|
Iz novih knjiga
Oko i muk
: fragmenti o Cincaru
(„Mida spes”, Zemun, 2010)
Jovica Aćin: „Mitotvori se o stožeru, ništavilu,
vaskrsavanju, žrtvovanju, dvojništvu... I sve to ide onako kako
je kod Cincara poznato”. Barem na osnovu dve prethodne Cincareve
knjige, mogli smo predpostaviti da je tom autoru maltene suđeno
da dospe do ove, da će konačno u razgrtanju jezika, u njegovom
prvenstveno leksičkom lomljenju i stoga njegovoj polisemičnoj
razgradnji, uočiti apokaliptički horizont.
Kao da je u ljuskama reči, u ljeskanju
jezičkih jezgara, skrivena vizija o kraju jednog i početku
nekog drugog sveta. Ova apokalipsa je vavilonska: u jednom
jeziku tražiti i iznalaziti mnoštvo drugih jezika. U jednoj
knjizi bi da uskrsne čitava Vavilonska kula, sa svom strogošću
svoje građevine. Tu ne sme biti omaške. Ništa dislocirano, ništa
disfunkcionalno. Zato kad je preberemo, jasno je da ova zbirka
spada među dela kod kojih je naglašena potreba da budu
prihvaćena zajedno sa svojim brižljivo ustrojenim simetrijama.
Ne preterujući, ne dugujemo mi
Cincaru nikakvu apokalipsu. Nije to on bio, niti će on biti. On
hoće jednostavno samo da kaže ponešto od onoga što vidi, a
naročito od onoga što vidi u jeziku, a podudara se sa onim što
vidi i čuje oko sebe, i hoće „gramatiku” tog podudaranja. Nije
demon zla u toj gramatici; u njoj je demon naivnosti i nevinosti,
onako kako bi o tom demonu, povodom poezije, recimo divno
govorio Lesing. Divota takvog govora mi nije data; samo da mi ne
bude oduzeta šansa da pogodim takvog „gramatičkog” demona i da
ne promašim knjigu uz koju govorim.
U ovakvoj geometrijskoj tvorevini
ispisuje se svojevrsna lična kosmologija. Nastanak sveta se
usaglašava s nastankom pevanja. Pred nama je ciklus stvaranja i
umiranja. I izložen je kao u nekoj tajnoj nauci. Otuda smesta
prepoznajemo najveći ezoterički jezik koji stremi
anagramima, formirajući unutar osnovne gramatike izvesnu
anagramatiku. To je jezik nalik kabalističkim operacijama s
rečima. Da, leksičko lomljenje, traženje u rečima njihovih
unutrašnjih odjeka i saglasja nalikuje po mnogo čemu
kabalističkim formulama kriptizacije i dekriptizacije
značenja, s jedne, i božanskom delovanju putem moći same reči, s
druge strane.
Apokalipsa na koju smera Cincar jeste
apokalipsa samog ukazivanja na propadanje, na smrt. Tu je
očigledna i kritička nota, posebno kad je u pitanju ono što autor
naziva „politička beda”, kad priziva, na primer, Srbiju u sebi,
prepoznaje je u vlastitoj reči kao svoje ja, kao sebe, sebe kao
nju, i kad je smrt pesme „lepša” od neke daleke, zapravo od svake
„eshatološke nagrade”.
Kao sliv svih navedenih putanja,
konačni ishod je nagnuće ka poslednjoj, i u zbirci završnoj
molitvi za spasenje, molitvi koja je više od svake
performacije, performativni iskaz nad iskazima. U njoj bi da se
um, san, jezik, stope u novu gramatiku pesme. I to gramatiku u
čijim pravilima će grč pred apokalipsom dospeti do autentičnog
izraza.”
...
Jovan Pejčić: „Ključnu ulogu u drami poezije
Nikole Cincara Poposkog odigrala je knjiga „STRUŠKI PROJEKT”
(1981). Postigla je željeni cilj u manjoj meri
gestualno-vizuelnim, grafo-verbalnim, sme se kazati
neoavangardističkim svojim segmentom, mnogo pak više čisto
tekstualnim nadgrađivanjem manifestativne dimenzije knjige”.
Moglo bi se, čak, reći da Gramatika
apokalipse po jednoj svojoj, nikako sporednoj, misaono svakako
provokativnoj dimenziji, ide u red bogotražiteljskih knjiga.
Govorni subjekt pesama, kome su ovde lični glagolski oblici
uglavnom strani (što ne znači da imamo posla sa
desubjektivizovanom, depersonalizovanom lirikom),
neprestano „oseća” prisustvo numenalne ličnosti u svetu.
Doduše, kada hoće da tom osećanju podari vidljiviji jezički ili
metaforički trag, kada prisustvo Boga hoće simbolički da
izrazi, Cincar Poposki se najčešće odmeće od konvencija recimo
biblijske ili njenoj srodne slikovitosti drugih svetih tekstova.
Opredeljuje se za prostočulni (neduhovni) konkretizam
vladajućih tehnoloških metafora današnjice i pri tome se
koristi postupkom pesničkoga ironisanja, ustoličuje jezički
paradoks, dijabolizuje materijalnu osnovu označitelja –
bira, jednom reči, princip negativne poetsko-jezičke
te(le)ologije.
Pevanje Nikole Cincar Poposkog
jeste, nesumnjivo, pevanje – iz – reči, jedno korensko, još
tačnije: rizomsko pevanje – da prizovem tu duboku Jungovu reč.
Bilo je i, na sreću pesnika i njegovih čitalaca, ostaje to u svom
izrazitom, originalnom ključu.
nazad
|