|
O knjigama
Miroljub Todorović
JEDAN POGLED NA NOVE UMETNIČKE FORME
(Sreten Petrović: Za autonomiju umetnosti. „Službeni glasnik“, Beograd, 2010)
|
Sreten Petrović (1940)
jedan je od najznačajnijih srpskih estetičara i
filozofa kulture. Profesor na Filološkom
fakultetu u Beogradu, gde radi više od četrdeset
godina, autor je brojnih knjiga iz estetike i
sociologije kulture: „Estetika i ideologija“
(1972), „Retorika“ (1975, 1995), „Kultura i umetnost“
(1991), „Mitologija raskršća“ (1993) i druge.
U svom
najnovijem delu „Za autonomiju umetnosti“
(„Estetika preispitivanja“), Petrović kako sam
navodi, „razmatra u istoriji estetike do sada
'ponuđene' teorijske opcije, koje su promicale
mimo ideje autonomije umetnosti a katkada
joj bile i radikalno suprotstavljene.“ U odeljcima
svoje obimne studije: „Umetnost i izazovi modernom
subjektivizmu“, „Moderna umetnost i izmena sveta“,
„Mit, religija i umetnost“, „Nove umetničke
mogućnosti“, ovaj estetičar će, oslanjajući se na
ideje velikih mislilaca prošlog i našeg vremena
kao što su: Aristotel, Kant, Hegel, Niče, Hajdeger,
Gadamer i Adorno, pokušati da odredi umetnost kao
najvišu formu, zasnovanu, u najboljim
slučajevima, na metafizičkom, koja u sebi nosi
„celovitost duhovnih osnova Čoveka“. Umetnost je za
njega način na koji pravi umetnik (stvaralac novih i
autentičnih duhovnih vrednosti), ispoljava svoju
duboku ljudsku potrebu za prevazilaženjem smrti –
za trajanjem.
U odeljku
„Nove umetničke forme“ („Estetičke aporije
signalizma“), Petrović će posebnu pažnju
pokloniti srpskom (jugoslovenskom)
neoavangardnom stvaralačkom pokretu signalizmu
nastalom krajem šezdesetih godina u našoj
kulturi.
Analizirajući manifeste signalizma,
proklamovane tih godina, ovaj naučnik posebno
izdvaja i ističe jednu od najznačajnijih i
najprovokativnijih ideja našeg pokreta, ideju o
razbijanju osnove jezičke materije na molekule
(reči) i atome (slova) i potpunom oslobađanje
energije jezika. Do ove ideje signalisti su došli
stvarajući poetske tekstove pomoću tada još
nesavršenih kompjuterskih sistema.
Petrović,
takođe, ističe činjenicu da su signalisti, pored
upotrebe kompjuterske tehnike i oslanjanja na
oruđa i metode nove elektronske civilizacije,
svoju inspirativnu podlogu videli i u teoriji
informacije kloneći se „afirmacije označenog“ i u
entropijskom potencijalu tragali za „neobičnim
formama poezije“. Tim novim kreativnim formama,
zaključuje on, signalisti su izazivali čuđenje,
šok i atakujući „na ustaljeni ukus recipijenta“
menjali „njegovu zatomljenu svest“.
U završnom
delu svog eseja „Nove umetničke forme“ („Ideološki
potencijali moderne umetnosti“), Petrović naše
doba vidi kao doba signalizma „u kojem se
promovišu koegzistencija umetnosti i
tehnike, nesvesnog i svesti“ i, što
je, možda, najvažnije uspostavlja mir „među dvema
bitnim zaraćenim stranama – Volje i
Razuma, Imaginacije i Logosa“.
nazad
|