|
Sagledavanja
ISSN 2217-2017
UDK 82.02 SIGNALIZAM ; 7.038
ID: 181547788
Nikola Cvetković
Tumačenja signalizma
(Povodom četrdeset godina srpskog neoavangardnog pokreta)
U ovom osvrtu posle
ukazivanja na višeznačnu numeričku simboliku značajnog
jubileja signalizma (četrdesetogodišnjica) i njegovog
gotovo astralno-ekumenskog razastiranja, skrenuli smo
pažnju, takođe, na letopisačko-rezimirajuće delo Svet u
signalima (tridesetogodišnjica). Potom smo izdvojili
neke važnije priloge, apostrofirajući do sada relativno
malo obrađivane pojedinosti, uz izvesne inovativne
naznake. Uvodni prilog Džona Helda istorijsko-poetološki
sagledava mejl-art. Neverbalna zvučna poezija u
sagledavanjima Dragana Latinčića, dodirnuta je u
kontekstu zvučno-ritmičke i melodiozne
brankovsko-stražilovske lirike, i Pavlovićevog viđenja
foničke poezije. Ukratko smo zahvatili i razmatranje
Tihomira Petrovića o književnosti za decu i signalizmu,
dajući neke naznake i viđenja. Sažeti manifestni prilog
Keiči Nakamure otvara mogućnosti za produbljivanje odnosa
Signala i Moderne Slike. (Njegovom imperativnom zahtevu:
Moramo biti s i g n a l i s t i, prethodio je Vinaverov
uzvik: Svi smo mi ekspresionisti). - Ovim su samo malo
razmaknuti planetarni vidici signalizma, predstoje
dalja istraživanja u tom smeru.
KLJUČNE REČI:
signalizam, planetarni pokret, neoavangarda, mejl-art,
zvučna (fonička), konkretna i vizuelna poezija,
konceptualizam, književnost za decu, multimedijalna
kultura, elektronska vizuelnost i tekstualnost,
kibernetička umetnost, jezik nove tehno civilizacije
Pod
simbolično-poetskim naslovom Planetarni vidici signalizma,
pojavila se jubilarno osmišljena knjiga, koju je priredio
Milivoje Pavlović, u izdanju Fakulteta za kulturu i medije
Megatrend univerziteta.1
Višeznačni simbolizam planetarnog proističe iz upoređenja i
paralele između nebeskog, svemirskog i zemaljskog poretka.2
U pitanju je višesmerni proces: ponajpre projektovanja u
odnosu sistema i skupa planeta, analogno onome što u ontološkom
smislu postoji između ljudi, pa i u svakom pojedincu (mikro i
makrokosmos); a zatim i u celovitosti i obuhvatu Zemljinog
šara; te osmišljavanju kosmosa, što je na tragu signala, i najzad,
vascelog sveta u signalima.3
Pre skoro deceniju i
po Milivoje Pavlović je načinio sličan poduhvat sa knjigom
Svet u signalima, koja je, takođe, označila veliki jubilej:
tri decenije signalizma 1965-1995.4
To je bio vredan prilog svojevrsnom letopisu signalizma.
Knjiga je bila plod skoro trodecenijskog Pavlovićevog bavljenja
istorijskom genezom, razuđenom i životvornom poetikom ovog
planetarnog pokreta, kao i bogatom umetničko-stvaralačkom
praksom, u najrazličitijim vidovima, žanrovskim oblicima,
delotvornim manifestacijama, performansima, gestualnim
pesmama, mejl-art projektima i drugim multimedijalnim
ostvarenjima. Sa istraživačkim smislom on je prikupio brojne
napise, male eseje, beleške, publicističke i druge tekstove,
grafeme, pisma, fotografije, simbole, likovno-vizuelna
ostvarenja, naslovne strane, skice rasute u brojnim
publikacijama, knjigama, listovima, zbornicima, periodici.
