|
O knjigama
Miroljub Todorović
SJAJ SRPSKE AVANGARDE
(Gojko Tešić: Srpska književna avangarda. „Institut za književnost i umetnost“ – „Službeni glasnik“, Beograd, 2010)
|
Ime Gojka Tešića (1951)
biće ispisano zlatnim slovima u istoriji srpske
književnosti. To što je ovaj neumorni istraživač i
naučni radnik uradio za protekle četiri decenije
može se meriti samo sa radom nekoliko
institucija kulture. Prekopavajući i
istražujući srpsku (i ne samo srpsku) književnu
baštinu po brojnim bibliotekama, državnim i
privatnim arhivima širom bivše Jugoslavije,
Gojko Tešić je uspeo da iz prašine zaborava,
tamnila mraka, a ponekad i namernog otklona i
zametanja, izvuče dragocena dela i autore koje je
srpska kultura u svojoj poslovičnoj
kratkovidosti, lenjosti, nemaru, a počesto i
političkoj ostrašćenosti, najblaže rečeno –
zanemarila.
Najznačajniji deo
Tešićevog napora fokusiran je na istraživanje,
otkrivanje i tumačenje srpske međuratne
avangarde. Zahvaljujući njemu mi smo mogli da se
upoznamo sa brojnim delima i autorima prve
polovine dvadesetog veka bez kojih bi srpska
književnost i kultura bile mnogo siromašnije.
Prema opštoj oceni kritike, Gojko Tešić je jedan od
najobaveštenijih i „najpouzdanijih istoričara
srpske avangarde“ koji je „ostvario podvige bez
premca u srpskoj književnosti“. Ti podvizi, koji
traju već više decenija, ogledaju se u
pronalaženju, objavljivanju i tumačenju knjiga,
tekstova i rukopisa: Stanislava Vinavera, našeg
dadaiste Dragana Aleksića, osnivača hipnizma
Radeta Drainca, izvornog nadrealiste Monija de
Bulija, kao i gotovo sasvim nepoznatog Mite
Dimitrijevića Mida, tvorca „metafizike ničega“,
čija je „Seksualna ekvilibristika novca“, zajedno
sa verbalno-vizuelnim iskoracima i
eksperimentima dadaista i zenitista, bila
prethodnica onog što će se u neoavangardi
šezdesetih godina nazvati konkretnom i vizuelnom
poezijom (Concrete and Visual Poetry).
Posebnu pažnju
zaslužuje Tešićevo rehabilitovanje zenitizma
koji je posle Drugog svetskog rata pod presijom, i uz
razne falsifikate vlastodržačkog nadrealizma i
njegovog vođe, osionog Marka Ristića, bio potpuno
proskribovan i bačen u zaborav.
U svojoj knjizi
„Književna politika“ iz 1952. godine Ristić će
povodom osnivača zenitizma Ljubomira Micića
napisati: „Ljubomir Micić, srpski spisatelj,
antitalenat i mistifikator, urednik 'Zenita',
ideolog barbarogenija, i eto, tako: ništa...“.
Trideset godina
kasnije, povodom velike izložbe zenitizma u
Narodnom muzeju u Beogradu, pesnik, esejista i
pozorišni kritičar Jovan Hristić, u časopisu
„Književnost“, odgovoriće na ovo Ristićevo „ništa“
sledećim rečima: „Kroz pedeset godina, možda će i o
nadrealistima neko izreći to surovo ništa.
Ali, eto, ništa po ništa – NEŠTO.“ (Podvukao M. T.).
Ovo nešto, ne samo
u zenitizmu već i u ostalim, pokretima,
projektima, akcijama i delima naše avangarde, u
punom njihovom sjaju i značaju za srpsku kulturu,
otkriva, analitički tumači i vrednuje u svojoj
studiji Gojko Tešić.
Ključnom ličnošću srpske
književnosti dvadesetih godina, kada su se
dešavale sudbonosne promene, Tešić vidi u
Stanislavu Vinaveru i njegovoj
programsko-manifestnoj knjizi „Gromobran svemira“
objavljenoj 1921. godine u „Biblioteci Albatros“.
Pesnik, sjajan esejist, izuzetan prevodilac sa
nekoliko svetskih jezika, parodičar i vispreni
polemičar, Vinaver je, zaista, svojom ogromnom
energijom, intelektualnom širinom i znanjem bio
promotor i vodeća ličnost našeg kulturnog i
literarnog preokreta.
U svojoj studiji Tešić
rešava još jedan za našu književnu istoriju važan
problem. Radi se o tipološkom određenju i
imenovanju ovog veoma značajnog perioda u srpskoj
kulturi. Brojni književni istoričari tu nisu bili
složni. Jedni su taj period označavali kao
modernizam ili modernistička književnost. Ova dva
pojma su na kraju neadekvatnom upotrebom za sve i
svašta, kroz jedan duži vremenski period, postali
gotovo obesmišljeni. Drugi su pokušali da nametnu
naziv ekspresionizam što nije bilo u redu jer
ekspresionizam predstavlja avangardni pokret
koji je nastao u Nemačkoj i delimično se proširio u
zemljama pod nemačkim jezičkim i kulturnim
uticajem. Sve izme tog vremena: futurizam,
ekspresionizam, dadaizam, zenitizam, hipnizam,
nadrealizam, konstruktivizam, itd, Tešić, sasvim
ispravno, obuhvata nadređenim pojmom avangarda
koji, po njemu, „obeležava umetničke i književne
tendencije radikalnih stvaralačkih modela“ čija
se kreativna praksa prvenstveno temeljila na
negaciji tradicije i iz nje proisteklih klasičnih
književnih formi i obrazaca.
Ocrtavajući
književno-kritički portret Gojka Tešića u
„Istoriji srpske književne kritike“, Predrag
Palavestra će zaključiti da je on „modernizovao
staru prirodu srpske naučne istorijske kritike.
Primenio je postavke novog istorizma i kulturnog
materijalizma koji polaze od pretpostavke da je
književna prošlost sačuvana u tekstu, ispituje
istoričnost teksta, prati izmene stila i kretanje
društvenih ideja i preko strukture teksta u
kontekstu ide ka opštim modelima kulture.“
Na nama ostaje samo da
zaključimo da je knjiga „Srpska književna
avangarda“ kapitalno delo, suma i vrhunac u svemu
izuzetnog i na ovim kulturnim prostorima retko
viđenog i nemerljivog istraživačkog i kreativnog
rada Gojka Tešića.
nazad
|