|
Sagledavanja
ISSN 2217-2017
UDK 821.163.41.09–93–1 Gerov M.
ID: 181548044
Voja Marjanović
Detinjstvo između zavičajnih jasenova
i beogradskih razlistalih platana
„Detinjstvo je deci zagarantovano. Detetu detinjstvo ne sme da se ruši“
M. Gerov
U ovom radu autor se
bavi poetskim stvaralaštvom za decu i mlade Milorada Gerova, a povodom
objavljivanja njegove nove i izabrane poezije. O ovom pesniku,
prevodiocu, slikaru i vrednom kulturnom delatniku književna kritika nije
dala potpunu analitičku ocenu i značaj, koji zaslužuje i koji mu
nesumnjivo pripada. Tim povodom ovaj prilog, donekle, ispravlja tu vrstu
nepravde, ukazujući istovremeno na hronologiju, genezu i poetiku
Milorada Gerova, ne samo za mlade već i za odrasle čitaoce.
KLJUČNE REČI:
poeziza za decu i mlade, poetika, stil, jezik, tradicija.
1. PESNIČKI PORTRET
Milorad Gerov nije
danas nepoznato ime među srpskim i (nekada jugoslovenskim)
književnim delatnicima. Pesnik, slikar, književni prevodilac,
Gerov je studirao književnost i istoriju umetnosti na
Univerzitetu u Beogradu i stekao diplomu stručnog prevodioca,
naročito sa slovenskih jezika, i posebno bugarskog. Ipak,
literarna delatnost Milorada Gerova najprisutnija je u
oblasti dečje i književnosti za mlade. Više od četiri decenije
ovaj uporni i talentovani pesnik arkadije detinjstva, piše za
mlade, i u tom poslu zapažen je kao veoma jedan, izvoran i
darovit stvaralac.
Bio-bibliografija
objavljenih knjiga za decu i mlade Milorada Gerova premaša
desetinu, a njegov prevodilački rad zaslužuje po umeću
prevodilačke veštine, izuzetnu pohvalu. Ambiciozan i odan
umetničkoj reči, Gerov je stekao zapaženu popularnost u
krugovima umetničkog sveta. Dobitnik je više povelja i
priznanja, zatim književnih nagrada i pohvala. Takođe, njegova
poezija je zastupljena u nekolikim tematskim i opštim
antologijama poezije, a većina pesama nalazi se
publikovana u školskoj lektiri, čitankama, hrestomatijama i
drugim izborima. Dakle, reč je o plodnom i darovitom pesniku,
čija se poezija i misao uvažava, ceni i poštuje.
Kao prisutan pesnik i
prevodilac, Milorad Gerov je čest saradnik Kulturno-prosvetne
zajednice u Pljevljima, potom saradnik Zmajevih dečjih igara u
Novom Sadu i dugogodišnji saradnik NIRO „Bratstvo-jednistvo“ iz
Niša. Objavio je desetine pesama u brojnim listovima i
časopisima za književnost i jezik (POLITIKA, BORBA, ZMAJ, NEVEN,
ĐURĐEVAK, DETINJSTVO, DEČJE NOVINE, DRUGARČE) i dr., i čest je
saradnik nekolikih festivala dečje poezije (Zmajeve dečje
igre, Bulka, Struške večeri poezije) itd. Uvek „na putu“ zbivanja
i kretanja poezije za mlade koju prati u poetološkom i
vremenskom razvoju, Milorad Gerov je danas pesnik srednje
generacije, koji u srpskoj literaturi za decu i mlade zauzima
pristojno i opravdano pesničko mesto.
2. POETIKA PESME ZA DECU I MLADE
Pišući nekoliko
decenija liriku namenjenu najmlađoj literarnoj populaciji,
Milorad Gerov je u svome pesništvu izgradio vid autonomne
poetike, koja se, ne razlikuje, suštinski od poetike pesnika
njegove generacije – ali ima svojih osobenosti. Ona se ogledaju
u sadržini i formi njegovog pesničkog diskursa, ali i viđenja
sveta dece i detinjstva – pa i, uopšte života i pojava u njemu, ne
svoj ličan način.