A onda je sve to komponovao u nekoliko celina,5
bogato dokumentarno i umetnički ilustrovanih, naročito kada
je reč o vrlo sugestivnoj vizuelnoj poeziji,6
sa pregledom tekstova u leksikografiji, panoramom
signalističke vizuelne poezije, i više nego korisnim
bibliografijama Miroljuba Todorovića i bibliografijom
signalizma, koja je otvorila puteve i mogućnosti za
integralnije proučavanje ovog umetničkog pokreta. No, autor
Sveta u signalima, što prethode Planetarnim vidicima
signalizma, nije ostao samo na istraživačkom, sakupljačkom i
bibliografskom radu, već je pojedine svoje priloge kreativno
produbio, domislio i doradio, verovatno i u saradnji i
konsultacijama sa rodonačelnikom signalizma,7
možda i nekim njegovim i svojim saradnicima, dajući tome lični
kreativni pečat.
I ovi najnoviji
jubilarski Planetarni vidici signalizma, povodom
njegovih bogatih četrdeset godina8
stvaralačkog prisustva i umetničkog delovanja, kao da slede
misao Rene Allendy-a9
da broj četrdeset, pored ostalog, može da označava završetak
jednog ciklusa, koji nije usmeren na ponavljanje i
reverzibilnost, već ka radikalnijoj kreativnoj
promenljivosti, inovativnosti unutar sebe, i skoro
neprekidnom samoobnavljanju, ponekad možda i sa elementima
neosignalizma, kod pojedinih teoretičara i umetnika. Ta
unutrašnja promenljivost gotovo da je imanentna biću
signalizma, i podrazumeva otvorenu mogućnost prelaska na
drugi, aktivni (delatni) umetničko izražajni i multimedijalni
nivo (oslobođeni jezik).
Zbornik Planetarni
vidici signalizma, koji je priredio Milivoje Pavlović,
donosi zanimljive i vredne priloge više domaćih i stranih
istraživača multimedijalne kulture i umetnosti iz SAD,
Italije, Rusije, Francuske, pa čak i iz dalekog Japana. Najveći
broj ovih raznovrsnih tekstova dobro je studijski osmišljen,
poetološki utemeljen i analitički razrađen, pojedini i sa
programskim naznakama. Iz nekih studija se vidi da se
signalizam/neosignalizam služi i tematizacijom tehnoloških
medija i tehnološko informacijskim sredstvima savremene
civilizacije u smeru hiperestetizma. U novim okolnostima i
kulturnoj atmosferi, signalizam/neosignalizam izražava
najrazličitije umetničke, estetske, emotivno-telesne
(gestualne) efekte, u skladu sa vizijom globalne tehničke
civilizacije. Pri tom se ispoljavaju vrlo složeni i delikatni
efekti na nivou tehnološki artificijelnih koncepcija i
sistema, na primer elektronska vizuelnost i tekstualnost. Skreće
se pažnja na umetničko-naučne, matematičke i druge slične
simbole i znake tehnološkog preobražaja pojavnih vidova
stvarnosti, u traženju univerzalnog jezika nove tehno
civilizacije.
Ovom prilikom
osvrnućemo se na pojedine tekstove, koji privlače pažnju
osobenijim tematsko-motivskim zahvatom, originalnijim
pristupom i analitičkom obradom. Pri tom, akcenat ćemo staviti
na ona pitanja i probleme što su malo ili tek delimično
obrađivana i studijski preispitivana, apostrofirajući,
eventualno, neke nove pojedinosti što su predmet naših
istraživanja i interesovanja.
Na uvodnom mestu u
knjizi je studija Džona Helda iz San Franciska o mejl-artu i
signalizmu, koji je, takođe, već preživeo i nadživeo četrdeset
godina. Posle nekoliko istorijskih naznaka (Rej Džonson10
i njegova veza sa pop-art kulturom), Held ističe da je šezdesetih
i tokom sedamdesetih mejl-art sagledavan kao velika strategija
„za rasejavanje novih kulturnih ideja koje su tada još uvek bile
u embrionalnom stanju“.11
Zanimljivo je da je Miroljub Todorović, osamdesetih godina
prošlog veka, u časopisu za teoriju, kritiku i poeziju Delo,
priredio izbor iz obimnog i provokativnog materijala mejl-arta,
stvaranog na osnovu različitih vidova PTT komunikacije (pisma,
razglednice, telegrami, faks i sl.), što je pristizalo u njegov
Signalistički dokumentacioni centar.12
On je, prema rečima Džona Helda, „sakupio jednu od najvećih
arhiva ove vrste na svetu“. A jedna od prvih akcija bila je slanje
telegrafskih kompjuterskih karata. „Todorović je dodao
nalepnice, žigove, i druge oznake na te karte“. Held posvedočava
Pavlovićeve tvrdnje da je rodonačelnik signalizma učestvovao
na više od šest stotina izložbi majl-arta i vizuelne poezije.
