|
Iz novih knjiga
Dušan Stojković
Hleb kamena i neba
(Kulturni centar Svrljig – Književni klub „Branko Miljković”, Svrljig – Knjaževac, 2010)
MRKLINE I
ZLATNA ZRNA RADOSLAVA VUČKOVIĆA
Radoslav Vučković je, po mnogo čemu
osoben pesnik u korpusu srpske književnosti. Njegov poetski opus
veoma je sveden. Iz zbirke u zbirku on prenosi, ponešto
korigovane, brušene, pesme. Kao i da ne piše pesničke zbirke već
izabrane pesme. Naša poezija ima nekolike pesnike čije
celokupno pesnikovanje staje među korice jedne tanušne
knjige. Navedimo nekolicinu: Dositej Obradović, Pavle
Solarić, Milan Rakić, Anica Savić-Rebac, Mladen Leskovac, Vladan
Desnica, Mladen Dimitrijević, Momčilo Nastasijević...
Vučković je zreo pesnik, više puta nagrađivan, veoma prisutan u
našoj periodici, autor nekolikih zapaženih pesničkih zbirki:
Tri srcokaza (1970), Sa pešterskih istočnika
(koautor; 1987), Koreni i korovi (1988), Bunila
(1990), Tavni nauk (1994). Vučkovićevo delo bilo je delo u
nastajanju, nadrastanju. Knjiga Po raspeću,
objavljena u okviru „Šumadijskih metafora“, je njegovo izabrano
i zaokruženo, konačno (?), poetsko delo, summa njegova
pesnikovanja. Naslov knjige je ambivalentno simboličan. On
„pokriva“ i pojedinačni i opšti život / „život“ koji nas je
zadesio /ostao nam nakon što smo – gorko – kao i Hrist sam, bili
razapeti. Mukli govor ovih pesama i jeste govor sa one strane,
zborenje, pesničko mrmorenje nakon Golgote. Mukle su i teme;
tamni stihovi koji, ujevićevski, šikljaju iz tmine k’o pružene
ruke. Aktualnost je dosegla poetsku uverljivost. Pesma se
često u krik premetnula. Njena skladnost, nalik na onu Ivana Gorana
Kovačića u Jami, „ratuje“ sa usamljenošću, stradanjem,
prolaznošću, besmislom, haosom – tematskim silnicama ove
poezije. Lirski rodoslov nije „priča“ o rađanju, već o
odumiranju, čiljenju. Napušteni su vinogradi, samotni bunari,
zamukle vodenice, samotne i koze... Sve je prekrila pustoš.
Vučkovićeve pesme pune su
reminiscencija (prigušenih) na lirske medaljone
desetercima tkane Dragoljuba Filipovića. Uglavnom su
tradicionalne; no, to je i pesnikovo lukavstvo: ne smeju
se čitati na prvu loptu. Iako se njima uvek nešto
saopštava, poručuje – poruke nisu jednoznačne. „Junak“
je naš rod, Srbija. Poetičnosti je na korak blizu poetičnost.
Retko koji srpski moderni pesnik
toliko u prvi plan izbacuje moralnost opevanog,
naglašava toliko semantičku ravan. Vučkovićeve pesme i zvuče
i znače. U njima ima sljubljenosti
znaka i označenog, estetskog i moralnog. Njihova lepota je
muška, srčana, pogdešto šantićevska lepota.
Vučković se često služi
sonetnom formom. Dorađenost, svedenost, klasičnost soneta
suprotstavlja se tami vremena o kojem se peva. Pesme su
često nalik na krike, kopanje po otvorenim ranama, gorko
sučeljavanje sa mrakom kojim plovi životni brod.
Patrijarhalni svet je skršen, gnezda su srušena, od mitova se
pobeglo. Oči su širom otvorene, začuđene. Čitav život se
zbio na dlanu i može ga pesnik-hiromant pročitati. I da bi
progovorio (iz mukline) i da bi kriknuo (u noć). Usmena
poezija je fon na kojem se ogledaju ove pesme, često tkane
i kao tragične „pričalice“. Kad iznevere ljudi, ostaju
reči. Ostaje zvuk. Zvučna ravan ovih pesama njihov je
zaštitni znak. One vrve anaforama, aliteracijama,
asonancama, „rasejanim“ i leoninskim rimama, raznolikim
zvučnim i sintaksičkim „formulama“.
Pesničke slike su retke i posne. Navodimo nekolike:
iz kamena i neba / hleba kopaše („Vučko“);
magle debele („Sećanje na majku“);
njive bremenite (Ib);
trska seva sa tavana („Rodna kuća, I“);
iznikao iz mrkline / dim preklao jedno oko („Rodna kuća,
II“);
zalaje besno hitac ka meti („Salto mortale“).
Reči su neobične, „bogate“, lepe. Navodimo nekolike (pojedine
su i same pesme): bučar, bolezan, vavek, dnev, dijak, žiće,
zelen-suncobrani, zabel, zakop, ila, izvor-voda, izgub, mučnik,
mniti, nakan, nerod, nedosnuti, nutrina, opaz, Rascija,
razmirje, smert, sočiniti, skrbiti, ubir, tmast, tmica,
čemer-sablja, čandija, časiti se. Dominiraju arhaizmi; oni
„okreću“, na leksičkoj ravni, pesme ka prošlom, minulom. Pokazuju
da i sadašnje vremeni i praminja ka proteklom.
Antologijske pesme Vučkovićeve, po našem sudu su: „Rodna kuća“,
„Lapot“, „Predsmrtni čas“ i „Vojnikov poslednji san“.
Pesnik čijim pesništvom odjekuje i
bruji veliki broj imena, i sam je postao pesničko ime koje svako ko
se u pesništvo razabire mora razgovetno prepoznati.
nazad
|