Poštujući osnovne
kodekse pesme za mladog konzumenta, Milorad Gerov, poštuje
doktrinu dečje poezije kao svojevrsnog književnog žanra. On zna
da pesma za dečjeg čitaoca mora posedovati određeni profil
pojmljivosti. Dakle, mora biti kratka i jezgrovita, sa
diskretnom dozom sadržaja, uvek asocijativna, vedra i
razdragana – i pesma ritma i rime, muzikalno intonirana. Takva
pesma, treba da sadrži u sebi vedri i odvažni životni
optimizam, da ne bude setna i nostalgična, kako bi dečjem
čitaocu bila pesma zabave i srećnog detinjstva, bez trauma i
stresova. Poetiku takve pesme Gerov je negovao od prvih dana
svog književnog rada, pa je danas njegov glas u pesmi ovoga žanra
zdrav i poletan, bez puke
didaktike i „poduke“, a svojom suštinom to je pesma
tradicionalnog i savremenog zvuka koja nudi „draž života i
detinjstva“ u smislu „poruke“, jedine umetničke snage koja
„bodri ljudsku psihu i koja teži ka zdravom životu i mirnom
opstajanju u njemu“ (M. Bogdanović).
U takvom stavu i
takvoj korelaciji života i umetnosti, Milorad Gerov je „gradio
svoj svet pesme i detinjstva“, pa je stoga njegova poetika
usvojiva i bliska „svim detinjstvima i svoj deci“, bez obzira u kom
vremenu socijalno i kulturološki živela.
3. U AVENIJI TEMA I MOTIVA
Ako se
tematsko-motivski krug poezije za decu i mlade pesnika
Milorada Gerova, može uslovnom klasifikacijom složiti u osam
cikličnih krugova (PROLOG, ZAVIČAJ I GODIŠNJA DOBA, MOJE
DVORIŠTE, NA DAN POLASKA U ŠKOLU, ŠETNJA PO GRADU, VESTI IZ ZOO
VRTA, LJUBA, AH LJUBAV i U IME MIRA I SLOBODE), onda se sva njegova
poetska iskazivanja mogu osetiti na mikro i gro planu pevanja i
mišljenja. U prvom ciklusu (PROLOG) pesnik se obraća deci i
detinjstvu kao osnovnim temama svoje poezije, govoreći iz
ličnog doživljaja da je „lako biti dete“, „šta je izvor njegove
lirske pesme ovog žanra“, „o ljubavi prema rođenju deteta“ ili „o
leptirima, o dečjim očima velikim kao nebo i o govoru malog
čoveka, deteta u svemiru života“. Pesme GOVOR DETINJSTVA,
DETETU DETINJSTVO, OD IZVORA PESME, ŠTO JE LEPO BITI DETE,
LEPTIR) i dr., izraz su pesnikovog plemenitog sjedinjavanja sa
bićem detinjstva i dečjeg bića, koje je svojevrsno i stoji na
početku našeg života.
Pesnik
izvorne reči o prvim stupanjima u životne avanture bez obzira
bile vedre ili sumorne, predmet su brojnih pesničkih stihova
vezanih za zavičaj i godišnja doba. U tim pesmama, Gerov se
legitimiše kao poeta prirodnih i realitičnih nadahnuća, a
pesme TELEGRAM, PROLEĆNE METAFORE, MAJSKA PESMA, MASLAČAK,
DUGA, LJUBIČASTA PESMA, TUGA ZA LIPOM i mnoge druge, autentično
signaliziraju pesnika i prirodu, pesnika i spoj sa njom, i
pesnika koji zavičajnu „logu“ nosi duboko ukorenjenu u svoje
pesničko biće.
Bez sumnje,
Gerov temporalno prati sva godišnja doba kao i dečjeg konzumenta
u njegovim radostima i sumorima pred prolećem, letom, jeseni i
zimi. On ispovedno saučestvuje u radostima „proleća u
zavičaju“, raduje se „septembarskom zvoncu“, zaljubljen je u
„sjaj letnjeg sunca“, i klikće kada oseti da dolazi vreme u kome se
u tihom padanju pahuljica s nemba čuje glas: „Veje, Veje“. Ozaren
prirodom kao Desanka Maksimović, Grigor Vitez ili pesnik srpskog
realizma sa elementima romantičarsko-idilične note o prirodi
Vojislav Ilić, i Gerov je sav u panteističkom zanosu pred „čudom
prirodnih zbivanja“ pred kojom stoji dete-čovek, zbunjeno snagom
„nasilja lepote“ i „dramom sunca i vetrova“, koje donose dani
vremenskih orgijanja nad decom i odraslima.