Dodajmo ovde da
Pavlović posebno piše o mejl-artu13
i umetničkoj komunikaciji na daljinu, neverbalnoj metaforici
u tom kontekstu, kao i novim prostorima estetskog delovanja.14
Razmatranja o mejl-artu i vizuelnoj poeziji Pavlović ilustruje
umetničkim pečatima Andreja Tišme, kao i radovima Dobrice
Kamperelića, Marine Abramović, Ilije Bakića, Zvonka Sarića,
Pop D. Đurđeva i drugih, uz odgovarajuću analizu. I on ukazuje
na martovsku svesku časopisa Delo za 1980. godinu,
ocenjujući da je u završnom delu, iza teorijskih priloga,
objavljena antologija mejl-arta.15
Zvuk je vrlo često
nosilac poetskog izraza16
od brankovsko-stražilovske do signalističke poezije. Skladna
zvučnost, ritmičnost i melodioznost zaživela je u praskozorju
srpske lirike sa Brankom Radičevićem, oživela i produžila sa
Stražilovom Crnjanskog, i ponovo se ovaplotila u pevanju
Stevana Raičkovića i Ljubomira Simovića.17
Signalizam je tu pesničku foniku kreativno nadogradio u
semantičkom i asemantičkom smeru, dajući vidan doprinos
evropskim neoavangardnim traženjima i tendencijama.18
Dragan Latinčić sa
Fakulteta muzičkih umetnosti u Beogradu, piše o foničnosti u
poeziji signalizma, uz više odgovarajućih ilustracija. On se,
na primer, poziva na Dika Higinsa poznatog po inovativnoj
antimuzičkoj produkciji i radu na mixed media i intermedijskoj
umetnosti. Latinčić, nakon ukazivanja na doživljaj zvuka u
klasičnoj pesničkoj formi Todorovićeve Čarotanke (1992),
daje kratke naznake o zvuku u signalističkim vizuelnim, zvučnim
i konkretnim pesmama (zbirka Stepenište, 1971), o čemu je,
inače, malo pisano. Posebno je vredan pažnje završni odeljak o
zvuku u gestualnoj poeziji, gde se fonika pojavljuje kao sama
akcija. Tu se Latinčić bavi pesmama Sazvežđa osluškuj
(1974) i U cara Trojana kozje uši (1979). U prvoj slika
(fotografija) žene i muškarca što leže na raspuknutoj morskoj
steni, sa slovima abecede, upućuje na ideju „da ništa u kosmičkoj
režiji nije isto“, kao i na različitost u prijemu iščekivanog
zvuka.
Napomenimo ovde da
Milivoje Pavlović sadržajno-analitički piše o zvučnoj
(foničkoj) poeziji,19
najpre poetološki utemeljujući odnos zvučanja i značenja; a
potom na primeru Todorovićeve pesme Volim, gde se
glasovne jedinice izdvajaju, umnožavaju i grupišu,
podstičući svakovrsne asocijacije i to ne samo foničke, nego i
verbalne i vizuelne. Pri tom, on se, za razliku od drugih
istraživača, bavi i aspektima psihofonetskog koeficijenta,
na primer, u pesmi Kiša Žarka Đurovića.20
Od momenta kada se
pojam književnosti za decu celovitije uobličio, o čemu, inače,
ponajviše piše Tihomir Petrović, pa do epohe
signalizma/neosignalizma, dogodile su se veoma krupne promene
u poimanju literature i umetnosti, pa i stvaralaštva za mlade.
