškoća i pronalaženju svoga mesta
u društvu.
Ljudska
pakost se slika u više navrata i sredina, kao i
solidarnost među ljudima koji su, ponekad i
različite nacionalnosti, vere, ili se nedovoljno
poznaju, ali su spremni i po cenu vlastitog rizika
da priskoče jedni drugima u pomoć.
Životi
glavnih aktera Miloša Boškovića i Nevenke Bašić,
teku posve odvojeno u drugom delu romana, svaki pun
iskušenja i nezadovoljstva. Sazrevanje nije
lišeno preispitivanja prethodnih životnih
odluka i postupaka. On traga za ljubavlju, ili se
odaziva na izazove koji su oko njega, a ona već na
prvom koraku iz rodne kuće susreće nekoga ko će joj
promeniti život. Pre svega, izbor životnog poziva.
No, ni jedno ni drugo neće pronaći pravu ljubavi ni
sanjanu sreću koja se u njihovom odnosu činila
tako mogućom.
Posebno
umeće Milun Mića Babić, iskazuje u kreiranju
likova, osim portreta koji su dati sa mnogo
nijansi, bezmalo plastično dočarani, on ih i
psihološki portretira u svoj složenosti bića koje
se odlikuje promenljivošću shodno okolnostima
koje utiču na njega.
Miloša
prvo upoznajemo kao stidljivog dečaka sa
kompleksima niže vrednosti zbog činjenice da nije
ravnopravan sa gradskom decom, odeća jasno ističe
njegov nepovoljan socijalni status i to je izvor
stalnih nemira. Međutim, budući vrlo radan, a uz to
i literarno nadaren, on to kompenzira citatima,
poznavanjem umetnosti, dakle jednom duhovnom
superiornošću koja mu pruža osećaj sigurnosti i
izvesne vrednosti.
I u
ostalim situacijama, sa društvom, i za vreme
studija, on se za svoje mesto u društvu bori
isključivo na osnovu onoga što je njegova ličnost sama
po sebi, urođeni šarm i umerenost u svakom pogledu.
Takav je i sa devojkama za vreme studija.
Samokontrola kao dominantno svojstvo njegove
ličnosti pomaže mu da podnese i najveće izdajstvo
koje mu je priredila voljena Nevenka, optuživši
ga za nedovoljnu upornost u izboru studija, a
zanemarujući realnost.
S
obzirom na razvoj događaja i izbor devojke kojom
se kasnije ženi, vidi se i još jedna crta njegove
prirode, to je prikrivena malodušnost... nešto što je
zapravo govorilo o dubokoj ranjenosti koju ni
sebi do kraja ne priznaje. On, zapravo nije ni
birao, bio je izabran... što je nažalost, često ljudsko
iskustvo.... U toj vezi koja je počivala na navici,
strastima i obzirima prema devojci što ga voli a
koja je nesrećna zbog tragičnih porodičnih
okolnosti, on je zapravo živeo po inerciji
izbegavajući dublje suočavanje sa sobom, svojim
stvarnim željama, htenjima, mogućnostima.
Povratak u rodni grad zaokružuje njegovu ličnost.
On se vratio kao inženjer, dobio stan, skrenuo pažnju
na sebe stručnošću, pisanjem naučnih radova.... Ali,
pravi dublji život ostao je izvan njega kao nešto što
je bilo nedotaknuto, neistraženo, nenađeno.
Nevenka
je slikana sa mnogo veštine, pre svega, njena
lepota, senzualnost, inteligencija,
gracioznost, te se doživljava kao da se prati na
filmskom platnu. No, autor nije pao u zamku da slika
idealnu ženu jer joj je dao i sasvim vidne ljudske
slabosti... izvesnu kapricioznost, sebičnost i
mladalačko nestrpljenje što će joj iskomplikovati
i zagorčati život. Od devojke koja leti za svojim
snovima, ona je u razvoju sižea stigla do žene
izneverenih očekivanja. To što je tako lako
odustala od slikarskih snova govori i o njenoj ipak
pragmatičnoj prirodi koja se odmah opredelila za
nešto konkretnije u čemu je mogla uspeti, a što s
druge strane pokazuje da je i u ljubavi bila takva.
Umesto da se bori i žrtvuje uz siromašnog mladića
koji je voli, ona je odmah prekinula na sami pomen
okolnosti koje joj nisu naklonjene.
Ipak,
njena složena ličnost pokazuje da je ona duhovno
rasla, sazrevala, a veza u kojoj je bila pokazuje
da je i naučila da se bori za svoje ciljeve. Uspela je
da završi studije medicine i da nosi teret veze do
koje joj je bilo stalo.
Međutim, kad sve to ne da očekivane rezultate, ona
napušta muža shvativši da on prvenstveno živi
sopstveni život, čak nije želeo ni porod u to vreme,
i vraća se na „mesto zločina“, u Grad na Moravi, da
pokuša da ponovo uspostavi odnos sa čovekom kojeg
je davno tako nepotrebno kaznila i ponizila.
Za
čitaoca obrt je prilično iznenađujući jer se glavni
lik romana Miloš Bošković, sve vreme trudio da je
zaboravi, ne pominjući je, ali ipak prateći šta se s
njom zbiva.
Njeno
javljanje prihvata prilično oholo, biva grub,
pomalo je i ismejava što je ranije bio nezamisliv
odnos među njima. No, to zapravo pokazuje njegovu
slabost, način da prikrije emocije koje ga nikada
nisu napustile i zbog kojih zapravo nikada više
nije ni doživeo duboku ljubav. Sve je to zaleđeno
čekalo da bude otkravljeno njenom blizinom.
Susretom sa sobom kroz nju, jer jedino je ona imala
onaj čarobni ključ od njegove ličnosti. Jedino pred
njom je bio ceo svoj, pravi nesputani čovek pun elana
i želje za sveobuhvatnom srećom.
Treba na
kraju reći da knjiga „Labudica nad Moravom“
Miluna Miće Babića ima i važnu kulturološku
dimenziju. Ona je slikanjem nekoliko sredina
ponudila i neke kulturološke paradigme. Pored
citatnosti i ukazivanja na literarne izvore iz
kojih se crplo nadahnuće za pisanje, u putopisnim
slojevima ovoga romana ima divnih izliva
ushićenja lepotom ruske i francuske prestonice,
posebno artefakata koji utiču na nju. Opčinjenost
umetnošću daje divne opise i pokazuje suštinsku
odliku kulture da bogati pojedinca i da ga
oplemenjuje. Mnogi će posredstvom nekih junaka u
ovoj knjizi moći da zavire u muzeje nekih evropskih
gradova ako već zbog sve težih prilika neće nikada
tamo kročiti.
Izvesna
stilska neujednačenost, neophodno sažimanje
koje bi knjigu učinilo konzistentnijom, svakako ne
utiču bitno na svojstva ovog životnog i poučnog
romana što se može urediti u novom štampanju izdanja
na zadovoljstvo i autora i čitalaca.
nazad
|