U svom tom
pevanju o prirodi i godišnjim dobima, pesnik se ne odvaja od
najdražih. U njima on nalazi oslonac i sigurnost. Oni su mu
„odbrana od pomora i prirode“ i, opet, radost što ih ima. U pesmama
o roditeljima i rođacima, baki i deki, tetkama i ujacima,
pesnik oseća da je život „spokojniji i nežniji“, i da se u njemu
možemo ponašati opuštenije. Pesme MOJ DEDA LULU PUŠI, MAMA I
TATA, BAKA, ŠTA JE SREĆA, A NA SELU U TO DOBA, ili pesmama
SANJARENJE, DEČAK I ZVEZDE, NEOBIČAN DAN, SAN LETNJE NOĆI (iz
pesnikovog ciklusa „U snu sna“), sve je trans u san i javu koju
simbolizuje pesma SVE U MAŠTI. O polasku u školu, o danima
„prvih krštenja u kolektivnom društvu sa drugovima i
učiteljima, redu i radu školskog režima života, Gerov je
ispevao konkretne, glatke i jasne pesme koje otvaraju „novi
život u novoj sredini i ponašanju dece“. To nam potvrđuju
stihovi PRVI ŠKOLSKI DANI, ČITANJE BUKVARA, NA DAN POLASKA U
ŠKOLU, UČITELJ NEŠA I ĐACI PRVACI, VUK KARADŽIĆ, PESMA O SVETOM
SAVI, kao i pesme u kojima se pesnik seća kolega pesnika:
SEĆANJE NA PESNIKA I PRIJATELJA (Dragi Milorade... Nikola
Drenovac).
Iako pesnik
prevashodno rurarne sredine i okoliša, Milorad Gerov je i
pesnik urbanih atmosfera, života velegrada i dečjeg života i
ponašanja u njemu. Optikom dobrog opservatora uočio je u svakoj
takvoj pesmi lepote „seoske atmosfere“ i radosti „urbanih
impulsa života“. Pesnički stihovi BEKSTVO IZ PAKLA,TRUBAČ,
KLINCI IZ SOLITERA, HAJDE DA SE IGRAMO, PESNIK KUPUJE PANTALONE
(u pomen Draganu Lukiću), i još nekim stihovima, Gerov ume da
psihološki otkrije lik i ličnost deteta i odraslog čoveka. On
radoznalo teži sublimaciji dece u odrastanju i doba zrelosti;
cilj mu je da kontinuirano pratii život i dete i „svekoliki beli
svet oko njega“, kao i čoveka koji je iz infantilnosti prešao u
trezvenost i iskustveni život jave.
Ceo
koloplet biljnog i životinjskog sveta Milorad Gerov unosi u
stihove o životinjama i pticama. I one su, kao i dete i čovek, deo
naše vaseljene, i njih treba uvažiti i voleti, i o njima treba
reći „reč leku, toplu i umilnu“. Bezborj pesama, kako je zapazila
i književna kritika, Gerov je posvetio životinjskom svetu.
Poštujući tezu „ da čovek koji ne voli i ne oseća životinju ne
voli i ne oseća čoveki i život“, pesnik kliktavo peva o JEŽU, PSU,
GAVRANU I GUSKI, o MAČORU, o PUŽU, PREPELICI, o SNU U KAVEZU, ili
ŽUĆI, psu, zatim MAGARCU, TETA LIJI i drugim životinjama i
pticama, koje naseljavaju „našu planetu punu pesme i ljubavi
ali i suze i bola“ (D. Maksimović).
Uvek uz dete
i njegov život u snu i na javi, Milorad Gerov je napisao i brojne
pesme „zaljubljeničke tajnovitosti“. Ne povodeći se ni za M.