Kibernetička umetnost21
uopšte imala je, na primer, snažnog upliva na vizuelnu poeziju
namenjenu mladima. Multimedijalnost koja osvaja našu epohu
koristi signale svake vrste (slike-znaci, fonika,
slovno-ikoničko i dr.) u stvaranju novih, neznanih sadržaja i
umetničkih vizija, uz širenje pa i uvećavanje stvaralačkih
potencijala.22
Naša istraživanja
pokazuju da se signalističke tendencije u književnosti za
mlade23
i najmlađe, ostvaruju uglavnom u vizuelnoj poeziji, kao i u
konkretnoj i zvučnoj, što smo ukratko i dodirnuli u ovom osvrtu. U
svemu tome vizuelizacija i vizuelna kultura imaju veoma
važnu ulogu, posebno u procesu transformacije slovno-grafičkih
nizova u vizuelne oblike.24
Ova pitanja donekle dodiruje i Tihomir Petrović,25
i to u opštijem vidu, u vezi sa neverbalnim žanrovskim oblicima
signalističke vizuelne i foničke poezije, uz izostavljanje
analize na konkretnijim primerima, kao i neverbalne
objekt-poezije i mejl-arta. (Doduše, u signalističkom mejl-artu
za decu i nema većih rezultata).
Petrović lepo zapaža
da arabeska jezičkih simbola i vizuelizacija reči, biva
privlačna, kao i ikonički simboli. Tu on citira Dagmar Burkhart
(Prof. dr Dagmar Burkhart ''Od carmina figurata ka vizuelnoj
poeziji'', Internacionalna revija SIGNAL, no. 25-26-27), u vezi
sa „leksikom kao grafičkom slikom, telom reči, formom izraza“,
pogodnim da stvore zadovoljstvo i užitak.
Na kraju se nalazi
jedan vrlo sažet programski prilog Keiči Nakamure iz Tokija,
pod naslovom Manifest signalizma,26
koji nedvosmisleno ističe da je upravo „sada vreme SIGNALIZMA“.
Nakamura se poziva na Karela Tajgea, koji je u Pragu 20-tih
godina prošlog veka bio vodeći poetičar i neumorni istraživač
novih umetničko-stvaralačkih strategija i taktika, u duhu
kritičke avangarde, približno onome što je kod nas od 60-tih i 70-tih
godina bio Miroljub Todorović, sa neuporedivo većim
radijusom i opsegom delovanja. Japanski neoavangardista, s
puno razloga, u kontekstu „svog“ Manifesta signalizma
pominje Tajgea, ne samo zato što je u proleće 1923. stvorio koncept
„POETIZMA“, već i zbog izuzetno značajne uloge dva znamenita
teoretičara moderne umetnosti, doduše sa razmakom od
nekoliko decenija. Kao što je Tajge u svome vremenu bio
markantni poetičar i istraživač novih umetničkih strategija i
estetičkih modela u češkoj umetnosti,27
tako je i Miroljub Todorović jedan od najistaknutijih
teoretičara novih avangardnih, neoavangardnih pa i
postavangardnih umetničkih strategija, planetarnog usmerenja,
s tim što uspešnije i plodotvornije spaja i prožima poetiku i
stvaralačku praksu. Todorović je više i celovitije razrađivao
i produbljivao svakovrsne žanrovske oblike prikazivanja i
izražavanja, uključujući tu i svekoliki angažman ne samo na
polju afirmacije novih estetičkih vrednosti i kulturnih modela,
nego i socio-umetničkih aspekata, kao i odvažne borbe protiv
različitih vidova agresije nasrtljivih alijansi, uključujući
tu i NATO. Poput prethodnika Tajgea, koji je dao vidan doprinos
punom oslobađanju i razmahu češke kulture, i Todorović je kao
teoretičar i multimedijalni umetnik u doba
elektronsko-informatičke ere, dao važan prilog astralnoj
emancipaciji i afirmaciji srpske kulture28
i njenoj kreativnoj promociji u planetarnim razmerama.29
Izneo je na svesvetsko videlo dana jednu naglašeno
samorodnu, sveobuhvatnu i produhovljenu umetničku ideju.
