|
Iz novih knjiga
Kosta Dimitrijević
Razgovori i ćutanja Ive Andrića
(„Prometej”, Beograd, 2010)
Prošle su mnoge godine. Početkom maja
1970, po zadatku redakcije NIN-a, povodom proslave četiri veka
ćuprije na Drini, posetio sam Andrića. Tada je stanovao na prvom
spratu u ulici Proleterskih brigada 2a. U tu četvorospratnicu
preko puta Pionirskog parka Andrić se uselio posle ženidbe
slikarkom pozorišnih kostima, Milicom Babić.
Kad sam zazvonio na Andrićeva vrata,
pojavilo se blago lice sede starice Zorke Babić, njegove tašte,
koja posle iznenadne smrti od srčanog udara svoje kćeri Milice
pre dve godine u Herceg-Novom, brine o iiscu.
– Oprostite, samo malo pričekajte da
Ivu pozovem – kaže ljubazna starica – Ne oseća se Ivo najbolje.
Moram ga pitati da li može ustati...
Dok starica odlazi, razgledam na zidu
predsoblja gravire starog Beograda i Šapca, a primećujem i
mnoge knjige u sasvim običnim, belim policama bez stakla. Ovde je
telefon čijeg broja nema u imeniku da ne bi pisca previše
uznemiravali. Uostalom, ovaj princip tajnosti broja telefona za
poznatije umetnike, ukoliko oni to zahtevaju, sproveden je u
svetu.
Obučen u dug sobni kaput, iznenada se
pojavivši na vratima Andrić se pozdravlja srdačno kao da smo se,
takoreći, tek juče rastali. Primetivši moje interesovanje za
njegove stare gravire, Andrić reče:
– Vidite, nekad sam skupljao stare
gravire. To su bili većinom naši gradovi pod turskom i austrijskom
okupacijom...
– Da, o tome mi je davno pričala i vaša
prijateljica Isidora Sekulić – kažem Andriću. – Ona je imala
lepu zbirku reprodukcija od kojih vam je, kako mi reče, neke dala
i za vašu kolekciju. Da li ste sačuvali te grafike?
Propale su za vreme ovog rata –
odgovara Andrić tihog glasa – Stanovao sam na Zelenom vencu, bio
je to zajednički stan, pa nisam imao gde da držim tu svoju
vrednu zbirku. Tako je tamo, u podrumu Prizrenske ulice,
veći deo moje kolekcije propao od vlage i memle...
Pozvan od Andrića prelazim u dnevnu
sobu ispunjenu stilskim nameštajem na čijem zidu primećujem dva
lirska akvarela Peđe Milosavljevića sa simbolima stare
tvrđave i razigranih venecijanskih konja. Onda stupamo u
Andrićevu radnu sobu ispunjenu od poda do tavanice knjigama za
koje pisac kaže:
– Od nekih se knjiga ne odvajam celog
života, a izvesne, odmah po čitanju, poklanjam bibliotekama.
Nemam mnogo mesta da ih ovde držim...
Prelazeći pogledom po rafovima
bogate Andrićeve biblioteke, pored mnogih u kožu uvezanih
domaćih i stranih leksikona, raznih sabranih i izabranih dela
klasika, primećujem i skorašnja izdanja: četiri knjige
Srbljaka, monografiju Radovana Samardžića Mehmed
Sokolović, putopise Stevana Majstorovića U
postojbini saga i mnoga dela naših savremenika.
– Zdravlje mi nije u najboljem redu –
kaže Andrić tihog glasa skoro šapatom, ponudivši me da sednem. –
Pored glaukoma imam još jedno oboljenje očiju i sad je pitanje
vremena ko će brže: glaukom ili ja... Zato čitam samo dva časa
dnevno... Doduše, čitaju mi i drugi, ali se ja teško privikavam na
takve uslove, jer sam sve u životu radio sam... A dosta mi je od
pomoći i Vera Stojić, mislim na tehnički deo posla...
– Šta sada čitate?
– Čitam svoje stare rukopise od pre
nekoliko decenija pošto je to sve izbledelo i na hartiji i u
meni. I sada se teško u tome snalazim. Potom čitam biografsku
studiju Radovana Samardžića Mehmed Sokolović.
- Kako vi ocenjujete tu od kritike
pozdravljenu Samardžićevu monografiju?
– Ona je nastala dugogodišnjim radom,
a pisana je književno i zanimljivo, tako da žalim što,
verovatno, neću uspeti zbog sadašnjeg stanja zdravlja celu da je
pročitam.