Antićem, ni Lj. Ršumovićem a ni za ljubavnom poezijom
S.Stanišića ili P. Zupca, Gerov je „ljubavni festival čula“
doživeo na svoj način. Zato se neke njegove pesme čitaju sa
smeškom naivnosti i “dečjeg infantilnog doživljaja suprotnog
pola“. U tim pesmama, sadržan je ceo arsenal uzbuđenja u „kratkim
pantalonama“ i „kratkim suknjicama“. Pesme LJUBAVNA PRIČA,
VESNA IZ VII2, BRUKA, KAKO SE LJUBE DEVOJČICE, ČEMU SLUŽI OSMEH,
RANDEVU SA SONJOM, GDE JE NEDA i druge, samo su neke od pesama u
kojima se Gerov poistovećuje sa „prvim krštenjima i zanosima
ljubavi. Njih ima mnogo više i u svima je pesnički senzibilitet
otvoren i osećajno jak, bez prisustva „tabu teme“ o ljubavi, jer
ljubav je „radost bez bola“ (N. Drenovac).
U plodnom,
ambicioznom i posve talentovanom druženju sa poezijom
Milorad Gerov nije zaoboravljao ni svoj zavičajno-rodoljubiv,
dakle, patriotski nagon. Ako je čovek deo svoga naroda i grada gde
je rođen, ako je zavičajno vezan za ljude, zemlju, istoriju i
ratove svojga naciona, razumljivo je, da jse od njega ne može
odvojiti. Potekao sa Stare planine, iz prostora ruralne srpske
prošlosti, sav u korenu bića slobodar, ali pripadnik grada u kome
je proveo (i provodi sadašnje dane života), Gerov sa
emocionalnom budnošću i ljubavlju peva svoju domoljubivu
pesmu. Ona je nepatvorena. Nju nosi u sebi iskonski
čovek-patriota, i zato je ona srćana i raspevana, ponekad samo
patetična. Pesme VOLJENOM GRADU, ZA MIR U VASIONI, PRAZNIK U
GRADU, LOVAC I PTICE, PESMA MOJA DA NE BINEM itd. Primer su da je
pesnik i domovina jedno i da
su njihovi koreni neuništivi.
Prateći
sveukupni (doduše, još nedovršeni) stvaralačko-poetski čin
pesnika Milorada Gerova, da se uočiti da je lepeza teme i
motiva ili avenija njegovog bogatog pesničkog
sveta veoma razuđena i
bogata. Gerov je često „boravio u svim prostorima života“
(M.Bandić). Radoznao i komunikativan, sklon „lirskoj i naratvnoj
čujnosti sveta koji ga
okružuje“ njegova poezija (pa i ona namenjena odrasloj
čitalačkoj populaciji), sadržala je uvek životvorne,
realističke i zdrave tonove, koji su afirmisale život i
njegove vrednosti. Zato se za ovog pesnika može s pravom reći da
je uvek bio „na putu“ (H. Tahmišdžić), odnosno na sredokraći
sna i jave života. To ga je
uvrštavalo u stvaraoce „bez sumnje da postoji i da će biti
zaboravljen“.
4. MIŠLJENJE KRITIKE
Mada
troma i ne baš aktivna naša književna kritika, kao ni o mnogim
drugim piscima, tako ni o poetskom delu Milorada Gerova nije
dovojlno obraćala pažnju. Pa ipak, može se reći da Gerov nije bio u
više mahova proučavan, citiran ili analiziran pesnik. Svedoče
o tome desetina pesnika, novnara, publicista, književnih
kritičara i akademskih analitičara, koji su pisali i govorili
o poeziji ovog pesnika. Prema mišljenju pesnika Nikole
Drenovca, a o zbirkama pesama Milorada Gerova („Raspevano
detinjstvo“ i „Zaljubljeni dečak“), pesnik Drenovac je zapisao da
je reč i o poeziji koja se „učvršćava u nadahnuta ostvarenja“,
što znači da su njegovi stihovi za mlade „deo duha dečjeg sveta, pa
se kroz njih oseća ispovednost i težnja ka istinskoj
osećajnosti...“ Pesnik i esejista Branislav Bojić je pišući o
zbirci „Zalubljeni dečak“ Milorada Gerova konstatova da
„Gerovljeve pesme sežu do same izvornosti“, tj. Da pesnik
poseduje „korektnu metričku kulturu, izvanrednu muzikalnost,
dobrotu koja nas iz svake pesme motri...“. Vlada Batinić,
profesor i pesnik, ceni poeziju Milorada Gerova, jer je „sva u
vrcanju slike proleća, mirisnih lipa, vrabaca vragolana... i
sva ta poezija donosi plemenitnost, ljubav i strpljivost sa
bakom, jer su odrasli „šarekolka slika našeg života i sveta...“