Odvažna okrenutost i predanost eksperimentu i
eksperimentalnosti, skoro bez prestanka, usmerenost ka
radikalnoj i subverzivnoj umetničkoj praksi i poetici kritičke
neoavangarde i post-postavangarde,30
bitne su komponente signalizma/neosignalizma. Dok je Karel
Tajge zasnovao kritičku korelaciju između poetike i
umetničke prakse, Todorović je dublje utemeljio složen odnos
života kao umetnosti i multimedijalne kreacije, sažimajući u
biću svoga opusa strategiju i taktiku pesnika nove epohe,
poetičara, podstrekača i aktiviste koji nadrasta protivrečja
i antinomije između mislećeg uma i stvarnosti, ospoljene
pojavnosti i suštine, između nesustalog rada i suzdržane
ljudske radosti, te između univerzalnog jezika i metajezika i
njegovog ovaploćenja u stvaralačkom činu i
delu. Osnivač signalizma je,
da citiramo Pavlovićevu misao iz prologa, danas „svetski
pisac srpskog imena i prezimena, kao što je signalizam jedna od
ključnih odrednica koje imenuju srpsku kulturu u međunarodnim
razmerama“.31
Čini se, da nije
prenaglašeno ustvrditi da signalizam/neosignalizam kao
poetika, ali i umetničko-stvaralačka praksa – u odnosu na neke
„izme“ koji su im prethodili, na primer: futurizam, dadaizam,
zenitizam, kosmizam, pa donekle i u odnosu na one koji su došli
kasnije, kao post-postmodernizam i neokonceptualizam – ima
unekoliko dominantnije i nadmoćnije mesto i ulogu u umetnosti
i stvaralaštvu novog milenijuma. I to u prvom redu zbog
sveukupne kompleksnosti, kreativne razuđenosti, velike
otvorenosti i izrazite antidogmatičnosti, višedecenijskog
plodotvornog istrajavanja, koje je, evo, već uspešno započelo
petu deceniju; potom zbog planetarno-kosmopolitskog obuhvata,
(signalisti svih zemalja, signum vas ujedinjuje), skoro na svim
poljima duhovnosti, te na poprištu globalne
tehnocivilizacije i njenih sistema, hipertehnologije,
kiberno, kinetičke i kompjuterske umetnosti, digitalne
umetnosti… Tu je i vitalnost i žovijalnost poetike i prakse
samog signalizma i njegovog rodonačelnika Miroljuba
Todorovića.
KNJIGE, ALMANASI I ZBORNICI O SIGNALIZMU:
– Miroljub
Todorović, „Signalism“ (na engleskom), Beograd, 1973.
– Miroljub
Todorović, „Signalizam“, Niš, 1979.
– Julian Kornhauser,
„Signalizm – Propozycja serbskiej poezji eksperymentalnej“,
Krakow, 1981.
– „Signalizam –
avangardni stvaralački pokret“ (zbornik sa
simpozijuma o
signalizmu), Beograd, 1984.
– „Signalizam u svetu
(strani kritičari i teoretičari o srpskom
signalizmu)“,
Beograd, 1984.
– Živan Živković,
„Orbite signalizma“, Beograd, 1985.
– Miroljub
Todorović, „Dnevnik avangarde“, Beograd, 1990.
– Živan Živković,
„Svedočenja o avangardi“, Beograd, 1992.
– Miroljub
Todorović, „Oslobođeni jezi“, Beograd, 1992.
– Miroljub
Todorović, „Igra i imaginacija’’, Beograd, 1993.
– Živan Živković,
„Signalizam: geneza, poetika i umetnička praksa“, Paraćin,
1994.
– Miroljub
Todorović, „Haos i Kosmos“, Beograd, 1994.
– Miroljub
Todorović, „Ka izvoru stvari“, Beograd, 1995.
– Miroljub
Todorović, „Planetarna kultura“, Beograd, 1995.
– Živan Živković, „Od
reči do znaka“, Beograd, 1996.
– Miroljub
Todorović, „Žeđ gramatologije“, Beograd, 1996.
– Miroljub
Todorović, „Signalism – Yugoslav Creative Movement“, Beograd,
1998.
