|
Iz novih knjiga
Dragan Radojičić
BELA PAPIRNA KESICA PUNA PRALINA
(„Alma“, Beograd, 2009)
„TOSCA 20“ STEREO
Danas slušam stare ploče, da li mi
zavidite? Deca su radoznala, prvi put u životu vide čudo zvano
gramofon.
Zaboravljeni stari gramofon „Tosca
20”, koji sam pre par dana izvadio iz ostave, očistio i otišao kod
tv-audio mehaničara koga su mi preporučili. „Ako te i on odbije,
onda nema šanse da ga bilo ko popravi.” Zaputim se kod njega, mala
radnjica, al` poštena, u naselju van centra grada u
polupodrumskoj prostoriji prizemlja stambene zgrade.
– Dobar dan, srećan rad, majstore.
– Kojim dobrom?
– Imam neispravnu „Toscu 20”, pomagaj,
voleo bih da je popraviš.
– Gde nađe taj raritet? Gde je, daj da je
vidim?
Ja trkom do auta, pa iz gepeka
„toskicu” pravo u radnjicu.
– Kako da ga probam, imaš li koju ploču?
Lupim se po čelu.
– Imam, odmah dolazim. Čekaj me, idem do
kuće da je uzmem.
On se nasmeje i kaže:
– Tu sam ja, ne žuri i ne brini!
– Izlazi su crkli, jedan visokotonac
i ova ti igla ko oklagija, teško će biti za iglu, pokušaću da
nabavim, ali ne obećavam.
Razgovaram te večeri sa drugarom i
spomenem gramofon kad on meni, staro šnjuvaralo, kaže: „Ima u
robnoj kući „Beograd” na spratu, jedan deo je stara robna kuća i
video sam, imaju gramofonske igle”.
– Ne verujem.
– Ima, kad ti kažem, ne zezam te, video
sam pre neki dan.
Ne verujem do kraja, ali odem, popnem se
onim starim pokretnim stepenicama, nisam ušao u tu zgradu ne
pamtim, od kada su izdali prostor sitnim preprodavcima i
švercerima trećerazredne robe iz Turske, Kine itd., ne gledam
uopšte čega ima, idem pravo na drugi sprat, prilazim delu tezgi na
koje me je Đorđe uputio i stižem pravo u sedamdesete –
osamdesete prošlog veka. Isti oni trgovci, stariji jedno
dvadeset-trideset godina, osedeli ili oćelavili, ali iste
police, tezge, radni mantili, kao da je vreme stalo. Vraća se u
sećanje zaboravljeno vreme, kada sam tu dolazio da kupujem
najnovije ploče. Ploča više nema, ali ima starih žica za gitaru
spakovanih u već požutele papirne kesice i na njima samo
oznaka.
– Izvolite, mladiću – mahnu mi rukom
ispred pogleda, da mi privuče pažnju, meni zanetom u mislima u
tom vremenu koje je otišlo u nepovrat, ali nalazi se negde u
memoriji.
– Izvinite, zaneo sam se, nisam ovde
bio davno, pa su me sećanja ophrvala.
– Ništa, ništa, želite li nešto?
– Jedan drugar mi reče da imate
gramofonske igle.
– Da, naravno, ima – govori mi to
nonšalantno kao da nije prošlo trideset godina od kada su
proizvedene. – Za koji gramofon?
– „Tosca 20”.
– Evo, ostalo je dva komada.
– Koliko košta jedna? – potpuno
zbunjen pitam iako na ceni dva puta tri santima vidim piše 178,00
din.
– Sto sedamdeset osam dinara.
Ja kao zombi odgovaram:
– Dajte mi obe – i ne mogu da se vratim u
stvarnost. Ne bih umeo precizno da objasnim kakvi su to bili
osećaji, mešavina svega i svačega, sećao sam se pesama, luksuza
robne kuće iz sedamdesetih i osamdesetih, raznih kupovina,
garderobe u koju je tada bio obučen narod, svetla upaljenih
lampi i tihe muzike....
Gramofon je popravljen, ponekad malo
uspori, na kratko, par taktova, valjda nema više tih gumica, a
stara je pohabana od mnogo slušanja, dugogodišnjeg,
celodnevnog, jer ja sam istu ploču, istu stranu slušao temeljito i
nisam je menjao danima, nekada nedeljama, a „Idole” – „Odbrana i
poslednji dani” slušao sam preko mesec dana davne 85–86. Zapamtio
je taj gramofon mnoge lude žurke, odsvirao mnogo sentiša, proveo
u mom društvu mnogo tužnih neprespavanih noći, izvrteo, po mom
računu, na desetine hiljada sati. Držao sam ga uvek na auto i on je
jadan od ranog jutra, pre umivanja, nebrojano puta u toku dana
vraćao na početak. Koliko sam samo puta zaboravio na njega i
ostavljao ga samog dok sam ja van kuće, a kada se vratim, on me verno
čeka vrteći i dalje.
Večeras sam preslušao par pesama sa
albuma „Dođite na show” od „Parnog Valjka” i celog Roj Eldridža.
Ispunjavao sam muzičke želje, žena je htela Dženis, a ćerka
„Valjak” (valjda joj je bio zanimljiv omot, posle se pokajala, ali
je stoički izdržala Akijevo mladalačko kreštanje). Sin nije
hteo ništa pošto nemam ništa od „Tokio Hotel”. Ha, ha, ha, ha...
Tokio Hotel, ne kapira još šta su LP. Neka ga, ima vremena...
nazad
|