Odnos prema
poeziji Milorada Gerova zapazio je i zapisao i urednik
časopisa „Most“ Danko Dengelov, koji zapaža da je pesništvo
Milorada Gerova „snažno umeće da se na videlo dana iznese
unutrašnje, skiveno stanje detinjstva u detetu...“, a recenzent
zbirke „Volšebno detinjstvo“ Jasmina Jovanović, napominje da
Gerov „centralno nadahnuće za pisanje ove vrste poezije nalazi
u sopstvenom detinjstvu i u dečjim danima svoje unuke...“ Dr
Slavoljub Obradović u tekstu „Poezija detinjstva“ sdušno stoji
uz tezu da je Gerov u svome dejčjem pesništvu uspeo da otkkloni
uticaj tradicije...“ Gerov, napominje dr Obradović, „insistira
u pesmi na konkretnim pojavnim oblicima koji mogu da
zainteresuju dečju radoznalost... pa je pesnikova slika u
poeziji više sugestivna nego atraktivna...“ Afirmativno
mišljenje o peziji Milorada Gerova iskazao je i dr Tihomir
Petrović u svojoj „Istoriji srpske književnosti za decu“ (ZDI,
N.Sad, 2008). Ovaj talentovani analitičar i književni
teoretičar, iako ovlaš i nedovoljno sintetično, misli da je
„Gerov pesnik tople emocije i sabrane fefleskije“...
Optimistička, vitalistička slika života, instinkt za
prepoznavanje potreba deteta, smisao za igru i jednostavnost,
čine ga autorom iz užeg kruga čuvara dečjih osmeha...“
Pišući u
više mahova o poeziji Milorada Gerova i dajući svoj sud u
obliku recenzija, lično sam verovao u talenat i postojanje
poetske reči Milorada Gerova, koja se neće ni osamdetih godina
prošlog veka ugasiti i nestati. O zbirci „Jasen platanova“,
zapisao sam 1996. godine da je „Gerov pesnik minule prošlosti,
uvek predan ruralnom detinjstvu i okolišu, da je njegov stih pun
bogate tematike i sadržajnosti pa se uklapa u traicionalnu
srpsku poeziju sa blagim nagoveštajima savremenosti...“
Dakle, ta i takva mišljenja o poetskoj delatnosti Milorada
Gerova ponuđena malim konzumentima (a zašto ne i odraslim),
predstavljaju u rekapitulacionom zbiru smisao i vrednost
pevanja Milorada Gerova. Gerov je postojano bio uz svoju pesmu
i zato je ona pobedila „sva sivila anonimnosti“ (dr M.
Đuričković).
SUMMARY
Voja Marjanović
CHILDHOOD BETWEEN THE NATIVE ASH AND BELGRADE LISTED PLANE
In his choice recapitulation
poetry for children,
youth and even adult readers,
which is understood as a form of anthological election,
then some kind Chrestomathy,
under the attractive title of
“Dreamed of childhood and escape from hell”
(which
resembles the gloom of the first period of each man's age ),
which advocated a side and our writers (Borges,
Proust,
Camus,
or
our I. Andric,
D. Kish,
and
D. Djordjevic),
Milorad Gerov drawn the map of her poetry and her creative topography.
It is a good traditional poetry inspired by the true lives of children and adults.
It is the poetry of authentic tone and sound.
She has a perspective on the phenomenal world and past today.
It is always clear and concise read. This poetry has never sought to experiment,
he never
advocated any avant-gardes
exhibitionism – it is hard to says the poet and his thought without the fashion and the theory of games and nonsense,
“they
preached Caillois and Huizing,
and
our poets have accepted the seventies and eighties century”.
In one word poetic
act
Milorad
Gerov
clearly
hear
the voice of
the poet
of reality,
optimism
and
poetry,
which
avoids
the conservatism
and
old-fashionedness:
Gerov
sublimation
of life
and
love,
children, events,
and
adults
in the song.
He
always wanted
his
readers
to “open the eyes of”
the
truths of
life's
adventures.
Hence
the
poetry
of Milorad
Gerov
can
call
it
Rimbaud thought:
“sail
and
sail
only
continue
to
conquer life and
its
spaces!”
nazad
|