– Milivoje Pavlović,
„Ključevi signalističke poetike“, Beograd, 1999.
– „Signalistička
utopija“ (almanah, bibliofilsko izdanje), Beograd, 2001.
– Milivoje Pavlović,
„Avangarda, neoavangarda i signalizam“, Beograd, 2002.
– „Signalizam –
umetnost trećeg milenijuma“ (almanah), Beograd, 2003.
– Vladan Panković, „O
signalizmu“, Beograd, 2003.
– „Granice
planetarnog – vizije signalizma“, Beograd, 2006.
– Miroljub
Todorović, „Poetika signalizma“, Beograd, 2003.
– „Razmušljajte o
signalizmu“ (almanah), Beograd, 2004.
– Miroljub
Todorović, „Tokovi neoavangarde“, Beograd, 2004.
– Ilija Bakić & Zvonko
Sarić, „Preko granice milenijuma“, Beograd, 2005.
– „Vreme signalizma“,
(almanah), Beograd, 2006.
– „Demon signalizma“
(almanah), Beograd, 2007.
– Slobodan Škerović,
„Himera ili Borg“, Beograd, 2008.
– „Planetarni vidici
signalizma“ (zbornik), Beograd, 2010.
SUMMARY
Nikola Cvetković
INTERPRETATION OF SIGNALISM
It
seems that is not outlined above argue that Signalism / neosignalism as poetic,
and artistic and creative practice - in relation to some ¬ the
“isms”
that preceded them,
for example, Futurism,
Dadaism,
Zenithism,
cosmism,
and partly in compared to those who came later,
as post-postmodernism
and
neo-conceptualism
– is somewhat more dominant and superior position and role of the arts and creativity of the new millennium.
And that's primarily due to the overall complexity,
diversity of creative,
high transparency and exceptional
anti-dogmatism,
decades of fruitful persistence,
that is,
here,
already successfully launched the fifth decade,
then the planetary-cosmopolitan
covers,
(signalists
all countries,
unite you signum)
almost in all fields of spirituality,
and in the arena of global civilization and its technological systems,
hyper,
ciberneo,
kinetic and computer art,
digital art ... There is a vitality and features poetry and the practice and its founder Signalism Miroljub Todorović.
______________
Napomene:
1. Planetarni
vidici signalizma, priredio Milivoje Pavlović,
separat iz Godišnjaka „Komunikacije, mediji, kultura“
Fakulteta za kulturu i medije Megatrend univerziteta,
broj 2, 2010, Bibliofilsko izdanje, Beograd, 2010.
2. Ž. Ševalije, A.
Gerbrant, Rječnik simbola – Mitovi, sni, običaji, geste,
oblici, likovi, boje, brojevi, Zagreb, Nakladni zavod
MH, 1987, str. 509 (drugo prošireno izdanje).
3. Miroljub
Todorović programski piše: „U signalu je izvor, začetak
bića, prva glasnica postojanja svesti osvajačkog
svemira, znak života, jedva vidljiv treptaj u
neuhvatljivoj tami, pomami prostora i vremena.
Osluškivači kosmosa na tragu su signala. On je negde na
beskrajnom putu kao zvuk ili svetlost, kao sažeta poruka,
smisao koji treba dešifrovati u drugačijem biću, u
usplahirenom umu“. - Miroljub Todorović: Osluškivači
kosmosa.
4. M. Pavlović,
Svet u signalima – Prilog letopisu signalizma (1965-1995),
Prometej, Novi Sad, 1966.
5. Prolog je
simbolično označen Signali za novi vek; a potom
slede Prostori intermedijalne igre; u središnjem
delu su dva razgovora – Dve večeri sa Miroljubom
Todorovićem, tri decenije kasnije; a negde pri
kraju vrlo dragocena Klasifikacija signalističke
poezije, str. 193.
