|
Iz novih knjiga
Danilo Jokanović
NENAPISANE PRIČE
(„Gramatik”, Beograd, 2009)
TRAGOM VESTI
Vest da je u našem
gradu rođeno okamenjeno dete munjevito je obišla svet i
vratila se u priče i nagađanja sugrađana.
Ovom već fantastičnom
događaju lekari su dodali još jedan segment neverovatnog. U
zvaničnom saopštenju tvrde da se dete u stomaku normalno
razvijalo i da je bilo živo sve do momenta kada mu je presečena
pupčana vrpca, a onda se – neznano kako – okamenilo.
Ljudi koji su čuli i
najmanji deo čaršijskog rasvetljavanja događaja odmahnuće
rukom i pre nego saslušaju ovu priču.
Njen začetak našli smo
u jednoj, davno objavljenoj novinskoj vesti: „Iz muzeja u
Kneževom dvorcu ukradena je jedna od skulptura kompozicije
Žive figure M. M. Kaljugina. Na figurama koje su ostale
pronađeni su otisci prstiju počinioca, a na podu otisci bosih
ženskih nogu, što je policiju navelo na zaključak da se radi o
naj-manje dvoje provalnika...“
U sudskom arhivu
grada pronašli smo dokumentaciju o tom slučaju.
Priča bi se mogla
svesti samo na izjave optuženih.
Prvooptuženi V. Ž.
Sofronov, osuđivan za sitne prestupe i krađe, kada je slučajno
ušao u Knežev dvorac iznenadio se videvši da muzejske
dragocenosti nisu dovoljno dobro obezbeđene i čuvane. Počeo je
češće da dolazi, smišljajući kako da se domogne plena. I tako se
upleo u okamenjene poglede golih žena.
Jedne noći, dok je
čuvar muzeja, kao i obično u to doba, dremao, provalnikove ruke,
prsti i kalauzi, izgovorili su sezame i bez i najmanjeg
šuma vrata su se otvorila.
Kada se približio
skulpturama, iz detinjstva mu se javila priča o princu i kamenoj
statui koja se u ponoć pretvarala u prelepu devojku. Poželeo je
u tom trenu da jedna od kamenih žena oživi pa da je odvede u
kneževe odaje. Setivši se pritom i stare lopovske priče o Mona
Lizi i ogledalu kao da je zaista zakoračio u bajku.
Skulptura pred čijim
se usnama od daha zamaglilo prineseno ogledalo, pokrećući
trepavice, iz ugla u ugao usana pomerila je osmeh i oživela ga u
reči zahvalnosti...
Priča iz druge izjave
još je neverovatnija, a izvanredno se uklapa u prethodnu. Dala
ju je žena koja tvrdi da je ona ukradena skulptura.
„Umetnik koji je
napravio celu kompoziciju bio je ubeđen da se tim delom približio
savršenstvu. Odabrao je mene da kruniše svoje delo i da mom
kamenom telu da život.
U zenice mi je ulio moć
da sama sebe oživim. Trebalo je samo da iz prinesenog ogledala
uhvatim svoj pogled. Da najisturenija tačka oka, spajajući se
pogledom, zaklopi apsolutni mrtvi ugao s okom iz ogledala.
Njegov iznenadni i
tajanstveni nestanak ostavio je posao nedovršen i mene
okamenjenu. A kako o svom radu nikom ništa nije rekao, bila sam
osuđena na čekanje i nadanje da ću uhvatiti svoj pogled makar u
staklima čuvarevih naočara.
Sve vreme provedeno u
muzeju bila sam svesna svoje nemoći da bilo šta uradim – osim da
čekam.“
Sud je izjave
tretirao kao besmislice i laži i, pored toga što skulptura
nikada nije pronađena, oboje je osudio za provalu i krađu.
Nakon izdržane kazne
otpočeli su zajednički život, a posle izvesnog vremena, žena
koja je na sudu tvrdila da je ona, u stvari, ukradena skulptura,
rodila je dete, koje se, pre prvog plača, okamenilo.
nazad
|