– Primećujete li da je profesor
Samardžić u svojoj izvrsnoj knjizi posvećenoj Mehmed pašinom
životu i radu, primenio stil vaše hronike o njegovom mostu na
Drini?
– Dobro je kad naučnici sliče
književnicima...
U toj čistoj, svetloj i urednoj
Andrićevoj radnoj sobi sa pogledom preko balkona na zelenilo
Pionirskog parka pažnju privlači još nekoliko slika dobrih
majstora: tu je zastupljen Lubarda sa snažnim Cvećem,
zatim pada u oči izvrstan Araličin pejzaž kao i Stančićevi
pomorci iz Herceg-Novog. Pažnju privlači i poetska slika
Skupljači sena od Slobodana Jeremića-Jeremije, mladog
naivca iz sela Pećinci kraj Beograda. Između tih vrednih
originala je i velika reprodukcija freske Anđela iz Mileševe.
Pored knjiga i slika, svako ko stupi u
Andrićevu radnu sobu, pogled će zadržati na tri stola. Na malom,
po strani izrezbarenom radnom Andrićevom stolu je piščeva
beležnica ispisana sitnim, oštrim rukopisom dok je drugi,
takođe stilski, gornjim delom u vidu ormarića ispunjen mnogim
fijočicama. Za trećim, visokim stolom, bolje reći pultom, može
se čitati ili pisati samo stojeći. Sada se Andrić na njega
oslonio i činilo mi se kao da je hteo reći: „Eto, zadovoljio sam
vašu profesionalnu novinarsku radoznalost pokazujući svoju
radnu laboratoriju”... Ali, dobar diplomata kao što je Andrić
nikada tako gostu ne bi rekao nego ovo što sam tada zabeležio:
– Meni je poznato da ljudi hoće da
znaju šta se dešava u piščevoj radionici, ali često ni mi sami to
ne znamo. Pisanje, bar za mene, samo je težak rad i muka... To je
često kao da živite usamljeni u pustinji... Nije mi poznato kakva
zadovoljstva može stvaralac imati dok radi na svom delu osim
truda, neizvesnosti i odricanja...
– Slično ste kazali i jednom mom
kolegi da je za vas pisanje kao kad se pođe u lov: nekad se vrati sa
praznom, a nekad sa punom torbom.
Na taj citat Andrić se blago osmehnu pa
nastavi:
– Da, hteo sam reći da je pisanje
mukotrpan i neprestan rad koji zahteva celog čoveka. I zato su
pisci obično nesrećni, mislim oni pravi, nalazeći se na drugim
dužnostima. Drugi ljudi ne shvataju da je pisac često nemoćan da
se odupre... I on je prosto prinuđen da posle svega preživljenog
ponešto stavi na ravnodušnu hartiju za koju kažu da sve trpi...
Tada mi Andrić pokazuje na radnom
stolu svoju ispisanu beležnicu i mnoge ceduljice poređane kao
rastresit špil karata i nastavlja:
– Naše glavno oružje je pero i
hartija, a na ovom stolu vidite moje beleške, koje polako
sređujem i ugrađujem u ono što pišem. Bez njih svoj posao ne bih
mogao ni da započnem, ni da dovršim. One su so...
Na pitanje o stvaralačkom procesu na
svojim delima, posle kratkotrajnog premišljanja Andrić je
odgovorio da ne bira vreme za književni rad. „Umeti izbrisati
teže je nego napisati”, setio sam se tada jedne davnašnje
Andrićeve rečenice izrečene Branimiru Bosiću. „Treba pisati
tako da rečima, bude tesno, a mislima prostrano”...
Što se tiče vremena pisanja jednog
dela, Andrić kaže da radi veoma sporo, mesecima i godinama
samo jednu pripovetku:
– Jedan pisac, kada su mu prebacili
sporost u radu, pametno je odgovorio: „Ne glačam ja svoju
rečenicu, nego svoju misao. Time je sve rekao”...
Inače, u vezi sa tehnikom rada Andrić
mi poverava da radi, uglavnom od jutra do podne. A kad ima nešto da
saopšti, zapravo oseti tu potrebu, svejedno mu je da li mu je u
ruci olovka, naliv-pero ili kuca direktno u mašinu.
– Ja se posle, kaže Andrić, kada je
rukopis završen, ničega ne sećam na koji je način on nastao a ja
radio. Ali, ako pisanje ne ide, ma koliko se trudili, onda ništa ne
pomaže i bolje je poći u šetnju...
nazad
|