6. Naročito je
poetski ekspresivna panorama signalističke poezije,
oko koje je bilo dosta kontroverzi… Pomenimo tu delo
Marine Abramović: „A“, Haiku Pop D. Đurđeva,
Signalistička vizuelna pesma Ljubiše Jocića,
Opsesija Slobodana Vukanovića, Strip-stop
Oskara Daviča i Peđe Neškovića, Signalizam Žarka
Rošulja, Na levom frontu Dobrice Kamperelića,
Signalne vatre Bogdanke Poznanović, Prostor
Jana Hlavača, Provetravanje neba Slobodana
Pavićevića i Pesma Miroljuba Todorovića.
7. I doista, svi ti
prilozi okupljeni između korica knjige, iako su
nastajali u različitim prilikama i okolnostima „imaju,
možda, nešto od pojačanog zajedničkog efekta“. – M.
Pavlović, Svet u signalima, str. 184.
8. Biblijski pisci
brojem četrdeset obeležavaju glavna zbivanja u istoriji
spasenja… David vlada četrdeset godina, Solomon takođe…
Četrdeset dana boravio je Mojsije na vrhu Sinaja. Isus je
propovedao četrdeset meseci… - Ž. Ševalije, A. Gerbrant,
Rječnik simbola, str. 90.
9. Rene Allendy,
Le simbolisme des noumbres, Paris, 1948.
10. Pojedini
teoretičari umetnosti smatraju da je Džonson među
prvima celovitije uobličio poetiku mail art-a kao
prevratničke i rušilačke prakse i alternativne
umetnosti.
11. Dž. Held,
Mejl-art i signalizam, u knjizi Planetarni vidici
signalizma, str. 9.
12. M. Todorović,
Napomena priređivača, Delo, knj. 26, godina
XXVI, br. 2, str. 2.
Deo
materijala iz Signalističkog dokumentacionog centra
(knjige, neoavangardni listovi i časopisi, izložbeni
katalozi i drugi artefakti) nalazi se u Biblioteci
Matice srpske pod nazivom ''Neoavangarda –
dokumentacija Miroljuba Todorovića'', nešto slično je
i u Posebnoj biblioteci PB 19 Miroljuba Todorovića u
Biblioteci Srpske akademuje nauka i umetnosti, dok se
više hiljada pisama, na različitim jezicima, kao i
originalni radovi, nalaze u Legatu signalizma u
Istorijskom arhivu Beograda.
13. Ovaj istraživač
signalizma mejl-art imenuje kao vrstu dopisne umetnosti,
„uzajamnog informisanja, komuniciranja i kreativne
igre na daljinu, uz pomoć simboličko-estetskih znakova,
jezičkih elemenata, fragmenata likovnog saopštavanja i
višesmislenih likovnih poruka, kako unutar lokalne
zajednice tako i u međunarodnim razmerama“. – M.
Pavlović, Od reči do krika (Mejl-art u signalizmu),
Letopis Matice srpske, god. 178, knj. 469, sv. 3, 2002, str.
290-302. Isto u Avangarda, neoavangarda i signalizam,
Prosveta, Beograd, 2002, str. 345-360.
14. Isto, str. 345-360.
15. U toj
antologiji prisutno je sedamdeset umetnika iz sveta i
četvoro naših stvaralaca koji su „odabrali mejl-art kao
sredstvo borbe za nove vidove i prostor izražavanja…“ Tu
su pored Todorovića Balint Sombati, Bogdanka Poznanović
i Katalin Ladik.
16. Zvuk u velikoj
meri ovaploćuje i pospešuje postojanje jezičkog
izraza, i zahvaljujući ritmično-foničnim vibracijama,
zapaža se pre nego oblik.
17. N. Cvetković,
Brankovsko-stražilovsko u poeziji Miloša Crnjanskog,
Stevana Raičkovića i Desanke Maksimović, u knjizi
Novi i stari povodi, Učiteljski fakultet u Jagodini,
1997, str. 66-88.
18. Mogu se uglavnom
uočiti tri vida zvučne poezije: a) ona koja je utemeljena
na konkretističkoj upotrebi fonetske građe, ponavljanjem
ili razbijanjem rečenica i reči na glasove; b) zvučna
asemantička poezija u formi muzičke organizacije
zvuka; c) zvučnost zasnovana na
verbalno-silabičko-fonetskoj građi (verbovoko).
19. M. Pavlović,
Avangarda, neoavangarda i signalizam, str. 332-344.
20. Ž. Đurović,
Kiša, u ciklusu Signal test, Izabrana dela,
Poezija (knj. 3), Nikšić, 1994, bez paginacije.
21. Kibernetička
umetnost je nova tendencija utemeljena na odgovarajućim
dinamičkim sistemima. U tom smislu, ona
interdisciplinarno povezuje elektroniku, semiotiku,
lingvistiku, kompjutersku nauku i sl.
22. Nova medijska i
digitalna kultura i kibernetička umetnost, oblikuju
različite i drugačije estetičke poglede i koncepcije.
„A u tom smislu, i pesničkog, likovnog, muzičkog,
scensko-gestualnog, opšteumetničkog izraza, pa i
poezije za ’decu i veliku decu’, kako bi rekao tvorac
signalističkog pokreta, Miroljub Todorović“.
23. N. Cvetković,
Signalizam i književnost za decu i veliku decu,
Zbornik radova sa međunarodnog naučnog skupa, Pedagoški
fakultet u Jagodini, Jagodina, 2008, str. 272-279.
24. N. Cvetković,
O elementima Odalovićeve poetike (tradicionalno), a o
vizuelnoj poeziji – neoavangardno, naučni skup
Savremena književnost za decu u nauci i nastavi,
Jagodina, 20. III 2010.
25. T. Petrović,
Književnost za decu i signalizam, u knjizi
Planetarni vidici signalizma, str. 82-98.
26. Planetarni
vidici signalizma, str. 99.
27. Vredno je pomena
da Gojko Tešić u kontekstu nacrta za tipologiju
polemičkih sporova u međuratnoj srpskoj književnosti
pominje češkog teoretičara Karela Tajgea, u
komparativnom smislu između Krležinog Dijalektičkog
antibarbarusa s Nadrealizmom protiv struje
(1938). – G. Tešić, Srpska književna avangarda (1902-1934)
– Književno-istorijski kontekst, Institut za
književnost i umetnost, Službeni glasnik, Beograd, 2009,
str. 378-379.
28. Signalizam kao
neoavangardni smer, kako lepo primećuje Pavlović, u
svetu nas „predstavlja kao narod sa kulturom, a ne samo sa
istorijom. Visoku planetarnu aktuelnost ovog umetničkog
pokreta potvrđuje i činjenica da signalisti redovno
sarađuju u najuglednijim svetskim časopisima i izlažu
svoje intermedijalne radove u najglasovitijim
galerijama…“
29. M. Pavlović piše
da je signalizam ubrzo nakon osnivanja i organizovanja
„prešao granice naše zemlje i naše kulture, okupivši
veliki broj stvaralaca širom planete – od Urugvaja do
Japana, i od Kanade do Australije. Prema rečima kritike,
ovaj neoavangardni pokret, u kome mnogi vide i brend srpske
kulture, doneo je našoj književnosti i umetnosti „atribut
visoke planetarne aktuelnosti, kreativne otvorenosti
i prepoznavanja cilja, omogućavajući da čitav ontos
postane signal, otkriveno biće, veliki neponovljivi
znak“ (Draško Ređep).
30. Post-postavangarda je kao i post-postmoderna, takođe,
agresivno kritička, u nekim vidovima destruktivna, služi
se novim tehnologijama i hipertehnologijama,
simulacijom, kiber estetikom, a samu sebe tehnomedijski
multiplicira i retorički pojačava do mimezis
mimezisa.
31. Prema Pavlovićevom temeljnom uvidu: kod nas i u svetu je za
minule četiri decenije objavljeno oko dve hiljade
bibliografskih jedinica (a po našem mišljenju i više, jer
postoje i one jedinice koje sam Todorović nije još stigao da
konsultuje, npr. pisanje prof. dr Staniše Veličkovića u dva-tri
zahvata); tu se uključuju i tri doktorske disertacije, „više
monografskih celina i nekoliko temata na stranim jezicima. (…)
Stvaralačko prisustvo M. Todorovića na internacionalnoj
sceni argumentuje se sa više od 400 autorskih radova u stranim
publikacijama i na stranim jezicima“.
nazad
|